Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Sataa, sataa, ja sarvet olisivat kastuneet, jos sarvet olisi.
    Puskasuleimalla nimittäin.
    Arvatkaa, tuliko meille rauhaisa ilta. Kattia kanssa! Vähän ennen puoliyötä Puskasuleima kolisi kellarikomeroon, penkoi siellä aikansa ja löysi alimmasta kasasta kolmimetrisen, punaisen räsymaton. Yritimme tiedustella, mitä hän matolla teki, mutta vastausta ei kuulunut. Matami vain heitti takin niskaansa ja livahti mattokäärö kainalossaan ovesta ulos. (Myöhemmin sain havaita, että takki oli minun pyhätakkini!)

Aamupuolella yötä heräsimme siihen, että joku heitteli pikkukiviä ikkunaan. Olin juuri menossa kysymään, kuka metelöi, kun toisen kerroksen parvekkeelta kuului kiukkuinen karjunta. Yläkerran isäntä siellä luki madonlukuja häirikölle, joka sitten hiljenikin.
    Varttia vaille viisi mekkala alkoi uudelleen. Rakas Puskasuleimamme seisoi mattokäärö kainalossaan ja kiljui olevansa likomärkä. Luuli varmaankin, ettemme huomaa, miten hän ja punainen mattokäärö kilvan valuivat vettä.
    - Mitä se siellä tekee? ihmetteli avio-oymme toinen pää puoliääneen. Vaikka kysymys oli selvästi retorinen, Puskasuleimalta tuli kiukkuinen vastaus: - Seison, kastun ja yritän herättää jonkun päästämään meidät sisään!
    Avain oli tietysti unohtunut, kun matamin lähtö oli ollut niin kiireinen.
    Märkä mattokäärö ja minun paras takkini ripustettiin kylpyhuoneeseen valumaan, ja Puskis otti kuumahkon suihkun. Sitten hän kömpi omaan kämppäänsä nukkumaan ja heräsi kello 11.o2, jolloin saimme selityksen Puskasuleiman kohellukseen.

Hän oli päättänyt mennä lentoasemalle Hintriikkaa vastaan ja toivottaa kemittären tervetulleeksi oikein punaisen maton kera. Koska hän ei tiennyt, kummalle lentoasemalle H*:n kone tulisi, hän sanoi pirssille, että mennään Malmille.
    Siellä ei ollut minkäänlaista liikennettä, ja sitten mentiin Helsinki-Vantaan lentoasemalle, jossa selvisi sen verran, ettei paikalla ollut ketään, joka olisi osannut vastata lentokonetiedusteluun.

Että tällainen tarina. Lämpimät terveiset meiltä kaikilta.
    Puskasuleima olisi halunnut lisätä anteeksipyynnön myöhästymisen johdosta.
    Minä tuumasin, ettei siitä seikkailusta kukaan tiedä, jos ei Puskis itse levitä sanaa.
    Lupasi olla levittämättä ettei joutuisi naurunalaiseksi.

Terveiset!
  2. Sataa täälläkin, ja me noudatamme Paulamarian isän neuvoa. Satakoon kaikessa rauhassa.
    Saattavat täydessä kukassa olevat tuometkin olla tyytyväisiä saadessaan vettä.

Mekin olemme vaarin kanssa tyytyväisiä, kun ensimmäinen "virallinen" lapsenlapsi läpäisi kirjoitukset. Lakkiaiset siis on odotettavissa.
    OIkeastaan on aika mielenkiintoista käydä katsomassa, miten 50-luvulla rakennettu ja sen ajan mittojen mukaan suuri ja komea koulu on kasvanut ja paisunut.

Ajoimme pari päivää sitten koulun ohi, enkä ole eläessäni nähnyt niin paljon mopoja, ja joukosta puuttui vielä ainakin meidän yhden lapsenlapsen sekä varmaan muutama hänen luokkatoverinsa mopedi. Luokan englanninlukijat ovat luokkaretkellä Lontoossa.
    Tyttö lukee myös saksaa, ja Berliiniinkin retkeilivät. Valitettavasti tytöllä oli juuri
    jokin ammatillinen(?!) tentti, eikä hän päässyt lähtemään.

Olenkohan minä pöhkö vai onko systeemi hölmö, kun 16-vuotiaitten täytyy tietää, mitä isona tekee. (Varsinkin, kun ei ole takeita siitä, että onnistuu valitsemaan sellaisen alan, että sillä on töitä!) Lukiossa olisi kolme vuotta lisää miettimisaikaa, mutta neito on kuulemma kurkkua myöten täynnä varsinaista koulua... Mitähän minä olisin osannut siinä iässä valita? Onneksi ei tarvinnut.
    Sain juuri puhelun Suomi-neidon vyötärön kohdalta. Lämpöä päälle kaksikymmentä, ja aurinko paistaa.

Paistaa se vielä risukasaankin, joten en ole kateellinen.
    Suloista suvea kaikille.
  3. Kaunista iltaa!
    Seuraavat sukupolvet kävivät kukistamassa mummun, tulivat ihan peräkkäin ja lähtivät myös peräkkäin.
    Nuorimmalla on huomenna englannin kokeet, ja keskimmäinen lentää tiistaina luokkaretkelle Lontooseen.
    Niin ne ajat muuttuvat: mummu oli viidesluokkalaisena luokkaretkellä Turussa ja ihan Naantalissa asti. Päivät oltiin niin turisteja, niin turisteja, ja jossakin retkeilymajassa yövyttiin - sen mitä nyt yöpymiseksi voi sanoa.
    Tapahtumien kertaamiseksi ja kikatukseksihan se yö meni.
    Johonkin kenkälaatikkoon on arkistoituna muutama valokuva, joista tärkein oli se, jossa parhaan ystäväni kanssa istuimme Kultarannan ikkunalaudalla.

