Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Ase tai siviilipalvelus: panssarijääkäri

Aloituksia

14

Kommenttia

5068

1. "Kovin valikoivia väitteitä esität."

Vai niin.

"Tuomitset omahyväisyyden muitten synniksi, mutta samat asiat omalta kohdaltasi sivuutat vetoamalla pahuuteesi."

Enhän minä ole kertaakaan tehnyt noin. Ilmeisesti et edes lue mitä kirjoitan, vaan keksit vain valheita vastaukseksi viesteihini. Eli ilmeisesti haluat osoittaa, että ketju aloittaja oli täysin oikeassa siitä, että uskovat valehtevat.

"Eli omahyväisyys on pahalle hyväksytyä. Kovin helppoheikkimäistä rehvastelua sinulta."

Sinä moitit minua jostain rehvastelusta, jota et pysty osoittamaan, mutta uskovaisten jatkuvaan valehteluun et mitenkään puutu.

Unohdit vastata kysymyksiin:
    Onko mitään uskosta riippumatonta keinoa tarkistaa, että uskovien kokema kanssakäyminen Jumalan kanssa ei ole tapahtunut vain uskovan mielikuvituksessa? Vai pitääkö vain sokeasti uskoa omaan erehtymättömyyteensä?

Miten Jumala käytännössä vahvistaa pyynnöstä yhteyden? Pitääkö ihmisen silloin sokeasti uskoa saaneensa vahvistuksen Jumalalta ilman, että hän kykenee mitenkään tarkistamaan onko kyse todella Jumalan lähettämästä viestistä eikä uskovan omasta mielikuvituksesta?
  2. "DEI Intellige Filium hominis. SE on sanatarkasti Ymmärrä Jumalan Poika."

Vai niin. Katsos kun minä en tiennyt että sinu latinassasi "hominis" on täytesana, jota ei tarvitse ottaa huomioon. Siinä latinassa, jonka minä opin, se on ihmistä tarkoittavan "homo" -sanan genetiivi.

"ETKÖ SINÄ OSAA EDES KÄÄNTÄÄ LATINASTA KIELELLESI."

Kuten sanoin, tuo oli käännetty sillä oletuksella että kyseessä on "tavallinen" latina, sillä en tiedä miten sinun omaa latinaasi tulisi kääntä''. Osaan kääntää tavallista latinaa joten kuten suomeksi, mutta en sinun latinaasi.

"ETHÄN SINÄ EDES TUNNE LATINAN TAIVUTUSTA JA SANAN MUODOSTUSTA."

Niin, minä osaan "tavallisen" latinan taivutuksen joten kuten, mutta ei ole aavistustakaan siitä, miten sinun käyttämäsi latina taipuu. Missä tein mielestäsi taivutusvirheen?

Ja voisitko nyt vihjoin paljastaa, että minä voin opiskella sitä latinaa, jota sinä käytät? (Viestisi lopussa mainitset että pitäisi opiskella Raamattua latinaksi, mutta kyllä se on kirjoitettu ihan tavallisella latinalla eikä tuolla sinun käyttämälläsi.)

"OLETKO SINÄ SUOMI VIISAS?"

En ymmärrä kysymystä.

"HANKI LATINAN KIELINEN RAAMATTU JA OPI VANHAA KUNNON LATINAA JUMALAN SANASSA."

Voisi melkein hankkiakin, sillä Vulgata on mukavan yksinkertaista latinaa ja sitä lukiessa huomaa että opinnot eivät ole menneet aivan hukkaan. Sen sijaan esim. jotain Horatiusta hädin tuskin ymmärtää.

"OLETKO SINÄ IKINÄ LUKENUT LATINAN KIELISTÄ RAAMATTUA"

Olen.

Kykenetkö osoittamaan, että väitteesi helvetistä ovat totta vai pitäisikö ne vain uskoa sokeasti?
    Riisutaanko Jumalan suojelus Suomelta samalla lailla "pian" niin kuin Jeesuskin on ollut palaamassa "pian" jo kohta kaksituhatta vuotta?
    Kun sanot, että Suomi on maa, josta ilmestyskirjassa puhutaan, niin tarkoitatko että jotkin Ilmestyskirjan ympäripyöreät ennustukset voi sovittaa Suomeen?
  3. "Kirjoitin avauksen siitä kuinka ihminen puhuu aina sen valtakunnan puolesta, johon kuuluvaksi itsensä lukee:"

Siinä turvaudut uskovien usein harrastamaan selittelyyn:
    "Se kumpaan ihminen kuuluu, on se mitä hän myös puolustaa. Jos näiden valtakuntien edustajat laitetaan keskustelemaan keskenään, kumpikin osapuoli sanoo kaiken oman valtakuntansa puolesta ja vaikka toinen sanoisi miten hyvät vastaväitteet, tuo sokea uskollisuus omalle valtakunnalle harvoin muuttuu."

Uskovat turvautuvat tällaiseen "et kuitenkaan uskoisi"-selittyyn yrittäen kääntää asian niin, että uskovaisten kyvyttömyys perustella väitteensä ja esittää todisteet niille olisi jotenkin ateistien asenteen vika. Oikeasti se, että vastapuoli ei usko, ei ole mikään kirous, joka estää antamasta perusteluja ja todisteita (olettaen että sellaisia on).

