Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

144

Kommenttia

13835

1. Luterilainen kohtaa Jeesuksen läsnäolevana ehtoollisella. ** Jokainen Kristitty kohtaa Hänet siellä.

Ehtoollinen on kaksi osanen, leipä on muistoateria, ja viini on ainoa uusi liitto Hänen kanssaan. Samalla se nautitaan syntien anteeksi antamiseksi.

Ainoa joka minulle on vielä mysteerio, - tämän saa nauttia vain He, jotka tunnustavat Jeesuksen Herrakseen. Näinhän usein ehtoollisen asettelussa sanotaan.

Miten on kuuri, tai ujo? Mielistäni sinne voi mennä kaikki, jotka tuntevat kaipuuta Jeesukseen ja tietävät, että Hän on syntiemme sovittaja, sekä lain täyttäjä, sekä myös meidän Pelastaja. Eli haluavat muistaa Häntä, ja mikä tärkein, solmivat liiton Herran kanssa.

Vaikea kysymys.

Jeesus on ylösnoussut ja odotamme hänen toista tulemistaan.
    Raamatun ilmoitus on päättynyt. ** Ei se veli hyvä ole siihen päättynyt. Ilm 6;16,17 kertoo seurakunnan ylöstempauksen, kuten Matt 24 myös, ja JEESUS TULEE SILLOIN VASTAAN PILVISSÄ.
    Sitten Jeesus tulee, hallitsee enin tuhat vuotta PYHIEN Kanssa yhdessä, Ilm 20 ja sen lopulla vielä pieni aika saatanan vapautta ( ja miksi, kuulet nyt varmasti ensi kertaa, SIKSI, ETTÄ MYÖS SAATANALLA ON MAHDOLLISUUS TEHDÄ PARANNUS JEESUKSEEN ) ja sitten jatkuu 21 luvussa, missä Jerusalemista tulee se iankaikkinen paikka, mihin kootaan kaikki Pyhät, Isä tule myös sinne, ja SE ON IANKAIKKSTA.

Tähän päättyy ennustus.

"Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut." ** Amen.

edelleenkin uskon luterilaisen tunnustuksen mukaisesti
    "Kaikki he ovat syntisiä, mutta tulevat ilman omaa ansiota vanhurskaiksi hänen armostaan, kun Jeesus Kristus on heidät verellään lunastanut" (Room. 3:23-25).
    "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja." "Hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen." (Room. 3:26) ** Juuri näin uskoo Kristitty, ei ilman tekoja, mutta ILMAN LAIN TEKOJA.

Ollaan samassa veneessä.

Shalom
  2. Pyhä Henki on läsnä siinä kasteessa, jonka jo sain, eikä kaste ole näkyvään seurakuntaan vaan siihen näkymättömään Kristuksen seurakuntaan. ** Jos näin olisi, ja olisi sen ITSE halunnut, kuten Hoviherra TIEDON JA USKON KAUTTA, olisi kaikki ollut kunnossa.

Tuo on hyvä, että nyt koet, että sinut on kastettu Kristus seurakuntaa, se tekee sinusta nyt kristityn, joskin kastamattoman, mutta se ei estä mitenkään pelastumistasi, luota vain Jeesukseen, Kristuksena.

Kysyn nöyränä vieläkin, onko Jeesus Herrasi ja tunnustatko Hänet Herraksi myös lähimmäisten edessä vaikka seurapenkissä. Jos näin, hyvä se.

””Näin luterilaisessa kirkossa. Kirkkoherran viraston henkikirjat ovat maallinen historiallinen perinne ja kirjaaminen maallisen seurakunnan jäseneksi. Luterilainen usko on vakaumukseni. Kaste asian olen miettinyt, enkä ole nähnyt enkä näe mitään syytä muuttaa siltä osin käsitystäni. Päin vastoin lapsikaste on minulle tärkeä asia. ”” Näin minäkin ajattelin 100% varmuudella, ennekuin PH vei minut kasteelle, mutta jos se aika sinulle tulee, niin tulee, ellei, niin ei.

