Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5130

1. ”+Mistähän+lähteestä+minun+pitäisi+oikein+tarkistaa+se,+miten+hyvin+olen+perillä+näistä+ns.+mysteereistä?”Sitähän+minä+yritän+sinulta+koko+ajan+selvittää,+että+onko+sinulla+uskostasi+riippumatonta+keinoa+tarkistaa+synteesiesi+ja+henkimaailmaa+koskeviesi+näkemysten+ja+kokemusten+paikkansapitävyyden+tarkistamiseksi?+Onko+sinulla+sellaista+keinoa?+Kyllä+vai+ei?”+Tunnut+kyllä+enemmänkin+haluavasi+väitellä,+kuin+keskustella.”Ei,+kun+haluan+nimenomaan+keskustella+ja+olen+sen+osoittanut+vastaamalla+suoraan+ja+kiertelemättä+kysymyksiisi,+esittämällä+kysymyksiä+sinun+esittämistäsi+väitteistä+ja+muutenkin+tarttumalla+sinun+keskusteluun+tuomiisi+aiheisiin.+Väittelyllä+tarkoitettaneen+yleensä+pyrkimystä+päätyä+yhteen+tiettyyn+lopputulokseen.+Mulle+sopii+aivan+hyvin,+että+lopputulos+on+se,+että+ei+päädytä+samoihin+johtopäätöksiin,+mutta+haluan+tietää+perustelusi+ja+muuta+aiheeseen+liittyvää.+Perusteiden+pyytäminen+ei+ole+väittelyä,+se+on+keskustelua.+Kysymysten+esittäminen+ei+ole+väittelyä,+se+on+keskustelua.”+Vaadit+välillä+mielestäni+aivan+mahdottomia,+etkä+näytä+sitä+oikein+ymmärtävän,+siltä+se+ainakin+vaikuttaisi.”Kerro,+mitkä+vaatimukseni+ovat+mahdottomia?+Ei+mun+ymmärrystä+auta+että+heittelet+tuollaisia+epämääräisiä+vihjailuja.+Olisiko+se+todella+niin+kamalaa+siteerata+kohtaa,+jota+kommentoit?”+Minulle+maailma+on+ainakin+riittävän+ihmeellinen,+sinulle+taas+ei,+joten+mielipidekysymys,+joten+ehkä+on+turhaa+jatkaa+siitä?”Siksi+että+minua+kiinnostaa+tietää,+millä+perusteilla+päädyit+lopputulokseesi.+En+kysynyt+onko+maailma+sinulle+riittävän+ihmeellinen.+Sen+sijaan+kysyin+ja+kysyn+jälleen+uudestaan:Mistä+seikoista+maailman+ihmeellisyydessä+voi+vetää+johtopäätöksen,+että+ne+todistavat+korkeammasta+voimasta?”Ateismi+käsittääkseni+on+sitä+mieltä,+että+Jumalaa/jumalia+ei+voi+mitenkään+olla+olemassa,+agnostikko+taas+sanoo,+että+varmaa+tietoa+ei+ole.”Ei,+ateismi+on+uskon+puutetta+teistisiin+jumaluuksiin.+Ateisti+voi+olla+agnostikko,+jonka+mielestä+ei+ole+saatavilla+tietoa+jumalien+olemattomuudesta,+tai+gnostikko,+jonka+mielestä+tuollaista+tietoa+on.”+Esko+Valtaoja+on+käsittääkseni+agnostikko.”Ja+käsittääkseni+hän+on+myös+ateisti.+”+Kummaa+kilpailua+taas,+jos+kirjoitan+jotain+epäselvästi,+väärinkin,+niin+tartut+heti+siihen,+osoittaaksesi,+että+minun+täytyy+olla+kaikessa+väärässä,+jos+teen+siis+välillä+virheitäkin.+Edelleenkin+minun+pitäisi+olla+se+erehtymätön+jumalolento,+mikä+lie?”Ei,+vaan+edelleenkin+odotan+vain,+että+vastaat+suoraan+ja+kiertelemättä+kysymyksiin+(vaikka+se+tuntuu+ylivoimaista+olevan)”Huomaatko+yhtään+virheitä+omassa+suhtautumisessasi,+vaikka+myönnät+meidän+olevan+epätäydellisiä,+eli+teemme+virheitäkin,+meillä+on+harhaisia+uskomuksiakin,+sitähän+se+epätäydellisyys+on,+voi+mahoton+taas.+Pitäs+olla+täydellinen,+vaikka+on+epätäydellinen,+voi+logiikka+sentään.”Jälleen+kerran+olen+ymmälläni,+mihin+viittaat.+Olisiko+se+niin+kamalaa+siteerata+kohtaa,+jota+kommentoit? ”Onhan+niitä+ihmelapsiakin+olemassa.”Niin+on,+mutta+viittasin+siihen,+että+hyvinkin+nuoret+tavalliset+lapset+voivat+tietää+tavattoman+paljon+jostain+kiinnostuksensa+kohteesta.+Videolla+annetaan+ymmärtää,+että+pojan+tietämys+taistelulentokoneista+olisi+jotenkin+käsittämätöntä+ja+mahdotonta+jos+hän+ei+olisi+ollut+edellisessä+elämässään+taistelulentäjä.+Kerro+nyt+ihan+rohkeasti:+mikä+siinä+linkkaamassasi+videossa+oli+tsekkaamisen+arvoista?Ja+yritetään+neljännen+kerran:missä+kohden+olen+syyllistynyt+ympäripyöreisiin+vastauksiin,+joista+ei+voi+tarkalleen+tietää,+mitä+kirjoitan?
