Vapaa kuvaus

Elämään! "Näin menee päivä kerrallaan!" Odotan vain askeleita aamusta iltaan - aina turhaan. Päivästä päivään jono tuskalla järjestyy jokaisen päivän ikävä ja tyhjyys - maalima on hylännyt. Jospa sittenkin...yritän, muutun. Risteilen hurjasti ajassa tässä eilisestä tulevaan. Vanhasta valikoin sopivat eväät ilta - aurinkoon. Päivästä päivään rutisevat luuni pystyyn nostan! Venytän, juoksen, humppaan, verryn luen, piirrän, jonkun seuraan kerryn! Enhän ole yksin yksinäinen jossain odottaa, huokaa seuralainen. Turha odottaa lopun päivää auttaa vain tätä elettävää. ... ynnämuu Kirjoittelen silloin tällöin 70 palstalle yo.nimimerkilläni. Joskus muuallekin, silloin usein toinen nimimerkki. ... Pistin "esittelykuvani "lisäksi kuvia maalaamistani tauluista. On tullut harrasteltua väreillä rötväämistä. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

29

Kommenttia

4483

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Olen lukenut Hugon "Kurjat", kyllä se on vaikuttava, epäoikeuden mukaisuuksia paljastava teos. Tähän voi hyvin myös liittää myös Steinbegin "Vihan hedelmät."Aikansa rohkeita suurteoksia. Onhan ne tietysti omassa ajassaan, 1800 - luvun alkupuolelta ja 1930- luvulta. Kyllä ne "oppituntina" käyvät vielä nykyiseen maailmaankin ihmisten kärsimyksistä ja alistamisesta.

Kuten "Vihan hedelmissä" kuvataan hädänalaisten ihmisten houkuttelua ja massasiirtymistä "onnenmaahan" suurin lupauksin ja saadaan aikaan suuret pakolaisleirit. Näissä leireissä kaikki epäinhimillyys tulee vastaa, rautainen kuri ja nälkiintyneet ihmiset pistetään kilpailemaan keskenään aina vain pienemmästä työpalkkiosta. Sillä ei pärjää, mutta purnaajat vaiennetaan väkivalalla. Järjestäytymisyritykset vaiennetaan aseilla. Halpa työvoima on saatu, tekevät työnsä niin kauan kunnes menehtyvät.

Entä nykyinen maailma? Sadoin tuhansin , miljoonin on pakolaisia liikkeellä. Heidän kotimaissaan on kyllä rikkauksiakin, korruptoitunut harvainvalta ottaa osansa ja suurin osa tuotosta lentää maailmalle. Vielä siihen mahtuu sodatkin. Jos kristinuskon taistelut ovatkin vähentyneet, niin vaikkapa muslimit ottavat yhteen verissäpäin. Helkkari sentään - syynä muka Muhammedin erimieliset vallanperijät.

Onhan toki inhimillistä että pakolaisia autetaan, mutta missä tulee raja? Olisiko sittenkin ongelmia ratkottava ja auttamalla enemmän paikan päällä. Siinä joutuu kyllä tarttumaan myös kansainvälisten suuryritysten ryöstelyyn. Jotain joskus tapahtuu, mutta jos ihmisen elämää kuvataan silmänräpäykseksi, niin monta silmänräpäystä vielä menee.

Niin...Suomessa jotkut haluaa runsaampaa siirtolaismäärää. Tämä on Elinkeinoelämän Keskusliitonkin tavoite. Se muka tuo uutta kilpailukykyä ja työllisyyttä. Niin tietysti - palkkojen polkemisen, koska samalla vaaditaan sopimisen joustavuutta yksilötasolle ja yrittäjien vapauttamista työehtojen sääntelystä. Siinäpähän on idea, josta Steinbek romaanissaan kirjoitti, yhä suuremmat määrät epätoivoisia työnhakijoita, jotka suostuvat mihin tahansa.

Nyt täytýy rientää. En ehdi pakista hyvistä tai huonoista kirjoittajista. Liekö tuo tärkeätäkään.
  2. Tateista vielä, eihän se kävelyni varsinaiseen tattimetsään johtanut, joten ei ollut mikään kattava havainto. Hyvänä vuotena jonkun tatin sieltäkin voi löytää, muita sieniä voi olla hyvin. Nyt vain ei vielä ollut aika.