Ei minulla ole mitään kipuilua luterilaisen uskon kanssa. Kunhan mietin kahta kertomusta ja niiden suhdetta. Pyhä Henki on ilmoittanut olemassaolonsa, oikean tien ja armolahjansa. *’ Pääasia, että sinulla on Usko Jeesukseen Herrana ja Hänen rauhansa. En minä ole sinulle mitään muuta seurakuntaa kauppaamassa, vaan varmistumissa siitä, että Jeesus on Herrasi.

Hieman ihmetyttää tuo APT kopioiminen. Olen suorittanut siitä arvosanan ja se on hyvin selvä ”kartta” minulle, miten saarnaan ja opetan.

Tässähän Paavali kertoo, mikä Hän on, miksi muuttui ( teki parannuksen ) ja kenestä keneen. Sitten Hän kertoo, kuka on Hänen opettajansa.

Voidaan kiteyttää muutamaan jakeeseen. Osan NIISTÄ JUURI JÄTIT POIS.

1 "Veljet ja isät! Kuulkaa, mitä nyt sanon puolustuksekseni."
    3 "Minä olen juutalainen. Olen syntynyt Kilikian Tarsoksessa mutta kasvanut tässä kaupungissa. Gamalielin oppilaana minut ISIENNE LAIN KAIKKIEN VAATIMUSTEN MUKAAN. Kiivaasti MINÄ TAISTELIN JUMALAN PUOLESTA, juuri niin kuin TE KAIKKI TÄÄLLÄ TETTE

Tässä Paavali kertoi sen, että HÄN USKOI JUMALAAN JA LAKIIN JA TEKI KEIKEN SEN PUOLESTA, Kuten VL kansa, jopa muistaen Oonan jutun, muistaen korut yms. Minulle on usea VL sanonut, ettei minulla ole Jumalaa, kun puhun usein Jeesuksesta? Jeesus on kuulemma vain Vapahtaja, ei Herra, Jumala on Herra.
    4 Minä olin tälle tielle lähteneiden verivihollinen ja vainosin heitä, pidätin miehiä ja naisia ja toimitin heidät vankilaan. 5 Tämän voi ylipappi ja koko vanhimpien neuvosto todistaa. Heiltä minä myös sain valtuudet, Damaskoksen veljille osoitetut kirjeet, kun lähdin sinne vangitsemaan siellä olevia kristittyjä ja tuomaan heidät Jerusalemiin rangaistaviksi.

Tässä Hän kertoo vainosta uutta oppia, uutta LIITTOA vastaan, Joka on Messiaan liitto. Hän tunnustaa syntinsä, kuten Lyyleri tunnustaa hoitokokoukset.

6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni.
    7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
    8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.'
    9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui. 10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.'

Tässä Hän kertoo Jeesuksen puuttumisesta asiaan ilman VÄLIKÄSIÄ, HÄN SAI TEHTÄVÄN.

11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
    12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.
    13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, PALAUTUKOOT NÄKÖSI!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.

Anaianksen tehtävä oli kätten pääalepanemisen rukouksella poistaa suomukset, jotta Hän saa näkönsä. Tässäkin tulee esille Jumalan kirkkaus, ihminen ei kestä sitä.

14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä.
    15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. 16 ÄLÄ VITKASTELE. Huuda avuksi hänen nimeään, ANNA KASTAA ISTESI. ANNA PESTÄ SYNTISI POIS.

Olkoon tämä sinulle, saman Hän tarkoitta sinullekin, mene ja opeta sitten niitä, joilla ei ole Kristusta.

Shalom.
  3. Ensinnäkin, Paavali oli uskossa, uskossa Jumalaan, kuten valtaosa VL;istä ja myös Jehovan Todistajat.

Miksi Paavali Sauluksen ollessaan oli niin kiihkeä Jumalan lain puolustaja, Jumalahan OLI HÄNEN Herranansa. kuten myös valtaosien myös RY;läisten mielestä, siksi, kun Hän oli saanut siihen kasvatuksen ja koulutuksen, ja se oli VIELÄ OLLUT OIKEIN N 35 VUOTTA AIKASEMMIN, SILLOIN JUMALA OLI TODELLA HERRA IHMISLLE.