  2. "Sulla+on+jonkinlainen+pettymys,+tai+katkeruus+takanasi,"Eipäs+ole.+Mulla+vain+hyviä+muistoja+pyhäkoulussa+ja+riparilta++(enhän+mä+muuten+olisi+isoseksi+mennyt)+ja+koulun+uskonopetuksessa+ei+ollut+mitään+ihmeellistä.+"uskoit+joskus+Jumalaan,+mutta+et+usko+enää"Niin,+koska+yhdestäkään+jumaluudesta+ei+ole+mitään+näyttöä."jotenkin+sellaisen+vaikutelman+kirjoituksistasi+aistii+että+kokemuksesi+ovat+olleet+kovin+negatiivisia."Aistit+väärin."Vastauksesi+ovat+vaan+sellaisia,+joista+ei+saa+oikein+tarkalleen+selvää+mitä+tarkoitat,+annat+tietosanakirjamaisia+vastauksia,+joita+joudun+sitten+itse+täydentämään."Ymmärsin+ensimmäisellä+kerralla.+Sen+jälkeen+olen+pyytänyt+sinua+kahdesti+osoittamaan+kohdan,+jossa+olen+epäselvä.+Puhut+vastauksistani+monikossa,+muttet+kykene+antamaan+edes+yhtä+esimerkkiä.+Yritetään+kolmannen+kerran:missä+kohden+olen+syyllistynyt+ympäripyöreisiin+vastauksiin,+joista+ei+voi+tarkalleen+tietää,+mitä+kirjoitan?"Voi+mahoton+sentään.+pidätkö+minua+siis+no,+sanotaan+sitten+vaikka+jumalolentona,+kun+kerran+pitäisi+sanoa,+että+kyllä,+kaikki+käsitykseni+ovat+täyttä+totta,+tarkistin+niiden+paikkaansa+pitävyyden+Aku+Ankasta?"Missä+kohtaa+olen+väittänyt+että+sinun+pitäisi+sanoa+jotain+tuollaista?+Jälleen+kerran:+olisiko+se+oikeasti+niin+kamalaa+kertoa,+mitä+kohtaa+viestistäni+kommentoit?Mä+en+pidä+sinua+jumalolentona+eikä+sinun+pidä+sanoa+että+käsityksesi+on+totta.+Sen+sijaan+haluaisin+tietää+onko+sinulla+keinoa+tarkistaa+henkiä,+Jumalaa+ym.+koskevien+käsitystäni+paikkansapitävyys+(jos+sinulla+sellainen+on,+niin+tietenkin+jatkokysymyksenä+seuraa+että+mikä+se+keino+on?)Yritetään+taas:onko+sinulla+mitään+objektiivista+keinoa+tarkistaa,+ovatko+muodostamasi+synteesit+paikkansapitäviä+ja+että+onko+salapoliisityösi+päätynyt+paikkansapitäviin+lopputuloksiin,+tai+ovatko+kokemuksesi+todellakin+Jumalasta+tai+henkimaailmasta+eivätkä+mielikuvituksestasi+lähtöisin?+Ihan+vaan+kyllä+tai+ei+riittää."Uskoisitko?"En,+ellet+sitten+kykenisi+perustelemaan+miten+Aku+Ankan+lukemisella+tuo+tarkistaminen+onnistuu."Haluatko+kenties+nöyryyttää+keskustelukumppaniasi,+tai+tehdä+hänestä+naurettavan?"En,+vaan+haluan+että+keskustelukumppani+keskustelisi.+Perusteluiden+antaminen+kysyttäessä+ja+kysymyksiin+vastaaminen+on+keskustelua.+Jos+keskustelukumppani+haluaa+välttämättä+nolata+itsensä+kiemurtelemalla+yksinkertaisten+aiheeseen+liittyvien+kysymysten+edessä,+niin+siitä+vaan+jos+kerran+huvittaa.+Mieluummin+haluaisin+tosin+lukea+vastauksia.+Ei+kannata+esittää+väitteitä,+joiden+takana+ei+ole+valmis+seisomaan.+"totta+kai+nyt+tuollaiset+jutut+saavat+kriitikot+kirkumaan,+varsinkin+kun+kyseessä+on+neurokirurgi"Niinpä,+neurokirurgin+kun+pitäisi+tietää+varsin+hyvin,+että+kooma+ei+ole+aivokuolema.+Jo+yksistään+tuo+seikka+osoittaa+ettei+hän+ole+rehellinen+tai+että+hänen+kokemuksensa+vaikuttaa+vakavasti+hänen+pätevyyteensä."Et+viitsi+sitten+katsoa+sitä+videota,+joka+kertoo+pikkupojasta,+joka+muisti+edellisen+elämänsä+lentäjänä?"Katsoinpas,+juuri+siksi+tiesin+että+siinä+on+tarina,+jonka+todenperäisyyttä+on+mahdoton+tarkistaa.+Outoa+että+vaadit+minua+katsomaan+videon,muttet+itse+ole+valmis+edes+muutamalla+sanalla+kertomaan+miksi+se+on+katsomisen+arvoinen."Olisi+kiva+tietää,+mitä+kritiikkiä+siitä+osaat+sanoa?Perusteettomat+väitteet+voi+ohittaa+perustelematta.+Ja+sitä+paitsi+nuorilla+lapsilla,+tarkemmin+sanoen+pojilla,+voi+olla+hämmästyttävä+tietomäärä+kiinnostuksensa+kohteista,+esim.+autoista,+dinosauruksista+tai+vaikka+taistelulentokoneista.+Tuon+videon+tekijä+taitaa+luottaa+siihen+että+katsojat+eivät+ole+koskaan+tavanneet+tällaista+lasta.+Unohdit+vastata+kysymyksiin:Mistä+seikoista+maailman+ihmeellisyydessä+voi+vetää+johtopäätöksen,+että+ne+todistavat+korkeammasta+voimasta?Oliko+se+se+aloitus+(jonka+kerroit+tehneesi)+se,+jossa+aloittaja+paljasti+tietämättömyytensä+käsitteista+”ateismi”+ja+”agnosismi”?