Runsaan sadan vuoden tavoitekin voi olla. Se on vähän samaa kuin kilpaurheilussakin. Lahjakkaat pääsee pitkälle, mutta heillä on lisäksi rankka treeni mukana. En kyllä luota tässä ikäkilpailussa itseeni. Eikä ne reenauksetkaan
    ole olleet parhaasta päästä. Eipä mitään, pitkällehän olen päässyt kun yhdeksättäkymmentä jo mennä huitelen. Kyllä tämä "ikäuheiluni" on kuitenkin veronsa vaatinut. Niinhän sanotaan, että urheilija ei paljon tervettä päivää näe.

Niskavaivoja on minullakin. Ne ovat tulleet "luontaisetuna" työhommani mukana. Kohtuullisena tämä vaivani on pysynyt kunhan muistan verrytellä ahkerasti. Pyörittelen päätäni kuin pöllö konsanaan, tietysti rauhallisessa tahdissa. Ei se ajasta ole kiinni, ei edes telkkarin töllöttämistä pahemmin häiritse. Neuvot kyllä sain kuntoutuslaitoksessa. Mistäs nyt olisin sitäkään itse keksinyt.

Läppärini on nyt toiminut, ainahan joskus pientä hämminkiä tulee, mutta on nuo jotenkin selvinneet. Eiköhän Late + kumppanikin saane peliään tottelemaan.

Kyllä lehmäntatitkin ovat syömäkelpoista kamaa, kuten Hurskainen kertoi. Mummoni vähän huonokuntoisen niitä kahmi kun helpolla löysi. Syötiin niitä vaikka väliin marmatettiin. Omassa taloudenpidossani en kyllä ole niitä tatteja mukaani ottanut. Aina on löytynyt mieluisampia sieniä. Tiedäppä sitten miten jatkossa menee.

Johan tässä on ilmoittautumisen verran. Katsellaan jatkoa!
  3. Huome...ai niin, iltapäivähän nyt on jo pitkällä. Tuppaa , unohtumaan kuin myös Pirtissä käyntikin. Kiireet sen tekee kun laiskottelukin pitää ehtiä hoitamaan. Säätieto: kesä on.

Muisteluksia on Pirtin toiminnasta. Mikäpä siinä, kyllä ne villitykset ovat olleet ihan paikallaan. Olenhan vähän hurahtanut minäkin mukaan. Vanhoja asioita en Pirtistä tunne, minkä nyt vähän olen historiaa selannut. Nurkkakaapillakin olen harvoin käynyt. Siinä tulee mieleen, että turhaa yhteisiä juomia kuluttaa. Tietysti halvallahan Late on kertomansa mukaan varaston täydennyksen saanut, mutta onhan siinäkin omat puuhansa.

Onko ikä alkanut tekemään tepposensa myös Pirtin puuhissa, kyllähän aika raastaa, mutta voi kai sitäkin väliin uhmata. Hain äskettäin kaapistani yhtä paprua, niin käsiini tarttui vanhoja kirjoituksiani. En ole niistä mappia tai kansiota tehnyt. Vanhoja muistelin niissä jo 40v. sitten. Oli se kirjoittamiseni silloin vauhdikkaampaa, kantaa ottavaa ja puskemista päin seinääkin. Aivan terveellistä luettavaa, vaikka omista tuherruksistani olikin kysymys. En nyt kuitenkaan ala niitä matkimaan. Vaikka omiksi tunnekin, 40 - 60 vuotta jo muuttaa ainakin minua monissa kohdin toiseksi eläjäksi. Kieltämättä myös taantumista tähän päivään mennessä on tapahtunut. Lieneeköhän elämä suorittanut "koulutustehtävänsä." Vaan eipä mitään, näillä eväillä sitä on mentävä kun poppakonsteja ei löydy.

Tämä näistä muisteluista - vanhojen "taudista." Jatketaan silloin täällä kun aikaa liikenee. Hyvää kesän jatkoa - hyvää toistaiseksi!
  4. Päiväni päätteeksi tulin kurkkaamaan Pirttiin. Taitaapa tämä käyntini ilmoittautumiseksi jäädä. Aamupäivällä tein metsälenkin, tosin polulla pysyen. Mukavammalta kuitenkin tuntuu kuin kovalla asfaltilla askeltaminen.

