Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Paimenkoiraa käytetään paimennuksessa.Siirtämään laumaa ym.ohjaajansa apuna.Ne on jalostettu/ja koulutettu nimenomaan paimentamaan.Pääasiassa ne toimii siis yhdessä ohjaajan kanssa.
Laumanvartijat on itsenäisiä,elävät laumansa parissa kokonaan/pääasiassa.Ne eivät siis paimenna,vaan suojelevat laumaa tunkeilijoilta itsenäisesti.
Laumanvartijat ei myöskään ihan parhaita harrastuskoiria ole todellakaan :D .Paimenkoirissa taas niitä on.
30.04.2012 18:26
"Ei se peili..." Ei välttämättä,mutta sen jälkeen kuitenkin ;)
Useinmiten kun se tuntuu olevan niin,että joillekkin kummasti kertyy enenevässä määrin niitä "uhmaavia" koiria,ja toisille ei...
"Aina ja kaikilla..." Ei,valitettavasti.Ja sitten omat töpit sitten laitetaankin koirien syyksi.
30.04.2012 18:02
"Pienet yleensä..."
Itse sanoisin,että tuokin lähtee siitä jalostuspuolesta ja käyttötarkoituksesta alunperin.
Ei niinkään koko.On meinaan isoissakin sellaisia elohopeita,että :D ja pienissä enemmän taivaanrannan maalareita luonteita myös :D
Mitä enemmän on tiettyjä käyttöjä painotettu ihan alunperin,sen enemmän on myös sitä jalostuksella haettu.Siinä vaiheessa,kun roduila on käyttötarkoitukset unohdettu,niin jalostuksessa ei niitä ole enä niinkään haettu niitä,ja on myös paljon tullut sitä,lähinnä pienillä koirilla,ettei luonteilla ole niin tiukkaa päämäärää ja seulantaa,kuin alussa.Osaltaan senkin takia,että fyysisesti ne on helpompi hallita.
Aitten ollaankin siinä mallissa,mitä enemmän ja millaisia on käytetty,niin ne määrää pitkälle tulevaisuutta.
Mutta sitten taas kyllä isoillakin jollain haetaan sitä "vauhdikkuutta".Tiettyjä juttuja,tietystä syystä.
30.04.2012 17:21
Minun mielestäni noit valvotut roturisteykset voisi olla ihan hyväksi joillekkin roduille.Pitkänlinjan työtähän se on.Toisaalta myös nostan hattua niille,jotka pieneereinä niihin on ryhtynyt,kuten tuo pinseri-snautseri kasvattaja.Tietämys myös täytyy olla suuri,vaikka todennäköisesti myös apua saa hommaan.
Tuosta huonot rotukoirat.Kyllä minun täytyy valitettavasti sanoa myös,että niiden tekijöitä myös on...
Ja se on ihan eri asia,että jos ei aina mene putkeen,jos tosissaan yrittää eli käyttää hyviä tutkittuja koiria,luonteeltaan hyviä ym.ja ei aina mene putkeen.Kaikkea voi sattua,kun elävien olentojen kanssa sompaillaan.
Mutta,jos mennään jatkuvasti riman alarajalla,vaikka tyyliin D/D yhdistelmillä,silmiä jätetään tutkimatta(jos ei ole vielä pevisaa,mutta suositukset jo päällä),ym.niin se on eri juttu.Ja valitettavasti niitä riittää...
Sitten onkin seuraava tilanne jo pevisat,kun on huonossa mallissa.Pienissä roduissa ei montakaan välinpitämätöntä kestetä.
Ja sitten,seuraavaksi sitten ihmetellään miksi on sääntöjä...
