Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Jopa on muorilla ollut varmistusjoukot matkasta huolehtimassa. Lennollakin - etten sanoisi - ihan vertaistaan seuraa. Tuo vajaan - 5. pakkasen hirvittely melkeinpä huvitti. Eiköhän sitä herkkua vielä järjestyne.

    Tänään tuuletin itseäni "karvahattukerhossa." Täysi miehitys oli paikalla ja jopa tavallista virkeämpinä suustaan. Hyvä kun joukossa edes puoleni pidin. Ihanpa siinä piristyin ja samaa huomasin muistakin. Kyllähän siinä pari ryypyäkin hulahti. Ihan totta - ei enempää. Kyllä sillä istuinpaikan vuokra tuli hoidettua.

    M-K esitti hepan hankkimista ja siirtymistä jopa ratsuväkeen. Nythän autoalan lakko päättyi. Onko tuo enää ajankohtaistakaan. Ratsastamaan en kyllä lähdekään, en pysynyt hevosen selässä nuorempanakaan.
    Sota- ajan jälkeen meille hankittiin vanha sodassakin käynyt heppa. Halvallahan se piti saada. Ihan hyvä, rauhallinen työhevonen. Niinpä päätin kokeilla ratsastamista, salaa tietenkin. Talutin kopukan riukuaidan viereen ja siitä ponnistin selkään. Ihan hyvin meni niin kauan kun annoin kävellä. Halusin kuitenkin vauhtia lisää ja heppa kyllästyi määräilyyni. Teki muutaman sellaisen hypyn, johon ei olisi uskonut sen pystyvän. Tietysti mätkähdin alas ja myös koski. Siihen se heppa jäi viereen ruohoa järsimään niinkuin ei mitään olisi tapahtunut. Sen jälkeen en ole ratsastustaitojani koetellut. Että silleen.

    Ja tietysti ilmoistakin vielä. Pikkupakkasta, juuri noita muorin kauhistelemia lukemia. Kummasti sekin kuivatti katuja ja jalkakäytäviä. Kun yöllä oli ripannut vähän luntakin, siitä oli tullut karhennus. Ei ollut edes liukasta.
    Nähdään kirjainjonoina kun sopiva hetki tulee.
  2. Eipä ole muori vielä ilmoittautunut. Meneehän siinä matkarapulasta toipumiseenkin aikansa.

    En minäkään tunne nyt lakkoon mahdollisesti joutuvien työehtoja. Sympatiani ovat kyllä työntekijöiden puolella. Huonoa taloustilannetta käytetään aina selityksenä työntekijöiden aseman heikentämiseksi. Sen verran muistan sentään työelämää. Kun jäin eläkkeelle, sanoin silloin että
    "sekaannu" työssä olevien asioihin "asiantuntijana." Mielestäni on selvää, että työolosuhteet ja myös siihen liittyvä lainsäädäntö muuttuu aikojen kuluessa. Joskus tunsin suppealta alaltani tätä viidakkoa, mutta jotain vain on jätettävä taakse.

    Samoin on käynyt "kieliopintojeni." Enhän ole koskaan osannut mitään vierasta kieltä. Joskus harrastin itseopiskelua ja iltakoulunakin tuli pieniä alkeita. Kehittelin niistä "käyttökieltä." Sen verran, että Berlitzin matkailijoille tarkoitettu sisältö oli hallinnassa. Eipä paljon muuta. Sillä kummasti pärjäsi välttämättömissä asioissa. Sen havainnon olen tehnyt, että sekin vähä on paljon unohtunut, koska käyttötarpeeni on hyvin vähäistä. Ajatuksen tasolle on jäänyt iltakursseille menot.

    Hintriika* sentään jaksaa vielä. Eihän hän ole kehunut, on vain kertonut harrastuksestaan. Vieläpä vaatimattomasti. Minäkin luulen, että homma on "hanskassa" paljon pitemälle. Sen ymmärrän, että kieliharrastuksesta on vielä enemmän muuta hyötyä kuin kielen oppiminen. Siihen pätee sanonta: käyttämätön rauta ruostuu.

