Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kyllä voin noinkin tarkastella vaikka omia kokemuksiani. Loikin lyhyesti.
    Nelikymppiseksi asti yleensä helkkarinmoista raatamista, yönseudut ja vapaapäivät muuhun" elämisen tekopuiden" rakenteluun. Siinä sivussa vielä ns. yhteiskunnallista toimintaa perustasolla. Meni pitkiä aikoja niin, että unet jäi 5- 6 t/vrk.

    Siitä menosta tuli ensimmäinen muistutus, jalat eivät pitäneet tasapainoa. Verenpaineet hälyttävävän korkealla, muutaman viikon teholääkitys ja sairasloma. Tehtiin selväksi, että vauhtia on vähennettävä. Verenpainelääkitys on tietysti vieläkin jäljellä.

    Sopeutuminen uuteen rytmiin on jotenkin onnistunut. Alkuun piti oppia sanomaan jyrkästi ei, kun apua pyydettiin. Ainahan työmiestä tarvitaan vähän joka asiaan ja yksittäinen pyytelijä(tai käskijä) voi ottaa nokkiinsakin. Aina ei selitykset auta, voihan "joku tärkeä henkilö" olla vaikkapa kesähuvilalle menossa, ja tärkeitä juoksuja ja asioita on hoidettava.

    Viisikymppiseksi pääsi normaalin kirjoissa. Työt tuli tehtyä, kaikenmaailman juoksupoikana olo lopettettua. Taloudellinen pakko pinnistelyyn ei ollut tarpeellista - siihen riitti elämisen muuttaminen vieläkin vaatimattomammaksi. Sekin muutos terveellisempään suuntaan.

    Kyllähän tässä nautiskelee vapaudestaan. Joitakin "roikkuvia kahleita" on tullut heitettyä syrjään. Ja itseasiassa - olen jo ylittänyt elämässäni ne tavoitteet, joita joskus olen lähtenyt kilvoittelemaan. Myös jotenkin toimintakuntoisena olemisen noin ajallisestikin.
  2. Pilvillehän viestin pääsisältö oli osoitettu, mutta olihan tuossa muillekin asiasta innostuneille toivomus ja mahdollisuus sisällytetty.

    Jotenkin ajattelen, että "tiedon kuninkaat" syntyvät suhteessa ympäristöön. Huovisen luoma Konsta Pylkkänen oli paikkakunnan ehdoton tietoviisas ja maailmaa nähnyt. Hänellä oli mitä jakaa lähiympäristölleen. Olihan hän saanut pari kirjaa ja kun lukumiehiä oli, aihetta löytyi vilkkaalle mielikuvitukselle. Ja kun Konsta pääsi luontotutkijoille kahvin keittoon ja sai jopa mikroskooppiinkin vilkaista, tietomäärän ihmeellisyys lisääntyi räjähdysmäisesti. Konsta ei koskaan käyttänyt laajoja tietoja toisten lyttäämiseen.

    Nykyajan Konstat ovat toisenlaisia, seurustelevat tarpeen mukaan googlessa ja wikipedioissa. Taito sekin. Nämä kaiken maailman hallitsevat tietoviisaat eivät siedä kilpailua kovi lähelle, eikä pitkään. He iskevät säälimömästi kaikella mahdollisella, "uhrinsa" sairauksilla, luottamuksellisilla tiedoilla, ja tulevat hetkessä takaisin lepertelemään viattomana, jopa muka tueksi. Mutta kuten ennenkin, takana on uuden "nöyryytyspommin" rakentelu. Konstalla oli nimi ja hahmo, näillä täällä olevilla "kunkuilla" on eri nimi joka käyttöön, joikaisen kuprun rakenteluun. Se voi olla mikä tahansa - se lauseen pätkistä.

