Helluntailaiset

Ateisti

Minä olin aina pienenäkin sitä mieltä, että helluntailaiset ovat jotenkin outoa porukkaa. Esimerkiksi yksi kaverini, jonka perhe on helluntailainen ei saanut viettää aikaa minun kanssani. Tätä silloin pienenä ihmettelin suuresti että mitä pahaa muka olen tehnyt. Omat vanhempani eivät ole uskovaisia ja itse olen ateisti. Isovanhempani olivat myös helluntailaisia ja heidänkin ajatusmaailmaansa ihmettelin vielä vanhempanakin. Esimerkiksi kun mainitsin, että eräs ystäväni on homo niin se oli mummolleni jotain aivan järkyttävää. En koskaan kyselyistäni huolimatta saanut selvitettyä mikä siinä niin kamalaa oli. Nykyään jo tiedänkin että helluntailaisten mielestä se on vakava synti. Yläasteaikoina ihmettelin joitain luokkatovereitani kun heillä oli vapautus tanssimisesta ja vaikka mistä. Lisäksi he eivät tienneet esimerkiksi mistään videopeleistä tai elokuvista yhtään mitään. Tuo oli mielestäni kovinkin outoa. Silti eräs hyvä ystäväni oli helluntailainen ja meillä vieraillessaan ei kieltäytynyt pelaamasta videopelejä tai katsomasta elokuvia. Kotonaan tuota ei kuitenkaan tehnyt. En edes tiedä oliko heillä televisiota. Itsekin minua pyydettiin silloin ala-asteikäisenä joihinkin näihin helluntailaisten järjestämiin tapahtumiin. Meninkin ja niissä oli ihan hauskaakin mutta jälkeenpäin ajateltuna kävi mielessä että ehkä minua yritettiin aivopestä! Ei onnistunut, sillä minä haluan ajatella omilla aivoillani enkä tehdä kuten muut haluavat.

Ja se tässä kirjoituksessani onkin pointtina (ei ainoastaan helluntailaisille vaan muillekin uskonedustajille), että mitä järkeä on elää tuollaista elämää jossa useammat asiat on kielletty? Ja miksi pitää solvata esimerkiksi homoseksuaaleja. Eikös se solvaaminenkin tainnut olla synti? Eihän tuommoisessa touhussa ole mitään järkeä! Ja mikä sekin juttu oli että helluntailaiset eivät saa kastaa lapsiaan. Miksei?

Ja alkoholikin syntiä. Silti kummasti monestakin helluntaiperheestä on tyhjiä olut- ja viinapulloja löytynyt. Esimerkiksi näiden ihmisten kotoa joiden lapsi ei aikoinaan saanut kanssani viettää aikaansa! Turhan läpinäkyvää touhua. Päällepäin yritetään olla täydellisiä pyhimyksiä mutta piilossa puuhataan kaikenlaista kivaa. Taitaa olla suurin osa uskovaisista tällaisia. Siihen lopputulokseen olen tullut. Toisille näytellään miten hartaita uskovaisia tässä ollaan ja sitten kun silmä välttää niin alkaa tapahtua.

En puhu nyt ateistina vaan ihan vaan mitä mieltä olen. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole halventaa ketään, sillä minä en sellaiseen alennu. Jokainen saa olla mitä on ja uskoa mihin huvittaa. Lisäksi jokainen tehköön mitä parhaaksi näkee. Oli se sitten mitä tahansa.

Mutta jos tosiaan on niin, että helluntailaisten lapset eivät nykyäänkään saa esimerkiksi katsella televisiota tai pelata videopelejä, kuunnella musiikkia, tanssia ym...niin tynnyrissähän niitä silloin kasvatetaan. Ja kyllä ne ei-helluntailaisten kavereittensa kanssa puuhailee näitä asioita kun vanhemmat ei näe. Tämä tiedetään!

15

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HAH HAH

HUONO PROVO VAKKARILTA. LUULETKO ETTEI SUA TUNNISTETA.

