Onko kellään tätä samaa ongelmaa... mitä teen, kun pyydän jotakin tuttua vauvamme kummiksi ja jokainen on kieltäytynyt. Viimeksi tänään eräs sanoi, että ei kuule kiinnosta, kun on jo 13 kummilasta ennestään. Toinen taas sanoi, että haluaa muistaa vaan omia lapsiaan. No heillä on tosi iso perhe (15 lasta). Meillä on vauvan lisäksi seitsemän lasta ja ollaan etsitty kissojen ja koirien kanssa ihmisiä kummeiksi. Pitäisihän ne ristiäiset saada äkkiä pois alta. Eipä vaan nyt enää tunnu löytyvän halukkaita kummmeiksi!
WANTED: Kummiksi vauvalle
38
555
Vastaukset
- Ev.lut.kirkon jäsen
Mikä on kivempaa kuin saada oma kummilapsi.
Mutta seurakunnissakin on havaittu sama ongelma. Eikö ne kirkolliskokouksessa päättäneet tai aikoo päättää että pakollista kummien määrää vähennetään yhteen. - 3+9=?
Täälläpäin pidetään sivistymättömänä käytöksenä, jos kieltäytyy kummiudesta.
- On jo 8
Hmmh! Kyllä sen kieltäytymisen silloin ymmärtää jos on jo ennestään toistakymmentä kummilasta. Ainakin pitäisi ymmärtää.
- <>
On jo 8 kirjoitti:
Hmmh! Kyllä sen kieltäytymisen silloin ymmärtää jos on jo ennestään toistakymmentä kummilasta. Ainakin pitäisi ymmärtää.
vai osallistua kasvatukseen ja rukoilla lapsen puolesta.
- >>
<> kirjoitti:
vai osallistua kasvatukseen ja rukoilla lapsen puolesta.
Rukoilusta ei ole todistettavasti mitään hyötyä lapselle. Rukoilijaa itseään se saattaa toki rauhoittaa.
- kummi(tus)
Kummiuteenhan kuuluu ainakin periaatteessa jonkinlainen vastuu, ja vastuun ottamisen pitäisi aina olla vapaaehtoista. Varsinkin, kun kyseessä on kasvava lapsi ja nuori, jonka kummina on oltava ainakin niin kauan kunnes hän on täysi-ikäinen.
Itse loukkaannuin omassa mielessäni, kun tuttava pyysi lapsensa kummiksi ja ilmoitti samaan hengenvetoon, että eihän siitä voi kieltäytyäkään. En kieltäytynyt, mutta tunne-elämän tasolla tämä kummius on ollut minulle jotenkin hankala ja vastentahtoinen, kuin väkisin työnnettyä pakkopullaa. Jos olisi kysytty ystävällisesti ja jätetty asia minun ratkaistavakseni, se olisi ollut vapaaehtoista ja tuohon kummiuteen suhtautuisi aivan toisin. Nyt minusta vain oli päätetty tehdä kummi.
Asia oli silloin minulle niin yllättävä ja loukkaava, etten älynnyt kieltäytyä. Myöhemmin olen ajatellut, että vanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapselleen, jos hankkivat tälle kummit tuolla tyylillä.
- 4+3
Sellaista ei Raamatussa ole. Onhan se kaunis tapa ja ajatus, mutta harmillista on, että tämän kirkon itse keksimän säännön takia moni lapsi jätetään kastamatta. Se on faktaa. Ei ole välttämättä kummiksi halukkaita.
Muuttoliikkeen ja muun syyn takia ei kaikilla ole laajaa ystäväpiiriä ja siitä piiristä ei löydy halukkaita,- maailmassa
kummipula johtuu siitä, että vaatimukset ovat kovat: kummin pitää olla konfirmoitu ja vieläpä kirkon jäsen.
- 10+17=?
Tannoin, jolloin sosiaaliturvaa ei tunnettu, oli kummien tehtävä huolehtia lapsesta, mikäli tämä jäi orvoksi.