    Se on pieni samantapaisuus vanhaan . Nämäkin nykyiset kunkut aliarvioivat ja väheksyvät toisia. Se on luettavissakin. No, Konsta Pylkkänen ei sentään väheksynyt naapureitaan, vaan jakeli tietoa ihmeellisestä maailmasta.
    Palaan aiheeseen jos siltä tuntuu.
  3. Ruuneperin avaus on ihan hyvä. Saa nähdä tulokset.
    Meitä kaikkia ei ole "kloonattu"jollain kurssituksella hyviin tai huonoihin keskustelutapapoihin. Niin ei tapahdu täälläkään.
    Minusta sopiva kehaisu on täysin normaalia, myös kiittäminen. Haukkuminen kannattaisi tehdä hienovaraisemmin. Kova ääni ja törkeydet eivät vie perille.

    Kyllä nekin, mitä on ennen tehnyt, voi kuulua keskustelun piiriin. Turha itsekorostus on tietenkin huvittavaa ja myös ärsyttävää.

    Säästähän ja ilmoista vähemmän tutut ihmiset yleisesti keskustelun aloittaa. Sitäpaitsi, Suomeen mahtuu samaan aikaan täysin erilaisia ilmoja ja niiden äkillisiä muutoksia hyvään tai huonoon suuntaan. Miksei niistä voi tiedotella?

    Ketjun avaaja ei todella"omista" ketjuaan. Eikä sen sisällä tarvitse viitä "uutta" avausyritystä, eikä jankutusta joka puheenvuoroon. Mutta voihan ketju laajeta asioihin, joita avaaja ei ole huomannut ottaa esille tai ei ole ymmärtänyt.

    Avaus voi olla yksinäänkin "keskustelu." Jopa niin, että avaaja ei välttämättä odota vastauksia. Hintriika tämän esitti paremmin, joten en laita sitä omiin älynväläyksiini.

    On kunkin oma asia, mihin haluaa vastata. Se narina, että jollekin, johonkin ei vastata, on jo lähtökohdiltaan turha. Tietysti on hyvä huomioida toiset.

    Koska täällä on yleisimmin nostettu esille Kahvipirtti, muutama sana siitäkin. Senhän on kuulemma pyörinyt vuosia(4?)Jo siinä se on näyttänyt tarpeensa. Olen myös jonkun verran kirjoitellut siellä. Miksikö? On vähemmän turhaa "nokkimista" puheenvuorojen suuntaa ei ole erikseen määritelty. Voi alkaa kirjoittaa vaikkapa aidasta ja aidan seipäistä, voi heittää huumoria jos siltä tuntuu ja toiset puhuvat asioista, jotka heitä kiinnostavat. Miksipä mennä ihan venkulana sorkkimaan? Jos "talon" tavat ei minua miellyttäisi, lähtisin lätkimään. Enkä jälkeeni ilkeyksiä huutelisi.

    Huumoria tähän ja tänne toivoisi enemmän. Pahantapainen räävistely ja osoittelu ei ole sitä., vaikka joku ehkä niin luulee. Sillä tavalla saa pienen "seurakunnan"kasaan, johon en halua kuulua.
  4. Oleppa huoletta kun "korjaajia" ei heti törmää. Sehän vain osoittaa myönteisyyttä - ei ole turhan kyylääjiä. Voin hyvällä syyllä Irkulle sen kolmannen äänen tökätä.( vaikkapa vahingonkorvaamiseksi, ettei lepertelystä syytetä)

    Pitäisikö vääntää käkkärästä. Paras olla kirjoihin koskematta - väärinhän ne voi neuvoa. Tuttu on sanonta "äijän käkkärä", vähän niinkuin neutraali, vähäpätöinen. Mutta kun sanoo "äijän käräke", kuume nousee puolin ja toisin.