Mutta täytyy sanoa,että onneksi on tuo jalostustietojärjestelmä.Toivottavasti vaan mahdollisimman monet pennunhakijat ja "uudet" koiraharrastajat oppisivat löytämään sen :)
30.04.2012 17:10
Yksi nainen otti pikkukoiran syliinsä taka-alalla.Myös joku otti siinä lopussa pölläytyksessä koiransa pois kauemmas tilanteesta .Yksi koira takana oli hihnassa ;)
Jos nyt oli vaan kyseessä tutut koirat ihan filmin tarkoituksessa,niin hupinsa kullakin antaa jonkun rökittää jonkun koiraa.
Mutta se,että jos kyseessä on oikeasti tuollainen koira,niin toivottavasti ei pelleillä noin vieraitten kanssa.Ei muuten,mutta jos meneekin koiraa röykyttämään,joka ei viitsikkään tuota "leikkiä" leikkiä...
Ihmiset arvostaa eri asioita.Minä en arvosta koiran huonoa käytöstä,missään muodossa.En edes "leikissä".
30.04.2012 16:53
Olen mielipiteeni sekiksistä sanonut.Eli en pidä niiden tekemisestä,yhtään sen vähempää tai enempää,kuin huonosta rotukoirien kasvattamisestakaan.Oikeat vahingot,mitä nykyisin hyvin harvassa,on ihan eri juttu.
Ja harvemmin noista nyt saa mitään tietoa kunnolla esim.taustoista jokuseenkin asti,mitkä on myös tärkeitä.Rotukoirista sentään löytyy ihan jotain faktaakin jalostustietojärjestelmästä ;)
Itse sekarotuisuushan ei tee yhtään terveempää.
Rotujen valvotut ja tavoitteelliset,pitkänlinjan risteytykset,kuten esim.snautseri-pinseri,on ihan ok.Ja joillekin roduille ei olisi pahitteeksi jo miettiä oikeaa risteytystä.Siis oikeaa,ei mitään sekisrotuisten tekemistä.
29.04.2012 19:39
No nyt täytyy sanoa,että jonkun verran on koulutuspohjaa tullut koosta riippumatta.Puolin ja toisin.
Ja kyllä tässäkin olen sitä mieltä,että koko ei ole ratkaiseva tekijä.Vaan taas kerran rotu.
Oli sitten kyse koulutettavuudesta ylipäätään tai siihen kuuluvasta toistoista.
Ylipäätään toistot ei ole koulutuksessa se tärkein pointti,vaan motivoituneisuus ja viettikestävyys.Jos tuosta kahdesta ryhmästä otetaan vaikka mastiffi ja sheltti,niin toistoissa välttämättä mitään eroa ole,siis jos nyt tarkoitetaan,miten nopeaan menee perille (vai?).Mutta motivoitumisessa ja viettikestävyydessä ne erot onkin.
Mutta tuskin mikään ihme,ei tarvi kuin ajatella kummankin rodun alkuperää ja siitä eteenpäin.
29.04.2012 19:32
Onhan noissa b roduissa tuttuja rotuja.Enemmän tai vähemmän.
Kuin myös muissakin kirjaimissa.Se sitten mitä,missä ja milloin,olkoon oma juttunsa :D
29.04.2012 19:22
Joo,se on vähän harmi,kun jotkut rodut saa tiettyjä leimoja otsaansa lähinnä meidän ihmisten takia.Yksi rotu on nimenomaan villikset.
Useinhan kasvattajillakin on suuri vaikutus.Eli millaisina ja millaista antaa ulospäin.
Jos annetaan kuva jostan rodusta vaikka esim.vain näytelmiin sopivina,puunattavina karvapalloina,niin tokihan siitä jo leimaa tulee ja yleinen asenne,varsinkin niiden parissa,jotka ei tunne,eikä kiinnosta edes ottaa asioista selvää.
29.04.2012 19:19
Toivottavasti jättäisi koirat nyt vaan katsomatta,jos tulos on tuota luokkaa...
Jos vaikka toinen koira ei haluaisikaan kellistyä,niin voisi ikävä soppa syntyä...
Aika mauton video.
29.04.2012 19:12
"On ikävä tosiasia..." Jaa.