Hänestä varmaan tuntui pahalta, että jopa Temppelissä joku asettui Jumalaksi, kuten Jeesus, se ei Hänen päähänsä mahtunut, ennekuin Jeesus itse Hänet herätti.

Sinunkin on vaikea myöntää, että ei näin ole, ja JEESUS ON HERRA.

”””. Ei meille Kristus ilmesty. ** Nyt löit kirveesi kirveen. Kristus elää ja ilmestyy ja on ilmestynyt tuhansille ihmisille, mutta se ei ole tapahtunut VL piireissä.

Jeesushan elää, sinä puhut kun kuolleesta. Olen ollut tilaisuudessa, jossa ihmisen on kohdannut Pyhässä Hengessä Kristuksen ja saanut Häneltä opetuksen, kuten Paavali, vaikka ei ole ennen tiennyt asioista YHTÄÄN MITÄÄN. Kannattaa olla joskus lähetyskentillä. Jeesushan käski MENNÄ…..

Nicodemos oli sinun kysymyksesi, jos ymmärsin oikein mitä kysyt:
    3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
    4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
    5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.

*** Tähän on vastus, kuten Herra sanoo – VESI ja HENKI. Vesi on upotus veteen ja siletä tulee uusi luomus ja Henki on Pyhä Henki. Näitä vaille jää Hän, joka ei ole ottanut vastaan Jeesusta Herrana ja kastetta vapauttajana. Ap. t. 13:24
    Hänen edellään kulki Johannes, joka julisti Israelin kansalle, että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.

Henki tulee mukana, se luvataan Sanassa. Ap. t. 2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen

Jeesuksen serkku Johannes jo kertoi mitä tuleman on. Matt 3;11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Olet varmaankin ihmetellyt, miksi Teillä ei ole armolahjoja ( joista juuri Rovaniemen VL puhuja valehteli juuri Pooki saarnassa, että niitä on jokaisella Jumalan Valtakunnassa ). Teiltä uupuu valtaosalta Henki ja sitä kautta myös lahjat, sekä MYÖS UUDESTSYNTYMINEN, sitähän on väännetty vaikka miksi palaamisesta lähtein, eri nimillä. Mutta Raamatun sanomaa se ei kumoa.

Vastaus tähän on se edellä oleva Corneliuksen tapaus. ** Amen. Se vaatii Jeesuksen tunnustamisen ja seuraamisen, kaikki muu sitten tulee mukana, mm kaste ja Uudestisyntyminen sekä armolahjat.

Sitten vielä, kun on kysymys meistä luterilaisista (ja eräistä muista kirkkokunnista) eli kun meidät on jo kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, me olemme tuhlaajapoikia emme enää Corneliuksen tapaan kastamattomia.** Kuule, tuolla mitä sinä sanota kasteeksi, ei ole mitään muuta Raamatun mukaista kun se siunaus osio.

Kastettiinko Cornelius ilman omaa tahtoa, kuten sinut? Ei, eikä ketään koko Raamatussa. Näitä asioita ei saa sekoittaa kekseinään, sillä se on Pyhän Hengen pilkkaa, sillä Henki tulee vasta kasteessa, missä on tunnustus edellä, sekä vanha ruumis upotetaan.

Tässä kohtaa sitten olenkin miettinyt luterilaisen kirkon jäsenen ja vanhoillislestadiolaisen uskon suhdetta ja uskosta osattomuuden ja osallisuuden ongelmaa, kun pitäsi olla samassa kertomuksessa sekä Cornelius että tuhlaajapojan kertomus. ** Lähes identtisesti mietin minäkin, useamman vuoden, ollessani EvLut aktiivi. Kaste puhutteli minua ja kun kysyin asiaan useilta papeilta ja jopa Piispalatkin, He vain selittelivät, ”ME” uskomme ja toimimme näin Lutherin opin mukaan. Kysyin uudelleen, miten ”sinä” suhtaudut tähänkin kohtaan, taas sama – ME USKOMME?

Silloin Pyhä Henki puuttui asiaan, - uskotko sinä, kuten he ja me, vai onko sinulla oma usko Jeesukseen Herrana?

