Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kuka toi Suomen pelloille ne tasakattoiset, matalat omakoti- ja rivitalot?
    Eikö arkkitehdeille pälkähtänyt päähän, että maassamme on joskus runsaslumisia talvia? Entä millaisia asiantuntijoita on ollut kuntien rakennuslautakunnissa, kun moisille lättänöille on myönnetty rakennusluvat? Eikö edes maaseutukunnissa ollut ymmärrystä sille, mitä tapahtuu, kun tasakatolle kertyy puoli metriä suojalunta.

Olivat ne vanhojen aikojen kirvesmiehet taitavia paitsi rakentajina myös suunnittelijoina. He tiesivät tarkalleen, millainen rakennus mihinkin paikkaan sopii.
    Mielestäni kauneimpia pientaloja ovat ne muonamiestan punaiset asumukset, joita mainitaan tupakkiaskin kanteen piirretyiksi.
    Ne ovat mittasuhteiltaan kauniita ja sopivat ympäristöönsä, mutta silloiset kirvesmiehet elivätkin likeisessä yhteydessä luontoon toisin kuin lättänäkauden arkkitehdit.

Myös kaupunkirakentaminen on ollut (ja on) hakoteillä.
    Helsingissäkin ihanat vanhat talot purettiin uudisrakentamisen tieltä, eikä pahemmin protestoitu ennen kuin tarkoitus oli käydä käsiksi Kämpiin.
    Joitakin arkkitehteja miltei jumaloitiin, ja sitten syntyi sellaisia mokia kuin Helsingissä se valkoinen kuutio kirkumaan sopimattomuuttaan punatiilitalojen maisemaan.

Nyt on menossa lasitalovaihe. Pääkaupungin keskustaan on noussut lasipalatsi toisensa perään ja vieriviereen. Maanjäristyksiähän meillä ei ole, mutta mahtavatkohan nämä rakennelmat olla veden-, lumen- ja pakkasenkestäviä, mikäli Suomeen sattuisi tulemaan oikea vanha kunnon talvi. Ainakin Kiasmassa on jo jouduttu remontteja tekemään.

Tässä lasitalobuumissa Tallinna on Helsinkiä edellä. Siellä sijaitsevat nykyarkkitehtien leikkikentät, joilla he voivat mielin määrin temmeltää.
    Ja nyt Susmorsiamelle mielipide, jonka kahden puolen pitäisi olla silmää iskevä hymiö:
    Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvääkin. Olen sitä mieltä, että neuvostovalta pelasti Tallinnan Vanhan kaupungin maailmanperinnöksi.
  2. Kyllä sittenkin on niin, että hyvin valvotun yön jälkeen aamu näyttää kauniilta.
    Olen nukkunut peräti puoli tuntia viime yönä. Kun ei uni tullut, nousin lukemaan, ja kun yö haalistui, siirryin kirjani kanssa parvekkeelle.
    Miten se tuo Irkku huomasi, että olin keittänyt aamukahvit. Joinkin jo kolme kupillista.

Eilinen päivä otti voimille. Olimme vaarin ja tokaluokkalaisen kanssa ensin oman kylän torilla, sitten ajelimme vähän kauemmaksi suureen puutarhaan, ja sekös oli pojalle mielenkiintoinen paikka. Takaisin tullessamme hän suunnitteli kasvihuoneen rakentamista ja päätti ruveta vaurastumaan myymällä kasvattamiansa tuotteita torilla. Varsinaisesti hänestä tulee traktorinkuljettaja, ja tämä puutarhahomma on sivubisnes.
    Hänellä on ennestään pieni kasvimaa kotipihassa, ja hän on kovasti innokas puutarhuri. Kävimme istuttamassa ostamamme pelakuut kahden isomummun ja isovaarin haudoille, ja poika touhusi reippaasti apuna.

Kun isä haki vekaransa puoli neljän jälkeen, olin minä niin väsynyt, että nukahdin istualleni peräti kahdeksi tunniksi. Siitä kai johtui, että jaksoin valvoa Montalbanon. En sitten eurodekkarin jälkeen saanut unenpäästä kiinni kuin sen verran, että kirja kolahti lattialle. Siitä kolahduksesta lähtien olenkin valvonut.
    Saa nähdä, miten päivällä käy. Toivottavasti se pojanvesseli ei keksi mummulta suurta aktiivisuutta vaativia leikkejä...