    Jokos kerroin ilmoista? No, samaa kuin ennenkin, lämpö nollassa, täysin pilvistä ja lumiräntää heikosti tiputtelee,
  3. Onhan niitä yritteliäitä ihmisiä, jotka juoksevat eri lääkäreillä ja ovat oppineet tuntemaan vaivoja niin paljon, että preseptejä tulee. Niitä sitten mättävät urakalla poskeensa ja vieläpä kehaisten. Johan on ihme, ettei sairastu. Ja vielä kaikki luontaistuotekaupan "aivan valttämättömät" rouheet päälle. Tottakai, koska on niin hyviä todistajia tehoista esittelemässä. Olen muutaman sellaisen uhrin tuntenut. En ole malttanut olla sanomatta, että painu nyt vikkelään vain yhden lääkärin puheille ja kerää joka ainoa presepti mukaan. No, eihän ne asiat minulle kuuluisi, mutta ainakin yhdessä tapauksessa neuvoani noudatettiin ja tulos oli radikaali. Lääkitys tippui murto-osaan.

    Kun olin kuntoutuksessa, käytin asiantuntijoita perusteellisesti hyväkseni ja tivasin ohjeita niin, että kaikki tarpeeton karsitaan.
    Sekä lääkäri että ravintoterapeutti saivat tiivistettyä sanomansa, joka tietysti on monellekin tuttu.

    Jos ei ole erityistä, tutkittua syytä, vitamiini- ja muita sen sortin pillereitä ei tarvitse, kun syö monipuolista ruokaa. Lääkärin pitää tietää kaikki entinen lääkitys. Jos itsestään pitää, salata ei saa mitään.

    Jos ei ole erityistä syytä, on aivan sama, milloin ja mihin aikaan ruokansa mättää suuhunsa, kunhan pitää kurissa vuorokauden aikana syömänsä.
    Ei läski ja voi ole pahaa - se riippuu vain määrästä. Helpompaa on tietysti jos valikoi kevyempiä sapuskoja ja jättää pullan ja kaakun mussutuksen vähemmälle.
    Näitä, ehkä tinkaamalla saamiani ohjeita, olen noudattanut ja ihan hyvällä menestyksellä.

    Lääkärikin teki kuntoutuksen aikana hyvän palveluksen. Ryvin aika paljon uima-altaalla ja kinttuihin tuli pieniä näppylöitä. Lakuri totesi, että se johtuu kloorista. Uintia ei tarvitse lopettaa. Kehotti ottamaan ruokapöydästä suolatonta margariinia ja voitelemaan sillä. Sanoi että onhan niitä rasvoja, mutta ne ovat turhan kalliita. Margariini hoitaa hyvin saman asian. Ja niin muuten teki, ihan täydellisesti.

    Taisin päästä sellaiseen lentoon, että kirjaimet loppuu. Hei vaan!
  4. Olipa Puskaleimalla eläväinen kertomus vierailuista. Voin ihan hyvin kuvitella tilanteet. En vain osaa noin hyvin kertoa.
    Olihan niitä sen tapaisia nuorempana, silloin kun vielä kaupunkieloon sopeutumiseni oli kesken. Oli tuttuja "elintasopakolaisia" joita kävi "vanhasta muistista" kyläilemässä ja niin myös minäkin. Huvittihan nuo maton reunojen rihmojen oikaisijat ja uuden elintasonsa esittelijät. No se seurapiiri on lähes kokonaan kadonnut. Joskus muutaman kanssa puhelimessa jutustellaan.

    Nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen. En mene pyytämättä kyläilemään, enkä kovin usein pyynnön jälkeenkään. En myöskään esitä kutsuja. Ei tämä mörskäni niin "sikolätti" ole, että sitä häpeilisin. Kanssakäymiseni tapahtuu ulkona, vaikkapa marketin aulassa, jossa pappoja istuu, kuka alakuloisena, kuka huulta heittäen. Sitten on se säännöllinen "karvahattukerho", kerran viikossa, jossa tärkeimmät asiat puidaan. Tai kerrataan vanhaa. No muutama sukainen saattaa pistäytyä.
    Siinäpä se "sosiaalinen" yhteydenpitoni. Enkä kaipaa muutosta.

