Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5230

1. Omasta puolestani sen verran,että en noita "heittoja"ole ajatellut mitenkään muuna kuin sellaisina.En edes ajattele,missä yhteydessä ne on heitetty,saati millä tarkoituksella...
    Ne on vaan ihan "heittoja" .

Kyllä tässä voisi välillä itsekkin pähkinöitä nekkuun vetää,jos niikseen ottaa.
    Kun kotipaikkakuntaa niin kovasti aina kiusataan :D :D :D
    Mutta ylipäätään yritän jättää nenuun vedot vähemmälle,ja pistää ne pähkynät enemminkin hiukan sinne nekun alle :D
  2. No riippuu mitä tarkoittaa vaativalla kukakin.Minulle vaativa rotu on rotu,jonka turkkia pitäis laittaa usein.Kun en omaakaan päätä jaksa ihmeemmin plureerata...

Eli tuossa nyt yksi "vaativat sarjaan".Koirat,jotka vaatii paljon liikuntaa,aktiviteettejä,on vaativia niille,joilla ei ole resursseja taas siihen.Tuohon ei välttämättä voi sanoa mitään ryhmää,koska noita rotuja löytyy niin paimenkoirista,kääpiökoirista,kuin muistakin.Eli ihan rotujuttuihin mennään.

Ylipäätään,mitä voimakkaampia erityispiirteitä,saati tarpeita,rodussa löytyy,sen vaativampia ne on.

Jos nyt helpoimmaksi sanoisin,ihan perusjuttuja ajatellen,niin koirat,jotka on jalostettu lähinnä vaan ihmisen seuraksi,ja se on pidetty jalostuksen yhtenä kulmakivenä.
    Paimenkoirat ja palveluskoirat on toisaalta helppoja (tosin riippuu rodusta sielläkin),jos on kyse ihmisestä,joka tietää mitä ne vaatii,eli monesti paljon liikuntaa ja aktiviteettejä.
    Mettäkoirilla on omat vaativuutensa,riippuen mitä voimakkaammin käyttöpiirteitä on painotettu ja säilytetty.

Vaativampaan päähän laittaisin rodut,jotka on tehty lähinnä itsenäiseen toimintaan,ja joidenka jalostuksessa ei pahemmin ole painotettu "miellyttämishalua",saati laumaviettiä.Ja joiden koulutus on sieltä vaativammasta päästä.Kuin myös fyysisesti löytyy reippaasti käsiteltävää.
    Eli sanoisin fyysisesti isot molossikoirat,laumanvartijat ym.Ja mitä vahvemmin niitä "alkuperäisominaisuuksia"löytyy,niin sen vaativammaksi tekee.

Tosin täytyy sanoa,että kokematon ei tarkoita "peukalo keskellä kämmentä" suinkaan aina,eikä kokenut(mitä se sitten onkin),aina hyvin pärjäävää.Riippuu kokemuksestakin...
  3. Paitsi,että taas tullaan käsitteeseen.Tällä kertaa siis "tietää".Mitä se sitten on...

Pikemmin opitun toiminnan kautta tullutta.Eli mihin on oppinut,sitä kautta tottunut,sen toiminnan tiedostaa.
    Ja ruokaahan ne villit tuskin saa ihan aina samaan aikaan.Välttämättä ei edes silloin,kun haluaa,saati nälättää.

En ottanut sekunnilleen,en edes minuutilleen :D.Jos tuohon pystyy omistaja,niin olisi melkoisen taitava,ja elämä pyörisi totaalisesti koiran ympärillä.

"Puoli tuntia...".Niin aivan,tuota tarkoitin.Kun koirat on tottunut "minuuttiaikatauluihin",niin kun elämä siitä poikkeaa,niin ei ihme,että voi levottomaksi tulla.