Lapsenlapsellamme oli selvästi matkakuume, ja kuumeessa on tytön vaarikin - ei kuitenkaan matka-...
    Miespoloinen oli kuuma kuin kekäle ja tärisi vielä kahdenkin peiton alla.
    Onneksi Burana näyttää auttavan. Nyt hänen otsansa ei enää ollut tulikuuma vaan aivan hikinen. Täytynee kohtapuolin mennä tyrkyttämään kuivaa pyjamaa.

Eikä sitten muuta muin toivottavasti tauti ei ole tarttuvaa.
    Yrittäkää olla saamatta kuumetta ja nauttikaa keväästä.
    Moi!
  4. - Päivää, pienet ystäväiseni, päivää jälleen, sanoi Markus-setä aikoinaan.
    Siteeraan nyt häntä osoittaakseni, että on meikäläinenkin ainakin penskana ollut "gyldyrelli". Tunnustan, että pidin joka toinen viikko lastentunnista enemmän ja joka toinen tietysti vähemmän. Suosikkiviikkoni oli se, jolloin tuli satukuunnelma.
    Mikki-Hiiri -lauluista minä kylläkin pidin. Jotakin on jopa jäänyt mieleenkin.

Meillä ei ollut radiota, ja kävin naapurissa "kuunteluoppilaana".
    Se, että isä sodasta tultuaan hankki patteriradion, tuskin johtui samasta syystä kuin television osto meidän huusholliin. Meidän esikoisemme livisti testikuvan alkaessa naapuriin, sijoitti itsensä telkkarin eteen ja nautti kuvasta ja musiikista.
    Päivittäin jouduimme hakemaan hänet kotiin, ja kaikki muut kulmakunnan lapset olivat hurjina. Taas pilattiin heidän ilonsa. Esikoisemme tarttuva nauru oli kuulemma paras telkkariohjelma. Samaa vakuutti naapurin rouvakin, mutta meidän mielestämme jokin raja sentään piti olla. Naapuriin jäi riittävästi tv-katsojia, vaikka yksi kiikutettiinkin melkein korvasta kotiin.

Meidän televisiosta tiedotti viidakkorumpu niin nopeasti, että jo seuraavana päivänä istui muuan pariskunta meitä odottamassa!
    He olivatkin tosi uskollisia vierailijoita. Valmiiksi olivat katsoneet, minkä ohjelman haluavat nähdä, ja siinä sivussa istuttiin töllöttämässä niin kauan kuin ohjelmaa riitti.
    Tallukoitahan me olimme, kun emme sanoneet jyrkästi EI.
    Ja jäihän jotakin muisteltavaa.
    Kun nyt sattuu niin, että en muista, mitä minun piti kirjoittaa.

Ai niin: tämän päivän kasvioppitiedotus on, että voikukat ja käenrieskat täplittävät ruohikkoa keltaiseksi.
  5. Taivas on tasaisen vaalean haalea, mutta olen huomaavinani, että ilma kirkastuu.
    Ihan melkein liikutuin, kun herb ilmoitti lähtevänsä hankkimaan vaimolleen ruusua ja korttia. Aiotko lahjoa vaimosi förskottiin, vai vietetäänkö teilläpäin useampikin äitienpäivä? Meillä se on vain kerran vuodessa - toukokuun toisena sunnuntaina...

Ja mitäs se Muori67 sotkee selviä tosiasioita!
    Kyllä se niin on, että jos pyykkipäivänä on pouta, pojat tykkäävät, mutta jos pyykkipäivänä sataa, tykkäävät RIKKAAT pojat.
    Tämän opetti minulle silloin, kun olin teini-ikäinen, ihana seinänaapurimme, joka oli reipas vanhapiika ja ainakin nelinkertaisesti sen ikäinen kuin minä.
    Ja viisas. Ja rehellinen. Ja asiallinen.
    Eräänä yönä meidän pihaamme ajoi moottoripyörällä kaksi miestä.
    Naapurissa oli omakotitalo, ja siellä asui asui neiti huvilanomistaja, joka kai nukkuikin ikkunan ääressä, koska hän oli havainnut yölliset tulokkaat.
    Aamulla neiti huvilanomistaja tuli kyselemään, mitä miehiä miedän nurkissa yöllä oli parveillut. Seinänaapuri ehätti ennen minua vastaamaan, että oli tuon tytön kanssa kirjeenvaihtoilmoitus lehdessä, ja nyt kävivät sulhaskokelaat katsomassa.
    Jessus, että neiti huvilanomistaja suuttui! Hän haukkui meidät, kun emme ottaneet häntä mukaan kirjeenvaihtoilmoitukseen.
    Seinänaapuri arveli, ettei siitä mitään olisi tullut, kun moottoripyörässä ei ollut sivuvaunua.
    Neiti huvilanomistaja lähti kiukusta pihisten kotiinsa, ja seuraavana päivänä yritin lohduttaa häntä, että yölliset kävijät olivat yrittäneet lainata rahaa isältäni.
    Varjelkoon, että huvilanomistaja raivostui.
    Niin että kyllä se rikkaitten poikien osuus pitää paikkansa. Olihan sekin totta, ettei siinä yöllisessä motskarissa ollut sivuvaunua.