Narttumme leikattiin ja ihmettelin kun haavan hoidosta ei sanottu mitään. Ainoa ohje oli poistaa suojaava teippi parin päivän päästä. Tikkienpoisto on 12 vrk leikkauksesta. Saako haavaa suihkuttaa eli pestä edes ne kuivanneet veritahrat pois?
Onko normaalia että haavasta tihkuu jotain nestettä? Muuten se näyttää (kai) normaalilta... enpä sitten tiedä miltä sen pitäisi näyttää. Koiran lämpö on normaali, se syö ja juo jne. mutta hieman aristaa toki vatsaa.
sterilaatiohaavan hoito
2
430
Vastaukset
Yleensä lekurilta saa automaattisesti kirjalliset hoito-ohjeet,ainakin täälläpäin homma hoitunut on hyvin.
Tuossa haavanhoidossa on ehkä kaksi kuppikuntaa,siis lekureissakin.
Itse kuulun siihen välimaastoon,eli lähinnä lähden siitä,että riippuu haavasta.
Jos on kyse ollut sterilointihaavasta,niin teipin poiston jälkeen olen vaan kevysti pyyhkinyt vedellä ja omalla "poppa-aineella" roiskeet pois.Sen jälkeen antanut olla ihan rauhassa.Haavaa kannattaa tarkoin seurata.Jos tulee jotain tulehduksentapaista,niin sitten heti lekuriin.Silloin saatetaan suosiutella myös haavan suihkutusta,ja jotkut ehkä desinfiointiakin.
Mutta mikä tärkeintä,haavaa ei saa missään nimessä päästä koira itse tai mahdolliset muut koirat nuolemaan.Itse kannatan ehdottomasti kauluria,ja tarvittaessa eristystä muista koirista,ainakin yksinollessa.
Ja voi haavat vuotaa hieman.Se on todennäköisesti kudosnestettä.Mutta tarkkaile sitä ja yleensäkin koiraa,että tulee suht vähän,eikä muutu haisevaksi tai hyvin erinnäköiseksi.
Mutta jos vähänkään epäilet jotain olevan vialla,niin kannattaa heti ottaa yhteys lekuriin.
Myös voit soitttaa nytkin,ja pyytää haavanhoito-ohjeet,jos haluat ;)
Yleensä nuot paranevat hyvin,KUNHAN koira ei pääse niitä härkkimään.
Ja kurakelillä kannattaa pistää vaikka t-paita koiran päälle suojaksi ulkona ;)
Ja muista rauhallista liikkumista,ei hyppimistä sun muuta,ennenkuin haava on parantunut.- pippuri
Meille annettiin semmoiset ohjeet että side haavan päältä pois parin päivän päästä leikkauksesta ja kun meillä haava oli koko ajan siisti eikä erittänyt mitään niin sille ei myöskään tehty mitään.Tietysti tarkoin seurattiin haava-aluetta.Kauluri oli päässä koko ajan kahden viikon ajan kun ei saisi päästä nuolemaan haavaa.
Tietysti jos haava olisi erittänyt,se olisi pitänyt puhdistaa,jotkut sanovat vedellä,toiset betadinella,jos turvotusta,punoitusta,haava-alue kuuma,tai enempi erittää niin sitten pikaisesti eläinlääkäriin olisi pitänyt mennä.Meidän narttu leikatttiin vappuna,vielä käymme vain pissalenkillä,kun sanottiin että kuukauden ajan leikkauksesta pitäisi yrittää ottaa rauhassa,eikä saisi pahemmin riekkua.Tikit poistettiin 12 päivää leikkauksesta.Mutta parempi edetä hissukseen että sisäpuoliset tikitkin ovat varmasti kiinni ja kaikki parantunut.Olen vähän yrittänyt hillitä neidin vauhtia ja tehnyt sille sisällä aivopähkinöitä eli kaikenlaisia pelejä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi674222Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D863804- 433296
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192598Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!232469Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562313- 482135
- 471828
- 361770
- 301596