    Pakkanen on mennyt polvilleen, vain - 7 ja aivan kirkas ilma. Aurinko paistaa. Ehkäpä tänään otan irti enemmän ulkoilusta. Vaikkapa niitä vahinkoja takaisin.
  5. Saimi esitti vierailukilpailuja. Joudun ilmoittamaan, että en voi osallistua, koska en ole harjoitellut. Neljä vuosikymmentä olen tässäkin talossa majaillut ja vain kahdessä paikassa sisään astunut. Nekin kutsuttuna. Myös vastavierailut ovat samaa tasoa. Näin on vaikka "naapureita" monia kymmeniä saman katon alla. Enkä edes koe tilannetta kummallisena tai huonona. Kyllä pihalla jutellaan ja tervehditään kaikkia "vanhoja." Heitä on kyllä reilu enemmistö, vaikka muuttoliikettäkin on ollut. Niin...olihan minulla yksi tuttu, jossa kävin usein, mutta siinä tapahtui vanhalle vanhanaikainen. Niin, Saimin kirjoituksista; sujuvaa, soljuvaa, hyvää ja persoonallista tekstiä. Mielestäni.

    Ennen mailla oli vierailujen suhteen erilaiset, välittömämmät tavat. Niistähän olen jo ehtinyt vieraantua. Kesäkokemusteni perusteella; on he tavat muuttuneet ihan haja-asutusalueillakin. Kerran soutelin venepelissä mökiltäni autotien varteen, olihan sitä matkaa asumatonta reittiä puolenkymmentä kilsaa. Niinpä ajattelin pitää taukoa ja parkkeerasin rantaan. Näkyvillä ei ollut veneitä, ei majaa, eikä edes telttaa. Annappas olla, sielä puiden välistä livahti esiin hurja ja vihainen naisihminen. Sain tietää selkokiellä, että ranta on yksityinen ja omistaja seisoo kummulla ja jos en häivy äkkiä, niin ei hyvä seuraa. Ei siinä olisi puheenvuoroa saanut, joten kiltisti peräännyin. Hitostako voin tietää, että autiomaassa on ehdoton rantatumiskielto. Sen kyllä tiedän, että jokamiehen oikeuksillani olisin saanut siinä levähtää, mutta joskus on parempi väistää.

    Siitä sain potkua ja kyselin kylillä, että onko näitä "rantavahteja" kaikille saloille leiriytynyt enemmänkin. Vanhahkotkin miehet kertoivat, että on ne tyylit muuttuneet. Ei kyläillä kuten ennen, eikä kenenkään rantaan soudella, ellei ole hyvin tuttu. Syy on kuulemma kaupungeista tulleissa mökkiläisissä ja nuoremmassa sukupolvessa. Vanhemmat perusasukkaat elelevät heidän mukaansa kuten ennenkin. Enpä tätä siksi kirjoita, että olisi ollut suuria harmeja, esimerkkini taitaa olla ainoa. Tiedänpähän sitäkin rantaa kiertää.

    Täällä on "ilmoja riittänyt" ja lunta tullut lähes koko päivän. Ja jatkuu. Ihan kohtuullinen keli oli kuitenkin lenkkiä taapertaa.
  6. Kyllä viime yönä ja aamulla tuuli rutuutti niin, että meteli kuului sisällekin. Lienee ollut myrskyn lukemissa. Ja lumi lensi vikkelästi, olihan se kuivaa, -20. Aikamoisia kinoksia oli kasaillut ja toisaalta jäisillä teillä oli ihan kaljujakin paikkoja. Kävin tutustumassa maisemiin kun tuuli hieman rauhoittui. Pakko myöntää, että lenkkeilyn ilo oli silti enempi kärsimystä. Onhan sekin vaihtelua ja se, että mennä nuijii kun on tavaksi tullut. Kyllä siihen kotkautuu kun kokemusta hankkii.

