Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.yle.fi, http://www.suomi24.fi, http:/www.iltalehti.fi/youtube.com Kotimaa: Ulkomaat Koulutus: Ammatillinen Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Naimaton Lapset: Ei lapsia

Aloituksia

25

Kommenttia

2120

1. Näyttää olevan yksi seurakunta helluntailais-karismaattisessa viidakossa. Samaa musiikkia ja opetusta kuin helluntaiherätyksen pääuomaan kuuluvissa seurakunnissa.

Yleensä näitä seurakuntia syntyy siksi, että on riitauduttu jossakin seurakunnassa ja jos ei ole suorastaan erotettu seurakunnasta niin itse on erottu ja perustettu "kilpaileva" seurakunta. Riidan aiheeksi riittää pienet opilliset erot tai erimielisyys pastorin/vanhimmiston kanssa.
  2. Kerrottuihin ihmeparantumisiin en oikein usko. Oletko tutustunut helluntailaisten omaan tutkimukseen ihmeparantumisista? Löytyy netistä pdf-tiedostona. Tutkimuksen nimi; "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Tekijänä Markus Hirsilä ( ja joku muu, jonka nimi ei nyt äkkiä tule mieleen). Toinen on tuo martti A Miettisen kirja "Sinä paranet nyt", jossa tutkittiin Niilo Ylivainion kokouksissa tapahtuneita väitettyjä ihmeparantumisia.

Minulla on lähipiirissäni yksi parantumiskokemus (?). Äitini "parani" sappikivistä tai paremminkin oireet loppuivat 1970-luvun lopulla rukouskokouksessa. Saarnaajan nimeä en nyt muista, mutta hän ei ollut Niilo Ylivainio eikä Alpo Renko. Tähän " parantumiseen" liittyi kaatumiskokemus. Tätä parantumista ei todettu mitenkään, kivut vain katosivat ja lääkkeitä ei tarvinnut käyttää. Noin kymmenen vuotta myöhemmin äidiltäni kuitenkin leikattiin sappikivet. Jos tämä oireeton aika määritellään "Ihmeparantumiseksi", se voisi olla sitä. Juttelin uskovan lääkärin kanssa ja hän kertoi että sappikivet voivat olla pitkiä aikoja oireettomat.

Itse en ole nähnyt paranemisia. Olen kerran ollut livenä Niilo Ylivainion kokouksessa Helsingin vanhassa jäähallissa 1981 PEK;n (Euroopan helluntaiseurakuntien) konferenssissa. Sen panin merkille, että Niilo ei työntänyt ihmisiä kumoon, kuten nykyään tehdään. Niilo ei edes koskettanut näitä jotka "lensi", kuten Niilo itse käytti tätä sanaa kaatumisista.

Uskon että Jumala voi parantaa tänä päivänäkin. Hän ei sitä kuitenkaan jostain syystä tee.

Tämä Juuan U. Lipponen on ainoa "ihmeparantunut" henkilö, jonka kanssa olen jutellut. Tässäkään tapauksessa ei sitten ollutkaan kyse ihmeparantumisesta.
  3. No oliko tuo silloinen toimintatapa mielestäsi oikea? Ja paljonko lienee muuttunut käytännöt sitten myöhemmin, en tiedä.

Mieluummin olisin kyllä kuunnellut vitsejä saarnaajalta vaikka nortti suussa.

On sieltä lastenleiriltä jäänyt joku kiva muistokin. Kerran seurakunnan saarnaaja kertoi meille jänniä juttuja lapsuudestaan ja nuoruudestaan, kolttosia ja sellaista. Punakka naama ja kuola valui suupielistä. Silloin hän ei ollut selvin päin, mutta mukavat oli jutut

Tällä saarnaajalla oli joku vika vatsassa ja joku "veljistä" oli kehottanut häntä käyttämään maidon sijasta olutta.Kun lapsena kysyimme aikuisilta miksi saarnaajasetä saa juoda olutta kun se on syntiä, meille sanottiin että sedällä on "huono vatsa" ja sen takia hän saa juoda olutta.

Leirillä hänellä oli aina olutkori auton takakontissa. Osasimme laskea kolme tolppaa korkista jo silloin. Talkoissa ollessa olutta kului runsaasti. Tämä saarnaaja sai sitten lähteä seurakunnasta, kun alkoholin käyttö alkoi ryöstäytyä käsistä. Hän oli useimpina kesinä leirillä yksi vetäjistä.

Tämäkin on muuten totta.
  4. Vastasin jo tuolla ylempänä että nuorimmat olivat alle kouluikäisiä ja vanhimmat noin 15 vuotiaita. Itse olin leireillä ollessani 7 - 13 vuotias.

Lapsilta lähes edellytettiin osallistumista myöhäisiltojen rukouskokoukseen, joskin sinne ei pakoitettu. Kun koko päivän oli kuullut pelottelua Jeesuksen toisesta tulemisesta (myös yksityiskohtaisia kertomuksia tempauksesta), sinne oli menijöitä. Teemoina oli, kuten nykyäänkin, Jeesus tulee pian, oletko valmis? Lapsia pyydettiin nostamaan käsi jo päiväkokouksissa uskoontulon merkiksi ja menemään "eteen".

"Murtuminen" on kaanaan kieltä ja se tarkoittanee suunnilleen "Jumalan voimasta itkemistä" esim. syntien tunnustamisessa, rukouksessa ja "elämän antamisessa Jeesukselle".

Kyllä paikan piti olla tälle tilaisuudelle mahdollisimman hämärä, jopa pimeä. Se olisi voitu tehdä valoisana kesäiltana/yönä esim. seurakunnan teltassa pihalla. Mutta koskaan minun leirlläoloaikanani ei näin tapahtunut.

Siihen aikaan myös kotirukouskokouksissa valot himmennettiin, osa sammutettiin polvirukouksen ajaksi.

Muistan kyllä erittäin hyvin sen huudon ja itkun, mikä aitasta illan aikana kuului. Siinähän me "nöyrtymättömät" potkimme palloa aitan viereisellä pellolla. Muistan myös itkuiset, turvonneet silmät näillä iltarukouskokouksesta tulleilla lapsilla.

Olin yhdellä helluntaiseurakunnan talvileirillä. Siellä on minut ainoan kerran yritetty väkisin viedä tähän iltarukouskokoukseen. Leirillä vieraillut lähetyssaarnaaja tarttui minua käsivarresta ja alkoi väkisin kiskomaan rukoustilaan, kun sanoin etten halua tulla sinne.. Rupesin itkemään valtavasti ja tuttu evankelistatäti vei minut nukkumaan luokkahuoneen lattialle.

Nämä kirjoittamani asiat ovat totta. Olen ne itse kokenut ja paljon muuta. Lapsenuskoni ainakin ryöstettiin ja raiskattiin minulta ihan liian varhain