- Tuiralainen
maailmassa kirjoitti:
kummipula johtuu siitä, että vaatimukset ovat kovat: kummin pitää olla konfirmoitu ja vieläpä kirkon jäsen.
Sama ongelma vaivaa myös suomalaisissa seurakkunnissa, kun niin monet ihmiset eroaa kirkosta hetikun täyttää 18. VL ihmiset pysyttelevät kyllä kirkossa, mutta kun lapsia syntyy perheissä kovasti paljon, ei kummeja tahdo joka ry.llä ja suvussa oikein enää riittää.
- rouva28000
eipä ole mua kukaan kummiks pyytäny, vaikka omiakin lapsia jo on..
- Peippo pyysi...
Oletkohan sinä uskomassa...?
- rouva28000
Peippo pyysi... kirjoitti:
Oletkohan sinä uskomassa...?
olen ja ry:n jäsen myös.
- *sirkka
mutta jostain olen saanut sen käsityksen, ettei kummiudesta voisi kieltäytyä. Toinen, mistä ei voisi (taas käsitykseni mukaan) kieltäytyä on, kun pyydetään arkunkantajaksi hautajaisiin.
Mielesäni kummiudesta on nykyisin tehty, tai on tullut tavaksi muistaa kummilastaan monesti vuodessa jos jonkinlaisin lahjoin. Eipä siis ihme, että monen muistaminen tahtoo rasittaa.
Itse älysin ottaa selvää omista kummeistani vasta aikuisena, jolloin jo kaksi heistä oli kuollut. Omien lasteni kummeista on monenlaisia kokemuksia. Joku on taatusti muistanut jouluina, syntymäpäivinä, rippijuhlissa ja lakkiaisten aikoihin. Toinen ääripää on eräs kummi, joka ei tullut ristiäisiin, koska hän kertomansa mukaan noudatti kehotusta "antaa kuolleitten haudata kuolleensa" vuonna -78, jolloin meidän kanssa ei saanut olla missään tekemisissä hoitokokousten sääntöjen mukaan.
Toivottavasti saatte lapsellenne sydämelliset kummit! Onnea vauvanne syntymän johdosta!
Lämpimin ajatuksin Sirkka- gummakummi
Minun siskontyttärelläni on seitsenlapsinen vl-perhe. Jokaisen lapsen syntymän jälkeen olen odottanut, että jotakuta kirkkoon kuuluvaa ei-vl-sukulaista pyydettäisiin kummiksi. Esim. omia parikymppisiä tyttäriäni, joista vanhempi on kolmen "uskottoman" lapsen kummi, mutta nuorempi ei vielä kenenkään.
Vanhempi tyttäreni ollut hyvä kummitäti kummilapsilleen, ja varmasti nuorempikin olisi. Samoin muut serkut.
Mutta eipä vain ole kummiksi kukaan sukulaisista kelvannut. Edes häihin ei morsiamen lähisukua kutsuttu kuin kourallinen. Sulhasen puolelta kelpasi kaukaisemmatkin sukulaiset. Meidän suvussa kun ei juuri ole vl-uskovaisia muutamaa "luopiota" lukuunottamatta. Toinen suku on kelpo vl-väkeä kauttaaaltaan.
Minä olen tullut siihen tulokseen, ettei vl-uskovaiselle voi olla kummina kuin vain "oikein uskomassa" oleva.
Olen siis luopunut jo toivosta. Ja jos joskus semmoinen "erreys" sattuisi, että tämä perhe hyvien kummien loppuessa pyytäisi tyttäriäni kummeiksi, käskisin heidän ehdottomasti kieltäytyä kunniasta. - Rebekka*
gummakummi kirjoitti:
Minun siskontyttärelläni on seitsenlapsinen vl-perhe. Jokaisen lapsen syntymän jälkeen olen odottanut, että jotakuta kirkkoon kuuluvaa ei-vl-sukulaista pyydettäisiin kummiksi. Esim. omia parikymppisiä tyttäriäni, joista vanhempi on kolmen "uskottoman" lapsen kummi, mutta nuorempi ei vielä kenenkään.