  3. ”+Jep,+sanoit+kuitenkin+että+asia+kiinnostaa,+ja+siksi+kirjoitat+tänne.”Niin?+Mä+en+nyt+yhtään+osaa+arvata,+mihin+minun+kirjoittamaani+tuo+kommenttisi+liittyy.+Onko+se+oikeasti+ylivoimaisen+vaikeaa+siteerata+kohtaa,+jota+kommentoit?”Pientä+epäilyä+siis+ehkä+ilmassa,+että+jätät+mahdollisuuden+auki,”Kyse+ei+ole+pienestä+eikä+suuresta+epäilysta,+vaan+yksinkertaisesti+siitä,+että+uskon+puutteni+jumaliin+on+johtopäätös,+ei+dogmi.+Mulla+ei+ole+tällä+hetkellä+mitään+syytä+epäillä+kantaani,+mutta+olen+valmis+muuttamaan+sitä,+jos+tulee+vastaan+uutta+tietoa+(nimenomaan+tietoa,+ei+uskomuksia,+ei+tyhjiä+väitteitä).”Olet+varmuudella+sitä+mieltä,+että+Jumalaa+ei+ole+olemassa,+vaikka+eihän+kenelläkään+sellaista+varmuutta+voi+olla,+ei+ainakaan+tässä+maailmassa.”Ei,+vaan+tiedän+kyllä+että+on+mahdollisuus+että+olen+väärässä.”+Olet+siis+älyllisesti+epärehellinen,+väittäessäsi+varmuudella+tietäväsi,+ettei+mitään+Jumalaa+voi+olla+olemassa.”Enhän+mä+noin+väitä.+Miksi+keksit+omiasi?”+Oikeasti+olet+vain+agnostikko,+kuten+me+kaikki+muutkin+täällä”Niin,+niin+ole,+koska+en+ole+koskaan+väittänyt,+että+Jumalan+olemassaolemattomuudesta+voi+saada+tietoa.+Päinvastoin,+olen+selkeästi+ilmaissut+että+asioiden+olemattomuutta+ei+voi+todistaa.”ja+se+aloitus,+jossa+vitsailtiin+ateistien+olevan+satuolentoja+oli+meikäläisen+tekemä.”Oliko+se+se+aloitus,+jossa+aloittaja+paljasti+tietämättömyytensä+käsitteista+”ateismi”+ja+”agnosismi”?+Ne+kun+eivät+ole+toisensa+poissulkevia.”+Ok,+et+usko+tietoisuutta+olevan+ilman+aivoja,+näin+oletinkin,+tässä+olemme+jyrkästi+eri+mieltä.+Oliko+joku+eläin,+jolla+ei+ole+varsinaisesti+aivoja,+jotain+sellaista+muistelen.”Tietoisuutta+voi+olla+ilman+aivoja,+mutta+materiasta+irralliseen+tietoisuuteen+en+usko.+Unohdit+ketoa,+että+missä+kohden+olen+syyllistynyt+ympäripyöreisiin+vastauksiin,+joista+ei+voi+tarkalleen+tietää,+mitä+kirjoitan?”Ei+siinä+mitään,+olet+saanut+nykyaikaisen+koulutuksen,+johon+ei+ns.+henkimaailman+jutut+kuulu.”Ei,+tuo+ei+liity+koulutukseeni,+vaan+siihen,+että+henkimaailmasta+ei+ole+mitään+uskosta+riippumatonta+näyttöä.”Minäkin+olen+saanut+ihan+samanlaisen,+omat+vanhempani+eivät+usko+Jumalaan,+mutsini+menettää+heti+hermonsa+kaikesta+ns.+yliluonnollisesta.”Jaa,+mä+olen+saanut+alaluokilla+tunnustuksellista+uskonopetusta+ja+olen+käynyt+rippikoulun+ja+ollut+isosena+ja+uskonut+nuorempana+Jumalaan.”+Mysteereitä+ei+siis+ole+mielestäsi+olemassakaan,+jos+niitä+ei+pystytä+laboratoriossa+tutkimaan,+ja+sitä+kautta+todentamaan?”Arvoituksia+on+olemassa.+Voihan+myös+mysteereitä+uskonnollisessa+mielessä+olla+olemassa,+mutta+niin+kauan+kuin+niistä+ei+ole+uskosta+riippumatonta+näyttöä,+ei+ole+mitään+perusteltua+syytä+uskoa+niiden+olemassaoloon.+Mä+en+ole+kertaakaan+tässä+keskustelussa+puhunut+laboratorioista.”+Vain+ihmisten+kertomukset+kokemuksistaan+ovat+se+todiste,+mikä+on+asiasta+saatavissa.”Niin,+ne+ovat+todiste+kokemuksesta,+ei+siitä,+että+kokemus+olisi+jonkin+jumalan+tai+hengen+aiheuttama.”+Edelleen+vänkäät+todisteita+sille,+että+olen+oikeilla+jäljillä,+vaikka+tiedät+etten+voi+mitenkään+todistaa+asioita.”Vänkään,+koska+et+suostu+vastaamaan+suoraan+ja+kiertelemättä+yksinkertaiseen+kyllä-ei+–kysymykseen.