• hellari...

En ota kantaa onko provoilua vai aitoa kokemusta. Kyllähän uskovaisen ja uskomattoman elämäntapa eroaa toisitaan. On kyllä outoa jos elämässä ei näy mitään eroa.
      Tosin minullakin on eteisen nurkassa usein tyhjiä oluttölkkejä, vaikka en itse juo oleenkaan olutta. Kun näen lenkillä ollessani tyhjän tölkin tai pullon poimin sen taskussa olevaan pussiini. On minulle joku huomauttanut, että jospa siitä tulee väärinkäsitys, kun niitä näkyy kotona ja seison automaatilla palauttamassa niitä.
      Minulla on kuitenkin sen verran hyvä itsetunto ja kun toimin rehellisesti, niin en perusta luulojen perään. Oletko varma, että tuossa hellariperheessä kaikki ovat uskossa ja jospa hekin harrastavat pullojen ja tölkkien keruuta. Luulo ei ole tiedon väärti!

• £££

Mitä muutama oluttölkki, vaikka olisi itse tyhjennettykin(ei humalahakuista). Samanlainen nautintoaine se kahvikin on, jos ruvetaan hiuksia halkomaan. Vieroitusoireita tulee kahvistakin, jos sen jättää pois. Sopii kokeilla.
        Raamatussa ei kielletä nauttimasta viiniä(väkeviäkään) mutta kielletään humalahakuinen juominen( humaltumisen), koska siitä tulee rietas meno.
        Homous on luonnotonta ja se on Jumalan silmissä syntiä siiinä missä mm. aviorikos, sodomia, ym.haureus. Jumala rakastaa homoseksuaalia, niinkuin kaikkia muitakin ihmisiä, mutta vihaa syntiä.
        Äärikarismaattinen ilmiö on rantautunut koto Suomeenkin ja tuonut ikäviä lieviilmiöitä
        mukanaan. Kannattaa tutkia Sanaa päivittäin. Raamattu on hyvä navigaattori, sitä kun ahkeraan käyttää, ei tuolloin eksy.

• v b.

Melko paljon olet nähnyt vaivaa tämän PROVON kyhätäksesi.

No, ehkä sen joku asioihin perehtymättömämpi jopa uskoisikin.

Joka tapauksessa tämä aloitus joutaa siis roskakoriin.

• onko vai ei

Jos 20% on jumalan uskovia, onko loput kelvottomia kansalaisia

• Helluntailaiset pyrkivät kasvattamaan lapsistaan helluntaiopin mukaisia hyviä uskovia. Tämän vuoksi vanhemmat saattavat kieltää lapsiltaan kaiken "ei-uskovaisen" toiminnan. Lisäksi monesti käytetään henkistä ja hengellistä painostamista helluntailaisen päämäärän saavuttamiseksi.

Alkoholin käyttö oli takavuosina hyvinkin tuomittava asia helluntaiseurakunnissa. Sen vuoksi jopa erotettiin henkilöitä seurakunnista. Tosin silloinkin oli helluntaisaarnaajia, jotka saivat käyttää alkoholia (tunsin erään tällaisen tapauksen).

Nykyisin alkoholinkäyttö on sallittua helluntaiseurakunnissa, vain alkoholismi enää tuomitaan. Niimpä helluntaiseurakuntien jäsenet käyttävät alkoholia hyvin yleisesti. Seurakuntakurin puuttuessa myös alkoholin suurkuluttajat saavat olla helluntaiseurakunnan jäseniä, vaikka heitä kiinnostaakin enemmän alkoholin nauttiminen, kuin seurakunnankokoukset.

• Uutta tietoa

Outoja otuksia nuo helluntailaiset. Lähes kaikki alkoholin suurkuluttajia, ajattelevat vain alkoholia.
        Lapsensa tahtovat kasvattaa hyviksi uskoviksi. Opettavat alkoholin suurkuluttajiksi?