    Yleensä luonnostahan ne nimitykset tempaistaan. Kyllä Venlastiinan pieni aivoriihi on mielestäni selvästi hajulla ollut. Pieni puun käkkärä on turhanpäiväinen haitta,
    mutta käräke jo panee sapen kiehumaan. Riippuu missä mielessä tätä luontokappaletta lähestyy. Jos firma on määrännyt metsurin pistämään se hyötykäyttöön, niin siinähän ähellät niska limassa, hakkaat kirveellä käsivarren paksuisia oksia, jotka ovat toisissaan kiinni. Kun olet saanut hikisen tunnin jälkeen
    karsittua, pätkäset sen tyvelikkään jutturan poikki paljon ohkaisemmasta kohti.
    Työn tulos markoissa(ei virhe) mitataan latvapäästä. Kunnon virpimännikössä olisi samaan aikaan tehnyt puutavaraa vähintäin kymmenkertaisen määrän.

    Entäpä jos tämä sokuritoppatukki erehdytään viemään sahalle. Tuleehan lautaa ja lankkua, joilla ei tee mitään. Vääriä, kieroja venkuloita niistä tulee. Jos sekaantuu näitä tarvepuiksi ,vaikkapa ikkunan pokiin; paskana ovat heti kun vuoden takuu ohi.
    Puutun tähän käkkäasiaan uudemman kerran jos epäselvyyksiä on jäänyt. Sillä varauksella, että en tiedä kaikkea, ja paikkakuntien värityskin on huomioitava. Ja tietysti asettava aikaan.
  5. Hyvin juhannuspäivä näyttää alkavan, toisessa mittarissa 25 ja huonommassakin 15. Olen tankannut kaurapuuron. Hyvinhän tuo meni viime kesänä poimittujen korpilakkojen toimiessa syöttinä.
    Irkku jaksaa kohota ylös hyvissä ajoin, olen pannut merkille. Mitäs sitä turhaan pötkyilee, voi sen päivän tuhlata pystyssäkin.
    Olen lukenut täältä kauniita kertomuksia kukkaloistoista, luonnosta ja linnuista harakoita myöten. Ihan totta, olen lukenut!

    Minun kieleni kirjaimiksi näistä kääntyy kankeasti. Siksipä harvoin yritän edes haparoida. Me ihmisethän myös näemme luonnon usein hyvin eri tavalla.
    Kun täällä maalikylien liepeillä näen "hyvin" istutettua metsää, puut sotilaallisessa rivistössä viivasuorina, tiedän että monet ihastelevat. Minua lähes raivostuttaa. Siinä on pantu luonnon järjestystä tolkuttomasti pieleen.
    Kun katselen tyvelikästä, käkkäräkiemuraisia oksia täynnä olevaa räkämäntyä, joista mestarit ovat maalanneet kauniita tauluja, tulee mieleeni muutakin. Olen alaikäisenä juotunut alkeellisilla vehkeillä hakkaamaan leipääni. Yksi sellainen käräke on jo kiristänyt ruuvia tiukemalle.

    Suojuoksu-urheilu lakkojen perässä mukavaa. Minulle on sitä tarkoitusta varten kehittyneet jalkaterätkin. Kengän numeroni on huomattavasti suurempi kuin mitä muu roppa edellyttäisi. Hyväpä on mennä lutkutella vetelälläkin suolla, eikä selkä tärähdä joka askeleella kuten asfaltilla.

    Hei, mutta jos olette yrittäneet tätä lukea, olette jo unen päässä kiinni uudestaan. Siiksi teen pikalopetuksen ja siirryn pikkuhiljaa eilisiin hommiini.
  6. Kun Venlastiinan aloitteessa oli vaaritkin huomioitu sulkeissa, olen valmis lähtemään tosi koitokseen. Kyllä oli järkiperäinen esitys tähän seisovassa liemessä lojottavaan yhteiskuntaan. Ei näissä asioissa pienet piipitykset ja kohteliaat, anteeksi pyytelevät suostuttelut auta. Se on pantava rytinäksi tarpeen mukaan.