+Lue+mitä+kysyn:onko+sinulla+mitään+objektiivista+keinoa+tarkistaa,+ovatko+muodostamasi+synteesit+paikkansapitäviä+ja+että+onko+salapoliisityösi+päätynyt+paikkansapitäviin+lopputuloksiin,+tai+ovatko+kokemuksesi+todellakin+Jumalasta+tai+henkimaailmasta+eivätkä+mielikuvituksestasi+lähtöisin?+Ihan+vaan+kyllä+tai+ei+riittää.En+tuossa+pyydä+sinua+todistamaan+mitään.+En+kysy+tuossa+ovatko+päättelysi+ym.+sinulle+riittäviä.”+Otat+siis+kovankin+riskin+vain+saadaksesi+todisteen”En+ota+yhtään+minkäänlaista+riskiä,+koska+en+usko+koko+riskin+olemassaoloon.”+Mitä+se+sinua+siis+hyödyttäisi,+jos+saisit+varmuuden+siitä,+mitä+se+elämässäsi+muuttaisi.+tekisitkö+jotain+toisin?”En+tiedä.+Mutta+kuten+sanoin,+tieto+on+minulle+arvokasta+itsessään.”Eben+Alexander,+ateistinen+neurokirurgi+koki+tällaisen+ns.+hengen+maailman+kuolemanraja+kokemuksessaan,+ja+alkoi+sen+jälkeen+uskoa+reinkarnaatioon,+joten+vihjeitä+taas+salapoliisin+hommaan.”Enemmän+vihjäitä+antaisivat+seuraavat+seikat:+Alexander+on+syyllistynyt+työssään+väärinkäytöksiin;+vaikka+hän+on+neurokirurgi,+jonka+pitäisi+tasan+tietää,+mitä+aivokuolema+tarkoittaa,+hän+sekoittaa+kooman+ja+aivokuoleman;+hoitohenkilökunnan+mukaan+hän+koko+hallusinaatioita+jo+ennen+koomaan+nukutusta;+lääketieteen+ammattilaiset+ovat+löytäneet+virheitä+hänen+kertomuksestaan.+Nuo+kaikki+selvisivät+parin+minuutin+googletuksella+ja+ne+laittavat+hänen+kertomuksensa+uskottavuuden+aika+huonoon+valoon.”Sekä+tämä+tapaus+kannattaa+tsekata”Mikäs+tässä+oli+niin+tsekkaamisen+arvoista?+Tarina,+jonka+todenperäisyytta+on+mahdoton+arvioida?Unohdit+vastata+kysymykseen:Mistä+seikoista+maailman+ihmeellisyydessä+voi+vetää+johtopäätöksen,+että+ne+todistavat+korkeammasta+voimasta?
  4. ”+Kun+me+keskustelemme+nyt+ns.+mysteereistä,+jotka+juuri+siksi+ovat+mysteereitä,+ettei+niitä+voi+oikein+muille+mitenkään+todistella,+jos+keskustelisimme+konkreettisista+asioista,+niin+asia+olisi+tietenkin+toisin.”Kuitenkin+väität+että+ovat+oikeasti+olemassaolovia+asioita+ja+ne+vaikuttavat+maailmassa.”Eli+et+usko+tietoisuutemme+olevan+oikeasti+materiasta+riippumaton,+vaan+se+sammuu,+kun+lakkaamme+hengittämästä,+ja+aivosähkökäyrä+näyttää+suoraa+viivaa”En+usko.+Kyllä+se+sammuu.”joudun+väkisinkin+tarkentamaan+kysymyksiäni,+kun+annat+ympäripyöreitä+vastauksia,+joista+ei+voi+tarkalleen+tietää,+mitä+kirjoitat.”Missä+olen+tähän+syyllistynyt?+Ainakin+kysymykseen+siitä+ollaanko+mun+mielestä+sattumalta+syntyneitä+biologisia+robotteja,+annoin+täysin+selkeän+kielteisen+vastauksen.+Ja+lisäsin+että+materiasta+irralliseen+sieluun+en+usko.+Jos+haluat+vastauksen+siihen,+pidänkö+tietoisuutta+materiasta+riippumattomata,+kysy+sitten+sitä,+äläkä+sitä,+pidänkö+ihmisiä+biologisina+robotteina.”+Miten+itse+koet,+näetkö+Jumalan+kosmisen+Hitlerinä,+jos+Jumala+on+olemassa.”Sehän+riippuisi+täysin+siitä,+millainen+tuo+jumala+olisi.+Toki+kaikkivaltias+jumala+(johon+Jumalalla+isolla+Jiillä+yleensä+viitataan)+on+kosminen+Hitler.”+Sinulle+ei+siis+riitä+todisteeksi+ns.+korkeammasta+voimasta+tämän+maailman+ihmeellisyydet?”Ei,+koska+ensinnäkin+se,+mitä+pidetään+ihmeellisenä+on+täysin+riippuvaista+ihmisistä.+Ja+toiseksi:+mistä+seikoista+maailman+ihmeellisyydessä+voi+vetää+johtopäätöksen,+että+ne+todistavat+korkeammasta+voimasta?”