Duunari - käsite

Sinikynä

Vasemmistoliiton puheenjohtajuutta tavoitteleva Arhinmäki on heittänyt kehiin ehdotuksen siitä, että duunari – käsite on määriteltävä uudelleen.
Hyvä ehdotus.
Vanha duunari – käsite piti sisällään pääsääntöisesti ns. haalariväen siis sellaisen haalariväen, joka työskenteli savupiipputeollisuudessa ja sen tukitoiminnoissa, kuten kuljetuksissa.
Nyt savupiipputeollisuuden piiput kaadetaan ja koneet romutetaan.
Yhä useampi työskentelee palveluammateissa, pätkätöissä ja erilaisissa reppufirmoissa.
Yksinkertaisin ratkaisu määritellä duunari nykyään ja tulevaisuudessa olisi, kun todettaisiin, että DUUNARI ON PALKKATYÖTÄ TEKEVÄ ELI PALKKATYÖLÄINEN erotukseksi palkkaa maksavista työnantajista.
Pienyrittäjien joukossa on paljon yhden miehen yrityksiä ja sellaisia, joilla on 2-5 työntekijää eli duunaria.
Tällainen pienyrittäjä tekee itse useimmiten pitkiä työpäiviä ja on hyvin rinnastettavissa duunariin.
Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa kaikkea vanhaa ja arvokasta ei ole syytä heittää menemään. Yksi sellainen on duunari – käsite. Se käsite on vain arvioitava uudelleen, sillä duunari duunaa palkan edestä kaikkea mahdollista sekä koneiden, että ihmisten parissa.

18

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo lähdettävä uudistusta tekemään.
      Vuosia sitten olin Työväenmusiikki tapatumassa ja kerroin siitä tuttavalle.

Hän sanoi että karvansa nousee pystyyn kun hän kuuleekin sanan, työväenmusiikki.
      Musiikkia vastaan hänellä ei ollut mitään mutta miksi nimittää sitä hänen mielestään tökeröllä tavalla.

Oikeassa hän taisi olla, jo silloin olisi pitänyt lähteä sitä imakua suunnittelleen.

• Mainio aloitus!
        Nykyisinhän meidät kaikki on keskiluokkaistettu; on ylempi keskiluokka ja alempi keskiluokka, työväenluokkaa ei taida enää ollakaan.
        Meitä on niin helppo naruttaa olemaan ainakin aavistuksen verran fiinimpiä kuin oikeasti ollaan.
        Jo lähes viidenkymmenen vuoden takaa minulla on pari-kolme tragikoomista muistoa:

Olen naimisissa ihan kunnon ammattimiehen kanssa, ja kun lapset olivat pieniä, olin kotona. Olin edistysmielisen osuuskaupan (?) jäsen, ja muuan lihapuolen myyjä yritti aina tuputtaa vanhentunutta makkaraa tai muita lihatuotteita. Kun ilmoitin haluavani kunnollista tavaraa, hän sanoi antavansa alennusta.
        Menin sitten verotoimistoon töihin (anteeksi: toimeen), ja sen jälkeen ilmeisesti kohosin yhteiskuntaluokassa, koska sama myyjä alkoi rouvitella eikä enää koskaan tuputtanut alennustuotteita.
        Minä olin aivan sama minä ja edelleen naimisissa saman miehen kanssa.

Meillä oli kaveri, joka työskenteli rakennuksilla apumiehenä. Sitten hän innostui hakemaan kirjapainoon oikovetäjäksi ja kehui jo etukäteen: - On hieno homma. Siellä voi olla valkoinen paita päällä ja simsetit kaulassa! Ei ole mitään paskahommaa.
        Kaveri oli tosikko, eikä hän piruuksissaan puhunut. Valitettavasti hän ei paikkaa saanut ja jatkoi entisessä työssään.

Ja vielä yksi:
        Muuan konttoristi kertoi, että luokkaerot on poistettu. Hänkin, entinen lapsenlikka, on päässyt konttoristiksi ja istuu joka aamu bussissa maisterin rouvan vieressä ja keskustelee aivan tasaveroisena rouvan kanssa.

Anteeksi nyt, että kirjoitin asialliseen aloitukseen hömppämuistojani, mutta näin meitä on vuosikymmenet puliveivattu. Jos itse on niin tyhmä ettei ymmärrä muuttuneensa hienommaksi, on varmasti ihmisiä, jotka yrittävät opettaa ymmärtämään.

Mielestäni ainakin ne, joiden työtä ei tietokone pysty korvaamaan, ovat työväkeä, ja on upeaa, kun ammatti-ihminen on ylpeä kättensä jäljistä.