    Tulee nuoruus mieleen ja voitontahtoisen hengen luomiseksi pitää kertoa. Kun aikoinaan pantiin työmaalta kunnon äreä julkilausuma tuonne merten taakse, niin johan alkoi tapahtumaan. Suuri sotilasmahti lamaantui pian kirjeemme tultua perille. Hyvä kun kerkesivät Vietnamin niemeltä pakoon päästä, viimeiset kopterien kyydittäminä. Siinä meidän voimamme näkyi!

    Ministereitäkin olen kädellyt. Heti olen kourani ensitilassa jynssännyt puhtaaksi. Hitto jos se ministerin haju ehtii aivoihin, elämä sekoaa. Sanon minä. Katsokaas, pitää ruveta tekemään rahaa. Ei siis töitä, vaan rahaa. Sitähän lilluu harmailla vesillä kolleittain. Mutta meikäläisen tuurilla linnaan sillä pääsisi. Ei ole tehtyä taustaa takanana, eikä tuomareille edes ensimmäistä maksuerää. Että käteni pesin siitä touhusta.

    Vieläkö kohotusta? Pitää tietysti kehua itseään. Monet kerrat jouduin käymään herrojen päämajoissa. Piti ilmoittaa selvyyden vuoksi, että he eivät ole työnantajia. Me työläiset olemme työnantajia, me annamme työtä korvausta vastaan ja se korvaus on maksettava venkuloimattaa viimeistä penniä myöten. Vähintään se korvaus, jonka planketin alle olette nimenne tuhranneet.
    Ai, luuletteko että ukko nyt valehtelee. Saatte ajatella miten haluatte, mutta Palacessakin olen käynyt enemmän kuin moni teistä baareissa. En kertaakaan huvikseni, vaan asialla. Kekkosen kanssa en ole koskaan ollut saunassa.
    Tuliko alkuesittely, jos vaikka toimiin vielä "vaarikin" kelpaa.
  7. Niin se on pyörähtänyt tämäkin päivä. Eikä ollut krapulaa. Taisi sittenkin osa nauttimistani juhlajuomista olla samasta laatutakuuvarmasta painoksesta, jollaisesta Late hankkii Pirtin kaappiin täydennyksiä.

    Nyt vasta vartti sitten avasin koneeni ja juoksuttelin pikaisesti läpi koko 70+ palstoilta viimeisen vuorokauden juttelut. Jäipä tuosta hyvin sekava kuva.

    Tänne Pirttiin kirjoittajat ovat muka kehuneet SkillaNin piloille. Meilkein tekisi mieli sanoa, että ylen on huvittavaa. No...kehaisen minäkin; SkillaN on tehnyt parhaansa ja se ei ole vähän. Ei kai se muuten joitakin kiukuttaisi.

    Neuvonantajat? Ne kyllä löytyy muualta; kannattaa lukea tarkemmin niin näkee missä ne "opettajat" ovat. Käsketään pysymään Pirtissä, pitäisi kirjoittaa muuallekin, ei pitäisi. Yhtä joutavaa vatkaamista ja oletettujen tikkujen kaivelua.

    Hyvin pitkälle viety kaksinaamaisuus lukuisilla nimimerkeillä on minusta vastenmielistä. Ja sitten vielä sillä kerskuminen.

    Mitä inisemistä siinä on, jos ei tunne halua vastata jonkun tyyppisiin kirjoituksiin? Luokittelen kaikki tuntemattomat lauseen pätkät samaan nippuun ja samaan osoitteeseen. Osoite lienee selvä sanomattakin. On kyllä toinenkin ja ehkä muutama saman keinon harrastaja. Siinä tietysti tulee tehtyä väärääkin arviota, mutta jos jotkut käy "kuuropiiloa" sen on heidän asiansa.

    Olisin tämänkin voinut pistää toiselle palstalle, mutta en enää käy muuttelemaan.
    Täytyypi vielä paremmin katsella. Nyt en ehdi koska tämä ei ole "päätoimeni."
    Hyvää jatkoa teille kaikille!