Kirjoitat lopuksi:
    "Kun tarkastelemme maailman valtakuntia ja niiden syitä sotimiselle, niin syy on aina se, että halutaan pahaa vihollisille ja/tai kostaa. Ja tämä on valtava todistus siitä, että Raamattu todella on Jumalan sanaa, koska se sisältää viisauden, jolla sodat ja väkivaltaisuudet loppuisivat, jos ihmiset haluaisivat siihen uskoa, eivätkä rakastaisi pahaa."

Ties kuinka moni uskonto opettaa rauhasta ja rakkaudesta. Tuolla logiikalla myös ne ovat jumalien sanaa, koska sodat loppuisivat, jos niitä toteltaisiin.

Unohdit vastata kysymykseen:
    Onko sinun mielestäsi kohtuutonta olettaa, että ihminen, joka tulee keskustelupalstalle ja kirjottaa viestin keskusteluun, myös keskustelisi?
  4. "INÄ ET OSAA PUHUA SITÄ LATINAA, JOTA MINÄ PUHUN."

No en selvästi. Minä osaan sitä kieltä, johon yleensä viitataan, kun puhutaan "latinasta". Olisi kohteliasta ilmoittaa, jos käyttää sanoja eri merkityksessä kuin mitä niillä yleensä tarkoitetaan.

Kehotit minua opettelemaan latinaa. Missä minä voin oppia tuota sinun puhumaasi latinaa, joka eroaa "tavallisesta" latinasta?

"NO, SUOMI OSAATKO KERTOA MITÄ MINUN LATINANI SANOO SINULLE VALEHTELIJA..."

Tämä on se mitä latinasi kertoo minulle, kun tulkitsen sitä "tavallisen" latinan osaamisellani:

"JUMALAN ymmärrä ihmisen poika. Ehkä et ymmärrä että kotisi jättäen olet menossa helvettiin...
    Jumala loi ihmisen hengestä
    Ei ole ymmärtänyt Kristuksen ääntä.
    Jumala on Jeesus Kristus
    En ymmärrä elävää ihmistä.
    (NO PROBLEMOS TU on jotain englannin ja latinan sekoitusta.) HETKESSÄ..."

Kykenetkö osoittamaan, että väitteesi helvetistä ovat totta vai pitäisikö ne vain uskoa sokeasti?
    Riisutaanko Jumalan suojelus Suomelta samalla lailla "pian" niin kuin Jeesuskin on ollut palaamassa "pian" jo kohta kaksituhatta vuotta?
    Kun sanot, että Suomi on maa, josta ilmestyskirjassa puhutaan, niin tarkoitatko että jotkin Ilmestyskirjan ympäripyöreät ennustukset voi sovittaa Suomeen?
  5. Minua jaksaa vuodesta toiseen hämmentää uskovien kyvyttömyys ymmärtää, että ihmistä, joka ei usko helvettiin, on turha pelotella helvetillä.

"Jos ei kerran viesti mene perille,"

kyllä sinun ja muiden uskovien vastaavat väitteet on menneet perille. Ei niissä ole mitään vaikeasti ymmärrettävää. Mutta katsos vaikka sinä uskotkin sokeasti perusteettomat väitteet, niin kaikki eivät ole yhtä hyväuskoisia.

"Kadotus on paikka..."

No niin, nyt kun olet esittänyt väitteesi, sinun tulisi osoittaa, että ne pitävät paikkansa. Vai pitäisikö noihin väitteisiin vain uskoa sokeasti?

" No, se riisutaan teiltä pian Suomi."

Riisutaanko se samalla lailla "pian" niin kuin Jeesuskin on ollut palaamassa "pian" jo kohta kaksituhatta vuotta?

" PELASTI TEIDÄT TUHOLTA JA HÄVITYKSELTÄ, KUN TÄÄLLÄ SODITTIIN. "

Jaa? Sotilaiden uhrauksilla ei ollut merkitystä? Lottien ym. tukijoukkojen panoksella ei merkitystä? Saksan aseavulla ei ollut merkitystä? Organisoinnilla ei ollut merkitystä? Eipä ole iso menetys kadottaa tuollaista "siunausta", jota ei voi mitenkään havaita.

"OLETTE SE MAA, JOSTA ILMESTYSKIRJASSA PUHUTAAN."

Ilmestyskirjaa lukiessa maininta Suomesta on mennyt minulta kokonaan ohi. Vai tarkoitatko että jotkin Ilmestyskirjan ympäripyöreät ennustuksen voi sovittaa Suomeen? Sitä en epäile, sillä Ilmestyskirjassa on niin paljon jokaiseen aikakauteen sopia ennustuksia tyyliin "tulee sotia ja nälänhätää", että niitä voi sovittaa vaikka mihin valtioihin.

Latinani on ruosteessa, joten vika voi olla siinä, mutta silti pakko kysyä, että onko noissa latinankielisissä sitaateissasi mitään mieltä? "Jumalan enkeli on Jumala", "arpa on heitetty ei kokonaisuudessaan _humine_(?)". Mikä ihmeen sana toistelemasi "humine" edes on?