Vanhempi tyttäreni ollut hyvä kummitäti kummilapsilleen, ja varmasti nuorempikin olisi. Samoin muut serkut.
Mutta eipä vain ole kummiksi kukaan sukulaisista kelvannut. Edes häihin ei morsiamen lähisukua kutsuttu kuin kourallinen. Sulhasen puolelta kelpasi kaukaisemmatkin sukulaiset. Meidän suvussa kun ei juuri ole vl-uskovaisia muutamaa "luopiota" lukuunottamatta. Toinen suku on kelpo vl-väkeä kauttaaaltaan.
Minä olen tullut siihen tulokseen, ettei vl-uskovaiselle voi olla kummina kuin vain "oikein uskomassa" oleva.
Olen siis luopunut jo toivosta. Ja jos joskus semmoinen "erreys" sattuisi, että tämä perhe hyvien kummien loppuessa pyytäisi tyttäriäni kummeiksi, käskisin heidän ehdottomasti kieltäytyä kunniasta.Meidän lapsillamme on sekä vl-että ei vlkummeja. Tuntematta tapaustasi henkilökohtaisesti arvelen että voi olla muitakin syitä kuin se, että tyttäret eivät ole vlliä. Itse ainakin olen pitänyt sukulaisuutta tärkeämpänä sitä valintaperustetta ovatko ihmiset sellaisia kenen kanssa tulee pidettyä yhteyttä jatkossakin. Siis toisten kanssa kemiat sopii paremmin yhteen. Toki tietenkin voi jollakin olla syynä ja valintaperusteena tuo mainitsemasi asia.
Sitä, että häihin kutsutaan sukulaisia sillä perusteella jakavatko nämä saman uskonkäsityksen, en ymmärrä ollenkaan. Sukulaiset ovat siinä tilanteessa mielestäni tasan samalla viivalla. Ihmisarvo ei riipu siitä onko vl vai ei. - löytyy kyllä
gummakummi kirjoitti:
Olen siis luopunut jo toivosta. Ja jos joskus semmoinen "erreys" sattuisi, että tämä perhe hyvien kummien loppuessa pyytäisi tyttäriäni kummeiksi, käskisin heidän ehdottomasti kieltäytyä kunniasta.Kannattaa kysellä vaikka puolitutuiltakin nuorilta ja yksinäisiltä, että kenellä ei ole vielä kummilasta. Tiedän, että on olemassa myös henkilöitä, jotka toivoisivat omaa kummilast, mutta ei sellaista vielä ole. :)
- Syntilistan mukaan
gummakummi kirjoitti:
Olen siis luopunut jo toivosta. Ja jos joskus semmoinen "erreys" sattuisi, että tämä perhe hyvien kummien loppuessa pyytäisi tyttäriäni kummeiksi, käskisin heidän ehdottomasti kieltäytyä kunniasta.Kyllä tämä epäuskoisten kummien ottaminen on kiellettyä.
"Joskus maailman rakkaus ja kunnia saattaa panna kristityn valitsemaan lapsilleen epäuskoisia lukeneita kummeja, joilla on arvostusta tämän maailman silmissä. Mutta koska kummin tehtävänä on kasvattaa lasta Jumalan pelossa ja opastaa häntä taivastiellä, ei epäuskoisista ole tähän tehtävään. Emme pane epäuskoisia kummeja lapsillemme. "
Seurakuntapäivät Jämsässä
Päivämies 19.1.1977
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit#cite_note-1 - 13 + 6
Rebekka* kirjoitti:
Meidän lapsillamme on sekä vl-että ei vlkummeja. Tuntematta tapaustasi henkilökohtaisesti arvelen että voi olla muitakin syitä kuin se, että tyttäret eivät ole vlliä. Itse ainakin olen pitänyt sukulaisuutta tärkeämpänä sitä valintaperustetta ovatko ihmiset sellaisia kenen kanssa tulee pidettyä yhteyttä jatkossakin. Siis toisten kanssa kemiat sopii paremmin yhteen. Toki tietenkin voi jollakin olla syynä ja valintaperusteena tuo mainitsemasi asia.