• Venlastiina kirjoitti:

Mainio aloitus!
        Nykyisinhän meidät kaikki on keskiluokkaistettu; on ylempi keskiluokka ja alempi keskiluokka, työväenluokkaa ei taida enää ollakaan.
        Meitä on niin helppo naruttaa olemaan ainakin aavistuksen verran fiinimpiä kuin oikeasti ollaan.
        Jo lähes viidenkymmenen vuoden takaa minulla on pari-kolme tragikoomista muistoa:

Olen naimisissa ihan kunnon ammattimiehen kanssa, ja kun lapset olivat pieniä, olin kotona. Olin edistysmielisen osuuskaupan (?) jäsen, ja muuan lihapuolen myyjä yritti aina tuputtaa vanhentunutta makkaraa tai muita lihatuotteita. Kun ilmoitin haluavani kunnollista tavaraa, hän sanoi antavansa alennusta.
        Menin sitten verotoimistoon töihin (anteeksi: toimeen), ja sen jälkeen ilmeisesti kohosin yhteiskuntaluokassa, koska sama myyjä alkoi rouvitella eikä enää koskaan tuputtanut alennustuotteita.

Meillä oli kaveri, joka työskenteli rakennuksilla apumiehenä. Sitten hän innostui hakemaan kirjapainoon oikovetäjäksi ja kehui jo etukäteen: - On hieno homma. Siellä voi olla valkoinen paita päällä ja simsetit kaulassa! Ei ole mitään paskahommaa.
        Kaveri oli tosikko, eikä hän piruuksissaan puhunut. Valitettavasti hän ei paikkaa saanut ja jatkoi entisessä työssään.

Ja vielä yksi:
        Muuan konttoristi kertoi, että luokkaerot on poistettu. Hänkin, entinen lapsenlikka, on päässyt konttoristiksi ja istuu joka aamu bussissa maisterin rouvan vieressä ja keskustelee aivan tasaveroisena rouvan kanssa.

Anteeksi nyt, että kirjoitin asialliseen aloitukseen hömppämuistojani, mutta näin meitä on vuosikymmenet puliveivattu. Jos itse on niin tyhmä ettei ymmärrä muuttuneensa hienommaksi, on varmasti ihmisiä, jotka yrittävät opettaa ymmärtämään.

Mielestäni ainakin ne, joiden työtä ei tietokone pysty korvaamaan, ovat työväkeä, ja on upeaa, kun ammatti-ihminen on ylpeä kättensä jäljistä.

Kuka naruttaa ketä, jos itse pitää tärkeänä sitä, että saa olla simpsetit kaulassa tai maisterin rouvan kanssa puheväleissä?
        Uskon, että tavallinen ihminen on aina kunnioittanut ammattimiehen ja -naisen työn jälkeä. Ei sillä arvostuksella ole politiikan kanssa mitään tekemistä.

Minua suututtaa Arhinmäki ja kumpp. kun minulle selvisi, että he eivät olleet suostuneet meppiehdokkuuteen, eikä yhtäkään valovoimaista nimeä ei saatu vaaleihin. Nyt sitten Korhonen joutuu kantamaan vastuun koko epäonnistumisesta. Minusta on kaiken aikaa tuntunut siltä, että hänet on puoliväkisin istutettu puheenjohtajan pallille, että olisi mukavan näköinen syntipukki, kun alkaa mennä huonosti. Sama porukka on syrjäyttänyt muitakin johtohenkilöitä, mutta eivät kuitenkaan itse mene vastuuseen eturiviin.

Minua harmittaa, että vain muita puolueita moititaan kaksinaamaisuudesta. Kyllä on syitä sysissäkin, ei sepissä pelkästään.

• sitä valtavaa
        Venlastiina kirjoitti:

Mainio aloitus!

Ja vielä yksi:

suunnatonta alemmuudentunteen / kateuden määrää, asenteet luutuneet paikoilleen.En koskaan ole tuollaista edes ajatellut.Poluevihat tuossa valossa ymmärtääkin.On maailmassa paljon hyvää kaunista ja oikeudenmukaistakin.Ei kaikki olle mustavalkoista,on eri värejä.

• nestor*
        sitä valtavaa kirjoitti:

suunnatonta alemmuudentunteen / kateuden määrää, asenteet luutuneet paikoilleen.En koskaan ole tuollaista edes ajatellut.Poluevihat tuossa valossa ymmärtääkin.On maailmassa paljon hyvää kaunista ja oikeudenmukaistakin.Ei kaikki olle mustavalkoista,on eri värejä.

maisterin,,, ei häne vieree oo syytä ennee bussis istuu!
        Maisterin rouva istuskelkoo yksinnää mitä män maister kaa vihil.