• heh hehh hee
        Uutta tietoa kirjoitti:

Outoja otuksia nuo helluntailaiset. Lähes kaikki alkoholin suurkuluttajia, ajattelevat vain alkoholia.
        Lapsensa tahtovat kasvattaa hyviksi uskoviksi. Opettavat alkoholin suurkuluttajiksi?

Oletkohan sekoittanut faktan ja fiktion? Vai tunnetko todella paljon hellareita?

• Uutta tietoa
        heh hehh hee kirjoitti:

Oletkohan sekoittanut faktan ja fiktion? Vai tunnetko todella paljon hellareita?

Mazdels tuntenee kaikki helluntailaiset, sellaisen kuvan ainakin minä sain tuota selontekoa lukiessa. Faktaa vaiko fiktiota lie nuo hänen juttunsa, tiedä häntä sitäkään.

• Uutta tietoa kirjoitti:

Mazdels tuntenee kaikki helluntailaiset, sellaisen kuvan ainakin minä sain tuota selontekoa lukiessa. Faktaa vaiko fiktiota lie nuo hänen juttunsa, tiedä häntä sitäkään.

"Uutta tietoa"
        Kyllä kaikki kirjoittamani on totta. Olen seurannut helluntailikkettä hyvin läheltä koko ikäni, joten tiedän asioita. Kirjoittamani asiat ovat niitä, joista helluntaiuskova mielellään vaikenee.

• vai että viinaa.

Vai lapset pitäsi mennä oppiin tupakille naapurin poikien kanssa?? Ja tannssiloihinkin pitäisi päästää, jossa kaikki riettaus on irti ja aviorikokset tapahtuvat.
        Varmasti siinä pitää painostaa helluntalaisittain, koska Helluntaihenki on taivaasta ja se juuri kieltää synnin. Toisin se on mazamiehet, nehän jyrää synnissä ja syyhyssä, sekä tupakkalakkokin menetetään, kun baarissa Lahden Sinistä kiskotaan, tai Karjalaa, sehän tulee takaisin, ainakin oksennuksena.

Tässähän pitäisi alkaa ojentaa helluntalaisia, jos viinaa läträävät juovuksiin asti.
        Sehän on raamatunvaistaista. Hengessä on täytyttävä, eikä noitten riettaitten uskonnollisten hulttioiden mukaan pidä mennä. Siellä rypevät ja houkuttelevat hyviä helluntalaisia, siistejän kravatti kaulasa kulkevia, vaikka mihin.

Onse tämä aika mennyt häneksi. Mitenhän siellä tuomiollakin pärjätään. Sikolättissä kulkevat ja himossaan elävät pian.

Ei sitä ennenvanhaan. Herraa kunnioitettiin ja jos käsi oli raamatulla, niinkuin kotimaisissa elokuvissa uskovaisuus näytetään, niin miehet eli totuuvessa.

Nyt ne on lökäpöksyjä, niinkuin se harmonikka ja mies, lökäpöksy. 50 luvulta, ilman hekemoniaa.

Nämäkin täällä. Phyi, vaan kaikille.

• vae että uutta.
        mazdels kirjoitti:

"Uutta tietoa"
        Kyllä kaikki kirjoittamani on totta. Olen seurannut helluntailikkettä hyvin läheltä koko ikäni, joten tiedän asioita. Kirjoittamani asiat ovat niitä, joista helluntaiuskova mielellään vaikenee.

Niin, se sinun ikäsi on niin pikkane ja vähäväkinen, ettei siitä kannata ottaa etes korvalliselle kuuloa.
        Luuletkos sie mazdes, että kerkiät jokapaikkaan kahtomaan, mitä kukkii tekkee?
        Ku nyt alakaa tuo lumi tulemaan, niin menehän sinne ulos ja kävele pikkasen.
        Mie katos luulen, että sul ei jää kui yhet jälet jäläkees. Turhaa siinä leventelemään tievoillas kuin kylän juoruakat, että siel, ja sielkin tekivät sitäkin syntii.

