Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tapanani ei ole nöyristellä ja tässä tapauksessa en tiedä ketä minun pitäisi nöyristellä. Viihdyn täällä, minulla on perhe ja hyvä työpaikka. Teen samaa työtä kuin mantereella asuessani ja jos en viihtyisi täällä voisin muuttaa mantereelle. Ei minun tarvitse ketään nöyristellä.
01.06.2010 18:48
Asun Ahvenanmaalla enkä vielä ole kuullut laista joka rajoittaisi minun elämääni äidinkieleni vuoksi. Voisitko antaa jonkun esimerkin?
01.06.2010 17:24
Tällä palstalla ruotsinkielisiä kutsutaan yleensä ruotsalaisiksi ja sen he korjaavat kertomalla olevansa suomenruotsalaisia.
01.06.2010 15:56
Minä olen ahvenanmaalainen ja ylpeä siitä. Olen tänne mantereelta muuttanut ja olen myös ylpeä äidinkielestäni, joka on suomi. Ihmisen arvo ei ole äidinkielestä kiinni, kieli on kommunikointia varten. Täällä Ahvenanmaalla käytän ruotsia, siellä mantereella useimmiten suomea.
01.06.2010 15:23
Mistahän laista puhut? Olen suomenkielinen, asun Ahvenanmaalla, enkä ole törmännyt yhteenkään lakiin, joka rajoittaisi elämääni sen vuoksi että olen suomenkielinen.
01.06.2010 14:05
Olisi mukavaa, jos keskusteltaisiinkin Ahvenanmaasta, mutta täällä jankutetaan rasismista, jolla ei ole Ahvenanmaan kanssa mitään tekemistä. Ahvenanmaalla tapahtuu paljon asioita, joista voisi keskustella.
01.06.2010 06:38
Näinhän se on, mutta jos tänne kirjoittaa tälläinen suomenkielinen ahvenanmaalainen, niin väkisin täällä tehdään suomenruotsalaiseksi tai väitetään että saan näistä kirjoituksista palkkaa tai muuta etua. Jos emme viihtyisi täällä, muuttaisimme toki takaisin sinne mantereelle. Se on käsittääkseni ihan luvallista, vaikka tänne kirjoittavien mielestä suomenkielinen ei saa muuttaa paikkaan jossa ei puhuta suomea.
31.05.2010 17:26
Meitä äidinkieleltämme suomenkielisiä on täällä viitisen prosenttia, ollut jo pitkään. Tunnen monta suomenkielistä täällä asuvaa. Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, ettei tänne muuttaisi suomenkielisiä? Ja kyllä me olemme tienneet, että tämä on ruotsinkielinen paikka. Onhan suomalaisia ympäri maailmaa, eikö suomenkielinen saisi muuttaa paikkaan, jossa puhutaan jotain muuta kieltä kuin suomea? Kuulostaa todella omituiselta, voisi melkein sanoa rasistiselta.
31.05.2010 14:00
Olisi kiva tietää, mistä olen kiitollisuuden velassa. Olen ihan itse tänne muuttanut ja viihdyn täällä. Viihdyin mantereellakin, olisiko sielläkin pitänyt olla kiitollisuuden velassa jollekin? En todellakaan ymmärrä.
31.05.2010 08:52
Suomen pitäisi huolehtia velvollisuuksistaan, ja näin ei tapahdu, siitä pitää huomauttaa, on sitten sinun mielestäsi kusipää tai ei. Röyhkeyttä se ei ole. Totuus on, ettei Suomi välitä ruotsinkielisistä. Sen voin ihan suomenkielisenä sanoa.
31.05.2010 06:11
Kiitos, mutta pärjäämme kyllä omillamme, voitte lähettää avustukset tarvitseville. Kun vielä saamme verotuksen itsellemme, ei tarvitse edes kierrättää rahojamme mantereen kautta.
30.05.2010 16:06
Vuonna 1918 erosivat suomenkielistenkin ajatukset suuresti ajatuksista vuonna 2010 ( vai kuulutko suojeluskuntaan vai punakaarttin?).
Tätä keskustelua on turha jatkaa, koska et tunnu tietäväb Ahvenanmaasta yhtään mitään. Muistutan vielä, että rahallisesti Ahvenanmaa suurn piirtein elättää itse itsensä, verorahat vain kierrätetään mantereen kautta.