Sitä, että häihin kutsutaan sukulaisia sillä perusteella jakavatko nämä saman uskonkäsityksen, en ymmärrä ollenkaan. Sukulaiset ovat siinä tilanteessa mielestäni tasan samalla viivalla. Ihmisarvo ei riipu siitä onko vl vai ei.Lueppa tuosta toisesta viestistä, teidän lahkossa on kielletty ottamasta muita kuin lestadiolaisia kummiksi. Muut ulos sulkeminen toteutuu tässäkin.
- gummakummi
Rebekka* kirjoitti:
Meidän lapsillamme on sekä vl-että ei vlkummeja. Tuntematta tapaustasi henkilökohtaisesti arvelen että voi olla muitakin syitä kuin se, että tyttäret eivät ole vlliä. Itse ainakin olen pitänyt sukulaisuutta tärkeämpänä sitä valintaperustetta ovatko ihmiset sellaisia kenen kanssa tulee pidettyä yhteyttä jatkossakin. Siis toisten kanssa kemiat sopii paremmin yhteen. Toki tietenkin voi jollakin olla syynä ja valintaperusteena tuo mainitsemasi asia.
Sitä, että häihin kutsutaan sukulaisia sillä perusteella jakavatko nämä saman uskonkäsityksen, en ymmärrä ollenkaan. Sukulaiset ovat siinä tilanteessa mielestäni tasan samalla viivalla. Ihmisarvo ei riipu siitä onko vl vai ei.Minä olen tämän siskontyttäreni syntymästä asti ollut tiiviisti yhteyksissä häneen. Myöhemmin myös perheeni. Nykyisin näemme harvemmin, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin. Tuon perheen lapset ovat ihania ja olen aivan höperönä heihin. Minä kun itse en ole mummu, niin haluan aina leikkiä lasten kanssa, pitää sylissä ja kuunnella lasten juttuja.
Aikuiset tyttäreni kulkevat jo omia polkujaan, mutta lapsuudessaan tämä siskontyttöni oli heille tärkeä ja mukava kaveri. Siksikin olen vähän odotellut kummipyyntöjä.
En näe mitään muuta syytä siihen, että esim. meidän tytöt eivät kelpaa kummeiksi, kuin tämä erottava vl-usko.( Eivätkä tyttäreni siitä ole ollenkaan hernettä neniinsä vetäneetkään, minä tässä vain niuhoilen ja ihmettelen.)
Ymmärränhän minä, että kummin tehtävä on tärkeä siksikin, että kummin pitäisi pystyä tukemaan myös kristillistä kasvatusta. Sitähän meidän tytöt eivät vl-uskovaisille voi antaa. He kun eivät kovin paljon tiedä uskon asioista, etenkään lestadiolaisuudesta. Ihmettelevät vain joskus serkkutyttönsä vl-uskon "sääntöjä".
Minä olen seurannut lapsuudestani asti vl-uskoa ja muistanpa ne erottelun ajatkin, kun vl-uskovaisia kiellettiin "vetämästä yhteistä iestä uskottomien kanssa".
Nykyään taas näyttäisi siltä, että on synnittömämpää seurustella myös meidän tavallisten talliaisten kanssa.
Liekö minulle jotenkin jäänyt alemmuudentunne tuolta ajalta? Mieheni vl-sukulaisetkin lakkasivat pitämästä suuremmin yhteyksiä meihin tuolloin 80-luvun alussa. Tai voihan olla, me vain olemme niin tylsiä ihmisiä. Ja eiväthän ihmiset muutenkaan kyläile.
Hääkutsumattomuus tuntuu närästävän monia sukulaisiamme vieläkin. Jokainenhan saa tietysti kutsua häihinsä kenet haluaa, ja jos uskonystävät on läheisempiä kuin sedät, tädit ja serkut, niin johonkinhan se raja on silloin isoissakin häissä vedettävä. - Alempaa kastia
Syntilistan mukaan kirjoitti:
Kyllä tämä epäuskoisten kummien ottaminen on kiellettyä.
