Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

1. Minun syömiseni ja "tankkaukseni" ovat melko yksinkertaisia. En edes ole tottunut muuhun, eikä "kukastelut" intoani lisää, vaikka olen joskus niihin törmännytkin. Silti olen sitä mieltä, että syön kyllin hyvää ja monipuolistakin. Vahvistusta käsityksilleni olen saanut ravintoterapeuteilta. Näitä ajoittain ilmestyviä opastuksia en noteeraa. Niitä tulee ja menee, "vaarallinen" muuttuu hyväksi ja päin vastoin.

Samaa se on matkailunikin. Jonkun verran olen matkustellut ja eri maiden kulttuurikohteitakin kierrellyt...kunnes töksähdin Las Palmasiin. Kävin siellä parikymmentä kertaa, suurimman osan eläkkeellä ollessani. Jotkut tutut naureskelivat, että miksi aina samaan kohteeseen. Tietysti siksi, kun on jo tuttu paikka. Nyt on jo toista vuotta, kun en ole Viroa kauempana käynyt. Taitaa olla jo hiipumiseni merkki.

Kukkaviljelmiä ja hyötykasvejahan minulla ei ole. Siihenhän nyt on ihan järkiperusteetkin. Kuusi kyllä parvekkeellani voi hyvin ja hitaasti kasvaakin.

Metsissä kyllä tilaisuuden tullen vieläkin ravaan, no ehkä liian vauhdikas ilmaisu. Poimin myös marjoja ja sieniä - jos satun löytämään.

En kirjoittanut näin siksi, että olisin känkkä-ränkkä. Kirjoitin siksi, että näin elämäntapa erot näkyy. Voi siihen tietysti vaikuttaa myös mahdollisuuksien puutekin, mutta en omakseni tunnista sitäkään. Näin se vain tuntuu menevän mieleni mukaisesti. Olen sellaisella radalla, että eikun eteenpäin päivät kerrallaan. En ole tympiintynyt elämänmenooni, vaikka jos pientä vaikerrusta saadankin tehdä.
    Oikein mallikasta jatkoa teille!
  2. Aamupäivää! Mielestäni hyvään suuntaan ollaan menossa. Ilmat ovat asettumassa tavallisiksi ajankohtaan nähden. Oloni sen kun kohenee ja piristyy.
    Näistä nyt joku voi olla erimieltä ja jää kaipaamaan taakse jääneelle jatkoa.
    Kyllä SkillaNin kertoma esimerkki tekee selväksi, kuinpäin saunan oven täytyy aueta. Saunasta täytyy päästä ulos sekopäisenäkin, kunhan vain oveen päin hyökkää. Kyllä tämä on huomioitu rakennusmääräyksissäkin. Eipä niitä määräyksiä ennen vanhaan ehkä ollut, ei kukaan vahtinutkaan. Saattoi joku puuhastella omine aivoituksineen. Ehkä on ollut ajatus, että kun ovi aukeaa sisäänpäin, se paremmin pysyy kiinni. Kas kun kunnolla rompsauttaa löylyä, tulee paine ja herkässä oleva ovi rempsahtaa auki. Oikein päätelty, mutta väärin tehty ja rakennettu loukku.

Eipä niitä niin vanhanaikaisia savusaunoja uunirakenteineen juuri enää käytössä liene. Kertomani "uunikin" oli tehty sadan vuoden takaisten oppien mukaan mahdollisimman halvalla.
    Onhan sekin hyvää käsityötä, pelkkiä kiviä, ei mitään sideainetta tai tukirakenteita ja
    käyttökelpoista syntyi.

Marjastuspuuhia en vielä yrittelekään. Täytyy käyttää lokoisaa ajatusta: ei tänään, ei ehkä huomennakaan, ylihuomenna...voihan sitä harkita.

Kesäteatterissa olen pyrkinyt joka kesä käymään. Minimi on suoritettu, jo kerran kävin. Aika heikosti kiinnostukseni saa liikkeelle muihinkin tapahtumiin, joita kyllä on tälläkin paikkakunnalla ollut, ehkä kuitenkin enemmän nuorisoon päin tarkoitettuja. Vaikka en musiikista paljoakaan tajua, "räminä" ei korviani viehätä.
    Katsellaanpa eteenpäinkin, vaikka sanotaan, että minkä taakseen jättää sen edestä löytää!
  3. Yhtä sunnuntaitahan tämä elon meno on minustakin.
    Mikäpä tämän arjesta erottaa. Kaupoistakin saa tavaraa, tosin vähän vähemmän aikaa auki pyhäisin.
    Eipä olekaan joka päivä markettiin asiaa.