Tämän kanssa kamppailin 2 vuotta ja sitten otin kasteen, joka on JEESUSKEEN, eikä seurakuntaan, kuten luterilainen ”kaste”.

Sain kirjeen kirkon pailta joka olikin VL ja Hän käytännössä tuomitsi minut helvettiin, silloin tajusi, että olin JUURI PÄÄSSYT SILETÄ POIS. KIITOS Herran.

Uudesti kastamista minä pidän syntinä, joten ei vapaiden suuntien käsityskään oikein istu tähän tilanteeseen minun uskoni kannalta. Lapsikastetta minä henkilökohtaisesti pidän oikeana. ** Mikä se ensimmäinen sitten on, jos kasteesta puhutaan, se on batizoo alkukielellä, tarkista mitä se tarkoittaa.

Rukoilen puolestasi, että saisit viisutta hoitaa asia kuntoon

Shalom
  4. Joh 3;16.
  5. Ei niin kuin VL joka vain peloittelee!!

Mutta Jeesus käski kertoa PELASTUKSESTA, jopa lapsellekin, että Jeesus rakastaa.

Oletteko muuten kuulleet joskus VL pujan suusta, että - JEESUS RAKASTAA KAIKKIA?
  6. ”””Jos ei kuria ole, lapset kasvaa kuritta ja mahdollisesti kunniatta kuolevat.
    Kurittamisella en halua ymmärtää enkä tarkoittaa pahoinpitelyä.** Juurin olen minäkin asian ymmärtänyt. Lapsille pitää asettaa rajat, ja niiden sisällä on oma mieli ja oivallus mahdollista toteuttaa niin, että oma äly ja luovuus kehittyy.

Kyttääminen heidän tekemisistään tuhoaa persoonan, jonka Luoja on luodessa antanut Hänelle, mutta Rajat on OPITTAVA TUNTEMAAN, sillä ne tulee aina vastaan, yhteiskunnassakin ja jopa palstalla, siitä huolehtii Sheriffi.

Ilman tervettä fyysisen koskemattomuuden rajoittamista se ei aina onnistu.

””Se mikä oli totta Raamatun aikaan on totta nytkin, Raamattu on Jumalan sanaa ja sitä täytyy noudattaa sanasta sanaan juuri niin kuin se on kirjoitettukin. ** Tämä on optimi. VL aikaan joka on Raamatun aikaa, lain aikaa, sillä Jumala otti pois siunauksen, jos lakia rikottiin. Esimerkkinä he, jotka eivät rukoile Israelin puolesta >1. Moos. 12:3 Minä siunaan niitä, jotka siunaavat sinua, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun saamasi siunaus tulee siunaukseksi kaikille maailman kansoille."

Raamatun ajan jälkeen elämme seurakunnan aikaa, jolloin ollaan samassa pisteessä, toteutammeko Jumalan tahdon, ottamalla vastaan Herraksemme Hänen lähettämän poikansa.

Tuleva, eli vaivan aika kirkastaa kysymyksen vielä selvemmin, vain marttyyrikuolema Jeesuksessa pelastaa.

Viimeisenä aikana, eli iankaikkisuudessa Jerusalemissa näitä ongelmia ei ole, koska KAIKKI PAHA ON POISTETTU MAAILAMASTA avaruuteen, kuten saatana.

Esim. Mooseksen kirjassa näiden tyyppien iät (Aadam eli 930 vuotta, Set 912 vuotta yms.) on vertauskuvallisia; että niiden elämä oli vain "kylläinen" ja siitä käytetään tällaista vertauskuvaa. Samoin se korosti, että nykyään on olemassa sanontoja (liksom "ei mee putkeen"), joita ois Raamatun aikasten ihmisten hankala ymmärtää, samoin siihen aikaan oli sen mukaan vastaavia, jotka ei meille aukene ilman tulkintaa. ** Miksi? Siellähän nimenomaan sanotaan, että he elivät niin monta vuotta. Vääristelyä ja tyhmyyttä tietämättömyydessä.

