Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jokainen on oppinsa jostain saanut.Minäkin.Ja ne opit halunnut omaksua,mitkä on omaan "maailmankuvaani" sopinut.Jokaiselle ne on sitten mitä ovatkin.
" Eli miehen koulutuksissa..." Viittaan edelliseen viestiin.Makuasioita,sanoi koira kun...nuoli.
Sinun sanomasi tuossa yhteydessä on vaan mielestäni epälooginen,viitaten täällä kirjoittamaasi.
"Ja rankinta tässä on..." Viittaan taas edelliseen viestiini,mm.normiasioitten opettamiseen,positiiviseen vahvistamiseen ja motivointiin SIINÄ normielämässä.Joten todellako?
Jos mielestäsi täällä kirjoittavat(jonkinsortin johtajuuteen uskovat) elävät pelkästään jossain dominanssihöpinöissä,niin kannattaa muista,ja epäilen,että aika olematon osa.Jos viestejä on ajatuksella lukenut,niin kyllä ihan jotain muuta.Jopa jotkut aika pehmöpohmostikkin ;D
By the way,kumpi on enemmän alistamista ( viilataan taas sanoja),JOS pitäisi valita (ja on/olisi),esim.opettaminen kävelemään kauniisti ja ohittamaan pakotteella vai "koira ei saa syödä ensin"?
02.10.2010 16:17
Mitä Peetsalla on esim.minulle annettavaa,jos on kaikille?.Ellet nyt puhu agilitystä.Siinä varmaan olisikin,koska se lajina on ollut minulle aika vähäistä.
Ymmärrät pointtini,ok,mutta minä en ymmärrä sinun,en lainkaan enää.Tai sanojen kyllä,mutta en ajatusmaailman.
Kun puhut hyödystä,niin on kaksi eri asiaa,hyötyminen,esim.pakon edestä( ostaa niitä halvempia munia,kun on rahatilanne se,ettei voi ostaa kalliimpia,jos niitä munia täytyy ostaa) tai sitten ihan puhtaasti hyöty,joka ei ole välttämätön,kuten sinun "hyötysi".Vai katsotko,että se on välttämätön,että se on pakko tehdä vaikka (ainakin kirjoitustesi perusteella tulkittavan) kustannuksella.Eli tukea toimintaa,jota vastaan on muiden tekemänä,vaikkei edes tiedä,mitä se kenellekkin on,sekä erittäin suuri toisiin kohdistuva moralisointi asiassa.
Ja mitä itse pitää hyvin epäeettisenä ym.ym.ym.
Itse en ole ottanut koiraa kasvattajilta,jonka kasvatus ja pito on omaa etikkaani vastaan.Eli,kun se ei ole vähäisessäkään määrin pakko,niin en voisi kuvitellakkaan tukevani ko.toimintaa,VAAN siksi,että se itseäni hyödyttää.Eli on olemista hyötymistä ja "hyötymistä",ainakin minun mielestäni.Kuten myös moraalia ja "moraalia"...
Siis olen oikeasti pitänyt mielipiteitäsi itseasialtaan hyvänä.Ja arvostanut,että olet seisonut todellakin omaamasi asian puolesta.Mutta,nyt en tosiaan enää tiedä intresseistäsi viimekädessä,nuot viime"hehkutukset" on kyllä syönyt niiltä minun silmissäni melkoisesti pohjaa pois.
"Mutta kun Peetsa opettaa..." Minä olen käsittänyt,että Peetsan opetuslapset (hänen tyylinsä kouluttajat mm.) opettaa hänen tyylillään,ihan perusasioista lähtien.Kun palstaansakin on lukenut,niin he selkeästi korostavat toimivansa sen mukaan.Ja arvostelevat,jos joku tyylin kouluttajistakin siitä poikkeaa.
Pitääkö paikkansa?Ymmärränkö väärin,että he myös elävät sen tyylin ja ideologian mukaan,sitä opettaen,kokonaisvaltaisesti?
Vai tekevätkö he jotain ihan muuta?Väärää "peviä" ?