Ei ne jalakasjälet laajalle kerkiä, vaikka nousisit junnaa niin mualimo vilikasee niin joutui, ettei muistikirjas pysy perässä.

Luulen vaan, että juttus on vaen yhen pienen ympyrän juttu ja se on siinä.

Ei niitä meitin kannata kontrahtiin ottaa. Panetteluhenkeä mikä lie. Antaa olla.

• Jäljessä ajasta

Taitaa tietosi laahata pahan kerran jäljessä. En voinut olla nauramatta lukiessani kirjoitelmaasi. Koetahan päästä nykyaikaan jo mukaan, niin et näytä ja kuulosta niin pässinpäältä omine luulotteluinesi ja vuosituhannen jäljessä laahaavalle tomppelilta Muuten kukas sun kallosi meinasi avata jamillainen pesupulvesri oli käytössä, kun olivat aivopestä. Eihän vedetttä ja pesuaineetta voi mitään pestä! Oliko peräti ihan syövyttävää happoa mukana!

• Raaka_Arska4

Mie olen helluntaisaarnamiehen lapsi. Lukuisat kerrat olen kokouksissa istunut, laulanut ja varhaisteini-iässä myös kokouksissa todistanutkin. Meillä ei ollut televisiota, rytmimusiikin kuuntelu oli syntiä, viheltäminen vasta syntiä olikin. Kaikesta näistä olen selvinnyt...muistan, kuinka sain selkääni voitettuani urheilukilpailut tai jäätyäni kiinni tanhuharjoituksista...

Tänään en kanna kaunaa kenellekään. On vain olemassa erilaisia tulkintoja maailmasta ja sen oikuista. Toivoisin, että ihmiset voisivat olla ystäviä keskenään ja mennä eteenpäin välittämättä toisen vakaumuksesta. Kyse on uskon asiasta, ei mitenkään tieteellisesti todistetusta tosiasiasta. Jos joku uskoo, uskokoon, mutta antakoon myös rauha ja arvostus niille, jotka haluaa elää rauhassa, niinku mie...

