Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

27

Kommenttia

5229

  1. Niinhän se aina jännittää.Koiran eka kerta vielä enemmän.Vaikka tuomareitten arvostelussa,ainakin tietyissä roduissa,on melkoinen skaala,siis eroiltaan...
    Ei muuta kuin mukavaa treeniä vaan ja iloista mieltä,niin siitä se sitten lähtee :O)

    Me korkattiin myös näyttelykausi tänään "meijän"
    pikkumiehen kanssa,joka oli myös ekassa näyttelyssä.
    Tuloksena ainut urosten eri,ja vsp.Eikä hassummin,kun junnukoirasta on kyse ;)
  2. Riippuu vähän mitä vaivaa olette valmiit näkemään,ja miten koira muuten käyttäytyy.

    Jos menee pitemmän ja varmemman kaavan mukaan,niin yksi tapa on ensin tiputtaa koiran luuloja itsestään (jos tarpeen) eli panna johtajuus kuntoon ja/tai panna se johtajuus kuntoon myös siksi,että koira oppii luottamaan teihin niin,ettei sen tarvi stressata syödessä ja puolustaa ruokaansa.
    Kun tuo puoli on hyvässä mallissa,niin sitten alkaa harjoittaa ruokakulttuuria.Eli kuten täälläkin on jo mainittu,vaatimalla koiraa ensin tekemään jotain,ennenkuin ruuan antaa.
    Mutta sitä keppoa ei kannata mennä härkkimään pois,ennenkuin koiran ja oma suhde on senverran kondiksessa,että koiran luottamus on saatu.
    Muuten voi käydä niin,että koira tikkaa näpeille,ja koko homma menee takapakkia.

    Kun homma näyttää siis paremmalta (koira syö rennosti ym.),niin kuppia voi ottaa pois,MUTTA samalla kannattaa antaa tilalle jotain herkkua,ja laittaa sitä vielä näyttävasti ruuan päälle.Siinä yhteydessä voi myös käyttää jotain "viitesanaa",jolla koira saa signaalin,että jotain hyvää on tulossa aina kun kuppiin kosketaan.
    Tuosta se sitten lähtee.
    Ainakin alussa myös kannattaa järjestää syöminen niin,ettei tulisi turhaan tilanteita,missä syödessä koira pääsee rähisemään.Se toiminta kun todennäköisesti palkkaa itse itseään,jolloin väärä toiminta vahvistuu entisestään.

    Jos sitten ei viitsitä nähdä vaivaa homman korjaamiseen,nin sitten vaan koira syömään niin,että saa olla täysin rauhassa.
    Turhaa stressiä van koiralle,jos ei kykene rauhassa syömään.Ja joku kerta voi käydä vielä jonkun kinttuun kiinni.
  3. Näin se vähän on.Tosin mitenkään näyttelykoulutusta väheksymättä.

    Mutta kyllä koepuoli on ihan oma luku siinä mielessä,että ei sitä saa kuntoon hetkessä.
    Jos ajattelee asiaa vaikka niin,että kyllä minä pystyn omat kasvattinikin (jotka ei sis ole minulla)treenaamaan ja esittämään näytelmiin,vaikkei omistaja tekisi pahemmin mitään,muttei kyllä onnistuisi koepuolelle.Siinä on kuitenkin kyse jo osaltaan aika kokonaisvaltaisesta elämisestä ja koiran hallinnasta .

    Ihan samoin toisten kouluttamisessa johonkin koelajiin,niin on vastuu ainakin minun mielestäni suurempi.Niitä virheitä,mitä aloitettaessa voi tulla tehtyä,onkin sitten vaikeampi tulevaisuudessa korjata.
    Itse kun olen tuota yhtä koelajia kouluttanut muutaman vuosikymmenen,niin aina joskus otan näytelmävuorojakin.Ihan mukavasta vaihtelusta ja tulee oltua tekemisissä taas erilaisten ihmisten ja koirien kanssa :O)

    Mutta niinhän se on,ettei mitään pitäisi varsinaisesti verrata toisiinsa,vaikka taidan tässä itsekin siihen sortua,öh.
    Pääasiahan on koiran kanssa touhuilu,mikä on kummallekkin mukavaa.Oli se mitä oli.Tai oli se tavoitteellista tai ei.

    Kummassakin touhussa on aina ylilyöntinsä,ja minun mielestäni olisi mukavaa myös se,ettei seurat/yhdistykset tee hommaansa niin liian kilpailupainotteiseksi,että "tavalliset" harrastajat ei enää uskalla tulla mukaan.Eli aina pitäisi muistaa,että viimekädessä se itse tekeminen on niin koiralle kuin ohjaajalle antoisinta ja kivointa :O)
  4. Teitte virheen.
    Täällä on siitä jo kirjoitettukkin.

    Lisäisin vielä,että OMISTAJA on aina vastuussa omasta koirastaan,ja velvollisuus ajatella sen parasta.

    Kaikilla ihmisillä ei ole koiranlukutaitoa ja koiratuntemusta,vaikka kuinka olisi koiria ollut.
    Eiköhän tuossa teidän tapauksessanne ollut siitä esimerkki.
    Yhä vielä on myös niitä vanhoja uskomuksia,että pennulle tekee ihan hyvää,kun vanhempi koira näyttää sille taivaan merkit.Pitäisi jo joutua romukoppaan ja kunnolla.

    Parasta olisi,että nyt saisitte pennulle jonkun oikeesti hyvän koirakaverin/ehkä muutamankin,jotka osaisivat varmasti käyttäytyä pikkuisen kanssa.
    Oma asemanne,joka pitäisi olla johtaja ja sitä kautta myös pennun tuki ja turva,on saanut myös kolauksen,joten siihen kannattaa kiinnittää nyt kunnolla huomiota.

    Ei homma siis vielä ole pielessä,mutta toivon,ettei kyse ole "vähemmän sosiaalisen"vahvan rodun pennusta.Niitten kanssa kun voi helpommin tulla myöhemmin ongelmia,jos pentuvaiheessa sattuu isompia kömmähdyksiä.