• "Jos työ olisi herkkua, herrathan sen tekisivät", tämä tuttu lausahdus kertoo paljon asenteista.

Minua on aina ärsyttänyt esim. sanonnat "työtätekevä kansanosa", "suorittava porras", "johtoporras".
      Oma ammattini luetaan asiantuntija-ammatteihin.

Aivotyöläisistä ja kaulusköyhälistöstä puhutaan. Keksitään kiertoilmauksia vanhoille hyville ammattinimikkeille, vitsinä parkettikosmetologi siivoojasta . EU-palatsin siivoojiksi ei huolittu maistereita, olisivat olleet koulutetumpia kuin monet europarlamentaarikot.

Vasemmistoliiton keulakuvat eivät myöskään perinteistä duunari-kuvaa ole aikoihin anteneet, ajatelkaa vaikka Suvi-Anne Siimestä. Tennilä koettaa antaa ehkä sitä kuvaa kravatittomuudellaan.

Suojavaatetus on yksi merkki kovasta duunista, esim. lääkäreillä ja palomiehillä.

• olevani hyvin tärkeä ,ihan tavallisessa käsityöammatissani.
        En suinkaan sielä Suomessa vaan täälä Tukholmassa.
        Palkka nousi melkein puolella ja kaikinpuolin huomasin olevani hyvä.
        Samaa työtä tein sieläkin, Suomessa,mutta paljon vaativampaa vielä ,koska olin ison Firman palveluksessa,ja oli isommista asioista aina kyse.Koska tein mallikappaleita
        Eri maassa on tyoläisen Duunarin arvostus niin erilaista. Olen sen tullut huomaamaan.

Ja paljon se myös on Kulttuuristakin kiinni.
        Ja ollaan niin aliarvostettuja ihan itse, Kuinkas se nyt olikaan se iänikuinen sanonta, että ei ole itsekunnioitusta
        Etelästä tulevat työtänhakijat sanovat heti kuinka hyviä he ovat, eivätkä ole lakki kourassa katse maahan luotuna itseänsä häpeillen.

Lapsillekkin on opetettava että he ovat AINA hyviä .Ei oteta sitä onnistumisen iloa pois.

• Vasemmisto katsotaan työväenpuolueeksi, siis sellaiseksi, jonka jäsenet tekevät käsillään ruumiillista työtä.
      Nykyään kuitenkin ruumiilliset työt vähenevät Suomesta ja sorvarinkin täytyy olla jo ohjelmoitsija koulutukseltaan, eikä hän kenties katso olevansa enää duunari, insinööristä puhumattakaan. Kuitenkin molemmat ovat ihan tavallisia palkkatyöläisiä. Eikä palkkaerotkaan kovin suuret ole.

Vasemmiston tulisi saada asennemuutos aikaan palkkatyöläisissä, mutta tuo vasen on jotenkin kammoksuttava asia monille.

Olisikohan Palkannauttijoidenpuolue houkuttelevampi nimi?

• Jopel-fani

Silmäni iski tuohon ehdottamaasi palkannauttijaan. Ei se ihan hyvä sekään, sillä tuo nauttija viittaa nautintoon ja ei työn yhteydessä ole sallittua puhua nautinnosta, ainakaan nykyään. Palkollinenkaan ei ole hyvä, se viittaa renkiin ja piikaan. Palkanansaitsija. kin on parempi kuin palkansaaja. Tekijä ansaitsee palkkansa.

• Jopel+nk
        Jopel-fani kirjoitti:

Silmäni iski tuohon ehdottamaasi palkannauttijaan. Ei se ihan hyvä sekään, sillä tuo nauttija viittaa nautintoon ja ei työn yhteydessä ole sallittua puhua nautinnosta, ainakaan nykyään. Palkollinenkaan ei ole hyvä, se viittaa renkiin ja piikaan. Palkanansaitsija. kin on parempi kuin palkansaaja. Tekijä ansaitsee palkkansa.

Vaikkei työ aina ollutkaan nautittavaa, niin sen tulos kyllä.
        Yksi tuloksista oli tietysti palka. Toinen työ jälki.
        Kyllä minä yleensä nautin työnteostakin ja ehkä myös siksi sitä sain tehdäkin ihan täysi-ikäiseksi asti.

Kaikki hyvät nimiehdotukset ovat tietysti hyvä kirjata tälle meidän palstalle, sillä kuten tiedämme, puoluepomot käyvät ahkerasti lukemassa tätä vanhojen ja viisaiden palstaa.