En kyllä ymmärrä,miten niitä koiria sitten kasvatetaan,jos noin on.Samoin,jos koira murisee jostain maasta otetusta(eräässä viestissä mainittu).
Minulla on jokunen vuosikymmen koiria ollut,ja nimenomaan niitä vahvaluontoisia.
Yhtäkään ei ole kiinnostanut koetella maistella sormiani.Ihan on tyytyneet omaan safkaansa.Ihan on hyvä ruoka riittänyt.Hyvä ruoka,parempi mieli :D
Yksikään ei ole murissut ruuasta,luusta,eikä mistään muustakaan suusta otetusta.
Kaikki suussa olleet,vaikka ruoka,luovutetaan pyynnöstä heti pois,jos tarpeen...
Siinä vaiheessa,jos koira mielisi sormiani tai murisisi minulle,saati muulla tavalla osoittaisi epäluottamusta minuun ja/tai oman kyvyttömyyteni, ihan mistä syystä tahansa,katsoisin peiliin.Sieltä se syy löytyy.
Mutta onhan se vaan niin,että on se niin helppoa pistää minkä piikkiin tahansa,vaikka koiran vahvan luonteen tai rodun,kun koira osoittaa epäluottamusta tai ei tottele.Paljon raflaavampi kuin myöntää,että omissa taidoissa olisi parantamisen varaa...
29.04.2012 19:01
Jatketaan "jauhamista",kun on kiva aihekkin,näin fifitätinkin mielestä :D
Siis ei sitä korosteta varsinaisesti.Se on kuvaava.Ja ainakin minun mielestäni hyvä sellainen.Toisaalta,jos puhuttaisiin korostamisesta,niin ei se minun mielestäni koskaan huono ole,että korostetaan asioita,jotka on vaativia.Ja minusta tuo sanonta on ihan passeli siksikin,että lyhyesti virsi kaunis,joka ihan kansainvälisestikkin ymmärretään :D
"Jauhan vielä..." On,on.Ihan koosta riippumatta eri luonteisia.Helpompia,vaativampia.
Ja miksi ei sanota.Jaa-a.Oisko niin,ettei ketään ole tuollaista keksinyt ja lanseerannut.Tuskin se sen ihmeellisempää on.Joten siitä vaan .
"Mikä luonne on...".En nyt ymmärtänyt.Mutta jos sanoisi,että rotumääritelmä rodun oikean luonteen ja toivotun määrittää.
"Omaan pikkukoiran..." Juu,minäkin olen kääpiötäti.Minua ei kyllä fifittely haittaa.Tosin en ole pahemmin moista kuullutkaan.Tiedä sitten mistä johtuu... :D
Ehkä tässäkin tullaan osaltaan siihen,kuten muussakin,miten asiat nyt sitten ottaa.
Minusta puudelit on tosi kivoja fifejä.Fiksuja.Olen ollut niille joskus vetämässä koulutuksiakin ja positiivinen kuva vain lisääntyi.Jos niitä joku vähättelee tai jollain tavoin ajattelee negatiivisesti,niin minkäs sille voi.
28.04.2012 19:35
" Niinpä mietis nyt mitä..." En uskalla miettiä.Sukuvika on muutenkin unohtelu...
Ei edes ilkeä kertoa...
28.04.2012 16:48
" Itse ajattelen..." Kuten jo kerroin.On vaan keksitty kuvaus,sanonta,josta hyvin saa mielikuvaa rodusta osaltaan ;)
"Ja joskus..." Kyllä.Liikunnantarve ei tule koosta,vaan rodusta.Myöskään vaativuus ei ole kokokysymys,vaan rotu.Toki nyt voi sanoa,että fyysisesti ottaen mitä isompaan mennään,niin koko itsessään voi olla yksi vaativuustekijä.