+Haluaisit+ilmeisesti+elää+täydellisessä+maailmassa,+jotta+voisit+pitää+sitä+olemassa+olevana?”Ei,+vaan+mä+voin+pitää+korkeampia+voimia+todellisena,+jos+niistä+on+uskosta+riippumatonta+näyttöä.”Epätäydellinen+maailma+on+sinusta+siis+todiste+Jumalan+olemattomuudelle.”Ei,+sillä+asioiden+olemattomuutta+ei+voi+todistaa,+ainoastaan+olevuuden.+Sen+sijaan+uskosta+riippumattoman+näytön+puute+on+peruste+olla+uskomatta+Jumalaan.”+Eikös+siinä+jotenkin+näin+tulisi+käymään?”En+näe+miksi+noin+kävisi.+”On+täysin+ymmärrettävää,+että+henget+eivät+ala+sekoittamaan+tätä+maailmaa?”Toisaalta+vakuuttelet,+että+henget+vaikuttavat+tässä+maailmassa,+ja+toisaalta+yrität+vakuutella+että+eivät.”Haluat+konkreettisen+yhteyden+Jumalaan”En+halua.+Jotta+voisin+haluta+sitä,+minun+pitäisi+ensin+uskoa+että+on+Jumala,+johon+tuon+yhteyden+voisi+saada.+Ja+edelleen,+mulle+riittää+jonkun+toisen+tarjoamata+uskosta+riippumattomat+todisteet,+ei+minkään+jumalan+tarvitse+esittäytyä+mulle.+Onko+liikaa+pyydetty,+että+luet+vastaukseni?”Olisit+valmis+vaikka+sekoamaan,+kunhan+saisit+varmuuden?”Olen+valmis+ottamaan+riskin,+koska+en+usko+koko+riskin+olemassaoloon.”Enpä+oikein+usko,+että+oikeasti+haluat+kontaktia?”En+niin,+koska+jotta+voisin+haluta+sitä,+mun+pitäisi+ensin+uskoa+Jumalaan.+”+Haluat+vaan+saada+asiaan+varmistuksen,+koska+epävarmuus+on+inhottavaa?”Mulla+ei+ole+ongelmaa+epävarmuuden+kanssa,+eikä+mulla+esim.+ole+tarvetta+täyttää+tiedon+aukkoja+aukkojen+Jumalalla.+On+täysin+tavallista,+että+toisen+esittämille+väitteille+kysytään+perusteita.+Sitä+kutsutaan+keskusteluksi.”Mitä+sä+sillä+tiedolla+edes+tekisit”Pitäisin+tietoa+itseisarvona.”Telepatiakin+riittäisi,+mutta+mistä+hitosta+sä+silloin+voisit+olla+varma,+että+et+koe+harhoja,+kyselisit+kaikenlaista+varmaankin,+ja+tsekkaisit+pitääkö+vastauksen+paikkansa?”Kuten+kirjoitin,+telepatia+riittäisi,+JOS+on+keino+tarkistaa+kokemuksen+todenperäisyys.+Toistan+itseäni:+olisiko+liikaa+pyydetty,+että+vaivaudut+lukemaan+mitä+vastaan?”+Yritän+selittää,+mutta+et+ymmärrä,+vaan+jatkat+jankkaamista”Kyllä+mä+ymmärrän+sun+väitteet,+mutta+ne+eivät+ole+vastaus+siihen+mitä+olen+kysynyt.+Mä+en+ole+kysynyt+mikä+riittää+sinulle.+Jos+minun+jankkaamisen+turhauttaa+sinua,+niin+mikset+lopeta+sitä+vastaamalla+kysymykseen:onko+sinulla+mitään+objektiivista+keinoa+tarkistaa,+ovatko+muodostamasi+synteesit+paikkansapitäviä+ja+että+onko+salapoliisityösi+päätynyt+paikkansapitäviin+lopputuloksiin,+tai+ovatko+kokemuksesi+todellakin+Jumalasta+tai+henkimaailmasta+eivätkä+mielikuvituksestasi+lähtöisin?+Ihan+vaan+kyllä+tai+ei+riittää.”vai+mitä+mieltä+siitä+olet?”Mistä+siitä?+Siitä+olemmeko+epätäydellisiä+(kyllä),+siitä+todistaako+maailman+ihmeellisyys+Jumalasta+(ei,+kuten+ylempänä+selitin),+siitä+tarjoaako+maailma+mahdollisuuksia+oppimiseen+ym.+(kyllä)?”Sokea+uskoniko+aiheuttaa+mulle+outoja+juttuja?”En+tiedä+onko+se+syy+vai+seuraus.+Eli+oletko+alkanut+uskoa+sokeasti+kokemustesi+olevan+aitoja,+vai+onko+sokea+uskosi+henkimaailmaan+saanut+sinut+näkemään+niiden+vaikutusta+kaikkialla.Hyväksytkö+sinä+muuten+kristittyjen+(tai+muiden)+kokemukset+helvetistä+tai+taivaasta+todisteeksi+siitä,+ettei+reinkarnaatio+ole+totta?
