Vapaa kuvaus

Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/

Aloituksia

32

Kommenttia

7983

1. Enkä minä ;D

Kristittyjen vainot loppuivat 310-luvulla.
    Kristinuskon asema muuttui merkittävästi, kun keisari Konstantinos, joka sai myöhemmin lisänimen Suuri takasi uskonnonvapauden.
    Valmistauttuessaan taisteluun hän oli auringossa nähnyt Kristus-monogrammin sekä tekstin "tässä merkissä olet voittava". Ja tämän jälkeen
    Konstantinos ei ainoastaan sallinut kristinuskoa vaan alkoi suosia ja edistää sitä.

Keisarin kääntyminen Voittamattoman Auringon palvojasta kristityksi ei merkinnyt suurta muutosta, olihan aurinkokulttikin monoteistinen.
    Vaikka konstantinolaisen käänteen takana oli ehkä myös poliittiset syyt niin ei
    ole syytä epäillä, etteikö keisari olisi ollut itsekin kristitty, vaikka ottikin kasteen ajan tavan mukaan vasta kuolinvuoteella...

Konstantinoksen kuoleman jälkeen pakanallisten jumalten johtoasema yritettiin palauttaa, mutta kristinuskosta oli tullut liian voimakas hävitettäväksi ja näin
    Keisari Theodosius Suuri teki siitä valtionuskonnon 380-luvulla

Monien vallalla olleiden harhaoppien takia Keisari Konstantinos Suuri kutsui koolle konsiilin eli kirkolliskokouksen Nikaiaan vuonna 325. Siellä kolminaisuusoppi hyväksyttiin kirkon viralliseksi opiksi. Se vahvistettiin lopullisesti Konstantinopolin konsiilissa
    v 381. Näin syntynyttä uskontunnustusta kutsutaan Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustukseksi.
    Se yhdessä Apostolisen uskontunnustuksen (v.150) kanssa on edelleen
    käytössä kaikkialla kristikunnassa.

Oppiriitojen vuoksi kirkolliskokouksia kutsuttiin koolle myöhemminkin.
    Khalkedonin konsiilissa v. 451 määriteltiin oppi Kristuksen kahdesta luonnosta.
    Sen mukaan Jeesus on yhtä aikaa sekä kokonaan Jumala että kokonaan ihminen.
    Näin torjuttiin sekä ne harhaopit, jotka pitivät Jeesusta Jumalana ja näennäisesti vain ihmisenä että ne, joiden mukaan Jeesus oli vain ihminen.

)Ps. Teos josta olen ottanut tietoja tähän on
    AD2000 KRISTINUSKO JA KRISTILLISET KIRKOT joka kattaa lukion
    evankelisluterilaisen uskonnon samannimisen kurssin, joka määritellään lukion
    opetussuunnitelman perusteissa
    Tämä on erittäin hyvä supistettu teos Kirkkojen historiasta ja loppuosassa
    hyvä ENSYKLOPEDIA eri sanontojen merkityksille ! :)
    Ja tästä löytyy kristinuskon kehitys hienosti ja selväpiirteisesti kerrottuna ! :)
    Hyvä kirja ! Ja kirpparilta ostettu 5 eurolla ! ;D
    Olen käyttänyt tätä usein ja lisännyt siihen eri alkusanojen merkityksiä :)
  2. Ja sinä "SYYTTÄJÄ" !
  3. Niin ei tämä "noita" tässä mielestäni ole mikään "demoni" eikä myöskään "Samuel" ole mikään demoni !
    Vaan ongelma henkimaailmaan tunkeutumisessa on se, että silloin ihminen joutuu alttiiksi kaikelle mitä henkimaailma pitää sisällään eli myös pahan demoniset voimat, langenneet enkelit, ja muu sellainen !
    Ja tästä syystä Jumala suojellakseen ihmistä rakkaudessaan varoittaa ihmisiä, että sellaista ei saa harjoittaa mutta Jumala ei sano etteikö se olisi mahdollista !
    Aina kun Jumala antaa kiellon/käskyn ihmiselle, niin sen tarkoitus on suojella ihmistä, koska Jumalalla on hyvä tahto ihmistä kohtaan...ihan kaikkia kohtaan.."noita-akkaakin" kohtaan, ja siksi Jumala kieltää yrittää ottamasta yhteyttä henkivaltoihin missä ilman Jeesusta olemme suuressa vaarassa !