Uteliaisuudesta nyt kysyn,että " bostoni on eloisa toimivampi koulutus suht ok " Mitä tarkoittaa tuossa yhteydessä koulutus suht ok,ja poikkeeko se ja missä ja miksi noista kahdesta muusta mainitusta?Siis moposta ja ranskiksesta.Enkkubullastahan ei ollut aloituksessa.
Viestit siis vastauksena nimim.r...jotain.Tuntuu taas hyppivän nämä viestini miten sattuu.
28.04.2012 16:44
Kaikenlaista sitä toki voi ihmetellä :D
Eiköhän tuo sanonta ole tullut ihan siitä,että pikkukoirissakin on luonteissa paljonkin eroja.On hyvin helppoja ja on niitä,jotka on vaativampia.Luonteeltaan vähemmän nöyriä,itsepäisempiä ym.Ja iso koira pienessä paketissa tarkoittaa jälkimmäisen tyyppisiä.
Se nyt vaan on sanonta,kuka onkin joskus keksinyt,ja kun siitä puhutaan,niin ainakin koira-ihmiset hiffaa heti mistä on kyse ;) Eli kertoo rodusta jo sanontana aika paljon...
"Onko isossa..." Kuten sanoin,tuo on vaan jonkun keksimä sanonta.Ja minusta ihan hyvä.Voithan keksiä vaikka jonkun isoista,jos haluat.Ottaa sitten tulta alleen tai ei,niikuin tuo pikkuisiin liittyen ;D
"koska sanoit,että iso koira pienessä paketissa on dominoiva..." Missä kohtiin puhuin dominoivasta?Nyt ei kyllä löydy...
"Hauskanen määritelmä..." Juu,on hauskanen.Tosin itse en ole kuullut käytettävän kuin joistain terriköistä iso koira pienessä paketissa,niistäkin vain jostain roduista.Terriköissäkin kun on eroja.
28.04.2012 16:30
"Tulinpa pois Siwan edestä..." Luin taas kerran vähän huolimattomasti :D,ja mietin,että toivottavasti se isoisoäiti on jo jonkun toimesta haettu sieltä Siwan edestä pois,kun ei oltu tultu hakemaan...
27.04.2012 14:44
"Mistä tietää..." Jos on oma koira,niin helpompi.Jos on vieras koira,niin vaikeampi.
Mutta kyllä aika pitkälti pystyy,sanoisin minä.Mutta kokemus opettaa-juttuja nämäkin on ja hyvän koiratuntemuksen,mutta myös itsensätuntemuksen.
Vahvapäinen ja varma koira kestää enemmän.Sitä ei omistajan töpit tai muu ulkopuolinen niinpaljoa heilauta.Se palautuu myös nopeammin ja on helppo tarvittaessa työstää.Toisinpäin taas nupiltaan pohjimmiltaan heikompi.
Jos otetaan vaikka heikosti sosiaalistumaan päässyt koira,esim.pentuna/nuorena,niin vahva on harvemmin ottanut hernettä nenään,kun taas heikommassa on paljon enemmän työstettävää.
Toisinpäin taas perusluonteeltaan heikompi tapaus.
Kannattaa myös erottaa ns.ohjjajaherkät.Ne on omanlaisensa,joskus hankalatkin.Niissä voi olla niin vahvapäisiä kuin heikompiakin.Mutta kyllä niistäkin tuon pohjaluonteen erottaa.
"miten pitää...Tuo on jo tärkein,että olet miettinyt ja tiedostanut asioita.
Muuten mielestäni periaatteessa samoin kun yleensäkin vaikka pennun kanssa eli opetetaan kaikki kunnolla,motivoidaan ja vaaditaan.Ollaan tukena kun tarvitaan,mutta annetaan myös tilaa ratkoa ongelmia itsekseen.
Jos jossain kovin epävarmuutta,niin pikkuhiljaa siedätetään eli ei anneta koiran "jämähtää" valitsemaan olotilaansa.
Eli peruskauraa pitkälti,hyvä ja luotettava omistaja.Sillä viedään koira henkisesti jo pitkälle.