Ruudun alalaitaan on tullut pari merkillistä tiedotusta. Täytynee katsoa, mikä nyt on vialla.

Oikein kaunista päivää ja kaikkea hyvää toivottaen: Vs
  3. Mainio aloitus!
    Nykyisinhän meidät kaikki on keskiluokkaistettu; on ylempi keskiluokka ja alempi keskiluokka, työväenluokkaa ei taida enää ollakaan.
    Meitä on niin helppo naruttaa olemaan ainakin aavistuksen verran fiinimpiä kuin oikeasti ollaan.
    Jo lähes viidenkymmenen vuoden takaa minulla on pari-kolme tragikoomista muistoa:

Olen naimisissa ihan kunnon ammattimiehen kanssa, ja kun lapset olivat pieniä, olin kotona. Olin edistysmielisen osuuskaupan (?) jäsen, ja muuan lihapuolen myyjä yritti aina tuputtaa vanhentunutta makkaraa tai muita lihatuotteita. Kun ilmoitin haluavani kunnollista tavaraa, hän sanoi antavansa alennusta.
    Menin sitten verotoimistoon töihin (anteeksi: toimeen), ja sen jälkeen ilmeisesti kohosin yhteiskuntaluokassa, koska sama myyjä alkoi rouvitella eikä enää koskaan tuputtanut alennustuotteita.
    Minä olin aivan sama minä ja edelleen naimisissa saman miehen kanssa.

Meillä oli kaveri, joka työskenteli rakennuksilla apumiehenä. Sitten hän innostui hakemaan kirjapainoon oikovetäjäksi ja kehui jo etukäteen: - On hieno homma. Siellä voi olla valkoinen paita päällä ja simsetit kaulassa! Ei ole mitään paskahommaa.
    Kaveri oli tosikko, eikä hän piruuksissaan puhunut. Valitettavasti hän ei paikkaa saanut ja jatkoi entisessä työssään.

Ja vielä yksi:
    Muuan konttoristi kertoi, että luokkaerot on poistettu. Hänkin, entinen lapsenlikka, on päässyt konttoristiksi ja istuu joka aamu bussissa maisterin rouvan vieressä ja keskustelee aivan tasaveroisena rouvan kanssa.

Anteeksi nyt, että kirjoitin asialliseen aloitukseen hömppämuistojani, mutta näin meitä on vuosikymmenet puliveivattu. Jos itse on niin tyhmä ettei ymmärrä muuttuneensa hienommaksi, on varmasti ihmisiä, jotka yrittävät opettaa ymmärtämään.

Mielestäni ainakin ne, joiden työtä ei tietokone pysty korvaamaan, ovat työväkeä, ja on upeaa, kun ammatti-ihminen on ylpeä kättensä jäljistä.
  4. Olemme pojanpojan kanssa leikkineet makeistehdasta, ja tuon tännekin rasiallisen maistiaisia. Laitan tryffelit jääkaappiin, etteivät ala sulaa, kun on näinkin lämmintä.
    Nuorimies lähti juuri kotiin, ja tässä pääsee vähän hengähtämään, kun täällä on ollut mm. jääkiekko-ottelu Suomi - Kanada. Arvatkaa, kumpi voitti hirmutuloksella ja kuka ne voittajan maalit yksin teki! Siinä sivussa hän ennätti selostaa kilpailua ja jopa haastatella itseään.

Myöhästyneet onnittelut hiljaiselle rouvalle. Mieheni veljenvaimo ajoi kortin kuusikymppisenä ja ihmetteli myös, miten hän oli siihen asti pärjännyt ilman autoa.
    Toinen kälyni teki saman tempun viisissäkymmenissä, ja samaa hänkin ihmetteli.
    Oma korttini on kuusikymmenluvulta, ja kyllä minäkin olin iloinen, ettei aina tarvinnut mankua miestä kuskiksi.
    Tosin meillä oli niin, että auto oli kotona vain silloin, kun mieskin oli. Kälyillä oli eri asia, kun kummankaan miehellä ei ollut korttia.