"Joskus maailman rakkaus ja kunnia saattaa panna kristityn valitsemaan lapsilleen epäuskoisia lukeneita kummeja, joilla on arvostusta tämän maailman silmissä. Mutta koska kummin tehtävänä on kasvattaa lasta Jumalan pelossa ja opastaa häntä taivastiellä, ei epäuskoisista ole tähän tehtävään. Emme pane epäuskoisia kummeja lapsillemme. "
Päivämies 19.1.1977
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit#cite_note-1Siinähän se on mustaa valkoisella. Kiitos tiedosta! Aika tarkasti vl-perheet tätä nykyisin noudattavatkin.
- Rebekka*
13 + 6 kirjoitti:
Lueppa tuosta toisesta viestistä, teidän lahkossa on kielletty ottamasta muita kuin lestadiolaisia kummiksi. Muut ulos sulkeminen toteutuu tässäkin.
Minulta ei ole kukaan kieltänyt mitään. Käytän omia aivojani. Myös tässä kummiasiassa. Ja niin tekevät monet muutkin.
- Rebekka*
gummakummi kirjoitti:
Minä olen tämän siskontyttäreni syntymästä asti ollut tiiviisti yhteyksissä häneen. Myöhemmin myös perheeni. Nykyisin näemme harvemmin, mutta useamman kerran vuodessa kuitenkin. Tuon perheen lapset ovat ihania ja olen aivan höperönä heihin. Minä kun itse en ole mummu, niin haluan aina leikkiä lasten kanssa, pitää sylissä ja kuunnella lasten juttuja.
Aikuiset tyttäreni kulkevat jo omia polkujaan, mutta lapsuudessaan tämä siskontyttöni oli heille tärkeä ja mukava kaveri. Siksikin olen vähän odotellut kummipyyntöjä.
En näe mitään muuta syytä siihen, että esim. meidän tytöt eivät kelpaa kummeiksi, kuin tämä erottava vl-usko.( Eivätkä tyttäreni siitä ole ollenkaan hernettä neniinsä vetäneetkään, minä tässä vain niuhoilen ja ihmettelen.)
Ymmärränhän minä, että kummin tehtävä on tärkeä siksikin, että kummin pitäisi pystyä tukemaan myös kristillistä kasvatusta. Sitähän meidän tytöt eivät vl-uskovaisille voi antaa. He kun eivät kovin paljon tiedä uskon asioista, etenkään lestadiolaisuudesta. Ihmettelevät vain joskus serkkutyttönsä vl-uskon "sääntöjä".
Minä olen seurannut lapsuudestani asti vl-uskoa ja muistanpa ne erottelun ajatkin, kun vl-uskovaisia kiellettiin "vetämästä yhteistä iestä uskottomien kanssa".
Nykyään taas näyttäisi siltä, että on synnittömämpää seurustella myös meidän tavallisten talliaisten kanssa.
Liekö minulle jotenkin jäänyt alemmuudentunne tuolta ajalta? Mieheni vl-sukulaisetkin lakkasivat pitämästä suuremmin yhteyksiä meihin tuolloin 80-luvun alussa. Tai voihan olla, me vain olemme niin tylsiä ihmisiä. Ja eiväthän ihmiset muutenkaan kyläile.
Hääkutsumattomuus tuntuu närästävän monia sukulaisiamme vieläkin. Jokainenhan saa tietysti kutsua häihinsä kenet haluaa, ja jos uskonystävät on läheisempiä kuin sedät, tädit ja serkut, niin johonkinhan se raja on silloin isoissakin häissä vedettävä.Ikävää miten 70 - 80 lukujen tapahtumat heittävät juonteitaan vielä näihin päiviin asti. Elämä ei ole laidastakaan samanlaista kuin tuolloin, se oli käsittämättömän sekavaa ja ahdistavaa aikaa. En ihmettele, joka on silloin lähtenyt liikkeestä, että outo olo on. Ei voi tietää tilannetta tänä päivänä.