• rniin

Kuulun helluntaikirkkoon ja lapseni pelaa pelejä sekä kuuntelee pop/rock musaa, itsekin kuuntelen. Enimmäkseen hengellistä tulee kuunneltua tosin, mutta ei siksi että en saisi vaan kun hengellinen musa lohduttaa ja rauhoittaa, sen sanoma että on joku eli jumala joka välittää. Seurakunnassa käyn kuuntelemassa puheita ja opetusta raamatusta. jos mietitään sitä mitä on oikeasti olla uskova niin se löytyy raamatusta. Ei se ole mitään elä tee sitä ja tätä niin olet hyvä ihminen ja hyvä uskovainen. Ei se ole tekopyhyyttä. Jeesus itse nuhteli juuri tekopyhiä ihmisiä ja ulkokultaisia pappeja. Jeesus opettaa raamatussa että hedelmistä puu tunnetaan. eli jos ihmisen elämä kantaa huonoa hedelmää ympäristöön, hän on tuomitseva, kireä, tekopyhä niin ei hän silloin oikein oikealta kristityltä vaikuta. ihminen" tulee uskoon" eli kristityksi siten että hän ymmärtää sen että hän on syntinen. Tämä tarkoittaa sitä että ihminen tekee kaikenlaista mikä aiheuttaa itselle ja lähimmäiselle pahaa, jos ei teoin niin ainakin ajatuksin, eikä hän piittaa siitä että Jumala kehottaa häntä rakastamaan lähimmäistä saati edes itseään. Niimpä hän etsii vastausta Jumalalta tähän ongelmaansa ja Jumalan ilmoitushan on että jeesus on sovittanut synnit ja Jumala rakastaa ihmistä. Jumala haluaa auttaa ja vapauttaa ihmisen syntien kahleista. Tähän ilmoitukseen ja tarjoukseen uskoon haluava vastaa kyllä. Eli hän tunnustaa syntisyytensä ja tahtoo ottaa vastaan pelastuksen ja elää loppuelämänsä yhteydessä jumalaan. Tämän seurauksena ilmenee siten että esim. moni narkomaani vapautuu huumausaineen himosta, aviopari pääsee sopuun, varas ei haluakaan enää varastaa ja monet kristityt alkavat tekemään hyvää. Esim eräs krisitty pariskunta perusti afrikkaan keskuksen aids orvoille, nainen matkusti intiaan ruokkimaan orpoja jne. Uskova kokee että hän on saanut Jumalalta paljon, tuntee rakkautta uudella tavalla ja osaa antaa anteeksi lähimmäisille heidän virheensä. Mutta asia ei ihan suja aina näin yksinkertaisesti. Ihminen on yhä ihminen, ei hän muutu enkeliksi tai täydelliseksi. Voisi sanoa jopa että on kummallista että uskosta osattomat odottavat uskovan käyttäytyvän tietyllä tavalla! Kun perimmiltään on kyse vain ihmisestä joka nimenomaan tunnustaa olevansa niin syntinen että hän tarvitsee jonkun=Jeesuksen sovittamaan syntinsä jumalan edessä, niin kurja ja paha että ei voi viedä syntejään taivaaseen(Mikäs taivas se olisi jos siellä yhä tuntisimme mm. vihaa ja tahtoa kuristaa joku ikävä tyyppi?) Mutta kun hän ei ole uskosta osattomien mittapuiden mukaan pyhästi käyttäytyvä ihminen hän saa tuomioleimoja otsaansa= tekopyhä! Sitten toinen ikävä asia on se että Uskoon tullut ihminen alkaa epäröidä sitä tosiasiaa että pelkkä Jumalan armo ja rakkaus riittävät hänen pelastumisekseen. Silloin hän menee siihen lankaan että TÄYTYY yrittää olla hyvä ansaitakseen Jumalan armon. Niinpä hän yrittää kovasti olla tekemättä sitä ja tätä. Esim en saa katsoa t:vtä se on syntiä, en saa meikata koska se on syntiä, en saa juoda jne ja tämäkös sivusta katsovaa ateistia kummastuttaa. Uskoon tulleet ovat ihmisiä, jotka kasvavat ihmisinä ja sen opetuksen mukaan jotka he saavat seurakunnissa. Kuten kaikissa yhteisöissä myös kristittyjen yhteisöissä on luonnevikaisia ihmisiä, paasaajia, tuomitsijoita ja "lampaita susien vaatteissa", kuten Jeesus heitä nimittää, jotka tökeröllä käytöksellään leimaavat koko yhteisön. Joissakin seurakunnissa voi olla huono opettaja, joka levittää tekojen uskoa. ihan niinkun millä alalla tahansa. Jos haluat tietää mitä oikea kristinusko on tutustu lukemalla uudesta testamentista mitä Jeesus, sen perustaja oikeasti opettaa. Itse pyrin seuraamaan Jeesusta enkä seurakuntalaisia. Mulla on ateisti sukulainen joka käyttäytyy tökerösti ja netistä voin lukea ateisteista, jotka haukkuu ja tuomitsee uskovia. En silti usko että kaikki ateistit on kireitä tai tomppeleita. Ennemmin mua kiinnostaa mitä joku järkevä asiallinen ateisti ajattelee niistä asioista joista minä ajattelen toisin. Erään piispan ja ateistitähtitieteilijän kirjeenvaihdosta on koottu kirjakin. Tutustuminen ja vuorovaikutus auttaa suvaitsevaisuuteen. Tuomiot puolin ja toisin ei kehitä ihmisinä toisin kokevia osapuolia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      295
      3657
    2. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      6
      2445
    3. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      269
      2289
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      68
      2119
    5. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      76
      1784
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      364
      1457
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      30
      1268
    8. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      1143
    9. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1123
    10. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1122
    Aihe