Yleisin kohta, jota oon kyselly, on 1.Kor 14:34 ::
    'olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia niinkuin lakikin sanoo.' ** Aina pitää muistaa KENELLE KIRJOITETTIIN ( Tämä oli vastus juutalaiselle ) KUKA KIRJOITTI, ( Paavali, joka tiesi ongelman ) ja MIKSI KIRJOITTI ( siksi, koska Temppelissä miehet kokoontuivat alatasolla ja lukivat kirjoituksia, ja sen jälkeen tulkitsivat niitä ka naiset olivat tasoa kiertävällä parvella, muuntamaa metriä ylempänä ja kurkkivat kaiteen yli ja raosta, miten miehet tulkitsivat kirjoituksia. Osa naista tunsi myös kirjoituksia, ja he pääsivät kodistaan VAIN LAUNATAINA TEMPPELIIN, pois kotoa ja häiritsivät keskeisellä keskustelulla miehiä, jotka keskittyivät lain vaatimaan tehtävään.

Osa jopa huuteli sekaan, kuten varmaankin myös Heprealaiskirjeen kirjoittaja, joka oli nainen. Kirje nimettiin Paavalin kirjoittamaksi, mutta se poikkeaa tuosta poikamies- Paavalin tyylistä ja kun nainen oli yhtä ala- arvostettu Jerusalemissa kuten RY;lläkin, ei voitu tunnustaa, että nainen sen kirjoitti. )

Heille Paavali antoi ohjeen – kysykää kotona mieheltänne! Mistään muusta, kun TÄMÄN ÄÄNEKKÄÄN lauman hälinästä oli KIELTO, ei muusta, eikä hyvin käyttäytyvistä naista.

Paavali kyllä kehottaa, että mies OLISI SEURAKUNNAN PÄÄ, sillä Hän sanoo ohjeen, - Seurakunnan paimenen tulee olla yhden naisen mies, ja vähä- viinainen. Mutta ei kiellä naista olemasta sitä, vaan jättää naisten ”vihaajana” asian käsittelemättä.

Tämäkään ei ole vertauskuvallista, vaan totta, kunhan tuntee kirjoitukset. )

Eli en esim. ole repinyt silmiäni päästäni, kun ne ovat houkutelleet minua syntiin, vaan olen ajatellut, että oleellisempaa on tunnistaa synti ja vastustaa sitä. * Tämä tarkoittaa sitä, ette mene paikaan ja olosuhteeseen, joka sinut syntiin vie.

Tuo VL vertasukuvallisuushan poistaa mm armolahjat täysin, joten hukassa siinä opissa ollaan. Juuri nämä on 1 Kor 14 luvussa.

Vertauskuvallinen on sitä, että verrataan asiaa siihen asiaan, mikä on meille ENTUUDESTAAN TUTTU JA SEN KAUTTA SAAMME YMMÄRYKSEN.

On vertauskuvallista uskomattomalle se, että Pyhä ihminen, uudestisyntynyt saa kasteessa päälleen Kristuksen ruumiin? Mutat meille, jotka olemme saaneet myös Pyhän Hengen, asia on tosi ja siinä on hyvä elää, ei synti tartu.

Näitä ei tiedä uudestisyntymisestä osattomat, joilla ei ole Pyhää Henkeä, siihen Raamattu vastaa ilman vertauskuvaa. Juud. 1:19 >> Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla > He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi
  7. 5. Minä tunsin sinun jo ennenkuin minä sinun valmistin äitis kohdussa, ja pyhitin sinun ennenkuin sinä äidistäs synnyitkään, ja panin sinun kansain prophetaksi.
    Tämä on meidän historiaa, mutta UT on elämää, jossa oli olen ollut osin väärässä.
    14 Olen toki varma, veljeni, siitä että teillä jo on runsaasti hyvää tahtoa ja kaikkea tietoa ja että PYSRTYTTE ITSEKIN NEUVOMAAN TOISIANNE.

