Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. Jumalan ääni kuului taivaasta: Tämä on minun rakas poikani, johon minä olen mielistynyt, kun Jumalan poika Jeesus kastettiin sekä PyhäHenki ilmestyi kyyhkysen muodossa.

Isä, Poika ja Pyhä Henki ilmestyivät siis erillisinä "olentoina", jotka pitivät toisistaan. Raamatussa ei puhuta ilmestymisestä "kolmiyhteisenä". Koko sanaa ei ole edes raamatussa.
  2. Helluntaiherätyksen oppiin on kuulunut perinteisesti "lopunajan" tapahtumien korostaminen. Jo aikoinaan helluntaisaarnaaja Vilho Hartonen kiersi opetustaulujensa ja kaavojensa kanssa helluntaiseurakunnasta toiseen luennoimassa lopunajoista.

Helluntailaisten korostuneella lopunaikojen tapahtumien selostamisilla on ollut pyrkimys vaikuttaa siihen, että sillä pelottelemalla saadaan helluntailaiseurakuntiin lisää jäseniä. Helluntailaiset eivät ajatelleet sitä asiaa, että kuulijoiden joukossa oli myös runsaasti lapsia sekä muuten herkkiä ihmisiä. Näin he tulivat vaurioittaneeksi ihmisiä henkisesti ja hengellisesti, ja näin tällainen toiminta ei ole edistänyt Jumalan valtakunnan työtä mitenkään.

Sama suuntaus jatkuu helluntailiikkeessä edelleen.
  3. "Olisiko noin" -nimimerkille ja muillekin.

Luonnollisesti otin helluntailaisuus -palstalla käsittelyyn helluntailaiset ahdasmielisinä, joista minulla on omakohtaisia kokemuksia helluntaikodin lapsena. Tulkintani voi olla mielestäsi suppea, mutta niin on tämän palstan aihekin.

Varmasti myös muissa ahdasmielisissä uskonnollisissa kodeissa esiintyy hengellistä väkivaltaa ja ateistisissa - sanotaanko henkistä väkivaltaa. Ruumiillinen väkivalta on molemmille yhteistä.

Kyllä ahdasmielinen helluntaiseurakunta on myös ongelmakenttä ihmiselle. Kyllä tuota "syrjäytymistä" tapahtuu helluntaikodeissakin, kun lapsi ei halua pakotettunakaan lähteä helluntaiuskon mukaiselle "uskontielle" eikä uskonnollisten kieltojen takia voi osallistua elämään muiden ikätoveriensa kanssa..

Uskovan elämä on suurennuslasin alla, se on totta. Uskovat itse ovat julistaneet omasta elämänmuutoksestaan ja kilvoittelemisestaan suureen ääneen. Toki heitä seurataan ja tarkkaillaan, miten elämä Jeesuksen yhteydessä sujuu. Seurataan jo sen vuoksi, että jos kilvoittelu menee hyvin, voi vaikka itse lähteä samalle tielle.

Henkilö, joka ei voi uskonnollisista syistä työskennellä sunnuntaisin tai jonakin muuna pyhäpäivänä, tulee hakeutua sellaiseen työhön, jossa ko päivät ovat vapaat. Sairaalan vahtimestarin kuuluu olla myös sapattina töissä. Ei uskonnollisisita syistä saa sapatin takia erioikeuksia. Tällöinhän työntekijät joutuvat eriarvoiseen asemaan. Tässä kertomassasi uskovaisen (helluntailaisen) henkilön irtisanomisessa ei ole kysymys syrjinnästä ollenkaan.

Kertomasi henkilö toimi tyhmästi, koska hän ei keskustellut työpaikallaan olevista sopimattomista kuvista, vaan poisti kuvat omavaltaisesti. Toisaalta jos työpaikan muut työntekijät pitivät kuvista, tuo uskova työntekijä olisi voinut kääntää kasvonsa ohikulkiessaan muualla. Mutta himot ne on helluntailaisillakin, kuten muillakin uskovilla. Aina ei uskovakaan muista "älä silmä pieni katso mihin vaan.."., vaan lihallisuus saa vallan. Tässä tapauksessa uskovainen (helluntailainen) työntekijä ei ole menetellyt oikein

"Naiset seinillä reva paljaana" eivät kuulu lapsille. Varmaan nimimerkki "olisiko noin" uskovana ihmisenä on välittömästi ilmoittanut asiasta ja hoitanut tuon asian kuntoon. Kenen tahansa uskovan ja ei-uskovankin on suojeltava lapsia tällaisissa asioissa.
  4. Tähkäpää hyvä,
    Tämähän on keskustelupalsta helluntailaisuudesta, joten helluntailaisuudessa tapahtuvat ja tapahtuneet asiat kuuluvat tänne. Myös ne "mustakylkisten" kirjoittamat asiat, jos ne koskevat helluntailaisuutta.

Olet Tähkäpää mielestäni myös "mustakylkinen", jonka itse totesitkin Pidät helluntaiseurakuntia niin puhtaina, että et kritisoi mitään liikkeen sisällä. Näet omassa herätysliikkeessäsi kaikki asiat hyvinä. Tiedät pitkän linjan helluntailaisena, että tuo mitä yllä kirjoitin helluntailaisista, pitää täysin paikkaansa. Voiko Tähkäpää sanoa käsi sydämellä, että helluntaiseurakunnissa ei tehdä samoja syntejä, kuin luterilaisessa kirkossa, tai että helluntailaiset eivät puhu muiden kristillisten seurakuntien synneistä koskaan?

Millä tavalla Tähkäpää suhtautuu sisareensa tai veljeensä helluntaiseurakunnassa, joka puhuu toisten seurakunnan uskovien syntielämästä? Entä miten Tähkäpää suhtautuu käytännössä seurakunnassaan omien uskonsisariensa ja -veljiensä avoliittoihin, juoppouteen, tupakointiin ja seurakunnankokouksissa käymättömyyteen ?

Ja miten Tähkäpää suhtautuu helluntaiseurakunnan pastoreiden lankeemuksiin, kuten vaikkapa Puustellin ja Tossavaisen tapauksiin? Puustellihan sai jatkaa saarnaustyötään tuon hirveän tekonsa jälkeen. Hyväksyykö Tähkäpää siis kaiken tämän? Kritiikin olet ainakin pyrkinyt kieltämään.

Voisiko Tähkäpää koskaan nöyrtyä itse niin paljon, että voisi katsoa "ensisijaisesti sinne oman (helluntaiseurakunnan) nuttunsa alle"? Olet ollut tukahduttamassa tällä palstalla kriittistä keskustelua helluntailaisuudesta, mutta et ole juurikaan ollut tukahduttamassa kriittistä keskustelua täällä mm luterilaisuudesta.