Ei ollut paljon vilpoisampaa tänäänkään. Aamusta tosin oli, siksi teinkin metsälenkin. Onhan se raikkaampi ilmakin metsässä ja varjopaikat melkein aina. Vadelma varsikkoa kävin katsomassa. Eihän se mikään mahtava marjapaikka ole, mutta melkein joka vuosi siitä on muutaman litran saanut. Nyt ei kovin hyvältä näyttänyt. Oli kuivahtaneita, pieniä raakileita, muutamissa typpäissä vähän isompiakin, mutta puolet raakoja. Mitä niitä väkisin nyhtämällä viitsii tavoitella. Pari desilitraa sain, saalis se on sekin.

Tämä ei tietysti ole kattava havainto, vain siihen alueeseen. Osa syy on tietysti sekin, että paikka on aika jyrkkää mäen rinnettä. Kuivuushan siihen helposti iskee. Sieniäkään ei lähtenyt mukaani. Eihän se vielä varsinainen sieniaika olekaan. Saapa nähdä, tuleeko myöhemmin, vai onko kuivuus ja lämpö kuivattanut sienirihmaston. Hyvä sienivuosikin on pienestä kiinni ja paikastakin.

Mitäpä noista satotoiveistani. Mukavahan se olisi harrastuksestaan tulostakin saada, mutta jäähän jäljelle ainakin metsässä kävelyn ilo.

Hintriika* on viimeaikoina harvoin täällä pistäytynyt. Hyvä oli nähdä "ilmoittautumien." Jokainen tietysti järjestelee menonsa ja aikansa niin kuin se parhaiten lutviutuu.

Lähes 30 lämpö nytkin. Varsinainen tuuletuskuuri pitää jättää myöhemmäksi. Kyllä se niillä keinoin on siedettäväksi olotilani asettunut.

Pitää siirtyä näpräämään vähän turhankin sorttisia puuhiani. Samanhan se, miten peukaloitaan pyörittelee, kunhan ei aivan tyhjää. Jatkellaan!
  4. Ehän mä tollasia ies ehdottele! Kyllä olen lukenut, että venäläiset pikku-oligarkit ovat kiertäneet hakemassa parhaita tontteja muovipussit täynnä kahisevaa. Eiköhän siinäkin liene nyt menossa laskusuhdanne.
    Eikös se ole, Anselmi hyvä, että eivät ole löytäneet Kutemajärveä. Navigaattoreita eivät sentään ole saaneet viritetyksi joka paikkaan.
    Totta te, Anselmi ja Amalia olisitte rahassa rypeneet, mutta minusta se hyvä, että ette ole osoitetta ilmoittaneet. Kyllä se Kutemajärven ihanuuksien jälkeen Roopemainen rahassa sukeltelu alkaisi ennen pitkää kyllästyttämään. Arvokkaampaa se on luonnon mukainen pulahtaminen puhtaan kirkkaassa Kutemajärvessä, raikkaampaa ja paljon piristävämpää kuin setelikasojen laskeminen ja vahtiminen.

Eihän minun pidä teitä neuvoa, enkä uskokaan että mitkään neuvot teihin tepsii. Te varmasti olette niin tietäviä ja itsepäisiäkin, ette ette pikkurisukkoihin sotkeennu.

Vaan silti esittäisin, jos joskus hamassa tulevaisuudessa tuntuu, että loppukin maallisiin nautintoihin alkaa himmetä ja ehkä lopahtaakin, tekisitte siitä luonnonsuojelu, museointi alueen.
    Ei kaikkien merkkihenkilöiden muistot tarvitse levätä tutun Tuusulanjärven rannoilla. Kutemajärvestä ja teidän, Salakähmöjen värikkäästä, menestyksellisestä elämästä tulisi tulevaisuudessa
    kulttuurikohde, jota muistoa kansa uskollisesti vaalisi.