Eli,pilkotaas nyt.Jos koiraa opetetaan pakotteilla ja makupalojen käyttö normaaliasioitten vahvistamiseen/opetukseen on tuomittavaa,niin oletko,VARSINKIN juttujesi valossa;sitä mieltä,että on kysessä lempeä kasvatus ,dominoimaton ja millä ei ole mitään tekemistä johtajuuden kanssa?
Mitä mieltä SEY on,mitä tuot usein esiin,varsinkin omissa tarkoituksissasi...?
SIIS onko tuo pehmeää tapaa ,nimenomaan paino sanalla pehmeä,ja jota sinä olet yrittänyt,ainakin tähän mielessä painottaa,myös SEY:n puolesta?
Minun mielestäni nyt jompikumpi on asiat tuossa positiivisella vahvistamisesta,sen käytöstä ja ideologiasta ymmärtänyt hyvin,hyvin väärin, tai koko keskustelussa johtajuudesta on mennyt plasmat sekaisin...
Ja meillä muuten useinmiten saavat leikin lopussa lelunsa pitää.Ja uskon,niin monilla muillakin.Oli se sitten sitä rankempaa johtajuuttakin,tai mitä sillä nyt tarkoitetaankin.KUN yhä edelleen on käsitteellistä...
" Tarkoitat toimintana..." En tosiaan,vaan siitä kokonaisideologiasta,mistä sinäkin olet yrittänyt tuoda esiin,mikä on oikein,mikä väärin.Ja mitä ne nimenomaan sinusta on.
ELI täällähän keskustelun yhteydessä on nimenomaan puhuttu koiran kanssa elämisestä,kasvatuksesta,ei niinkään koulutuksesta (lajikoulutus,tekniikka ym.),eikö?
Eli "elämisestä" johtajuuden kanssa tai ilman.
Olenko siis ymmärtänyt täysin väärin,että kun kasvatus perustuu pakotteisiin,niin se ei olekkaan peviä?
Vaan pevissä koiraa opetetaan normiasioissakin mm.makupaloilla,käytetetään niitä vahvistamiseen ja motivointiin.Kuten Esim.ohituksissa opetetaan esim.kontaktin luominen,sen ja makupalojen vahvistuksella kaunis ohitus,eikä pakotteiden voimalla.Saati ,että makupalojen käyttö olisi suotavaa vaan "temppukoulutuksissa".
Odotan mielenkiinnolla vastaustasi.
02.10.2010 16:03
Kannattaa soittaa lemmikkitarvikeliikkeisiin.Toisilla niitä on valikoimissa.
Jos ei tartte sitä kulkukoloa,niin yksi ja voi olla halvempikin vaihtoehto vauva/lasten liikkeissä myytävät portit.Aika vastaavia.
30.09.2010 17:38
Niin vielä korostan,että jos se ruoka maistuu,niin yritettäisiin hakea sille jotain todella iskevää,ja vain sitä saa siellä lenkillä,KUNHAN se on ensin sisäänajettu.Eli opetettu kontaktiin.Jos koira on hyvin ruokaanmenevä,sen ei edes tarvi olla nälkäinen tuon toimimiseen,Pääasia on vaan erittäin iskevä nansku/safka,ja se että se sisäänajetaan rauhallisessa tilanteessa.
Koska siinä saataisiin siihen hallittavuuteen se koulutuksellinen elementti,kontakti ja kiva juttu koiralle ohitustilanteeseen,joka sitten taas motivoi entisestään.Ja siihen sitten myös sanallisesti ym.taluttajan tyytyväisyyttä koiraan osoittava palaute.
Eli kuonopannan tarkoitus ei olisi pelkästään estää huono toiminta,vaan siinä ohella saada tilalle oikea tapa ja vielä koiralle viimekädessä mieluisa.Vaikkakin sen kuonopannan haluaisikin/olisi hyväksi jättää pysyväksi.
ps.Ja sitten pitää muistaa sen oikea käyttö.Eli siinä ei sitten "reuhdota" ym.vaan liike itsessään tarvittaessa pysäyttää itsensä.
Vanhukselle koira on varmaan todella tärkeä,ja hänen kannaltaankin,joten toivotaan,että asia tulee balanssiin :)
30.09.2010 16:16
"Mulla ei ole mitään..." Mutta sinulla on kovasti ollut täällä kirjoittavia vastaan ja olet heitä kovasti tuominnut.Vaikka kuinka haluaisit opiskella,niin silti ihmettelen,miten voi tukea (käynnillään) toimintaa,joka muistuttaa toimintaa mielestään,jota niin kovasti kritisoit,ja melkein eläinrääkkäjiksi kutsuu,jotka edes tiettyä sanaa käyttää O_O .