  5. "Emme+me+ole+mitään+biologisia+robottejakaan,+vaan+sielullisia,+tuntevia+olentoja,+vai+oletko+sitä+mieltä,+että+kaikki+on+vaan+sattumaa,+ja+olemme+vain+biologisia+robotteja?"Emme+ole+sattumaa.+Miksi+luulisin+niin?+Emmekä+ole+biologisia+robotteja,+vaan+itsensä+ajattelevia+olentoja.+Toki+materiasta+irrallisena+sieluun+en+usko."Johan+totesin,+että+kohdallani+synteesini+toimii,+eikä+minulla+ole+ristiriitoja+minkään+asian+suhteen,+en+tarvitse+mitään+todistusta+mistään."Niin.+En+ymmärrät+miksi+näet+tarpeelliseksi+toistella+asiaa."Jumalaa/korkeampaa+voimaa+mahdollisina,+koska+kokemuksesi+osoittavat,+ettei+sellaisia+voi+olla+olemassa,+eli+sinäkin+nojaat+kokemukseesi."Lue+mitä+kirjoitan:+uskon+puutteeni+johtuu+uskosta+riippumattomien+todisteiden+puutteesta.+Ja+sen+lisäksi+kokemukseni+osoittaa+,+ettei+uskoville+ole+tarjota+todisteita.+Olisiko+se+muuten+niin+kamalaa+siteerata+viestini+kohtaa,+jota+kommentoit?"Miten+haluaisit+Jumalan+osoittavan+sinulle+olemassa+olosi,+että+olisit+tyytyväinen?"Objektiivisesti+todennettavalla+tavalla.+Esim.+vaikka+telepatialla,+jos+on+keino+tarkistaa+kokemuksen+todenperäisyys.Eikä+minkään+jumalan+tarvitse+minulle+henkilökohtaisesti+osoittaa+olemassaoloaan.+Riittää+että+joku+ihminen+toimittaa+todisteet.+Oikeat+todisteet+kun+ovat+siitä+hauskoja,+että+ne+voi+jakaa+toisille."Tiedät+varsin+hyvin+vaativasi+mahdottomia,+että+minä+voisin+todistaa+synteesini+totuuden+mukaiseksi,+joten+kysymyksesi+on+vähän+samaa+luokkaa,+kuin+se,+voiko+Jumala+tukistaa+kaljua+miestä?"Niin,+eli+sinulla+ei+ole+mitään+uskostasi+riippumatonta+keinoa+tarkistaa,+onko+synteesit+oikeassa?++Sinulla+ei+siis+ole+mitään+uskostasi+riippumatonta+keinoa+tarkistaa,+että+telepatiakokemuksesi+oli+telepatiaa?"Ei+näihin+kysymyksiin+voi+vastata+yksiselitteisesti+kyllä,+tai+ei."Mihin+kysymyksiin?+Ainakin+kysymykseen+siitä,+onko+sinulla+uskostasi+riippumatonta+/+objektiivista+keinoa+tarkistaa+synteesisi,+kokemustesi+ym.+paikkansapitävyys+ei+ole+mahdotonta+vastata+kyllä-ei+-akselilla.+Sinulla+joko+on+sellainen+keino+tai+ei."Yrität+siis+ajaa+minua+koko+ajan+nurkkaan+kyselemällä+asioita,+vaikka+tiedät+että+kyselet+mahdottomia,+kokemuksiani+en+voi+tietenkään+todistaa+mitenkään,+miten+voisin+todistaa+sen,+että+olin+tosiaankin+hetken+telepaattisesti+yhteydessä+jonkin+laiseen+henkeen?"No+jos+sinulla+ei+ole+keinoa+tarkistaa+uskomustesi+paikkansapitävyyttä,+niin+mikset+suoraan+ja+kiertelemättä+sano+"ei"?+Itse+ajat+itsesi+nurkkaan+kieltäytymällä+vastaamasta+kysymykseen.+Jos+uskosi+perusteisiin+liittyvä+kysymys+todella+saa+sinut+ajetuksi+nurkkaan,+niin+se+antaa+kovasti+vaikutelman+että+uskosi+ei+olisikaan+niin+vakaalla+pohjalla+kuin+vakuuttelet.+Vastaava+kysymys+on+muuten+yleensä+aivan+ylivoimainen+vastata+muillakin+uskoville."koska+et+voi+hyväksyä+sitä,+että+tällaiset+ilmiöt+voisivat+millään+olla+todellisia."Totta+kai+voin+hyväksyä:+hyväksyn+ne+heti,+kun+jollakulla+on+tarjota+niiden+perusteeksi+muutakin+kuin+sokeaa+uskoa."Missä+sitten+on+mielestäsi+eniten+järkeä?"Siinä+ettei+usko+perusteettomia+väitteisiin+ja+siinä+että+vastaa+suoraan+ja+kiertelemättä+kysymyksiin.
  6. "Epäily,+ja+asioiden+kyseenalaistaminen+on+välttämätöntä+kehitykselle"Ja+juuri+noiden+takia+menetin+aikoinani+uskon+Jumalaan+eikä+sittemmin+ole+tullut+vastaan+ensimmäistäkään+perusteltua+syytä+muuttaa+kantaani."Mutta+jos+se+Jumala,+tai+jumalat+alkaisivat+vaikka+puhella+kanssamme+telepaattisesti,+niin+mitähän+siitäkin+oikein+tulisi?"En+tiedä.+Ja+etkös+sinä+väitä+olleesi+jo+jonkinlaisessa+yhteydessä+kokemusteni+kautta."Sinäkin+pelästyisit+ehkä+tulleesi+hulluksi,+jos+jokin+jumala+alkaisi+kommunikoida+kanssasi+telepaattisesti,+vai+miten+siihen+oikein+suhtautuisit?"Luultavasti+luulisin+kuulevani+harhoja,+kun+edelleenkään+kukaan+ei+ole+kertonut+millä+keinolla+tuollaisten+kokemusten+paikkansapitävyyden+voi+tarkistaa."Jos+kokemukset+ovat+harhaisiakin,+niin+ei+sen+perusteella+kaikkia+kokemuksia+pidä+pitää+sellaisina,+eli+ei+pidä+yleistää+tässäkään+tapauksessa."Ei+niin,+yksikin+oikeasti+todennaettava+kokemus+osoittaisi+että+oikeita+uskonnollisia+kokemuksia+on.