Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Iltapäivää.
    Istuin auringonpaahteisella parvekkeella lukemassa, kun yhtäkkiä tuli vilu.
    Aurinko oli pudonnut jonnekin mustien pilvien loukkoon, ja sää näytti sellaiselta, että kohta olisi tulossa vettä ja rankasti.
    Säntäsin sisälle ja ilmoitin, että kohta sataa vettä. Mies vilkaisi ikkunasta ja sanoi: - Se on lunta.
    Toden totta! Oli niin mahtava lumipyry, että pihatietkin olivat jo aivan valkoiset. Nyt lumi on taas sulanut, ja taivaallakin on enemmän sinistä kuin sadepilviä.

Ja sitten vähän kapustasta ja kaavelista:
    Borsh on minun suosikkisoppani. Pääsin sen makuun neuvostoliittolaisissa ravintolavaunuissa, ja ainakin aikoinaan Viipurin asemaravintolassa oli maailman paras borshi. Ihan tulee sitä ajatellessa vesi kielelle. Kyllä minä olisin kauhonut sitä vaikka suoraan kattilasta tai ainakin tilannut toisenkin annoksen, jos olisin kehdannut.

Kaavelia tarvitsen joskus leipoessani. Terveisiä vain Pirtin Järjestyskaulimelle!
    Taikinaa tehdessäni sain aina palkaksi turvonneet ranteet, kunnes miniä lahjoitti minulle oman taikinakoneensa. Kyllä nyt pääsee helpolla!
    Kehuin pojanpojallekin kuinka ihana äiti hänellä on, kun minun ei tarvitse kipein rantein pullataikinaa alustaa.
    Siihen pojanpoika: - Meillä on nyt tehokkaampi ja modernimpi, mutta kyllähän tuo teille kahdelle välttää.
    Nauratti hänen pikkuvanhat juttunsa, mutta juuri ja juuri pystyin totisella naamalla myöntelemään, että riittäähän se.

Ja tämä varmaan riittää tähän satsiin.
    Oikein mukavaa ehtoopuolta.
  2. Huomenta!
    Kosteaan aamuun on heräilty ilmeisesti vähän joka puolella. Onneksi ei ole kylmä.

Olet sinä, Muori67, varsinainen sisupussi. Minä asun ensimmäisessä asuinkerroksessa, mutta puolikuolleena olen joskus raahannut itseni ja isommat ostokset kotioven taakse.
    Pahoittelit, että jokin ohjelma jäi näkemättä. Jos tarkoitat Neuvostoliiton ihmiskokeita, et menettänyt mitään. Se oli vähän samantyyppinen tarina kuin iltapäivälehdissä lööpit, jotka suorastaan huutavat skandaalia, ja koko juttu on yhtä tyhjän kanssa.
    Enemmän olisivat saaneet mainostaa Ulkolinjan klo 22 alkanutta ohjelmaa. Sitä paitsi se olisi saanut olla parempaan katseluaikaan. Se tulee uusintana maanantaina 8.11. klo 22.40 ja on katsomisen arvoinen, vaikka olisi Israelista mitä mieltä tahansa.

Lentelen tässä asiasta kolmanteen. Pitäisi löytyä lintuasiantuntija, kun pihassa on monena päivänä pyrähdellyt ja pyrstöään keikutellet ilmiselvä västäräkki, jolla on valkoinen pyrstö.
    Västäräkin pyrstöhän on musta. Olen eläinkirjasta ja lintukirjasta tutkinut, mutta moista ei löydy kummastakaan.
    Sekin vähän ihmetyttää, minkä tähden tuo lintu ei ole muuttanut muitten västäräkkien mukana. Valkoisen pyrstönsäkö vuoksi se aikoo talvehtia täällä!
    Jos joku osaa kertoa, minkä merkkinen västäräkki on kysymyksessä, olen mahdottoman kiitollinen vastauksesta.
    Samaan syssyyn otan kiitollisuudella vastaan myös suosituksia kunnon lintukirjoista; sellaisista, jossa linnun koko ilmoitetaan sentteinä eikä mainita, että se on isompi kuin punatulkku mutta varista pienempi.

Ja nyt minä lentelen maksamaan vinon pinon laskuja.
    Hyvää päivän jatkoa koko porukalle!
  3. ovat jo menneet nukkumaan. Minä täällä vielä kukun virkeänä pystyssä, kun tuli torkuttua Wallander.
    Ei se tosin oikein rauhallista nukkumista ollut, kun kämppäkaveri huomautteli kaiken aikaa, että älä lyö otsaasi pöytään tai älä putoa siitä tuolista j.n.e.

Vaikka näköjään tavakseni on tullut olla aamun(?) ensimmäinen kirjoittaja, en kuitenkaan keittele kahvia. Sehän ehtii moneen otteeseen jäähtyä ja tulla seisoneen makuiseksi ennen kuin seuraava marraskuun ensimmäisen päivän kirjoittaja tulee Pirttiin.

