Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

6074

  1. Keskitytkö ollenkaan lukemaan vastauksia? Nyt kommentoit viestissä nimimerkki -C:lle kohtia, jotka olet lainannut minun viesteistäni.

    "Miksi helvatissa pitäisi vielä kertoa kaikki tässä, mitä videossa on?"

    Ei kukaan ole vaatinut sinua kertomaan kaikkea.

    "siinä on aika selvästi kerrottu asiat"

    Ei todellakaan ole, vaan asiasisältä on haudattu huomiota kalastelevan jankkaavan tunnelmointipuheen sisälle.

    "tulisi hiton pitkiä tekstejä, jos tänne ne kaikki kertoisi."

    Ei tulisi, jos kertoisi vain asiasisällön ja jättäisi pois kaiken turhan jankkaamisen Caycen tuntemuksista ym.

    ."Nimität kaikkea roskaksi, mitä sinulle laitetaan"

    Onko viestisi minulle vai -C:lle? Kumpikaamn meistä ei ole tuollaista väittänyt, joten miksi valehtelet?

    "etkä muka ole ollenkaan ennakkoluuloinen?"

    Tienkin olen, monessa asiassa

    "Uskotko sinä, että ihminen on maailmankaikkeuden korkein olento älyllisesti, ja henkisesti?"

    Kyllä, koska muusta ei ole todisteita. Muutan heti kantaani jos todisteista muusta ilmenee.

    "Vähän ristiriitaista tuollainen, että ateisti myöntää, ettei hänkään pysty kaikkea käsittämään, mutta silti pystyy käsittämään, ettei mitään Jumalaa voi olla olemassakaan, "

    Yleensä ateistien ateismi on vain johtopäätös todisteiden puutteesta. Se on ihan tavallisen arkijärjen soveltamista.

    "Mitään valheita levittele, vaan kerron vaan, miten näen ateistin"

    Miksi sitten väitit: "ateisti ei hyväksy sitä, että jokin on hänen käsityskyvyn ulkopuolella,". Et puhunut omasta näkemyksestösi tyyliin "minun näkemykseni mukaan ateisti ei hyväksy sitä, että ...."

    Mutta siis nyt voimme olla yhtä mieltä siitä, että näkemyksesi ateisteista perustui valheelliseen käsitykseen?

    "ovatko ateistit sitten täydellisiä"

    Eivät. Onko joku väittänyt että olisivat?

    "eikä heitä saisi ollenkaan arvioida"

    Tietenkin saa. Onko joku kieltänyt arvioimasta?

    Tässä ei puhe ateistien arvioinnista, vaan valheellisen väitteen esittämäisestä ateisteista.

    "Ateistikaan ei ole täydellinen, etteikö hänen näkemyksiään voisi mitenkään arvioida."

    Ei tietenkään ole. Onko joku väittänyt että olisi?

    "Onko Matti Jumala,"

    Ei.

    " mitäs höpöä tämä nyt on?"

    Ihan sitä samaa höpöä kuin että Jumala muka rikkoisi ihmisten vapaata tahtoa vastaan, jos tulisi esiin piilostaan.

    Unohdit vastata kysymykseen:
    Otetaan esimerkki: Pekka ei usko, että on Matti, joka piileskelee pensaan takana. Jos Matti tulisi pois piilostaan, niin rajoittaisiko se Pekan vapaata tahtoa?

    Ihan vaan "kyllä" tai "ei" riittää vastaukseksi.

    "Hyvä, että pidät ihmisten kokemuksia aitoina, vai huijaatko nyt?"

    En tietenkään huijaa. Uskoville tuntuu olevan aivan mahdotonta ymmärtää, että kokemus Jumalasta on kokemuksena aito, vaikka se ei olisi oikeasti ollut muuta kuin aivojen tuotetta. Aivan samalla lailla kuin lapsen kokemus sängyn alla olevasta hirviöstä on aito, vaikka mitään hirviötä ei ole.
  2. "Ymmärrän, ettet ateistina viitsi/halua katsoa sellaista, joka ei tue ateismiasi"

    Ei kyseessä ole se, etteikö video tukisi näkemyksiäni, vaan se että tuollaiset sensaationhakuiset tekoälyvideot ovat ihan hirveitä katsoa. Ja videot ylipäätänsä haaskaavat aikaa verrattuna lukemiseen.