    Minulla oli ja on herkässä iskiaksen tapainen vaiva. Tapaturmasta johtuen selkänikama lohkesi ja palat eivät ihan jetsulleen rustottuneet kohdalleen. Selkääni on riittävästi tutkittu, kuntouksessakin olin. Tulihan se jotenkin kuntoon, mutta vuosikaudet tuntui kuin nivelessä olisi karkeata hiekkapaperia ja useamman kerran teki täysin topin. Vaikka en usko "ennusmerkkeihin", sen totesin että kun ilmat rajusti muuttuivat, selkäni "huomasi" sen. Syksyt olivat pahimpia.

    Kun viimeinen perusteellinen tutkimus tehtiin, olisin saanut valita leikkauksen, mutta lievästi suositeltiin yrittää jatkamaan entiseen tapaan. Niin tein ja kirjoittivat eläkepaperit, jäihän siitä muutamia vuosia työura lyhemmäksi. Sain evääksi perusteelliset ohjeet; kun runko on romuna, on yritettävä pitää selkälihakset kunnossa ja tukemassa rakennelmaa. Sitä ohjelmaa olen noudattanut ja päässyt selkäni kanssa hyvään tulokseen. Kyllä se vaiva joskus tuntuu ja muistuttaa, mutta ei ole vuosiin vuodepotilaaksi pistänyt. Pieni varominen on riittänyt. Nytkin ei selkäni tekemisiäni rajoita.

    Silloin pahimmillaan söin runsaasti särkylääkkeitä, erikoisvahvoja preseptimyrkkyjä. Hätkähdyttäviä haittavaikutuksia tuli. Olin eräänlainen "unissakävelijä", muistaminen heikkeni, käsityskyky hidastui. Kun luin kirjaa ja sivu kääntyi, en löytänyt lukemaani, en muistanut mitään. Kyllä siinä vuosi meni palautusta prepatessa. En ole enää vuosiin särkylääkkeitä popsinut. Jos joskus pieniä vaivoja tulee, niin mieluummin kuuntelen. Eikähän särkylääke suoraan paranna. Korkeintaan "odottamista" helpottaa.

    Johan tuli jorinaa. Nyt muihin puuhiini.
  7. Luulen olevani jossain määrin tosikko. Siihen kai on kasvattanut "elämänkorkeakoulu." En nyt kuitenkaan edes toivo, että se täytyisi ottaa "huomioon." Riittää se, mikä olen ja tuskinpa kasvatus enää tässä vaiheessa ja täällä paljon auttaa. Saatan toki muuttaa mielipidettänikin, jos tulen vakuuttuneeksi että olen väärässä.

    Huumoriakin pidän hyvänä ja piristävänä. Sitä ainakin pyrin ymmärtämään, mutta en "joka lajia." En rääväsuisia herjoja, alapään sinänsä vanhoilla höysteillä täytettynä. Ei ole kyse siitä, ettenkö tyyliä tuntisi ennen näitä kirjoituksia. Ei ne ole minulle uusia, eivät siten järkytä. En vain pidä niistä örvellyksistä, en juurikaan vastaa näihin.
    Sellaisten herjojen heitto, joissa käytetään aseena jonkun itsestä riippumattomia poikkeamia, suorastaan väliin raivostuttaa...no ei sentään. Mutta vältän tällaisten törkyjen heittäjiä, jos vain tunnistan "teatterista." Siispä osa "tosikkomaisuuttani."

    Tämän pitemmälle en ole halukas arvioimaan kirjoittajia miellyttäviin ja vähemmän miellyttäviin. Muistuttaahan tämä jossain määrin "oikeata elämääkin." Kirjoittelussa ei kyllä tule kopiota sellaisesta, jossa tavataan kasvokkain. Täällä heitellään kärjekkäämin, "ammutaan puskasta selkään" tai toisaalta ollaan varovaisempiampia. Kirjoitettuna sanat säilyvät, niitä on vaikeampi korjata, niihin ei saa sellaista välitöntä vuorovaikutusta kuin naamakkain. Vielä vähemmän, jos kirjoittelee harvakseen, kuten teen.