Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minun puolestani saat elää missä haluat ja puhua mitä kieltä haluat. Ei se minua häiritse. Mantereella puhun itsekin useimmiten suomea. Eikä kukaan sinulle naapurimaan kieltä pakota vieraasta identiteetistä puhumattakaan.Miksi ei ole politiikkaa, että sinä puhut suomea, mutta on politiikkaa jos minä puhun ruotsia paikkakunnala jossa kaikki muutkin puhuvat ruotsia?
19.08.2011 18:51
Kummallista että kun vain haluan elää normaalia elämää asuinpaikkakunnallani (ja jotta se onnistuisi on käytettävä sitä kieltä, mitä siellä puhutaan) ihan omassa synnyinmaassani, minut leimataan suurinpiirtein isänmaan petturiksi.
19.08.2011 17:27
Nätfennomanerna tror att alltid när man hör ordet Ruotsi (eller ruotsin kieli)så har det med RKP att göra :)
19.08.2011 12:06
Det där gör även mig riktig arg. Jag har finska som modersmål, men när jag bor här på Åland, så sker allt på svenska och jag ringer och far till Sverige ofta. Jag pratar inte alls perfekt svenska, men ingen har nånsin sagt att inte förstår vad jag säger (och i mitt jobb måste jag ofta prata om ganska komplicerade saker). Så om folk förstår vad jag säger hur i hela världen förstår dom inte vad någon som har svenska som modersmål säger?
18.08.2011 15:41
Missä niitä autioituneita kyliä on? Ainakin väkiluku nousee koko ajan, meitä on jo yli 28 000 ja suunta on siis nouseva. Joissakin saaristokunnissa väki vähenee, mutta manner-Ahvenanmaalla lisääntyy.
17.08.2011 20:26
En usko, että suuri osa äänestäjistäni on suomenkielisiä. Aion ajaa minua äänestäneiden asiaa, tietysti. Kerroin tuolla edellä, mihin asioihin keskityn. Koska en ole missään koskaan kertonut ajavani suomen kielen aseman muutosta, ei kukaan sellaista voi minulta odottaakaan. Joten kenet olen pettänyt? Haluan ahvenanmaalaisesta yhteiskunnasta oikeudenmukaisemman ja paremman erityisesti niille, joilla eri syistä menee huonsti, Puhuvat sitten ruotsia, suomea tai vaikkapa kiinaa.
17.08.2011 17:58
Siis mitkä äänestäjäni? Minulle on tärkeää, että terveydenhoitoon panostetaan, saaristossa pitää ollä terveydenhoitajapäivystys vuorokauden ympäri. Erityisesti lastenpsykiatriaan on panostettava, poliklinikalle on aivan liian pitkät jonot ja osatohoitoa ei ole tarjolla lainkaan. Hammashoito pitää saada ÅHS:sta.
Kuntia en (vastoin puolueeni yleistä kantaa) olisi valmis äkkiä yhdistämään, mutta esim. lastensuojelu ja vammaispalveluasiat pitäsi hoitaa keskitetysti koko Ahvenanmaalla, sen sijaan vanhuspalvelut kunnat mielestäni voivat järjestää parhaaksi katsomallaan tavalla.
Elinkeinopolitiikkaa pitää kehittää, nyt ollaan keskitytty liikaa maanviljelyyn.
Uskon äänestäjieni äänestävän minua siksi että ajan näitä asioita. Miksi minun velvollisuuteni olisi keskittyä suomenkielisten kielioikeuksiin? Siellä mantereellakin joku Hakkarainen pääsi eduskuntaan, vaikka hänen minusta pitäisi ajaa ihan muita asioita kuin mitä hän ajaa. Mutta itse hänkin päättää mikä hänen velvollisuutensa on. Tosin en olisi häntä äänestänyt, mutta mistä sinä voit tuntea minun äänestäjäni sanoakseni mikä minun velvollisuuteni heitä kohtaan on? Ne, jotka eivät pidä esittämiäni asioita tärkeänä, eivät äänestä minua. Niin yksinkertaista se on.
17.08.2011 15:20
Ahvenanmaan lagtingetissa on tälläkin hetkellä kaksi äidinkieleltään suomenkielistä. Itse olen suomenkielinen ja ehdolla tämän syksyn vaaleissa. Joten suomenkielinen voi olla ehdolla myös Ahvenanmaan vaaleissa.
13.08.2011 15:31
Mistä he hankkivat nuuskan niin halvalla että pystyvät laivoja halvennalla myymään. Ajattelepa sitä?