Vaikka kävisit siellä vain agilityn yhteydessä,niin se on toiminnan kannattamista,ja ainakin minun tippaleipäaivoilla ajatellen tuo on erittäin epäloogista toimintaa,ottaen siis huomioon kirjoituksesi ja arvostelusi muista.Vaan onko kyse osaltaan siitä,"että ei se mitään,jos itse hyödyn saa...".
Ihan sama,kuin ottaisin pennun kasvattajalta,jonka koirien pito on moraalisesti aivan eri kuin itselläni,niin ottaisin vaan,kun sopii linjoihini jalostuksellisesti.Eli omat moraalikäsitykset,"eettiset puolet" voi unohtaa,jos itselle hyötyä saa,jaa-a...
Enkä millään voi käsittää,miten pakotteisiin perustuva on sinun sanoillasi lempeää,vaikka edes lempeämmästä päästä,johtajuuskäsitteistä puhuttaessa.Eli itse kun olet niin kovasti painottanut nimenomaan sanan merkitystä.Lempeämmästä päästä mielestäni on se,että yhdistää siihen nimenomaan positiivisen vahvistamisen ja motivoinnin...Eli korostan vielä,kun puhutaan nimenomaan siitä mitä olet painottanut,sanojen merkityksestä.
Tänään kirjoittamassasi viestissä yhä edelleen yleistit,"koiran johtajuuteen...",vaikka et tiedä,tai nyt pikemmin tuntuu,että et edes välitä kuulla muitten tavoista,koska ne on alistamisia ym.,mutta kuitenkin puhut "lempeämmästä päästä" pakotteisiin perustuvasta tavasta.Myöskin kun olet puhunut aliarvioinnista ja arvostelusta eläinsuojelijoita kohtaan,niin eikö mielestäsi toiminta jota kannatat ole myöskin aliarvoinut koiran positiivista kouluttamista,makupalojen käyttöä ym.
Jos ajattelen esim.palstoja,jota täällä olet aika kovasti arvostellut,niin se mitä itse olen kokenut,niin hienoa on ollut se,että vaikka täällä hyvinkin kokeneet on erimieltä asioista olleet. Esim.minä,joka hyvin paljon liputan siitä tyylistä,jota itsekkin ainakin tunnut kannattavan (uskon yhä niin,vaikka hyvin hämmästyneenä noita muutamaa viestiä olenkin funtsinut :D ),niin on ollut hyvin mukavaa kirjoittelua,vaikka eri mieltä on joskus hyvinkin voitu olla.Eikä noit mainitsemasi "hyvät veljetkään "ole tällaista pientä kukkatyttöä henkisesti lyntänneet,vaikkei veljen juttuja edes fyysisesti omaa :DDD
Jos arvostelusta puhutaan,niin tuskinpa voi sanoa,ettei sitä ole ihan jonkun muun "idealogian" kannattajien puolesta nimenomaan yleensä palstoilla (muillakin) tullut hyvinkin negatiivisesti positiiviseen vahvistamiseen,joita sinäkin ilmeisesti,kuin minäkin kannatan... ;)
"Mutta kovaäänisin..." Eiköhän niitäkin ole muitakin ollut.Vähän vaan matalampaa profiilia pitäneet...
30.09.2010 16:01
No ei ihan hyvä yhtälö tosiaan ole.Kun olisi sopivampiakin koirarotuja löytynyt.
Itse ehdottaisin kaikkein ensimmäiseksi nimenomaan kuonopantaa.Sillähän saataisiin sitä jännityksen laukeamista aikaiseksi,joka tässä taitaa olla se olennaisin.Ja toimisi myös turvallisuustekijänä ylipäätään liikkumisen kannalta.
Ideahan pannassa perustuu nimenomaan siihen näissä yhteyksissä,eli hallittavuus on helppo,ei vaadi voimia,jolloin tilanteita ei tarvi jännittää.Ja silloin myös se osaltaan auttaa koiraa,koska se jännitys hihnan tiukenuksilla ei siirry koiraan.