+Sitä+odotellessa+tyydyn+täysin+paikkansapitävään+yleistykseen:+kukaan+ei+ole+kyennyt+osoittamaan+että+nuo+kokemukset+olisivat+jostain+jumaluudesta+tms.+lähtöisin."Jos+et+ole+koskaan+vaikka+rakastunut+kehenkään,+niin+oletko+sitä+mieltä,+että+se+ei+ole+todellista,+eikä+ole+olemassa+mitään+rakkautta,+vaikka+muut+sanovat+olleensa+rakastuneita?"Totta+kai+uskoisin,+koska+ei+mulla+ole+lähtökohtaisesti+syytä+epäillä+päänsisäisiä+tunteita.++(Ja+itse+asiassa+toisten+tunteita+voi+tarkkailla+aivosähkökuvauksilla)+En+mä+epäile+etteivätkö+ihmiset+kokisi+yliluonnollisia+asioita,+mä+epäilen+että+kokemus+tapahtuu+puhtaasti+mielikuvituksessa+ilman+jumalien,+henkien+ym.+vaikutusta."Kun+kyselet+mielestäni+vähän+hassuja"Vähän+vaikea+tietää+mitä+tarkoitat,+kun+et+antanut+esimerkkiä+hassusta+kysymyksestä+ja+kertonut+mikä+siinä+on+hassua.+"niin+en+tiedä+miten+sinulle+oikein+tulisi+vastata,+kun+mitkään+vastaukset+eivät+tunnu+sinulle+kelpaavan"Ainakin+siihen+useimmin+esittämäni+kysymykseen+riittää+ihan+vaan+kyllä+tai+ei,+kuten+olen+lukuisia+kertoja+huomauttanut.+Kysymyksiin+vastaaminen+helpottuu,+jos+vaivaudut+lukemaan+kysymykset."ja+väännät+vastauksiani+vielä+aivan+solmuun."Vastaa+sitten+suoraan+ja+yksiselitteisesti+niin+että+en+joudu+arvailemaan+mitä+vihjailuillasi+tarkoitat+tai+arvailemaan+vastasiko+lainkaan.Yritetään+jälleen:onko+sinulla+mitään+objektiivista+keinoa+tarkistaa,+ovatko+muodostamasi+synteesit+paikkansapitäviä+ja+että+onko+salapoliisityösi+päätynyt+paikkansapitäviin+lopputuloksiin,+tai+ovatko+kokemuksesi+todellakin+Jumalasta+tai+henkimaailmasta+eivätkä+mielikuvituksestasi+lähtöisin?+Ihan+vaan+kyllä+tai+ei+riittää.
  7. "leimaat+ihmiset+harhaisiksi,+jos+heillä+on+kokemuksia,+jotka+eivät+sovi+ateistiseen+maailmankuvaan,+eikö+vaan?"Kyllä.+Olen+valmis+muuttamaan+kantaani+heti,+kun+joku+kykenee+osoittamaan+että+jotain+yliluonnollista+tms.+on+olemassa."Miten+ymmärrät+vaikkapa+pyhän,+tai+epäpyhän.+vai+ovatko+ne+vain+sitä+uskonnon+höpöhöpöä?"Ne+ovat+subjektiivisia+käsitteitä,+jotka+vaihtelevat+yksilöstä+ja+uskonnosta+toiseen."Jokainen+tietää+miten+terveyttä+tulisi+hoitaa,+lääkärissäkin+on+hyvä+käydä+säännöllisesti,+ihan+idioottinako+minua+pidät?"Itseähän+sinä+kirjoitit+siitä+ettei+lääkäri+ota+yhteyttä+terveisiin."Oletat+minusta+aivan+kummia,+vaikka+juttuni+ovat+aivan+toisenlaisia,+kuin+uskovilla."Kyllä+ne+tähän+asti+ovat+olleen+tismalleen+samanlaisia+kuin+uskoville+yleensä."Sinä+tahdot+ilmeisesti+olla+ateisti,+koska+se+tuntuu+sopivalta,+vai+miten+se+on?"Ei.+Olen+ateisti+koska+näytön+puutteessa+ei+ole+mitään+syytä+uskoa+jumaliin.+Mutta+jos+yksi+tai+useampi+jumala+on+olemassa+niin+totta+kai+haluan+tietää+asiasta,+koska+haluan+näkemysteni+vastaavan+mahdollisimman+paljon+todellisuutta."Kokemus+ei+siis+ole+koskaan+peruste+millekään?"Tietenkin+kokemus+voi+olla+peruste,+jos+sen+avulla+voi+saada+lopputuloksen,+jonka+paikkansapitävyyden+voi+tarkistaa."Vai+tahdotko+olla+jotain+muuta,+haluatko+ehkä+saada+selvyyden+siitä,+onko+ateismi+oikein?"Kai+sen+noin+voi+sanoa."Todelliset+hc-ateistit+eivät+siis+välitä+koko+asiasta,+ei+heitä+kiinnosta+keskustella+Jumalasta+yhtään+sen+enempää,+kuin+sinua+kiinnostaa+keskustella+pitsinnypläyksestä."Ei+ateismi+tarkoita+etteikö+vois+olla+kiinnostunut+jumalia+koskevista+väitteistä."Miksi+sitten+tulla+tänne+keskustelemaan,+turhamaisuuttako,+vaiko+kiinnostuksesta,+sinun+kohdallasi+varmaankin+kiinnostuksesta?"Kyllä,+kiinnostuksen+takia."Ja+jos+nyt+oletat+minun+olevan+niin+etevä,+että+pystyn+sinulle+selittämään+kaikki+maailmankaikkeuden+mysteerit,+ja..."En+oleta.+Jos+jo+yksinkertaiseen+väitteisiin+perusteisiin+liittyvään+kysymykseen+vastaaminen+on+sinulle+ylivoimaisen+vaikeaa,+sinulla+varmastikaan+ei+ole+mitään+suurta+tietoa+asiaan+liittyen.Enkä+ole+pyytänyt+selittämään+maailmankaikkeuden+mysteerejä+tai+muuta.+Sen+sijaan+olen+useasti+pyytänyt+sinua+vastaamaan+kysymykseen:+onko+sinulla+mitään+objektiivista+keinoa+tarkistaa,+ovatko+muodostamasi+synteesit+paikkansapitäviä+ja+että+onko+salapoliisityösi+päätynyt+paikkansapitäviin+lopputuloksiin,+tai+ovatko+kokemuksesi+todellakin+Jumalasta+tai+henkimaailmasta+eivätkä+mielikuvituksestasi+lähtöisin?+Ihan+vaan+kyllä+tai+ei+riittää.