Täytyy taas mainita erinomainen esimerkki.Kun on saanut seurata kahta sisarusta.Ihan hakureissusta (laivalla) ja siitä eteenpäin.Ja tuntee kunnolla omistajat :D eli voi ottaa sen osuuden mukaan tai pois.
Ihan kuin yö ja päivä.Toinen se varma,toinen jotain muuta.Kyllä se pohja myös paljon vaikuttaa,VAIKKAKIN siihen hyvällä koirasilmällä pystyy fenotyypin ilmenemiseen paljon vaikuttamaankin.Niin huonossa kuin hyvässä.
Tämä siis ufoputkikselle.Näistä viesteistä kun ei tiedä mihin hyppii milloinkin...
27.04.2012 14:40
Yhteistä kaikilla,iso koira pienessä paketissa.Niin hauskalta kun ehkä kuulostaa,niin on rotuja,jotka vaatii suht jämäkän kasvatuksen,että niistä saa eniten irti.
Eli kaikilla vahvat luonteet ja vähemmässä määrin miellyttämishaluisia,vaikka ihmisläheisiä kovasti onkin.Eli ei ole kyse ihan nöyremmästä päästä pikkukoiria.
Energisyydestä laittaisin järjestykseen 1.bostoni,erittäin energinen (kestää mitä vaan,eikä varmasti hyydy),ranskis ja mopsi sitten perässä.
Kummatkin myös ihan hyviä normilenkkikavereita,JOS on ja pidetään hyvässä kunnossa ja kuosissa.
Bostoni on erinomainen harrastuskaveri.Siitä löytyy vaikka mihin,jos sen vaan osaa motivoida ja ymmärtää rotua/tyyppiä.Ranskiksella ja mopolla fyysinen puoli eli rakenne tekee enemmän rajoituksia.
Jos puhutaan koulutuksesta ihan,niin tottelevaisuuspuoli ei ole helppoa.Eli vaativat hyvän motivoinnin,pelisilmää paljon ja suhde kunnossa(jos tuloksia halutaan myös).
Säänkestävyys nuttuluokkaa.Yksilöeroja kyllä,ja riippuu myös osaltaan välillä omistajistakin...
Kuumankestävyys ei paras mahdollinen,mutta normaali terve koira kestää ihan normitouhuilut.
Suhtautuminen muihin koiriin(lähinnä oma sukupuoli) yleensä kaikilla hyvä.Mutta poikkeuksia kyllä löytyy.Mopsi ehkäpä helpoin siinä suhteessa.
Kaikki rohkeita,ei mitään "lälläreitä".
Terveyspuoli onkin heikkokohta.Mitkään noista tuskin ihan parasta kärkeä,mutta itse laittaisin terveysjärjestyksessä bostoni,mopo ja ranskis.Se sitten mitä tulee olemaan,on oma juttunsa...
Kaikki rodut on suosittuja.Ja kasvattajista löytyy täysin ala-arvoisista hyviin.Myös ihan pentutehtailua on joka rodussa.
ELI kun lähtee noita harkitsemaan,niin kannattaa ottaa tarkoin selvää kasvattajista.Ja muistaa,että kaikki ei ole myöskään kultaa,joka kimaltaa...
Katsoa tarkoin jalostustietojärjestelmä.Mm.kuinka paljon on tutkineet kasvattajat jalostuskoiriaan ja kasvattejaan,pentuemäärät ym.Ottaa mahdollisemman laajasti yhteyttä eri kasvattajiin,kysella tarkoin terveydestä ja luonteista.Ja aina käydä paikan päällä viimekädessä tarkistamassa millainen paikka ym.
Parasta vaihtoehtoa ei voi sanoa.Se riippuu täysin ketä ottaa,ja mitä tarkalleen haluaa...
Eli itse pitää tietää.