Siihen toki voi yhdistää sitten myös koulutukselliset elementit.
Noista mainituista sen verran,että jos ruoka maistuu ja vaikka saakiin "normaalisti" sitä,tai mitä tarkoititkin,niin kyllä sillä voi motivoida siltikin.Nirso ja huonosti syövä on vaikeampi.Eli haetaan vaan käyttöön oikein hyvät namit,ja harjoitellaan ehdollistamista niihin.Sitten pikkuhiljaa ehdollistuminen (sana tai ele)siirretään lenkille.Jos mahdollista,niin ennen harjoittelua ja ensin kauempaa kohtaamisia.
Se sitten mistä syy viimekädessä ehkä johtuu,on vaikea näkemättä sanoa,eli se täytyisi jonkun pätevän tsekata.
Kun on noinkin aktiivinen rotu,niin voisi ajatella,että kysyisi vaikka 4H tapaisesta,että löytyisikö sieltä joku joka voisi koiran kanssa touhuta enemmän (sille sopivia ja tarpeeseen olevia) harrastuksia ym.Olisi koiralle hyväksi,ja voisi auttaa,kun pääsee sitä tarmoaan kunnolla purkaamaan.
30.09.2010 14:48
Vaikea ottaa kantaa,kun ei henk.kohtasesti tiedä.Pitäydyn mielummin siinä,että pystyy varmemmin mielikuvan tekemään,mistä puhuu.
29.09.2010 11:52
No niimpä.
Netti on netti.
Ja omat kilpailuni minä myös käyn ihan jossain muualla.Ja vaikka harrastuksenani,ja nimenomaan siltä pohjalta,muitakin kouluttelen,niin se on ihan oma juttunsa ja ihan muualla.
Jos työkseni tekisin,ammatinharjoittajana,niin toki olisi selvää,että tietoni antaisin julkiseksi,jos itseäni kauppaisin.Arveluttavaa kuvaa muuten saisi,ja se tuskin yritystoimintaa ajatellen kovin hyvä olisi...
29.09.2010 11:45
No en kyllä allekirjoita tuota "aina".Kuten ylipäätään sanoin,nuo pitäisi määrittää,ettei vaan ymmärretä aina väärin.
Jos "johtajuuskäsite" on sinunkin mielestäsi epäeettistä toimintaa,niin miksi olet osaltasi sitä kannattanut?
Jos olet Peetsalla siis käynyt? Eikö se ole toiminnan kannattamista?
Hiukan nyt putosi pohja jutuistasi (sory vaan),siinä kohtiin,jossa sanoit,että "lempeimmillään Peetsan ...".
Eli nyt näkyy selvästi ajatusmaailmasi,että et edes halua huomioida niiden ajatusmaailmaa,muuten kuin negatiivisesti,ketä ei kuulu "arvostamiisi",vaikka tapa toimia olisi huomattavasti pehmeämpää (eettisempää? sinun mielestäsi).Esim.oli ajatusmaailma mikä tahansa,niin henk.kohtasesti en "pevityyliä" pidä,jos vähänkään tarkkoja ollaan,lempeänä.Siis jos nyt puhutaan sanoilla.Pehmeämpää kun on,vaikka "johtajuusoppeja" myös tavallaan mieltää...
Peetsasta sen verran,mitenkään siis tässä arvostellen,että miten voit sanoa,että hän oli ensimmäinen,joka "toi esiin sen...",kuin myös mielipiteesi hyvinvoinnista koiran koulutuksesta?
Eiköhän niitä ole niin ollut ennen ja jälkeen,jota on omilla toimillaan tuota edistänyt ja ollut sitä mieltä,vaikkei ole itsestään "älämölyä" pitänyt.
Noh,ei sen puolen,tuo "lempeimmillään" oli jo sen verran mielenkiintoinen pointti,että pisti kyllä silmiä pyörittämään.
29.09.2010 11:24
On tuo heikkouskin ihan hyvä pointti tavallaan,mutta kipukynnyksillä on eroja.Itseasiassa on ihmisilläkin,ja niistä on jotain tutkimuksia tehty.