    "vähättelet, ja mitätöit kaikkea mikä on vastaan näkemyksiäsi"

    Voitko siteerata kohdan jossa olen syyllistynyt tuollaiseen, kiitos. Minun on aivan mahdotonta korjata käytössäni, jos heittelet vain epämääräisiä syytöksiä

    Jännä että ensin ohitat täysin perusteluni sille, miksi en pidä videoiden katsomisesta, ja sitten syytät minua mitätöinnistä.

    "itse en vain luota täysin järkeeni"

    Aivan, ihmisjärki on erehtyväinen. Siksi kokemukselliset "todisteet" ovat niin epäluotettavia.

    "En ala mitätöimään ihmisten kokemuksia, vaikka osa niistä on varmasti vääriäkin, jopa valheita, uskovien juttuihin en siitä syystä aina uskokaan, koska heillä on oma lehmä ojassa."

    Enhän minä ole kenenkään kokemusta mitätöinyt. Kyllä oletan että uskonnolliset kokemukset ovat aitoja. Se on sitten täysin eri asia, johtuvatko nämä kokemukset jostain Jumalasta vai vain kokijan aivojen synnyttämistä tapahtumista.

    "Mielestäni se rajoittaisi paljon vapaata tahtoamme, jos Jumala alkaisi täällä kaikille ilmestyä jatkuvasti"

    Mä en näe miten tämä rajoittaisi kenenkään tahtoa. Otetaan esimerkki: Pekka ei usko, että on Matti, joka piileskelee pensaan takana. Jos Matti tulisi pois piilostaan, niin rajoittaisiko se Pekan vapaata tahtoa?

    "siinä ei olisi järkeä, vai olisiko sinun mielestäsi?"

    Siinä nimenomaan olisi järkeä. Ei siinä, että olisi Jumala joka piilottelisi itseään.

    "ateisti ei hyväksy sitä, että jokin on hänen käsityskyvyn ulkopuolella,"

    Mä hyväksyn että on asioita mun käsityskyvyn ulkopuolella, enkä ikinä ole törmännyt kehenkään toiseenkaan ateistiin, joka ei sitä hyväksyisi.

    Miksi siis levität tällaista valhetta ateisteista?

    "Cayce siis kertoi transsissa ollessaan, ettei Jeesus ollut mikään Jumala, hän oli vain saavuttanut tietoisuuden, jonka kaikki tulevat saavuttamaan."

    Niin? Kuka tahansa voi kertoa mitä tahansa.

    "Kannattaisi katsoa videot loppuun"

    Miksi se kannattaa? Siksikö että saisi kuulla lisää täysin perusteettomia väitteitä?

    "10 minuuttia sitten katsoit videota Gaycesta, ja nyt tiedät kaiken minkä Edgar transsissa kertoi?"

    En tietenkään tiedä.

    "En minäkään oikein jaksa katsoa vähänkin pidempiä videoita, olen sitä sukupolvea. joka kuitenkin oppi olemaan kärsivällinen, lapsuudessani pitikin olla kärsivällinen, koska kaikki eteni vielä aika hitaasti, informaatiotakin tuli viikossa saman verran, kuin nykyisin tulee päivässä."

    Eikö keskittymiskykysi riitä tekstien lukemiseen?
  3. *Mutta mitä näyttöä oikein haluat, että vakuutut?"

    Perusteltua ja objektiivista.

    "Jotain fyysistä olomuotoa, mitä?"

    Kävisi sekin, mutta ihan vaan vaikka osoitus Jumalan vaikutuksesta riittäisi.

    "Aika vaikea keksiä sellaista, joka ihan kaikki voisi vakuuttaa, aina on epäilys läsnä, onko tämä nyt oikeasti Jumala, vai esiintyykö joku Jumalana?"

    Vaikeaahan se on. Tosin luulisi että kaikkivoipa ja kaikkivaltias Jumala kykenisi halutessaan vakuuttamaan kaikki olemassaolostaan.

    "aika vaikea on antaa sellainen näyttö, joka ei jättäisi minkäänlaista epäilyksen siementä itämään."