Mutta edelleen voi olla yksittäisiä "lakihenkisiä" tiukkapipoja, joiden elämästä uskovaisen ilo on kaukana. Ja sen saa myös lähiympäristö tuntea nahoissaan. - Peippo pyysi
Kaunis kiitos Sinulle, Sirkka, ystävällisistä sanoistasi. Onnellista alkanutta vuotta. T. "Peippo pyysi" eli kaikesta huolimtta hyvin onnellinen vauvan äiti!
- yksittäisen
Päivämies 19.1.1977
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit#cite_note-1ihmisen mielipide, ei mikään vuosikokouspäätös.
yksittäisen kirjoitti:
ihmisen mielipide, ei mikään vuosikokouspäätös.
"Tuo on
yksittäisen 3.1.2010 17:23 ihmisen mielipide, ei mikään vuosikokouspäätös"
Päivämieheen toimitettava materiaali saa SRK:n hyväksynnän? Jos SRK ei jotain asiaa pidä oikeana, niin sitä ei myöskään päivämiehessä julkaista. Tuskin päivämiehessä julkaistaan yksittäisen ihmisen mielipiteitä jos SRK:n johto on siitä mielipiteestä erimieltä? Eihän päivämiehessä ole edes yleisön osastoa mihin ihmiset voisivat kirjoitella.- kappas vain
Päivämies 19.1.1977
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit#cite_note-1Minut, epäuskoinen, pyydettiin vl-lapselle kummiksi pari vuotta ennen tuota kirjoitusta. Olinkohan sitten myöhemmin "ymmärtämättömyydessä tehty väärä valinta"? Olin siitä autuaan tietämätön.
murehdit, kumpikaan ei ole kristillisiä juttuja, ovta pakanallisia.
Jospa Jumala Pojassaan haluaa sinulle osoittaa, etteä elä Raamatun mukaan. Siunatkaa vain vauva ja sillä siisti. Kyllä Hän kasteelle menee jos haluaa vartuttuaan seurata Jeesusta, kuten Raamattu sen sanoo.- 17+2
pakannallisesta toimenpiteestä kieltäytyä, joten älä ohita sitä noin vain.
17+2 kirjoitti:
pakannallisesta toimenpiteestä kieltäytyä, joten älä ohita sitä noin vain.
ja ei minua kukaan oatkkaan, sillä elän Raamatun mukaan.
- Tämä on syy
nussivat kuin kanit ja jälkeä syntyy. Siksi on vaikea löytää kummeja.
- jop jep
Äitiäni ja isääni pyydettiin 70-80-luvulla VIIDEN eri perheen (vanhoillislestadiolaisia) lapsen kummeiksi. Äitini syntyi vl-perheeseen, mutta luopui vl-uskosta jo alle parikymppisenä. Silti hän (ex-vl) ja isäni kelpasivat kummeiksi äitini sisarusten lapsille. Näin siis Keski-Pohjanmaalla. Monta vastaavaa tapausta tiedän. Ihan päinvastoin on siis toimittu kuin tuossa Päivämiehen jutussa vuodelta 1977. Samoin nykyään. Kyllä tämä on perheen oma asia.
- Mävaaan
jop jep kirjoitti:
Äitiäni ja isääni pyydettiin 70-80-luvulla VIIDEN eri perheen (vanhoillislestadiolaisia) lapsen kummeiksi. Äitini syntyi vl-perheeseen, mutta luopui vl-uskosta jo alle parikymppisenä. Silti hän (ex-vl) ja isäni kelpasivat kummeiksi äitini sisarusten lapsille. Näin siis Keski-Pohjanmaalla. Monta vastaavaa tapausta tiedän. Ihan päinvastoin on siis toimittu kuin tuossa Päivämiehen jutussa vuodelta 1977. Samoin nykyään. Kyllä tämä on perheen oma asia.
Mistä syystä tuommonen pöljä päätös ylipäätään on tehty, voi kysyä! Eikö se pitäs julkisesti kumota Päivämiehessä. Tulisi kaikille selvyys.