Tämä nyt vain on kaino esitykseni. Tiedän, että te ette pahemmin anna syrjämäisten asioitanne johdatella ja teette varmasti kantavat päätöksenne omin avuin.
  5. En yleensä sekaannu toisten perhe-elämään, mutta kun olen tutustunut aiemmin Kutemajärven toimeliaseen elämään ja touhuihin, voinen vähän ropeloija. Tolkunpoika on tainnut urkkia tietoja Kutemajäven loistokkaasta ympäristöstä ja alkaa nyt hamuilla perintöoikeutta arvokkaaseen Kutemajärveen.
    Totta, poika on todella sujuvasanainen, niin kuin sutkit vehkeilijät yleensäkin. Jos Anselmi vaikka vahingossa myöntäisi vahingon tapahtuneen, jalka olisi jo tiukasti Kutemajärven aarteissa. Eikä aikaankaan, Kutemajärvelle tulisivat gatepillarit, nousisi luksus mökkikylä, jonkun lompakot pullottaisivat täytenä - ja Kutemajärven rauhaisi ympäristö olisi mennyt. Sinne muuttaisi pikkuäveriäs joukko, joka ei tietäisi perinteisestä elämästä mitään ja tuhoaisi kaiken.

Enpä usko, että Anselmi sellaiseen huijaukseen retkahtaisi. Anselmi on fiksu mies ja voiman käytöstä huolehtii Amalia. Oikein täydellinen pari vaikka pahaa maailmaa vastaan.
    Enpä nyt pitemmälle, yhden vanhan muiston Kutemajärveltä kerron. Amalia ja Anselmi on ekana kehittänyt ainutlaatuisen suohiihdon kesäkelissä. Amaliahan tokaisi, että suksi suolle ja Anselmi totteli tietenkin. Mitä ovatkaan nämä kadulla keppien kanssa töpöttelevät hiihtäjät ilman suksia. Narripeliä.
    Kokeilkaapa Anselmin suksihiihtoa vetelänpuoleisella suolla ja pistäkää toinen tulemaan ilman suksia. Tuloksen voi helposti arvata, jos on edes vähän suota nähnyt.
    Menestystä Kutemajärven kulmille ja loistokasta elämää.
  6. Hyvin päästelit, jjoutava! Voisin olla monesta esittämästäsi lähes samaa mieltä. Mutta en sentään aivan kaikesta - tulisinhan "perässä hiihtäjäksi."

Oppien jakelu täällä on todella kyseenalaista. Jos nyt onkaan mitään jaettavaa. On realismia sanoa, että eihän täällä minunkaan näkökulmastani suuria oppeja ole tarjollakaan. Jos niiden merkityksen laskee, vähäiseksi "lisäsivistyminen" jää. Joutavan jahnaamista kyllä riittää.(en viittaa nimimerkkiisi)

En viittaa edellä yltiöpäisyyteeni. Eihän ole mitään "virallista meriittiä" jonka varjolla voisin harjoittaa opettamista täällä, ei edes arvosteluakaan.
    Olen kuitenkin jossain määrin tällaiseenkin sekaantunut. Se vain on niin, että ihminen on niin typerä - minäkin - että luulen vähäisessä määrässä jotakin ymmärtäväni ja tietäväni, vaikka se ei totta olisikaan.
    Kyllä täällä sentään jotain ihan oikeitakin tiedon murusiakin tulee, joskus ihan mielenkiintoisiakin keskusteluja. Tämä omasta näkökulmastani, olkoon se vaikka pahasti rajoittunut. Kiinnostustani herättävän otan ihan kiitollisuudella vastaan.

Kirjoittelua jatkan sopivassa määrin. Kyllä sekin dementian hidastuttamiskeinona toimii. Koska olen joskus jo nuoruusvuosista alkaen - huomioiden vähäisen sivistykseni - kynää käyttänyt ja mekaanista kirjoituskonetta paukuttanut, ehkäpä melko paljonkin, enhän malta toskaamatta tällä mainiolla läppärillänikään.
    Viime aikoina olen Kahvipirttiin sen viestin päivässä kirjoittanut. Se on sopinut mainiosti rauhallisuutta kaipaavalle luonteelleni.
    Hyvää jatkoa mielenne mukaan!
  7. Huomenta! Kyllä hyvät yöunet nuutuneisuuteeni auttoivat. Eiköhän se tästä taas lähde luistamaan.

Hyvä kun Latella on matka jo päätetty. Ehkäpä se, kun olet sitä jo odottanutkin, tekee siitä sitäkin paremman. Hyvä matkaa, toivottavasti ilman huonoja yllätyksiä!