Meillä on aikuiset koirat saaneet ruokaa aamulla niin,että kumpi myöhemmin lähtee töihin,tai on kotona,antaa ruuan.Jos ei ole aamulla pakollista menoa,niin ruuan saa,kun saa.Aamulla,aamupäivällä,miten milloinkin.Iltaruoka tulee miten milloinkin.Kunhan nyt muistetaan edes antaa.
    Ulos pääsee (tietty välit huomioidaan),kun pääsee.Ikinä ei ole ollut mitään edes tunneista kiinni.
    Minulla on ollut harastuskoiria,joiden harrastukset on niin,ettei niitä treenejä/kokeita voi itse valita niin(niinkuin ylipäänkin on muillakin ),että esim.ruokinta osuisi aina tiettyihin aikoihin.Samoin aikoinaan työkoiralla.Sillä ei edes lepo ollut aina samaan aikaan,vaan riippui pitkälti sen työajoista.
    Eikä ole ollut yhtään levotonta koiraa,vaikka niiden kanssa on reissattu,tehty monenmoista,jäänyt välillä joku ateria väliin,elämä muuttunut niiden aikana (työajat ym.)
    Ne elää sen mukaan,minkä on oppinut.Tottunut monenlaiseen jo pennusta,niin eipä mene nuppi sekaisin kovinkummoisista asioista ;D
  4. "Mutta et miellä..." Tuota,taisitko nyt lukea vähän huolimattomasti tuon viestini ;)
    Eli lukaseppa se uudestaan,niin huomaat, mitä en miellä ja missä yhteydessä.
    Muistaakseni ihan lopussa myös lukee ylipäätään johtamisesta ;)

Tuosta purkin käytöstä sen verran,että sekin voidaan laittaa sarjaan "pyörä on jo keksitty".Ja kun itse olen koiria harrastanut muutamia vuosikymmeniä,niin aika monenmoista pyörien keksimistä on tullut nähdyksi.Ennenvanhaan (tosin vieläkin),vastaavana käytettiin lähinnä heittoketjua alunperin (mutta purkkikin teki tuloaan).
    Tosin kasvatus ja koulutus tähtäsi siihen,että noiden apuvälineiden käyttö ollut itseisarvo,tai minkään korostus itsessään,vaan ainoastaan silloin,kun se katsottiin aika välttämättömäksi.
    Itse olen siinä mielessä vielä ihan samaa mieltä,että jos käytetään,niin lähtökohta pitäisi olla se,ettei niihin tarvitse ryhtyä...

Noissa esimerkeissäsi et maininnut,puhutko nyt ongelmakoirasta vaan normaalista koiran kanssa toimimisesta.Ne kun on joskus eri juttu.Jos kyse on jälkimmäisestä,niin mielipiteeni on,että yksi tapa puuttua asiaan,ihan kuin on muitakin.Jos taas puhut normi koiran kanssa toimimisesta,niin oma mielipiteeni on,että aikas pahasti on mäkkeen menty,jos tehosteita joutuu käyttämään noin perusasioissa.Eli negatiivisia tehosteita.

Kyllä koiran voi alistaa,niin henkisesti kuin fyysisesti.Mutta jos siinä tilanteessa ollaan,voi jo puhua,onko omistaja ylipäätään sopiva omistamaan koiran...
    Se sitten,alistuuko joku jollekkin omassa porukassa,riippuu monesta.Itse näen homman olevan parhaimmillaan silloin,KUN ne hommat rulettaa niin,ettei kenenkään tarvi kellekkään alistua :)

Pevimetodi on omanlaisensa tapa toimia.Tosin pääasiahan tuossa on ,ja monelta osin,ihan vanhat jutut,ajalta jolloin se pyörä keksittiin ;D

Mutta,eri lailla voi toimia,oli ne sitten mitään metodeita tai ei.Pääasia,että homma toimii.

Ai niin,suupielien nuolemisella on alunperin ihan tarkoitus.Sen tarkoituksena oli pennulla saada vanhemmalla koiralle oksennusrefleksi,ja sitä kautta ruokaa ;)
    Meillä nykyinen johtajakoira mm. (pieni uros) on oksentanut pennuille.Joten mielistelyn yhteydessä tuotakin voi miettiä,onko se viimekädessä sitä,tai mikä sen on alunperin saanut syntymään ;)