Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

12

Kommenttia

3652

1. Tacitus kertoo Jeesuksesta vain seuraavan tiedon: hän mainitsee että keisari Neron vainoaman kristittyjen uskonlahkon "nimitys oli saanut alkunsa Kristuksesta, jonka prokuraattiori Pontius Pilatus oli teloittanut Tiberiuksen aikana".

Sekoitat varmaan Tacituksen Suetoniukseen, joka kertoo epämääräisesti että juutalaiset kapinoivat erään Chrestuksen yllyttäminä. Hän saattaa tarkoittaa myös jotakuta muuta kuin Jeesusta. Toisaalta roomalaisten käsitys kristityistä oli vähintäänkin huono, hehän luulivat näiden juovan verta ja syövän ihmislihaa (ehtoollinen) yms., näinollen Suetonius on saattanyt luulla että Chrestus/Kristus on yhä elossa oleva henkilö (niinkuin hän kristittyjen mielestä eräällä tapaa onkin). Ylipäätänsä Suetoniusta pidetään ennemminkin hovijuorujen muistiinmerkitsijänä kuin vakavana historioitsijana.
  2. Britsh Museum parta ei ehdottoman varmasti ole Gizan Sfinksistä, mutta silloin kun Egyptin sulttaani (en muista hänen nimeään) lahjoitti sen Englantiin, sen väitettiin olevan peräisin siitä. Tämä esine kyllä selvästi kuvaa faaraon tekopartaa, mutta sen alkuperäistä kokoa on vaikea sanoa, sillä se on "vain" noin metrin mittainen kappale, josta puuttuu suurin osa. Mutta se on kuitenkin hyvin voinut olla osa Sfinksiä.

" Voisiko olla mahdollista että (amerikkalainen?) tv-dokumentin tekijä olisi voinut haksahtaa näin halpaan?"

En tätä kyseistä dokumenttia ole nähnyt, mutta sanoisin että on aivan mahdollista että sen tekijä on mennyt halpaan. Monissa muinaista Egyptiä käsittelevissä (amerikkalais)dokumenteissa ohitetaan tosiasioita, jotta voitaisiin todistaa jokin sensaatioteoria.

"Itse olen ollut siinä käsityksessä että Sfinksillä on ollut parta ja se on vain lohjennut pois."

Itsekkin olen samaa mieltä (niinkuin on suurin osa egyptologeistakin). Eihän nyt ole mikään ihme, että monta tonnia painana riippuva kiviuloke putoaa pois patsaasta. Olisi oikeastaan ihme, jos se yhä olisi paikallaan 4500 jälkeen.
    Mitä tulee siihen, ketä Sfinksi esittää, paras teoria on edelleen se, että se on kuva faaroa Khefrenistä.