Mävaaan kirjoitti:
Mistä syystä tuommonen pöljä päätös ylipäätään on tehty, voi kysyä! Eikö se pitäs julkisesti kumota Päivämiehessä. Tulisi kaikille selvyys.
Ovat ihan sairaita joita julkisuuteen putkahtelee. Jos kyseiset vl-opit eivät ole enään voimassa, niin olen samaa mieltä, että ne tulisi myös yhtä julkisesti kumota. Ja kaikki muutkin opit jotka eivät ole enään voimassa, kaikki asiat on retuperällä ja vääryydet korjaamatta.
Miten kukaan täysjärkinen ihminen on enään voinnut uskoa vl-liikkeen oppeihin, ja uskonut vielä että noilla sairailla opeilla tie käy taivaaseen varmasti? Olisi luullut että suurin osa ihmisistä olisi koko vl-liikkeen jättänyt. Ehkä jättivätkin, ja siksi SRK:n oli keksittävä ehkäisysynti, että jäsen määrä saadaan pidettyä edes jonkinalaisena, ja ehkäisy on syntiä opin vuoksi vl-liike on pystynyt jäsen määräänsä kasvattamaan. He jotka jäivät pakotettiin tavallaan pitämään vl-liike toiminnassa.
Osaakohan SRK:n johto yhtään edes hävetä kun noita päivämiehen kirjoituksia putkahtelee julkisuuteen ja ovat kaikkien luettavissa? Tai jos uskovat itse tosiiaan noin miten opettavat, niin tuskin silloin ymmärtävät edes hävetä. Mutta monia ns. tavallisia vl-ihmisiä nuo kirjoitukset varmaan hävettävät.- Virhe tunnustettava
Emmalia kirjoitti:
Ovat ihan sairaita joita julkisuuteen putkahtelee. Jos kyseiset vl-opit eivät ole enään voimassa, niin olen samaa mieltä, että ne tulisi myös yhtä julkisesti kumota. Ja kaikki muutkin opit jotka eivät ole enään voimassa, kaikki asiat on retuperällä ja vääryydet korjaamatta.
Miten kukaan täysjärkinen ihminen on enään voinnut uskoa vl-liikkeen oppeihin, ja uskonut vielä että noilla sairailla opeilla tie käy taivaaseen varmasti? Olisi luullut että suurin osa ihmisistä olisi koko vl-liikkeen jättänyt. Ehkä jättivätkin, ja siksi SRK:n oli keksittävä ehkäisysynti, että jäsen määrä saadaan pidettyä edes jonkinalaisena, ja ehkäisy on syntiä opin vuoksi vl-liike on pystynyt jäsen määräänsä kasvattamaan. He jotka jäivät pakotettiin tavallaan pitämään vl-liike toiminnassa.
Osaakohan SRK:n johto yhtään edes hävetä kun noita päivämiehen kirjoituksia putkahtelee julkisuuteen ja ovat kaikkien luettavissa? Tai jos uskovat itse tosiiaan noin miten opettavat, niin tuskin silloin ymmärtävät edes hävetä. Mutta monia ns. tavallisia vl-ihmisiä nuo kirjoitukset varmaan hävettävät."...monia ns. tavallisia vl-ihmisiä nuo kirjoitukset varmaan hävettävät. "
Eikö jo alkeellinen rehellisyys vaadi että Päivämiehessä pitää julkaista kirjoitus jossa tuo kummi-kielto ja muut älyttömyydet joita Päivämiehessä on ollut, kumotaan. Ei kait lehti voi noin vain jatkaa ikään kuin ei olisi mitään tapahtunut?
- Ehdottaja (M)
Tuttua...vuosien takaa!
Nyt on kirkolliskokouksessakin ollut esillä kummien lukumäärä.
Olisi tärkeää saada kummien pakollinen määrä laskettua yhteen. Enemmänhän voi aina olla. Nyt on tämä kaksi ollut pakollinen.
Jo edellisellä polvella eli minulla oli todellisia vaikeuksia löytää kahta kirkkoon kuuluvaa kummia lapselle. Ongelma oli suuri jo toisen lapsen kohdalla. Kolmannelle ei kummeja enää olisi löytynyt, jos kolmas lapsi olsi syntynyt.
