Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kukahan kumartaa ja mitä? Ahvenanmaalaiset eivät ketään kumartele. Taidat itse olla homokammoinen kaappihomo?
22.07.2010 10:06
No, itse olen täysin suomenkielisenä päässyt tänne asumaan. Miten meitä suomenkielisiä voisi muuten täällä ollakaan, jos tänne ei saisi muuttaa? Hurri en todellakaan ole, ihan suomenkielinen. Intin saa käydä, jos haluaa, todennäköiseti niin on pian siellä mantereellakin. Mutta rasismiin en ole täällä törmännyt. Saaristolaisromantiikka taitaa olla enemmän turistien heiniä, ei täällä romantiikalla eletä vaan työnteolla.
22.07.2010 10:04
Ei Ahvenanmaalla aseteta ihmisiä eriarvoiseeb asemaan kielen mukaan Ei se, että tämä on yksikielinen alue, tarkoita, että ihmiset olisivat eriarvoisessa asemassa. Maailmassa on paljon kieliä, jos et tule ymmärretyksi äidinkielelläsi ei merkitse, että sinua kohdellaan rasistesisti (niinkuin tällä palstalla aina väitetään). Suomenkielisiä on täällä hyvissä viroissa, mukana politiikassa jne,
22.07.2010 05:42
Ei kannata kehottaa äänestämään perussuomalaisia Ahvenanmaalla, kun puoluetta ei täällä ole.
22.07.2010 05:35
Ahvenanmaa on osa Suomea, mutta kyllä itsehallintomme juhlinnan arvoinen asia on.
19.07.2010 14:52
En ole koskaan Lapissa käynyt, mutta en ole Lapista mitään kirjoittanutkaan. Mutta voisiko joku vastata, miksi mantereella vastustetaan Ahvenanmaan omaa veroitusta? Matkat saaristossa eivät ole nekään helppoja eivätkä halpoja.
13.07.2010 19:10
Ahvenanmaalla keskustellaan oman verotuksen mahdollisuudesta, mutta kun asia on otettu esille ent. pääministerin Matti Vanhasen ja Jyrki Kataisen kanssa, on vastaus ollut tyly ei. Eli täällä haluttaisiin asia ainakin selvittää, mutta siellä mantereella asiaan on ainakin tähän asti suhtauduttu hyvin kielteisesti.
13.07.2010 06:45
Långnäsissa en ole koskaan joutunut peruuttamaan (vai olisinko kerran?), sen sijaan kun tulee Långnäsista Turkuun, joutuu yleensä peruuttamaan, joskus pystyy auton kääntämään kannella. Ei laivaan ajo vaikeaa ole. Joskus minäkin jätän auton Långnäsiin, mutta jos on paljon tavaraa mukana tai on mantereella pitemmälle menossa, on se pakko ottaa mukaan :)
12.07.2010 15:29
Ahvenanmaalla 28.000 asukasta ja 16 kuntaa. Ahvenanmaalaiset maksavat veronsa (muut kuin kunnallisveron)mantereelle ja valtio palauttaa sitten tietyn summan takaisin. Ahvenmaalaiset maksavat kunnallisveroa aivan kuin muutkin ja kunnat käyttävät sitten rahat kuten parhaaksi näkevät, aivan samoin kuin mantereella(valtion osuuksia vastaavat maakunkuntaosuudet saadaan valtiolta tulleista veronpalautuksista). Manner-Suomi EI maksa Ahvenamaan hallintoa.
06.07.2010 11:47
Ihan oikeassahan tuo aloittaja on. Ja asiallisemmin kirjoittaa kuin sinä.
22.06.2010 04:55
Kuten sanoit, se on ruotsalaisten perinneruola, sitä syödään Ruotissa. Ahvenanmaalaiset ovat suomalaisia. Ei, ei hapansilakka todellakaan kuulu Ahvenanmaan ruokakulttuuriin.
21.06.2010 07:38
Ehkä mantereellakin olisi kannattanut miettiä vuonna 1918. Aika oli tietysti historiallisesti kiinnostava ja aiheutti syviä haavoja suomalaisiin, mutta en ymmärrä, miksi vuosi 1918 olisi kovin relevantti Ahvenanmaan kannalta juuri nyt, mantereellakaan ei asia enää nosta tunteita samalla tavalla kuin esim. vielä 1970-luvulla.