Oikein hymyilyttävää päivää ja miellyttävää säätä vain toivottelen ja syön yhden pusun.
    Heippa!
  4. 86-vuotias kälyni joutui/pääsi sairaalamatkaltaan palvelukotiin.
    Omassa asunnossaan hän alkoi olla aivan höppänä. Vuorokauden ajat olivat sekaisin, lääkkeet olivat ottamatta tai niitä oli otettu tuplaten. Hän näki harhoja; onneksi tosin iloisia kuten veli- tai äitivainaan vierailuja. Toisaalta vainoharhojakin oli: yläkerran ukko raivosi öisin, että käly kuorsasi niin kovaa, ettei toinen saanut nukkua.
    Mieheni hankki sisarelleen koti- ja hoitoapua suoraan sanoen väkisin, ja myös ruoka tuotiin päivittäin. Kukaan ei vain valvonut, että käly olisi syönyt. Hänen jääkaappinsa oli ääriään myöten täynnä ruoka-annoksia. Kun lisäksi lääkäri kirjoitti jatkuvasti reseptejä voimakkaille rauhoituslääkkeille, niin sekaisinhan siinä ihminen meni, ja kunto meni todella huonoksi.
    Yksinään hän pohti maailman vääryyksiä ja erityisesti niitä, jotka olivat kohdistuneet häneen.
    Hän oli katkera ja yksinäinen ja pelokas.
    Luultavasti juuri sellainen, joka olisi kirjoitellut katkerankirpeita nettipalstoille, jos hänellä olisi ollut netti käytettävissään.

Palvelukotiin päästyään hän on kuin toinen ihminen. Turhat lääkkeet on jätetty pois. Tilalle ovat tulleet hartaustilaisuudet, yhteislauluhetket ja tanssi. Erityisesti tanssi on tärkeää, ja hän onkin suorastaan ylpeä siitä, että saa aina tanssia joka kappaleen.
    Vaikuttaa siltä, että hänellä on palvelukodissa paljon ystäviä, ruoka on hyvää, eikä yksikään ateria jää väliin, sillä jos hän nukahtaa, tulee hoitaja herättämään ruokailuun. Hoitohenkilökunta on mukavaa, ja ainakin kälyyni heillä on läheiset välit.

Kun tuli puheeksi, että palvelukodissa on miehiä huomattavasti vähemmän kuin naisia, ilmoitti käly, että niitä on ainakin kaksi sangen huomattavaa: Kah,Ville ja Tupa-Kalle.

Kyllä vanha ihminen tarvitsee huolenpitoa ja ilonpitoa; eikä pelkästään tarvitse vaan on monikymmenvuotisella työllään ja veronsa maksaneena ansainnut sekä tanssimisen että hoivan.
  5. Iltapäivää!
    Mietin, kirjoittaisinko harakasta, joka keppelehtii niityllä. Muutakin asiaa olisi vaikka millä mitalla, mutta täällähän on tuo 5000 merkin rajoitus. Millä siihen mahduttaa kirkosta eroamiset, romanit, eläkeiän noston, nuoriso- ja muun työttömyyden, työvoimapulan(!), vaivihkaisen siirtymisen tasaveroon. Sitähän se on, kun yläpäästä jaetaan verohelpotuksia ja -poistoja ja arvonlisäveroa nostetaan.
    En marisisi yhtään, jos arvonlisävero ylellisyystarvikkeiden kohdalla kohoaisi pilviin ja vastaavasti ruoka- ja muista välttämättömyystarvikkeista poistettaisiin kokonaan. Köyhienkin on pakko syödä, mutta harvemmin he ostavat chinchillaturkkeja, jalokiviä tai luksusautoja.
    Miehellänikään ei ole Rolls Roycea eikä minulla chinchillaturkkia.
    Hankinnat ovat osaksi kiinni etikettitietoisuudestamme: meillä ei ole varaa palkata kuljettajaa, eikä RR:ia sovi itse ajaa. Mitä chinchillaturkkiin tulee, on sopimatonta siihen pukeutuneena käydä lähikaupassa ostamassa maitoa, perunoita, jauhelihaa tai muita ruokatarvikkeita.
    Muita menemisiähän meillä ei juuri olekaan.

Taisi aiheluettelostani unohtua tanssit tähtien kanssa. Mietin mitä tapahtuu, jos Rethrosta äänestetään voittaja. Ihan mahdollistahan se on, myihän hän Diilissäkin auton huippuhintaan.
    Joka tapauksessa mielenkiintoisesta viihdeohjelmasta tuli taas farssi.

Tässä nyt olen surffaillut ristiin-rastiin. Mainittakoon siis vielä mieheni uusi, ruuturaitainen paita.
    Kehuin, että paita sopi Mr. G:lle erinomaisesti ja teki hänestä reippaan ja urheilullisen näköisen.
    Siihen mies: - Tottakai, olenhan minä ollut urheilulautakunnan puheenjohtaja.
    Sitten hän liukeni ovesta ulos niin nopeasti, etten ehtinyt esittää omaa kommenttiani.

Ja tähän päättyvätkin tämänkertaiset kommentointini.
    Kiitos kahvista ja oikein hyvää loppupäivää!