    Niin se olisi, mutta onko joku vaatinut sellaista?

    "Voitko kertoa mikä olisi sellainen näyttö, että ihan jokainen ihminen olisi 100'%. että Jumalahan se siinä, ei epäilystäkään?"

    En voi kertoa tuollaista.

    "Ateistit rakentavat älyllisiä häkkejään, jonne yrittävät Jumalaa sulkea"

    Minkä häkin olen rakentanut Jumalalle? Mä olen avoin todisteille ihan mistä tahansa.

    "ette te ole miettineet asioita aivan loppuun saakka, kuvittelette vaan olevanne."

    Mitä asiaa en ole miettinyt loppuun? Olisi helpaa jos sanoisit sanottavasti suoraan tuollaisen epämääräisen vihjailun sijaan.

    "Kun olen tutkinut NDE-kokemuksia, ja tutustunut Caycenkin transsissa vastaan ottamaan tietoon, niin en voi niitä tuosta noin vaan kumota harhoina, tai minä tahansa. "

    Unohdit kokonaan perustella, että miksi ne eivät mielestäsi ole vain harhoja? Et myöskään kertonut miten olet tutkinut niitä. Onko sinulla jokin keino tarkistaa niiden paikkansapitävyys tms.?

    "Niissä jutuissa on enemmän järkeä, kuin uskovien jutuissa, jotka ovat vain muilta opittuja kirjaviisauksia, tai, ja jopa -älyttömyyksiä."

    En minä näen mitään oleellista eroa Caycen ja muiden uskovien väitteiden välillä. Samaa perusteetonta uskoa.

    "NDE, tai Cayce kertovat ihan eri tarinaa."

    Huvittavaa, sillä olen lukemattomia kertoja törmännyt kristittyihin, jotka vetoavat NDE-kokemuksiin todisteena kristinuskosta

    "Miksi ihminen (ateisti) kuvittelee oman tietoisuutensa olevan korkein tietoisuus maailmassa, ja vielä uskoo siihen, että tietoisuus on katoavainen?"

    Ne ovat johtopäätöksiä siitä, ettei ole todisteita korkeammasta tietoisuudesta tai materiasta riippumattomasta tietoisuudesta.

    "Tuntuu aika naurettavalta, että kaikki on olemassa sattumalta."

    Miksi kaiken sattumalta pitäisi olla olemassa? Ei esim. Se, että asiat ovat sellaisia kuin luonnonlait ne muovaavat, ole sattumaa.

    "Katsoitko tuon Caycen videon"

    Katsoin noin ensimmäiset 10 minuuttia ennen kuin tuskastuin liikaa siihen. Sisältö oli perusteettomien väitteiden vyörytystä ja esitystapa junnaavaa huomionkalastelua.

    "yleensä uskovat, ja ateistitkin eivät ihan helpolla halua katsoa sellaista, joka ei sovi heidän näkemyksiinsä."

    Ei, vaan yleensä ihmiset eivät jaksa katsoa videoita, koska niitä linkitetään valtavat määrät keskusteluihin. Videoita ei myöskään jakseta katsoa siksi että saman informaation voisi omaksua kirjoitetussa muodossa aivan murto-osassa siitä ajasta, joka videon katseluun haaskautuu. Ja kun kyseessä on vielä tuollainen linkittämäsi kaltainen hirveän hitaasti etenevä ja huomiohakuinen kökkö tekoälyvideo, niin sitä on todella raskas katsoa.

    "Eikös tuossa videolla ollut kuitenkin ihan järkeä,"

    Ei

    "minusta se tuntuu ihan järkevältä, ja loogiselta"

    Miten?

    "ja varsinkin kiihkottomalta"

    Entä sitten? Ei sillä ole mitään merkitystä sisällön todenperäisyyden kannalta.

    "Ihmisistähän ei tule mitään uskovia näissä kokemuksissa, eikä myöskään"

    Väität tutkineesi NDE-ilmiötä ja silti olet täysin tietämätön että monet perustelevat uskoontuloaan juuri näillä kokemuksilla. Tässä ensimmäinen esimerkki, jonka Google antoi:
    https://youtu.be/OHUmsVy1uuc?si=eJOrTILh1jSD02Yq

    "Sinä siis etsit Jumalaa"

    En etsi kun en sellaiseen usko.