- Pienentyy mun ympär elon piiri, kuuluu keittiöstä.
    Niin se taitaa ainakin minun kohdallani olla. Tässä katselen, kun harakka härnää kissaa. Muutaman kerran päivässä ne menevät peräkkäin, katti edellä häntä vipattaen ja harakka pienen matkan päässä. Kun kissa pysähtyy, pysähtyy myös harakka, ja sitten taas jatketaan matkaa.
    Muutakin nähtävää eloni piirissä on: luonnontilassa oleva peltosarka, jossa rönsyävät koiranputket, sinipunaiset metsäkurjenpolvet ja keltaiset leinikit kilpailevat kauneudesta ymmärtämättä, että ne yhdessä muodostavat mitä ihanimman kukkakedon.

Aamulla tulin hammaslääkäristä, ja tuli tuttu vastaan, kyseli kuulumisia, ja kerroin.
    Virne naamallaan hän kysyi: - Lahjoittiko hammaslääkäri nuo kengänsuojukset kaupanpäällisiksi?
    Reippaasti olin marssinut siniset muovipussit lenkkarieni päällä miltei läpi koko kulmakunnan! Takaisin en lähtenyt niitä viemään. Jos ne ovat tallella elokuussa, vien ne silloin.
    Taas muutama askel kohti virallista kylähulluutta!

Keittiömestarimme toi juuri terveisiä Paulamarialta! Ylikypsä soitteli ja jäimme pohtimaan, onko Mikko tuttu Mikko vai vieras Mikko.
    Kaikkea hassua! Muuan käly soitti, ja kun vastasin, tuli pitkä hiljaisuus. Ehdin jo pelästyä, että jotakin oli tapahtunut, mutta hän olikin vain hämmästynyt, kun minä olin langan päässä. Siellä piti olla ihan toinen käly! Mutta kun nimet ovat peräkkäin, niin tällaista sattuu.

Mutta nyt tulee kyökistä niin ihana tuoksu, että lähden nostelemaan kattilankantta.
    Heippa kaikille!
    j.k. Aurinko alkoi juuri paistaa.
  5. Olen aina ihmetellyt niitä ihmisiä, jotka ovat hankkineet upean kirjahyllyn pitääkseen siinä pari Netta Muskettia, Tuntemattoman sotilaan, muutamia naistenlehtiä, kummilapsen ylioppilaskuvan, taidelasimaljakon ja matkamuistoja.
    Ehkä totta puhuen olen ollut melkein kateellinen, sillä meillä on ollut aina liian vähän tilaa kirjoille tai, niin kuin jälkikasvu väittää, liian paljon kirjoja.
    Tarkoitukseni ei ole halventaa Muskettia. Olen itsekin muutaman kerran lainannut hänen romaanejaan, ja niin romanttisen jännittäviähän ne ovat olleet, että niitten parissa on ollut helppo rentoutua.
    Jokuhan on joskus sanonut, ettei tärkeintä ole se, mitä lukee. Pääasia on, että lukee.

Aiemmin, kun kävimme kirjastossa, luin kaikki lainakirjat, kun ne kerran oli kotiin kannettu. Nykyisin saatan jättää kesken, jos kohdalle on sattunut tylsä kirja.
    Valinnat teen pääasiassa enttententtenteelikamentten -menetelmällä ja olen kaikkiruokainen.
    Sen kyllä huomaa kirjahyllystämmekin; Christietä ja Sariolaa Dostojevskin ja Hugon välissä. Mikään ei ole koskaan ollut aihe- tai aakkosjärjestyksessä vaan pelkästään koon tai sopivan raon mukaan.
    Nykyisin kirjat keräävät pölyä kahdessa rivissä, kun entiseen kotiimme jäi kymmenen metriä rakennelmaa, joka toiselta puolelta korvasi kaiteen ja olohuoneen puolelta kirjahyllyn.
    Lottoan ahkerasti voittaakseni sen verran että voisin hankkia koko seinän levyisen ja korkuisen kirjahyllyn, jossa kirjat olisivat lasin takana.

Joistakin kirjoista voisin luopuakin, mutta eihän niitä keräyspaperilaatikkoonkaan voi laittaa, kun niissä on kovat kannet. Suurimmassa osassa on lisäksi ex-libris. Siitähän näkee heti, kuka on hyljännyt vanhan ystävänsä!