Varmaan löytyy joku historiapalsta tuosta ajasta kiinnostuneelle, puhutaan täällä nyt vähän ajankohtaisimmista ja Ahvenanmaata nyt koskettavista asioista. Eikä mantereellakaan käsittäkseni juuri nyt ole vallalla suurta pelkoa venäläisten hyökkäyksestä?
20.06.2010 09:29
Itse asiassa Ahvenanamaa pystyisi hyviin tulumaan toimeen omillaan. Täällä haluttaisiin verotus itselle, mutta niin nyt entinen pååministeri Vanhanen ja ministeri Katainen ovat tyrmänneet ajatuksen. Johtuisiko siitä, että tietävät, että mantere näin saisi vähemmän rahaa? Ja ahvenanmaalaiset ihan todella pitävät itseään suomalaisina, ei ruotsalaisina. En ymmärrä, miksi tuollainen käsitys elää niin vahvana siellä mantereella.
Minä itse olen mantreelta kotoisin ja suomenkielinen, mutta pakko on näihin älyttymyyksiin vastata. Onneksi useimmat ahvenanmaalaiset eivät pysty lukemaan, mitä p:tä heistä ja heidän asuinpaikastaan kirjoitetaan.
20.06.2010 08:50
Vieläkö Suomessa käydään sisällissotaa?
19.06.2010 20:56
Ei ahvenanmaalaiset riikinruotsalaisten hyväksyntää tarvitsekaan. Ahvenanmaalaiset ovat ahvenanmaalaisia ja suomalaisia.. Kumma ajatus tuo, että ahvenanmaalaiset haluaisivat olla ruotsalaisia. Mutta täällä ei käytetä suomenkielisia sanoja, kuten mantereella asuvat ruotsinkieliset usein tekevät, joten ruotsalaisten on kyllä helpompi ymmärtää ahvenanmaalaisten puhumaa ruotsia.
19.06.2010 20:46
Eikö se ole syrjintää, että tällä palstalla väitetään koko ajan Ahvenanmaalla harjoitettavan syrjintää, mutta kun täällä asuva kertoo, ettei ole sellaista huomannut, nousee kamala holoo ja väitetään valehtelijaksi? Minä koen ehdottmasti syrjintää ja rasisimia tällä palstalla. Tehkää jotain!
04.06.2010 05:17
Etkö ymmärtänyt kirjoitustanai? Toivon, että mahdollisimman moni tulisi tänne ja näkisi todellisuuden täällä, niin sitten ei enää tarvitsisi kirjoitella soopaa täkäläisistä oloista. Ja ette näytä saaneen selville muuta kuin oman totuutenne kirjoituksistanne, joten se ei näytä riittäneen. Jos esimerkiksi lukee tätä Ahvenanmaa-palstaa, niin ei todellkaan opi mitään Ahvenanmaasta!
03.06.2010 07:00
Niinhän se on, useimmat tänne kirjoittavat eivät ole edes koskaan täällä käyneet. Kun heille yrittää kertoa millaisena elämän täällä kokee suomenkielinen tänne kotiutunut, syytetään valehtelusta, siitä että joku muka maksaisi mielipiteistäni (kuka se voisi olla), sanotaan että olen aivopesty tai muuten vain tyhmä. Mutta eikö ole todennäköistä, että ihminen joka asuu täällä, tietää tämän paikan asioista enemmän kuin sellainen, joka ei ole täällä koskaan käynyt?
02.06.2010 12:47
Siis kaikissa muissa EU-maissa on tarjolla suomenkielistä palvelua viranomaisissa, koululaitoksessa ja terveydenhuollossa?
02.06.2010 05:46
Seurakunnasta saan suomenkielistä palvelua, tunnen monta suomenkielistä pappia täällä ja kirkkoherranvirastossakin osataan suomea. Suomenkielinen lehti tuskin olisi taloudellisesti kannattava, täällä on jo kaksi paikallislehteä, joiden talous ei ole kovin hyvä. Lukijoitakaan tuskin kovin montaa olisi. Maailmassa on monta paikkaa, jossa ei ole julkisia suomenkielisiä kouluja. Miten ihmeessä pärjäävät vaikkapa Yhdysvalloissa asuvat suomenkieliset. Ovat varmasti kovin syrjittyjä ja onnettomia, vai mitä?
01.06.2010 22:01
54 / 71