Suurin osa sukulaisista ja ystävistä on eronnut kirkosta. Ja sama jatkuu pahenevasti omien lasteni osalta. Itselleni oli tärkeää saada lapset kastettua. Kastamattomuus olisi ollut ihan mahdoton ajatuskin, oman uskoni vastaista ja olisi tietysti vaivannut mieltä jatkuvasti.
Piti siis etsiä isovanhempien sukupolvesta kummeja. Tämä merkitsee usein sitä, että kummi ei ole enää konfirmaation tapahtuessa läsnä, jos ylipäätään on enää elossa. Kun lapsen kristillinen kasvatus oikeasti on vain vanhempien varassa aika suurella osalla lapsia, niin eikö todellakin vähempi määrä kummeja riitä...
Tai miksi ylipäätään on koko kummiasiaa? Kastaminen pitäsi olla aina ilman muuta mahdollista, jos vanhemmat sitä haluavat (ja ovat itse kirkon konfirmoituja jäseniä). Niin keskeisestä asiasta on kyse.
Unohdettakoon kuvitelmat siitä, että saataisiin ateisteja muka muodollisiksi kirkon jäseniksi kummiudella, joka ei oikeasti merkitse sisällöltään muuta kuin vuosittaisten lahjojen ostamista ja konfirmaatioon ristin hankkimista. Tällä ei ole kovin suurta merkitystä sen oikean kasteen ja kummiuden ajatuksen kanssa.
Miksi ei kummius voi olla kokonaan vapaaehtoista. Jos kummia ei ole miksi ei vanhempien kasvatusvastuuseen luoteta? Onko mitään mieltä siinäkään, jos aletaan etsimään kummeja hyväntekeväisyysjärjestöistä kuten nyt on laita hautajaisten kantajia etsittäessä. Tuleeko sitten ventovieraita, jotka vain muodollisesti ovat nimi kirjassa. Tätäkö on luterilaisuus tulevaisuudessa?- etsivä-xx
Miksi lainaat toisten mielipidettä suoraan ja esität omanasi.
Olet lisännyt alkuun vain lauseen "tuttua vuosien takaa."
Tämä on sanasta sanaan omaa tekstiäni Espoon verkkosivustolta Ti Touko 26, 2009 16:58
kummien lukumäärä
http://www.espoonseurakunnat.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=206
kirjoitin kirjoitukseni nimimerkillä "onko todellista sisältöä" koska en ole vakiokirjoittaja ko palstalla, vaan kyseessä oli satunnainen vierailu sillä kertaa. Sillä sinänsä ei ole merkitystä, millä nimimerkillä kirjoitukseni silloin tein.
En pidä menettelyä korrektina vaikka kirjoitukseni tähän yhteyteen sopiikin. Voi kertoa, että kyseessä on lainaus.
Silloin toivoin keskustelua aiheesta, mutta mielipiteitä ei Espoon seurakuntayhtymän keskustelusivustoille ilmaantunut. Täällä aiheesta on syntynyt enemmän keskustelua.
- jullet on?
Olen siskoni lapselle kummi. Tulin sellaseksi silloin, kun vielä kuuluin kirkkoon ja olin ehkä nimellisesti uskossa. Nykyisin olen eronnut kirkosta, ja olen maailmankatsomukseltani skeptikko/ateisti, riippuen tulkinnasta. Miten on, onko minulla vielä ne kummin velvollisuudet, jotka sain osallistua kummilapseni kasvatukseen ja ehkä valmentamiseen tulevaa elämää ja sen haasteita varten. Entä jos tulen kummilapselleni kertoneeksi joitain elämän tosiasioita, jotka ovat ristiriidassa lestadiolais opin kanssa. Tuleeko minulle ripustaa myllynkivi kaulaan ja upottaa meren syvyyteen?
ps. Sukellus on rakkain harrastukseni...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671232- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335695- 51661
- 51638
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574