    "ja haluat todisteita"

    Jos niitä on.

    "yleensä ateistit kai suhtautuu aika ylimielisesti asiaan, eivät halua edes etsiä Jumalaa, vaan vain kieltää Jumala."

    Ei siinä ole mitään ylimielistä ettei jaksa haaskata aikaa sellaisen asian etsimiseen, jonka löytämisen ei usko olevan mahdollista. Eikä Jumalaa tarvitse mitenkään kieltää: perusteettomat väitteet voi vaan ohittaa perustelematta.

    "miten eksyksissä me olemme, meidän jumalkäsitykset ovat aivan lapsellisia, ja vajavaisia, kyse on kuitenkin kaikkein suurimmasta asiasta, kaikkeudesta, ja suhteestamme siihen."

    Aivan, videolla esitetty ympäripylreä käsitys Jumalasta kaiken takana olevana elinvoimana ei ole vähemmän lapsellinen kuin muut jumalkäsitykset. Samaa diibadaaban.

    "Ette ymmärrä mitä haluatte, haluatte aivan mahdottomia, Jumalan Aku Ankkaan."

    En mä halua Jumalaa Aku Ankkaa, koska se olisi vain merkityksetön tarina.

    Unohdit vastata kysymykseen:
    Onko sinulla perusteltua, kritiikin kestävää näyttöä omien väitteidesi tueksi?
  4. "Tarkoitin että tieteen löydökset sisältävät aina paljon epävarmuutta"

    Tietenkin. Onko joku muuta väittänyt?

    "kun esimerkiksi tiedemiehet yrittävät arvailla miljoonien ja miljardien vuosien päähän."

    En tiennytkään tällaisista arvailuista, voitko antaa niistä jotain esimerkkejä?. Vai vääristeletkö, että perustellut arviot ovat arvailuja?

    "Harva soveltaa tieteellistä menetelmää Jeesuksen ylösnousemukseen. Miksi?"

    Siksi että se on kovin hankalaa ylipäätänsä ja mahdotonta minkään luonnontieteen kohdalla. Yksi tieteellistä menetelmää soveltaneista on Henry Riecken, joka kirjoitti kirjan "When Prophecy Fails", joka osoittaa että historiallisesti ja psykologisesti opetuslasten usko Jeesuksen ylösnousemukseen ei ole mitenkään poikkeuksellinen tapaus.

    "Koska lopputulema on, että ainoa toimiva selitys on Jeesuksen todellinen kuolleistanouseminen"

    Eikä ole, kuten Rieckenin kirja osoittaa.

    "siis todisteiden valossa."

    Minkä ihmeen todisteiden valossa? Tiedän kyllä, että uskovat yrittävät epätieteellisesti vedota siihen, että koska opetuslapset uskoivat sokeasti ylösnousemukseen, ylösnousemus on totta. Mutta jos tuo olisi tieteellinen väite sen pitäisi päteä kaikkien vastaavalla lailla sokeasti johonkin uskovien kohdalla.

    "Tässä kohtaa kunnon jumalankieltäjä alkaa väheksyä kirjallista ja historiallista tutkimusta."

    Mutta minä en sielläkään yhtäkään Jumalaa, joten minun ei tarvitse väheksyä niitä. Ja kyllä minun kokemukseni mukaan ne ovat nimenomaan kristittyjä, jotka väheksyvät historiallisia tutkimuksia, joiden perusteella voi osoittaa ettei siinä ollut mitään poikkeuksellista, että opetuslapset selvittäneet täysin pieleen menneen profetian parhain päin.

    "Apostoleilla ei ollut mitään materiaalista hyötyä siitä että he julistivat sitä mitä julistivat. Päinvastoin: heitä vainottiin."

    Entä sitten? On vaikka kuinka paljon eri uskontojen edustajia ja julistajia, jotka eivät ole saaneet mitään hyötyä ja ovat kokeneet vainoa. Ei kenenkään sokea ja vankkumaton usko kerro yhtään mitään siitä, että usko perustuu tosiasioihin.