Vapaa kuvaus

Rauhallinen, asia-asioissa asiallinen, mutta silmäkulmasta löytyy kyllä pilkettäkin, vaimon väittämän mukaan tarpeen vaatiessa huonokuuloinen ja itsepäinen. Nuorempana harrastin aktiivisesti ja jopa tuloksellisesti eri urheilulajeja. Nykyisin muut urheilevat puolestani, ja osallistun telkkarin edessä sohvalla kerien tai venyen. Muut harrastukset:lukeminen, matkailu, tiskaaminen ja kokkaus. Vaimon lisäksi tärkeimmät ihmiset: lapset ja lapsenlapset. Suosikkibändit/artistit: Ruotukaveri Reijo Kallio Lempikirjat: kaikkiruokainen, luen paljon Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Uutiset urheilu Saksalaiset dekkarit Parhaat matkakohteet: Kiinanmuuri Ruoka & juoma: Lasange lihapullat, kun itse teen Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Kotihommat riittää Ase tai siviilipalvelus: Lääkintäkorpraali Santahamina Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset ry. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

17

Kommenttia

2542

1. Kalastamisesta, ynnämuu, ja hurskainen puhelee tuolla päivän pakinoissaan.
    Minulla kalastus ei oikeinpaljon tuolla mökkireissulla ole kiinnostanut, mutta lapsuusajan kalareissut, ne oli hauskoja kokemuksia. Kotikylässäni oli lähin kalapaikka parinkilometrin päässä, sinne me pojannulikat useimmin mentiin kävellen ongenvapa olalla, se oli aika pitkä puinen vapa kevyt kantaa, kuorittu ohut, ei silloin ollut muita saatavanakaan. Aina sieltä soppakalat kotiin sai, se oli sellainen kosken alusta jossa oli monenlaisia kivikoita, alempana sellainen suvanto josta sai vähän isompia kaloja. Samassa paikassa oli hyvä uimapaikka siellä sitä jonkinverran sitä uintiakin oppi harrastamaan. Heinäkuun lopulla sieltä sai myös isoja rapuja, meillä oli toistakummentä rapumertaa, kalaa ongittiin syötiksi, joenranta oli sellainen jyrkkäkin, siinä täytyi olla merrassa pitkä naru, ja keppi jossa oli sellainen oksanhaara jotapitkin merta laskettiin, ja nostettiin joesta, puupalikka oli rannalla merkkinä.
    Kotona ne keitettiin isossa kattilassa, tilliä, ja suolaa veteen kun vesi kiehui ravut elävänä kattilaan. Punaisia rapuja syötiin ja hyviä mielestäni ne loivat. Ei silloin poikasena tarvinnut, eikä saanutkaan Koskenkorvaa.
    Myös pikkupoikana olin marjastamassa äidin kanssa sellaisen kauniin lammen rannalla, siellä viivyttiin välillä yönkin yli havuteltassa nukuttiin. Onkivehje oli mukana samoin tarpeelliset keittovälineet ja eväät sekä tarvikkeet kalasopan tekoon Kyllä kalasoppa oli siellä luonnonhelmassa tosihyvä, oikein herkkua.
    Paras sauna tietysti puulämmitteinen, siellä Mujejärven mökillä on oikein hyvä sauna, ei silläkään suihkua ole, mutta ämpärillinen vettä niskaan pesun jälkeen, kyllä tuntee hyvänolontunteen istuessaan pukuhunneessa siellä voi juoda vaikka kylmän oluen huilatessaan.
    Kun tuossa olen kertonut pikkupokana tekemisistäni lisään vielä kokemukseni saunastamme. Vanhempani ostivat synnyinkotini 1922, siinä oli sellainen savusauna, savusaunana se oli vielä minunkin aikana, joten siellä minä ensilöylyt olen ottanut. Muistan kuinka äitini pesi minut polviensa päällä kousulla vettä päälle. ei siellä sähköjä ollut myrskylyhty, tai sellainen päre jota sotaaikana käytettiin. Myöhemmin sinne rakennettiin piippu ja sellainen kiuas, no vesi lämpeni smalla lailla kuin savusaunassakin kiukaan pällä.
    Saunarakennus on vieläkin jäljellä se on kauniikksi maalattu ja hienon näköinen sillä mäen kupeessa. ei se enään ole käytössä, on kutenkin koristeena, veljen vaimo asuu samalle tontille rakennetussa talossa. Siellä tulee vieläkin käytyä aika usein.