• Me eläkeläisethän nautimme kaiken aikaa, sillä me nautimme eläkettä, puoluekannasta riippumatta.
        Nam.
        Hyvää vaikka vähän.

Joiltakin on otettu pois oikeus nauttia kansaneläkkeestä. Se on väärin, koska demokratian nimissä se aikanaan laiksi laadittiin.
        Nyt on nautintaoikeutta kavennettu.

• Maarit*
        Makriina kirjoitti:

Me eläkeläisethän nautimme kaiken aikaa, sillä me nautimme eläkettä, puoluekannasta riippumatta.
        Nam.
        Hyvää vaikka vähän.

Joiltakin on otettu pois oikeus nauttia kansaneläkkeestä. Se on väärin, koska demokratian nimissä se aikanaan laiksi laadittiin.
        Nyt on nautintaoikeutta kavennettu.

Ja kansaneläkkeet olivat itse säästettyä omaisuutta.

Minne tehhään joukkokanne?

• Laritsa M

...tukehtuivat sauna- y.m. lisiinsä ja heidän työnsä ulkoistettiin Kiinaan?

• kasvanut valtavasti

Akateemisesti koulutettuja varsinkin järkyttävän paljon työttöminä, valmistuvat suoraan kortistoon. Miksi niin paljon koulutetaan yliopiilaiksi, duunarityöt ei enää kelpaa, vaikka olisivat paremmin palkattujakin?

• kuullut oon
        kasvanut valtavasti kirjoitti:

Akateemisesti koulutettuja varsinkin järkyttävän paljon työttöminä, valmistuvat suoraan kortistoon. Miksi niin paljon koulutetaan yliopiilaiksi, duunarityöt ei enää kelpaa, vaikka olisivat paremmin palkattujakin?

Muutosta on näkyvissä. Ammatti-instituutteihin ja ammatti-korkeakouluihin hakeudutaan jo aikaisempaa enemmän, jopa ylioppilaat valitsevat näin. Näistähän pääsee nopeammin leivän syrjään kiinni.
        Eivät nuoret enää halua asua vanhempiensa kanssa, vaan haluavat omilleen. Sanovat, että nyt kannattaisi kouluttautua putkimieheksi, sillä niistä on ja tulee olemaan kova puute. Töitä riittäisi.

Tuossa iässä on minun mielestäni hyödyllistä käydä lukio. Saahan hyvän yleissivistyksen ja monelle selkiytyy vasta silloin ala, johon haluaa päästä.

• Maalaismies*

Duunari - käsite heitti häränpyllyä viime eduskuntavaalien alla, kun kokoomuksen vaalimainoksissa Niinistö haalarimiehenä oli pukkaavinaan kottikärryä. Se viestitti että liittykää meihin, niin toimenkuva muuttuu ja töitä riittää.

Kyseisen evankeliumin profeettana toimi presidentti Bush Jenkeissä. Hänen sanomansa oli kuten tunnettua, että kaikki voivat rikastua ottamalla lainaa, joka maksaa itse itsensä jne.

Muistan Vanhasenkin jossakin yhteydessä maininneen ettei rikastumista pidä estää saati paheksua. Vasemmiston väri haaleni jo 70-luvulla, jolloin sanottiin ettei punaisesta ole jäljellä muuta kuin tiilitalo ja Saabin kylki.

Mikkää ei oo mittää, lauloi Hector Työttömän laulussa.

• Ja duunari

En katso kuuluvani työväen puolueeseen vaikka päiväni ovat venyneet 16 - 20 tuntisiksi, yrittäjänä ei tunteja lasketa, vain todetaan kun kallistutaan jossain vaiheessa lepäämään.
        Puolue ei ole kiinni päivän pituudesta tai kravatista.
        Kukaan ei tule toimeen ellei töitä tee, veikkaus- lottovoittajat eri asia.

• Poutanen*
        Ja duunari kirjoitti:

En katso kuuluvani työväen puolueeseen vaikka päiväni ovat venyneet 16 - 20 tuntisiksi, yrittäjänä ei tunteja lasketa, vain todetaan kun kallistutaan jossain vaiheessa lepäämään.
        Puolue ei ole kiinni päivän pituudesta tai kravatista.
        Kukaan ei tule toimeen ellei töitä tee, veikkaus- lottovoittajat eri asia.

Niin, mihin ryhmään tunnet kuuluvasi?
        Kuka hoitaa asioitasi?

Yrittäjilläkin on puolue, mutta eipä se ole puheita kummempaa tainnut saada aikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      14
      3170
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      123
      1359
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      93
      1248
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      257
      1092
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      55
      1067
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      66
      994
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      891
    8. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      41
      872
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      831
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      778
    Aihe