Koirilla tuskin mitään on tutkimuksia (tai en tiedä),mutta eiköhän ne tule ilmi ihan omistajillekkin,jos vähän edes tuntee koiransa.
Kun puhutaan perimästä,niin tietntyyppisillä roduilla mm."aikojen alussa" on nimenomaan valittu lisääntymiseen nimenomaan niitä korkean kipukynnyksen omaavia tarkoituksen mukaisuuden vuoksi.
Kyllä ne geenit,kuten moni muukin perimässä kulkee enemmän tai vähemmän.
Jos tuontyyppisiä harrastaa,niin eiköhän jossain vaiheessa myös noihin törmää.
Yksi tuttu lekuri sanoi,että tuontyypin koirat on hankalia tuosta johtuen,koska mitä helpommin koira näyttää oireilevan,niin sen nopeammin saadaan hoidettua.Ja noin se menee,ihan hoidettavissa jutuissakin.
Ja tuosta syövästä.Kun tiedän tapauksia,mistä puhun.Tosi läheltäkin.Ja koiranlukutaidoltaan ihan "parhaasta "päästä omistajien.
Ja kun on harrastanut hyvin erilaisia rotuja,niin huomaa (tosin yksilöllisiäkin eroja toki on),että miten erilainen se kipukynnys voi olla,ihan käytännössäkin.Tai sen ilmeneminen,ylipäätäänkin.
29.09.2010 10:50
Ei minulla ole yksikään koira karannut,oma tai hoitokoira.Eikä toivottavasti koskaan noin käykään.
29.09.2010 09:45
Sydäri kyllä,joku harvinaisempi sisäelinjuttu (juuri kuulin yhden tapauksen,tosin koiralla hyvät mahdollisuudet ehkä vielä lääkitä,koska jäi haaviin ikätarkissa),nopeasti etenevä sisäänpäinvuotava märkäkohtu ja se mainitsemasi syöpä myöskin.Tuossa nyt jotain jota itse tiedän.
Ja ei välttämättä syövästä näy.Kuten sanoin,esim.rodut,joilla on "jalostettu" aikanaan korkea kipukynnys,voi mennä loppuun,että tulee esiin.En siis tarkoita,että sammuu sekunnilla käsiin,mutta ihan viimeistä ollaan vetelemässä,kun huomataan.
29.09.2010 09:40
"Mitäs sitten kun herkku..." Herkussa ei välttämättä ole mitään vikaa,vaan siinä,että olet tehnyt asiat väärin sen herkun kanssa.Kuin myös muutenkin.Kun se vaan on niin,että suurinpiirtein kaikkea voi tehdä väärin tai oikein.Oli sitten kyse nakkikouluista tai kolinakouluista...
28.09.2010 21:59
Ei luulisi osuvan kohdalle,tosin riippuu mikä kellekkin on useita.
Jos vuosikymmenet useampia koiria,niin voi sattua useammin,kuin vaikka muutaman omistamalle niiden aikana.Mutta tuskin kovin monelle osuu.
28.09.2010 21:17
Varmaan suurin osa koirista oirehtii ennen menoa.Oli sitten kyse nuoresta tai vanhasta.Aika harvoin vanha koirakin vaan nukkuu pois.Mutta,kyllä niitäkin löytyy,että on vanhanakin reippaana,ja yht äkkiseltään tulee lähtö.Joskus voi jopa tulla perustarkissakin ilmi,että loppu on ovella,vaikkei mitään päälle sillä hetkellä näy.
Sitten vielä rodut,joilla on korkea kipukynnys,"kiitos" alkuperimänsä,niin silloin tällöinkin niitä tapauksia on,että suorilta saappailta lähetään.Ei päällepäin ole näkynyt,vaikka joku pahempi juttu olis jo loppusuorallakin.Samoin noin tuontyyppisillä nuorillakin voi käydä.
28.09.2010 20:24
Hyvä on,kun aletaan puuttua kunnolla monilla tahoilla tuohon huonoon eläintenpitoon ym.
Nyt täytyy vaan toivoa,että myöskin hommat sitten myös toteutetaan,ja saataisiin enemmän resursseja puuttua,ja niitä nimenomaan myös käytettäisiin.
Ja silti,saisi tuomiot myös koventua.