29.05.2010 20:36
Täällä ei todellakaan toimi mitään kiihkoruotsalaista järjestöä, ahvenanmaalaiset pitävät itseään suomalaisina ja ovat ylpeitä suomalaisuudestaan, samoin myös äidinkielestään, joka kuten aiemmin on Suomen kansalliskieli sekin. Ahvenanmaalaisten on todella vaikea ymmärtää näitä ruotsalaisuuskirjoituksia, ne ovat niin kaukana todellisuudesta.
Ruotsalaiset eivät röyhtäile mediassakaan, paikallislehtien suurin omistaja esim on perusahvenamaalainen Anders Wiklöf.
Kannattaisi varmaan muuttaa vuodeksi pariksi tänne, niin tietäisi millaista täällä on eikä tarvitsisi ihan päättömiä kirjoitella.
29.05.2010 13:22
No, otsikko voisi olla Keskustele Ahvenanmaan kunnallisista asioista, kun muille kunnille ei ole omaa sivustoa. Mutta eihän täällä asioista keskustella, vaan jotkut hokevat tuota rasismia
Ei se, että Ahvenanmaa on ruotsinkielinen alue, eikä täällä ole suomenkielistä koulua, tee tästä rasistista. Ei täällä ole englanninkielistä tai vaikka vironkielistäkään koulua, vaikka täällä on monta englantia tai viroa äidinkielinenään puhuvaa. Jos muutat esimerkiksi Islantiin, tuskin lyödät sieltäkään suomenkielistä koulua. Onko Islanti silloin rasistinen? Ja se, etä Ahvenanmaa on osa Suomea, ei muuta asiaa, Ahvenanmaa on virallisesti ruotsinkielinen (ja ruotsi sattuu olemaan jopa Suomen virallinen kieli).
Ihmisiä kohdellaan täällä ihan samalla tavalla äidinkielestä riippumatta. Luin kerran jostain, että Ahvenanmaalla on vähemmän rasismia kuin manner-Suomessa. Syyksi ehdotettiin sitä, että ahvenanmaalaiset ovat merinkulkukansaa, jotka ovat tottunut muihin kansallisuuksiin.
Olisi kiva jos täällä keskusteltaisiin ihan oikeista meitä ahvenanmaalaisia keskettavasta asioista, mutta se taitaa olla turha toive. Maikkain uutisissa oli vähän aikaa sitten juttu siitä, miten maakuntahallitus lomauttaa väkeään, ajattelin että siitä nousisi vilkas keskustelu. Mutta sanaakaan ei ole kukaan asiasta tänne kirjoittanut, Niin non mielisairaalajuttuja ja rasismijuttuja on taunnut olla kymmeniä sen jälkeen.
29.05.2010 08:48
Kirjoittaa kai saa mistä tahansa, mutta onko järkeä jatkuvasti kirjoittaa jostain jota ei ole olemassa ja jota kukaan ei halua?
27.05.2010 15:53
Oletko lakannut lyömästä vaimoasi?
On vaikea lopettaa sellaista mitä ei ole koskaan tehnytkään.
27.05.2010 15:52
??????????????
Kotimaa:Suomi
Ulkomaat: muut maat kuin Suomi
Mikä tässä on vaikeaa? En ymmärrä.
10.05.2010 14:47
Ei, ei selvinnyt. Mitä väliä sillä on, mistä maasta ohjelmat hankitaan ja mitä kieltä puhutaaan. Suurempi osa ohjelmista on englanninkielisiä, miksi se ei ole yhtä vaarallista?
10.05.2010 12:03
Eli siis Ruotsista ei voi hankkia ihjelmia, kun ne ovat ruotsinkielisiä? Kaikista muista maista voi hankkia ohjolmia, koska niissä puhutaan jotain muuta kieltä kuin ruotsia? Kertokaa minullekin, mikä logiikka tässä on? En kertakaikkiaan ymmärrrä!!!
10.05.2010 09:22
Vapaita olemme, joten kiitos tarjouksesta, mutta vapauttamistarvetta ei ole.
28.04.2010 13:20
55 / 71