23.07.2011 19:42
En minä tietääkseni puhunut saksalaisista mitään, sen paremmin Baltian kuin muistakaan? Puhuin Baltian maista, eli Föglössa asuu paljon virolaisia, liettualaisia ja latvialaisia. Eivätkä he toki mitään aatelisia ole. Ttöissä käyvät useimmat kalankasvatus- ja jalostuslaitoksissa.
Mutta ei Föglö mikään rähjäinen ja homeinen tai rasistinen kalastajakylä ole.
Ihan omituisia horiset!
22.07.2011 14:51
Jos näkee mörköjä joka paikassa ja kuvittelee olemattomia, niin varmaan onkin parasta pysyä kotona:)
22.07.2011 10:44
Föglö tulee sanoista fågel ö, eli lintusaari, kauniilta se ainakin minusta kuullostaa. Föglön kunta on hoitanut taloutensa aina hyvin ja kalanjalostus on tuonut hyvin verotuloja. Föglöön on lisäksi muuttanut paljon uusia asukkaita erityisesti Baltian maissa (joku on jopa valittu kunnanvaltuustoonkin kunnan asioista päättämään), joten kovin sisäsiittoista siellä ei ole.
22.07.2011 10:00
Sen lisäksi, että et ole opskellut kieliä, näytät nukkuneen maantiedon tunneilla. Suomi on kaksikielinen lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa, joka kansainvälisten sopimusten mukaisesti on yksikielisesti ruotsinkielinen.
Valtion virastoista saa palvelua suomeksi täälläkin, mutta kun meillä on itsehallinto niin maakuntahallitus hoitaa suurimman osan valtion toimista. Oikeuslaitos, verohallinto ja maistraatti ovat noin äkkiä ajateltuna ne ainoat paikat josta voi suomeksi palvelua saada.
Yksityiset yritykset (kaupat, hotellit) saavat tietysti palvella millä kielellä haluavat, mutta jos ei ole suomenkielta osaavaa henkilökuntaa, niin sitten ei ole.
21.07.2011 08:01
No tuolla logiikalla ahvenanmaalaiset eivät ole suomenruotsalaisia. Täällä ei ole rkptä, eikä sen toiminnasta siellä mantereellakaan kovin kiinnostuneita olla.
20.07.2011 08:41
Vastasinkin tuolle "estin on loinen"-nimimerkille. Täällä jotkut (joku) aina väittää, että Ahvenanmaalla myytäisiin nuuskaa tiskin alta. Ei siinä olisi mitään järkeä kun laivamatka Ruotsiin kestää alle kaksi tuntia ja laivalta voi ihan laillisesti ostaa nuuskaa.
Ruokaa, jäätelöä ja virvokkeita kyllä löytyy. Tervetuloa!
18.07.2011 08:11
Nuuskaa ei saa myydä Ahvenanmaalla eikä sitä myydä. Kaikki matkustavat sen verran lautoilla, että ne jotka nuuskaa käyttävät (ei kauhean moni) saavat sen ihan laillisesti sieltä, joten pimeälle kaupalle ei ole tarvetta.
17.07.2011 09:08
No, Wiklöf aloitti täysin tyhjästa autokauppiaana alle kaksikymppisenä (sai mersun edustuksen, moinen ei olisi enää mahdollista kenellekään) ja syntynyt ja aina asunut täällä. Saattehan tekin tulla mijönääreiksi kotikonnuillanne ja kyllä osakeyhtiö pääsee tännekin jos nyt välttämättä haluaa miljönääriksoi Ahvenanmaalla.
Miksi muuten kutsut Wiklöfiä kokiksi?
17.07.2011 08:44
Kenenköhän verotietoja olet lueskellut? Wiklöf Holdingilla menee ihan hyvin, vaikka S-marketin tulo saattaa vähän myyntiä vähentää Mathis-Hallenissa ja Kantarellenissa, Erik Mattssonin myyntiin se tuskin vaikuttaa (Mattssoninhan Wiklöf osti äskettäin). Ja muuta liiketoimintaa on ihan tarpeeksi.
Joten kyllä aika moni muu menee konkkaan ennen Wiklöfin yhtiöitä. Mutta minun työnantajani konserni ei ole.
13.07.2011 08:01
Silmäsairauksista täällä en ole kuullut. Anders Wiklöfiä en tunne kuin ulkonäöltä, edesmenneen veljensä Lassen kyllä tunsin. Mitä tekemistä älykkyysosamäärälläsi tässä on? Saattaa olla korkea, mutta sosiaaliset taitosi eivät kovin hyviltä vaikuta.
12.07.2011 08:10
Yleissivistyksessäsi on pahoja aukkoja. Ahvenanmaalaiset sattuvat olemaan SUOMALAISIA.
11.07.2011 12:26
38 / 71