  8. "Etkö+ymmärrä+lukemaasi?"Ymmärrän+ja+tuo+wikiartikkeli+perusryhmistä+määrittelee+perusryhmät+niin,+että+lopputuloksena+uusia+perusryhmiä+voi+syntyä.+Eli+siis+jo+olemassa+olevat+lajit+voivat+olla+peräisin+toisista+perusryhmistä,+jotka+taas+ovat+peräisin+toisista+jne.+kunnes+päädytään+yhteiseen+kantamuotoon.+Perusryhmiin+vetoaminen+on+siis+vain+evoluution+hyväksymistä,+mutta+hieman+erilaisella+taksonomialla+kuin+yleensä.Jotenkin+sain+käsityksen+että+aloittaja+ei+kuitenkaan+tarkoittanut+tätä.
  9. Kirjoitit+pitkästi,+muttet+antanut+vastausta+kysymykseen:+onko+sinulla+mitään+objektiivista+keinoa+tarkistaa,+ovatko+muodostamasi+synteesit+paikkansapitäviä+ja+että+onko+salapoliisityösi+päätynyt+paikkansapitäviin+lopputuloksiin,+tai+ovatko+kokemuksesi+todellakin+Jumalasta+tai+henkimaailmasta+eivätkä+mielikuvituksestasi+lähtöisin?+Ihan+vaan+kyllä+tai+ei+riittää.”+Uskonnoissa+on+myös+totuutta,+vai+onko+sinun+mielestäsi+ne+jutut+100%+höpöhöpöä?”Riippuu+siitä+mitä+tarkoitat+uskontojen+jutuilla.+Opit+yliluonnollisesta+ovat+mielestäni+höpöhöpöä,+mutta+toisaalta+Raamattuun+kyllä+sisältyy+aitoakin+historiallista+tietoa+juutalaisten+kuningaskunnista,+ja+moraaliopit+voivat+olla+hyviä,+vaikka+uskonnon+jumalaan+/+jumaliin+dogmit+eivät+ole+totta”+Keskustelu+on+tietenkin+hyvin+hankalaa,+jos+ihmisellä+ei+ole+oikein+mitään+käsitystä+niistä+asioista,+joista+uskonnot+ovat+jo+vuosituhansia+puhuneet.”Vaikka+keskustelun+toinen+osapuoli+ei+ymmärrä+jotakin,+se+ei+välttämättä+hankaloita+keskustelua,+jos+tietäväinen+osapuoli+on+valmis+jakamaan+ymmärrystä+auttavaa+tietoa.+Eikä+se,+ettei+usko+sokeasti+ja+kritiikittä+perusteettomia+väitteitä,+tarkoita+etteikö+niistä+voisi+olla+käsitystä.+Ateistit+tuntevat+uskonnot+keskimäärin+paremmin+kuin+uskovaiset.+https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2010/09/28/130191248/atheists-and-agnostics-know-more-about-bible-than-religiousKeskustelu+kyllä+käy+hankalaksi,+jos+toinen+osapuoli+kieltäytyy+itsepintaisesti+vastaamaan+suoraan+ja+kiertelemättä+selkeisiin,+aiheeseen+liittyviin+kysymyksiin.+”+Jumala+ei+piileksi+sen+enempää,+kuin+lääkärikään+piileksi+terveiltä,+mitään+tarvetta+ei+vaan+ole+yksinkertaisesti+ottaa+kontaktia,+jos+sitä+ei+tarvita.”Tietämyksesi+lääkäreistä+näyttää+olevan+yhtä+huonoa,+kuin+tietämyksesi+aineen+olomuodoista.+Lääkärit+kyllä+voivat+muistuttaa+tarkastuksen+tarpeellisuudesta,+vaikka+ihminen+olisikin+terve.+Terve+ihminen+voi+mennä+lääkärin+vastaanotolle+tai+varata+ajan.+Terveille+ihmisille+on+saatavilla+tietoa+lääkäreiden+olemassaolosta.+”On+harhaanjohtavaa+siis+puhua+piileksimisestä,+joten+siksi+tämä+kysymyksesi+ei+oikein+ole+järkevä.”Kyllä+se+nimenomaan+on+piileskelyä,+jos+ei+suostu+mitenkään+olemaan+tavattavissa+tai+edes+antamaan+tietoa+olemassaolostaan.”+Meillä+on+paljon+enemmän+vapautta,+kun+emme+tiedä+varmasti+Jumalan+olemassaoloa,+siksi+asia+nyt+vaan+on+näin.”Ahaa,+sulla+ei+ollut+mitään+perustetta+väitteelle,+että+tieto+Jumalan+olemassaolosta+rajoittaisi+vapaata+tahtoa.+Se+on+siis+vain+opinkappale,+joka+pitää+uskoa+sokeasti.+Olisit+sanonut+saman+tien.