Iltapäivällä alkaa aurinko parvekkeelleni hehkuttaa kuten tänään. Tuntikausia kuitenkin istuin lämmössä ja näpertelin pieniä puuhiani, väliin mitään yrittämättä vain lekottelin, ei edes ajatukseni kierrelleet. Nyt olen rättiväsynyt, vaikka ei varmasti työt rasittaneet. Eiköhän se sentään terveydeksi liene kun en antanut auringon pintaani täysillä polttaa. Suojaahan sitä täytyi järjestellä, olenhan sen verran "herkkähipiäinen."

Taidanpa jättää nurkkakaapin rauhaan. Ei tunnu olevan vetoa, kaljat olen jättänyt. Se kihdin perhana vahtii, poissa on kyllä pysynyt kun en vain anna sille mieleistä mutusteltavaa. Tässäpä tämä - ilmoittautumiseni!
  5. Minusta karpalomehu on parasta. Kun ei turhaan paljoa sokeria käytä, tämä mehu on ihan suun raikastin. Ja mikä vielä, vodkan lantrinkina aivan erinomainen. Se läträäminen on kyllä jäänyt vähiin. Kaikki marjathan mehuksi käy. raparperimehu ei ole minulle tuttu.

Kun aikuisiälläni opettelin "rehuja" syömään, tuli kastikkeena mukaan puolukka. Puolukan kanssa menee kivuttomasti hakattu kaali ja myös muut kasvikset. Kun joskus aikaa sitten ryhdyin hoitamaan linjojani, oli pääasiallinen täyteruoka kaali+ puolukka. Kyllä se toimi, eikä pahempaa näläntunnetta ollutkaan. Muutoin ei ruokavalioni ole kovin "kukasteltu" erikoisuuksilla. Kyllä ruokahaluni on aina ollut kunnossa vähemmilläkin tempuilla. Enpä usko, että se silti olisi kovin yksipuolinen. Vähänhän tiedän yleensäkin ruuista, mitä nyt ruokaterapeutit ovat neuvoneet. En pidä itseäni kovinkaan ronkelina. Syön mitä sattuu olemaan, tarkoitushan on elintoimintojen ylläpidosta jollain vaihtelulla ja sopivalla määrällä.

Eihän tuo ihme ole, jos kesäkuu unohtuu kun sitä ei ole ollutkaan. Kaikki sääthän ne on kuitenkin kuljettava, ei ole luotettavaa valitustietäkään tai muutoksen hakua. Tietysti voisi vaihtaa reilusti paikkakuntaa.

En nyt muutamaan viikkoon ole lähdössä lakkasoita hamuilemaan. Heinäkuun loppupuolelle sesonki menee, jos sitä nyt tuleekaan. Tänään toi terveisiä eräs kaveri mökkini seutuvilta. Hänelle oli pöllähtänyt paljon vieraita ja vieläpä ronskeja, jotka eivät lupaa kyselleet. Hän oli pakannut kamppeensa ja lähtenyt aiottua aikaisemmin, koska ei mikään pidätellyt ja marjastuksen alkuun on vielä aikaa. Itikkaparvet olivat jääneet hakemaan sijaisuhria veriaterialleen. Näin hän suunnilleen kertoi juttumiehen tyylillään.

Katsellaan, kyllä ilmoja riittää ja vaihtelua on mukana!
  6. Jaaha...vai oikein taidenäyttelyyn! Kiitän kuitenkin kannustavista arvioista, joita olette esittäneet "taiteilu-urani" muutamista töistä. En kuitenkaan ole niin innostunut että lähtisin lentoon.

Tottahan se on, että lähes parikymmentä vuotta olen tuhrannyt maalaupohjana kankaita ja turannut siinä aika tuhottomasti värejäkin. Tätä on tapahtunut väliin kiivaassakin tahdissa. Johan sillä olisi pitänyt paljon pitemmällekin päästä taidoissani vähemmälläkin lahjakkuudella. Eipä silti, olen kyllä kohtalaisen tyytyväinen tuloksiini. Tämä johtuu pelkästään siitä. että en ole asettanut toiveitanikaan pilviin. Kun näytti selvältä, että en kupsahda ennen eläkkeelle pääsemistäni, tein hyvissä ajoin suunnitelmia kuinka voisin miellyttävästi tappaa aikaani. Näin ja kuulin työmaalla pistäytyneistä eläkeläisiä, jotka valittivat kuinka pitkiltä päivät tuntuvat kun ei ole mitään tekemistä eikä kaljapaarissakaan viitsi aina istua. Silloin päätin, että tämän sorttinen ikävyys ei tule minua vaivaamaan.