15 Silti olen kirjoittanut TEILLE paikoitellen rohkeastikin muistuttaakseni teitä eräistä asioista. Olen tehnyt näin, koska Jumala on armossaan kutsunut minut

16 Kristuksen Jeesuksen palvelijaksi kansojen keskuuteen, toimittamaan Jumalan evankeliumin pyhää pappispalvelua, jotta maailman kansoista tulisi Jumalalle mieluinen, Pyhän Hengen PYHITTÄMÄ UHRI.

Kuka se uhri on? Minä uskon sen olevan Kristus Jeesus, jota näin PH KIRKASTAA.

17 Kristuksen Jeesuksen kunniaksi kerron siitä, mitä olen saanut aikaan palvellessani Jumalaa.

18 En näet rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus on minun kauttani tehnyt saattaakseen maailman kansat kuuliaisiksi, puheiden ja tekojen,

19 tunnustöiden ja ihmeiden avulla, Jumalan Hengen voimalla. Näin olen vienyt päätökseen Kristuksen evankeliumin julistamisen kiertäen kaikkialla Jerusalemista aina Illyriaan saakka.

20 Olen kuitenkin pitänyt kunnia-asianani olla julistamatta evankeliumia niillä seuduilla, joilla Kristuksen nimi jo tunnetaan, jotta en rakentaisi toisen laskemalle perustukselle.

21 Toimin niin kuin on kirjoitettu: -- Ne, joille ei ole kerrottu hänestä, tulevat näkemään, ne, jotka eivät ole kuulleet, tulevat ymmärtämään.

Lue myös tämä.

13 Mutta teidän vuoksenne meillä on täysi syy aina kiittää Jumalaa, te Herralle rakkaat veljemme. Jumala on valinnut teidät ensimmäisinä pelastumaan, kun Henki pyhittää teidät ja te uskotte totuuteen.

Tässä mainitaan selvästi, että Henki Pyhitti Tessalonikalaiset ensimmäisenä TOTUUTEE. Olet oikeassa. Kiitos.

Oli Hyvä että oikaisit, myös tämä on Raamatun mukaan Hengen tehtävä.

Shalom
  8. ei kumarra toiselle, eikä pyllistä toiselle, seisoo vaan jämynä.

Luomiskeromuksessa kerrotaa; Alussa oli sana, sana oli Jumalan tykönä, Jumala oli sana. **Olet todella tietämätön, Sana kirjoitetaan isolla kirjaimelle, koska se on Jeesuksen nimi ennen ihmiseksi tuloa.

Tämä ei ollut siinä jahvistisessa luomiskertomuksessa, vaan Johanneksen evankeliumissa.

jatkuu.. Jumalan Henki liikkui vetten päällä... *’ Niin minä sen sinulle kerroin. Et itse tiennyt. ** Tämä on Jahvistista kertomuksesta.

Jumala sanoi Tulkoon valkeus ja valkeu tuli jne. ** Niin valkeus on myös Jeesus ja Hänen valo oli ainoa valo ensimmäiset kolme vuorokautta, vasta sitten luotiin Aurinko ja Tähdet.

Tästä saa jokainen päätellä loiko Jumala vai/ja Poika maan, taivaan, eläimet ja ihmisen. ** voi.

Poika oli myös Jumala, eli Jumala Jumalasta. Kolminaisuuden persoona maailman Vapahtaja ** Edellisessä kannanotossa kumosit kolminaisuusopin, oliko saarnamiehet muuttamassa mieltäsi? Kolminaisuus ei ole Vapahtaja, vaan Isä, Poika ja Pyhä Henki, ja Poika toimii lain sovittajana, vapahtajana, ja Isä lunastajana.

Pyhä Henki kirkastaa taas Kristusta. Mutta sinua asia ei koske, sovitaan vaan niin.

Raamatussa on kohta( mutta en muista) Kun Isä ja Poika keskustelevat aikojen alussa:" Minä luon, Sinä lunastat. ** Ei ole missään. Koska Isä on lunastaja, poika sovittaja.

Näin varhain oli ihmiskunnan pelastustyö suunniteltu. Poika oli myös kuuliainen Isän tahdolle aina kuolemaan saakka * Sovitustyö sovittiin jo lähes heti. 1 Moos 3; 15 Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:* ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.