Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. "Voi ressua"
    Kai noissa helluntailaisten jäsenmäärissä on mukana Helluntaikirkkolaisten uskovien alaikäisiä kastamattomattomia ja uskoontulemattomia lapsiakin. Käytä nyt vaikka tuota jäsenrekisteri -nimeä, jos se Sinun omaatuntoasi rauhoittaa.
  2. "vaivaiskoivun takaa"
    Minua myös kiusattiin peruskoulun yläasteella helluntailaisten vanhempieni takia. Senkin olisin vielä kestänyt, mutta paljon pahempaa oli se, että vanhempani ja muut helluntailaiset syyllistivät asiasta minua. Heidän mielestään kiusaamiseni oli seurausta siitä, että en ollut nöyrtynyt parannukseen enkä antanut elämääni Jeesukselle ja en ollut käynyt "uskovien kasteella".

Kun helluntaiusko ei ahdistavana kelvannut, ei kuitenkaan pidetty suotavana sitäkään, että käy luterilaisessa jumalanpalveluksessa tai pyhäkoulussa. Naapurusto vieroksui meitä sen vuoksi, että kodissani oli pakkotodistaminen jokapäiväistä. Kun naapuri tuli kylään, lähes heti laitettiin kuulumaan Niilo Ylivainion tai jonkun muun saarnaa. Keskustelunaiheet määräsi isäni ja ne olivat uskonasioita. Varmaan ymmärtää sen, että naapuri ei tullut enää toiste.

En ole koskaan kuullut luterilaisessa kirkossa julistettavan helluntailaisia harhaoppiseksi. Pastorit eivät edes mainitse puheissaan muita uskonsuuntia. Sensijaan helluntaikokouksissa olen kuullut lukuisia kertoja parjattavan luterilaista ja ortodoksista kirkkoa ihan seurakunnan saarnaajien toimesta. Seurakuntalaiset vielä osoittavat hyväksyntänsä tämänlaiselle toiminnalle huutamalla aamenta ja hallelujaa.

Viime vuoden puolella katsoin Tv7:n ohjelmaa Saarijärven helluntaiseurakunnasta. Siellä pastori käytti todella törkeää kieltä luterilaisista "vauvavaleluineen". Eiköhän helluntailaisilla ole ennemminkin omissa kirkoissaan tapana parjata muita uskonsuuntia.
  3. Tästä ketjusta huomaa hyvin helluntailaisuuden olemuksen ja liikkeen hajanaisuuden. Erityisesti tulee esille se, miten jonkun sananjulistajan arvosteleminen saa aikaan eripuraa helluntaiuskovien joukossa. Nyt ovat käyneet vastaiskuun myös ketjun aloittajan pitkäaikaiset tukijat.

Luin ketjusta uskovien kommentteja ketjun aloittajalle, joka kertoi oman, rehellisen näkemyksensä Helluntaiherätyksen kovasti hehkuttamasta sananjulistajan opetuksista. Eräs kirjoittaa ketjun aloittajan siirtyneen "parjaajien leiriin". Toinen väittää taas ketjun aloittajan joutuneen uskossaan "kylmälle paikalle" ja toimivan "Rean vaikutuksessa". Jonkun mielestä aloittaja on "rajusti harhassa".

Eräs palstan helluntailainen vakiokirjoittaja kirjoittaa kuunnelleensa erään henkilön linkittämän Selkomaan puheen ja kirjoittaa oikein isoilla kirjaimilla tietävänsä nyt, miksi hyökätään (Selkomaata) vastaan. Tämä kirjoittaja samalla on opastavinaan aloittajaa omalla esimerkillään, että hän "on varovainen ottamaan kantaa eri julistajiin".

Tämäkin ketju osoittaa sen, miten helluntailaisuudessa ei sallittaisi tuoda esiin omia mielipiteitä ja "koettelua". Helluntailaiset puhuvat paljon sananjulistajien "koettelusta Raamatun sanan mukaan". Epäselväksi jää, kuka onoikeutettu "koettelemaan", kun kukaan ei tunnu antavan toiselle veljelle tai sisarelle sitä oikeutta.

Joka tapauksessa on hyvä, että palstan vakiokirjoittaja ja pitkän linjan helluntailainen Mohikaani on kirjoittanut asiasta hyvän kirjoituksen. Mohikaania kunnioitetaan tällä palstalla tuon pitkän sanoisinko "helluntaiuran" takia ja itse kunnioitan häntä suorapuheisuudestaan. Ymmärrän sen, että hän on hyvin huolestunut Suomen helluntaiherätyksen tilasta tänä päivänä, eikä syyttä.
  4. Olen kirjoittanut harvoin joillekin muille keskustelufoorumeille (ei hengellisille) ilman nimimerkkiä. Suomi24:n Uskonnot / Kristinusko -keskustelupalstoilla olen Mazdels tai Mazdels (ei kirj.).

Mitä nimimerkkejä ajattelit?