Se suunnitelmani on toteutunut, yhtenä osana maalaamisen harrastus. Aika vilistää mukavasti, suunnitellessa, kokeillessa onnistumista ja useihan ne ovat menneet mönkään. Sehän ei ole huolettanut, ei ole ollut missään vaiheessa tuotantotavoitteita eikä rahan kiilto silmissä taulujan värkätessä. Suurin hyöty lienee juuri mielenterveystyön hoitamien omalla kohdalla. Onhan niitä tauluiksi nimittämiäni tullut tehtyä aikamoinen nivasta. Jaeltuakin on tullut ja on ollut muutamia "tilauksia" , joistakin olen veloittanut tarvikkeiden hinnan. Minulle on riittänyt jäljelle jäänyt "työnilo."

Kyllähän Venlastiina on managerina jo hahmotellut harrastajataiteilijoille tulevaisuutta aika pitkälle, jopa maailman kuuluisuuteen. Niin...en ole oikein innostunut sittenkään. Siksi yritin yllä olevalla kertoa, että harrastuksestani olen saanut hyvinkin irti sen, mihin olen pyrkinyt. Sitä vielä jatkan, tosin nyt jo verkkaisempaan tahtiin, harkiten ja hartaasti silloin kun siltä tuntuu. En suurta kuuluisuutta pyri hakemaankaan. Sitä paitsi - luulen tietäväni suunnilleen paikkanikin. Kyllä leppoisa meno tuntuu hyvin tyyliini sopivan. miksipä sen rikkoisin? Niin...kirjoitan vain omista mietteistäni tässä tärkeässä asiassa.
  7. Vanha kirjoittelijahan minäkin olen. Yhdeksäs kymppi jo mennä huitelee. Silti kirjoittelijana olen nuori, pitkälti yli 70 v. kun koneeseen yleensäkin koskin. Tosin mekaanista kirjoituskonetta olin käytellyt ja sekin tietysti jelppi. Virallinen koulutaustani on vähäinen.

Elämän kokemusta vertaisryhmieni kyllä olen runsainmitoin saanut elämällä siinä piirissä mukana niin vaikeuksissa kuin pienissä onnistumisissakin. Paljon ehti tapahtua. Monenlaista fiksua ja hörhöäkin on seuraani mahtunut. Auttaahan se ymmärtämään lähimmäisten mielenliikkeitä, vaikka olisinkin erimieltä. Siinä se elämä on kasvattanut tosikoksi. Onhan se vahinko, joutuu käyttämään suodatinta aivoituksissaan, vapaa kirjoittelukin kärsii. Käytän aina rekattua nimimerkkiä. Suojelen sillä myös itseäni, näin vähemmän viitsii örveltää joutavia.(en viittaa nimimerkkiin)

Älähän huoli Ruuneperi(manni)! Varmasti olet saanut arvostelua, mutta kyllä tuolla kokemuksella jo pienet nälvinnätkin kestää. Aloitteellisuudessasi on paljon hyvääkin. "Rapatessa roiskuu", mutta ei joka roiskeen takia kannata haalareitaan pyykkiin pistää.

Olen huomannut että ikäni alkaa rauhoittaa. Kirjoittamiseni on vähentynyt, mitä nyt Kahvipirtissä hiukan sormiani verryttelen. Kyllä mm. ruunemannin laaja-alaiset aloitteet kiinnostaisivat, mutta vastaukset vaatisivat asioihin tarkempaa perehtymistä ja kirjoituksen muotoilua. Niin vetäydyn raukkamaisesti ajatellen ikäni taakse. Mitä se enää minulle merkitsee? Mitään vaikutusta osallistumisellani ei ole. Miksipä lähden jauhamaan asioita aivan turhan päiten.

Lueskelen kyllä myös tätä ikäpalstaa. Tuskinpa suuriin irtiottoihin enää ryhdyn. Ruunemannille hyvää jatkoa sikäli kuin intoa riittää vaikkapa tutulla viisaudella:"siitä paljon puhutaan, josta pidetään."