28.09.2010 20:11
Ja taas on yleistämisen makua...
Miten täällä on eläinsuojelijat halveksuttuna?Tuohan on samaa,kuin tarkoittaisi,että kaikki tai yleinen asenne olisi tuo.Vähän turhan kovaa tekstiä ja väärän kuvan antamista,ihmisistä joita ei edes tunne.
Se,että on erilaista näkemystä asioista,tai ymmärretään ne erilailla,on näkemyksellisiä eroja.Näistä täälläkin on jo niin keskusteltu,kuin väännetty.
Jos jonkun asian näkee,varsinkin sen mitä jotkut jollain tavoin kannattaa,oli se mikä onkin,niin ei olisi pahitteeksi tarkoin tuoda esiin mitä milläkin itse tarkoittaa.
Ei kovin fiksua rinnastaa suorilta käsin esim.johtajuusjuttuja (koska ne voi olla hyvinkin erilaisia eri ihmisille) ja epäeettistä/huonoa koiran pitoa ja kasvatusta.
28.09.2010 15:53
Syksyyn kuuluu toistaiseksi ihan hyvää,kun vielä on suht hienoja ilmoja pidellyt.Sitten jos/kun kääntyy "tylsään syksyyn",niin meidän jengi ei tykkää.Emäntä kaikkein vähiten.Noh,ukko ja nuorisopuolta se ei niinkään haittaa.
Kesä meni ihanasti,kaikki nautti lämmöstä,pikkupapparainen eri toten,joka usein aikaisin aamusta pyysi ulos pihalle koisimaan aurinkoon.Muuten kun sitä ei aikasessa helpolla ylös saa :D
Kovat helteetkin hyvin pärjättiin,koissut yllättävänkin hyvin.
Hyvä että meksikon vaari voi paremmin,ja sai ladattua energiaa uuden talven varalle kunnolla :O)
Minkä ikäinen meksikolainen on? poika kun on,niin riskaa ikääkin kysyä :D
Meillä täällä on alkuvuodesta 13.v.täyttävä rakas pikkupapparainen :O),jolla vielä jalka nousee myös rivakasti ihan lenkeilläkin :)
Hyvää alkavaa syksyä kaikille täältä molossijengiltäkin :)
28.09.2010 10:08
Tuskinpa on.Ainakaan suoranaisesti ja selkeästi siihen yhdistettyä.C-vitamiini on yksi,mitä käytetään vastaavien hoidossa,mutta mitään varmaa siitäkään ei ole tietoa.
Ja voi antaa ihmisten vitamiinejä.Kunhan katsoo,ettei niissä ole mitään,mikä koiralle ei sovi,kuten mm.keinotekoisia makeutusaineita (mm.aspartamiini),eikä xylitolia.
Eli ihan perusvalmisteet käy hyvin.Kunhan sitten suhteuttaa ne koiran kokoon ja mitä syö.
Eli jos syö esim.teollista,niin ei välttämättä ole järkevää antaa rasvaliukoisia.
27.09.2010 18:04
En nyt tiedä,ollaanko tässä samassa,eli kunnolla vinossa liikkuvissa koirissa eli se liikeradan vinous lähtee heti yläkropan alkupäästä...Ja siis lähinnä ravissa.
Se ei siis ole normirakenteen omaavalle oikeaa liikuntaa.
Itse en ole tuollaisia nähnyt,kuin muutama,ja jokusen koiraa olen nähnyt.Niin tervelonkkaisia,kuin vähemmän.
Takaliikkeen pituus tai draivi,tai sen lyhyys, ei välttämättä ole kytköksissä lonkkavikaan,vaan sitä esiintyy ihan tervelonkkasillakin.Joskus johtuu jostain rakenteellisesta vioista,kuten huonoista kulmauksista.Joskus vaan on jostain syystä "ponnettomampi".
Jos koiralle olisi normaalia,että sen täytyy pidättäytyä liikkeen pituudesta,tai muuttaa liikerataa,niin eiköhän sitten olisi lekurit ja hierojat pullollaan asiakkaita siinä suhteessa.Rakenne kun ei oikein sitä kestäisi pitkänpäälle,ja vähintään lihakset olisivat pahasti jumissa.
26.09.2010 17:30
141 / 262