Mikään roduista ei ole pelkoräksyttäjä,taatusti.Jos on,niin täysin joko epätyypillinen rotuinsa edustaja tai sitten,mitä useammin,väärillä ihmisillä.Kuten sanoin,ne pitää osata kasvattaa kunnolla...
Bostonissa on myös se,että erittäin energisyys voi yllättää,ja siitä voi tulla ongelmia,jos se ei pääse purkautumaan oikealla tavalla.
27.04.2012 14:19
" ...ja siellä haukkuni käyttäytyy hyvin..."
Noh,yleisemmin syy kuitenkin on hyvin käytökseen se,että liikaa ärsykkeitä,koiralla ei ole kanttia räyhätä.Eli epävarma koira.Varma koira taas uskaltaa räyhätä täysin paikasta ja ärsykkeistä riippumatta.
Toisaalta ihan hyvä noita on käyttää hyväkseen,mutta se pitää myös käyttää opetustilanteena.Pelkkä oleminen ei useastikkaan riitä.
Eli siihen pitää yhdistää koulutus.Tässä tapauksessa palkitaan siitä,että koira on kunnolla.Mieluiten niin,että kun huomaa,että koira on rauhallisimmillaan,niin siitä mielentilasta palkitaan.Siitä muitten lähellä ym.
Tuo toisen käyttäminen mukana(hyvin käyttäytyvän) on joillekkin ihan hyvä apu osaltaan myös.Tosin hyvin yksilöllistä.Parhaiten sen toimii,kun se toinen koira olisi ns.johtavammassa asemassa räyhääjään nähden.Eli koira ottaa paremmin oppia koirasta,jota se ns.kunnioittaa.
Muuten vaan lyht vastaus,itse aloitukseen,koska monista samanlaisista ketjuista voi mielipiteitä lukea ;) ja c.f on pitkälti jo kertonut (muutkin hyviä pointteja).
Eli ihan kuin kaikessa muussakin,koira OPETETAAN ihan A:sta alkaen kunnolla,motivoidaan ja myös vaaditaan.
Ongelmissa otetaan joku kunnon tapa,harjoitellaan riittävän kauan,siedätetään.
Itse ollaan aina rauhallisia,motivoivia ja määrätietoisia.Ja mikä tärkeintä myös,loogisia sitä koiraa kohtaan,ja ihan koko perhe.
Paljon kivoja tekemistä,yhteistä harrastusta,johon koira saa purkaa tarmoaan(niin fyysistä kuin psyykkistä),mikä kehittää kuunteluyhteyttä ja kunnioitusta omistajaan.
Tuossa edellisessä viestissäni sanoinkin mielipiteeni koskien muitten koirien kanssa olemista yleensäkin.
26.04.2012 15:44
Hienoa että olet antanut kodin pikkumäykylle :)
Minulle sosiaalistaminen ei ole muiden koirien kanssa seukkailua.Se on totuttamista kaikkeen elämän osa-alueisiin,jossa koira elää.Ympäristöön ym.
Muihin koiriin lähinnä niin,että OPETETAAn heti pennusta kaunis ohitus ja käyttäytyminen.
Pari hyvää ystävää riittää,joiden kanssa vapaana leikitään.Jotkut toimii niinkin,että jos perheessä on muu/muita koiria,niin ne pelkästään riittää.
Toisin sanoen.Jos olisi oma koirani,niin hihnassa se ei seurustelisi.Opettaisin positiivisesti hyvän ohituksen vaan.Joko riittäisi kaveriksi se oma toinen koira tai sitten jos löytyisi yksi/kaksi mukavaa ja koiraa(varmempi vastakkainen sukupuoli),niin ne kaveriksi.
Koirapuistoista en pidä,kun korkeintaan silloin,kun siellä käydään leikkimässä mainittujen hyvien kaverien kanssa,jos ei muualla voi pitää leikkimässä auki.
Muuten turhaa verenkaivuuta nokasta ja pöpöjen hankkimista...
Onnea pikkukaverille jatkoon :)
26.04.2012 15:27
72 / 262