"Verokeskusteluun" en eilen puuttunut.(siinä vähässäkin kirjoitussotkujani - olkoon). Eipä tuohon ole minulla nytkään paljon sanottavaa. Late otti jo hyvin kantaa.
    Tulihan mukaan historiaa. Totta, Suomella ei ole ollut siirtomaita, siirtolaiset on sijoitettu, varmasti työtä on tehty. Entäs sitten?

Hyvähän historia on tuntea, mutta ei silläkään voi loputtomiin ratsastaa. Tästä ikäluokasta vanhimmat konkreettisesti muistaa vähän sota-ajasta. Työhön ovat päässeet ja joutuneet jo monet ihan penskasta lähtien. Niistähän on tullut paljon "sankaritarinoita." Väliin minusta tuntuu, että kun me olemme olleet kovilla, saa sitä nuoremmatkin kestää. Meidän jälkeen on jo kaksi sukupolvea päätösten teon iässä. En ole menneisyydestä asettamassa heille lisätaakkaa ajattelulla, että "koska mekin jouduimme kärsimään" Totta on, että ikäluokkamme jäi vaille koulutusta,osa ei joutanut töistä, ei ollut varaa, ei ollut kouluja. Nämäkin vaikeudet eivät koskeneet kaikkia samalla tavalla. Tämän sanon siksi, että tarinat "oman onnen sepistä", tai laiskuudesta, yrittämisen puutteesta, ovat monesti satua. Elämässä tapahtuu monenlaista, niin hyvää kuin pahaakin. Onhan tapahtunut paljon myönteistä yleistä kehitystäkin. Kyllä niissä on ollut vasemmisto ja ay- liike merkittävästi mukana. Myös monen sellaisenkin kohtuullisen "menestystarinan" pohjana, jota jotkut päänsä pinnalle saaneet eivät halua enää myöntääkään. Tähän kai voisi liittää lausahduksen, "kiittämättömyys on maailman palkka."
    Puhuminen joidenkin "hyyssäämisestä" on itsehyväisyyden omaavien henkilöiden vuodatusta.
    Totta on, että väärinkäytöksiä joskus ilmaantuu, mutta ei sillä voi potkia koko ihmisryhmää. Eikä vasemmisto ole ollut yleensäkään yksinään päättävässä asemassa, kyllä siihen on porvariapuakin tarvittu.

Eipä mitään, aurinko paistelee tänäänkin jopa risukasoihinkin!
  8. Täällä kyllä on ennustukset toteutuneet, länsipuolella on kesän lämpöennätys tullut. Täällä on ollut "vain" 30 pinnassa. MdK-MdK? Olen kyllä jossakin nähnyt nimimerkin vilahtavan. Ehkä "nosteluissa". Kuulun niihin uusiin, vaikka kyllä joskus tuntuu, että en ole enää uusikaan. Kyllähän SkillaN jaksaa hyvin Pirttiä kannustavasti vetää, kuinkas muuten.

Kyllä lämpö tänäänkin teki sen, että "verstaani" jäi käyttökelvottomaksi. Kun kolmelta suunnalla aurinko kurkkii, saattaa lämpö nousta...no ainakin yli 40 asteen. Eipä se mitään, eivät touhuni kovin kiireellisiä olekaan. Hyvää se tekee lonkanvetokin.

Venlastiinan mainintaan: eipä taida näyttelyä töilleni tulla. Voihan sen tulkita niinkin, että haluan itsekkäästi pitää kaiken vain itselläni, ihastella tai
    vihastella, että kaikkea sitä on tullut tehdyksi! No... onhan niitä muutamia karannut käsistänikin.

Rajalan kirjaa Katri - Helenasta en ole lukenut ja tuskinpa mahtuu ohjelmaani. On niin paljon lukematta lukemattomia kirjoja. Joskus aina merkkaan kalenteriini, mitä pitäisi lainaita kirjastosta.
    Lista alkaa olla täysi - kunhan saisi vain aikaisiksi toteuttaa. Ja tuleehan uusiakin, millään en voi "pysyä kärryillä".

Eipä tässä kummoisempaa. Heti alkaa tuuletusvaihe, kaikki räppänät selälleen, jos meinaa saada paikan unikelpoiseksi. Sisätila on ylittänyt 30 astetta. Kyllä se siitä! Pärjäillään!