Olen ollut joskus Stop-huumeilla päihdetyöntekijänä vähän aikaa ja siellä olen kuullut aika hurjia tarinoita ihmisistä, jotka ovat harrastaneet okkultismia ja sitä kautta todella eräskin väitti että hän tietää mitä pahat voimat saa aikaiseksi ja nämäkin olivat silponeet itseään !
    Samoin myös kerran kuuntelin erästä Ryttylän lähetyskeskuksen vanhaa pappia, joka kertoi että hän on tavannut useampia tälläisiä ns."riivattuja" ja heillä kaikilla on ollut taustalla tätä okkultismia eli he olivat jotenkin antaneet itsensä alttiiksi vieraille henkivalloille ja tämäkin pappi kertoi tarinan Ryttylästä eräästä tytöstä joka vääntelehti ja puhui välillä miehen ja välillä naisen äänellä ja lopulta sinkoutui seinään kun he papit yöllä rukoili hänen puolestaan Ryttylän lähetyskeskuksessa...
    Ja en usko että tämä vanha pastori valehteli sillä hän puhui aivan yleisesti Joutjärven kirkossa pahan voimia käsittelevässä tilaisuudessa !

Eli se miksi Jumala kieltää vainajahenkiin yhteydenottoa on juuri se, että
    ihminen altistuu silloin suureen vaaraan kohdata myös sen ei toivotun maailman eli demonihenget !
  4. Ja vielä kun puhutaan ns. "Tuonelasta" (hebr. "sheol") eli tästä tästä ns.
    "kuolleiden valtakunnasta", " Aabrahamin helmasta", "Paratiisista", "Kolmannesta taivaasta" ns.henkimaailmallisesta "välitilasta", joka on jakautunut kahteen eri osaan...niin... vertaa:

Luuk16:24 Rikas mies sanoo: "Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään MINUN KIELTÄNI" :O

Eli tässä kohden jossa puhutaan rikkaasta miehestä ja tuonelasta ja sen vaivan puolesta niin siinä ei puhuta mistään "helvetin tulesta" ja liekeissä käristymisestä vaan siitä, että siellä tämän rikkaan miehen "omat puheet ja sanat" mitä hän maan päällä on puhunut vaivaavat häntä..."lähetä Lasarus jäähdyttämään KIELTÄNI ! "
    Eli ihmisen omat teot ja puheet vaivaavat häntä siellä tuonelan huonommalla puolella, mikä onkin aivan ymmärrettävää ja siksi rikas mies kysyykin, että voisiko vaikka Lasarus mennä kertomaan hänen 5 veljelleen ettei he vaan joutuisi tähän vaivan paikkaan... ja tämä kertomus ei siis sano etteikö se olisi mahdollista, vaan Aabraham sanoo ( 16:31):"'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

VRT vielä: Room 10:10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja SUUN tunnustuksella pelastutaan." :)
  5. Niin ???? ETKÖ YMMÄRRÄ ????

Kuolemahan ei siis tarkoita koskaan minkään päättymistä vaan siinä aina "joku eroaa jostakin"...Raamattu tuntee kolme tapaa kuolla:
    1) Hengellisessä kuolemassa mikä tapahtui syntiinlankeemuksessa ihminen erotettiin Jumalastaan
    2) Ruumiillisessa kuolemassa sielu eroa ruumiista
    3) ja ns."Toisessa kuolemassa" joutuu ihminen lopullisesti eroon
    Jumalastaan ja Hänen pitkämielisyydestään ja tämä tapahtuu maailman lopulla.

JA MITÄ NYT TAPAHTUU TÄSSÄ NS."TOISESSA KUOLEMASSA" !
    JOKA EI KOSKE ENÄÄ "UUDESTISYNTYNEITÄ" !

Kuolema ja Tuonela heitetään tuliseen järveen kun niitä ei enää tarvita, iankaikkisuudessa; samoin kaikki ne ihmiset joita ei ole kirjoitettu Karitsan elämän kirjaan heitetään tuliseen järveen.
    Toinen kuolema on iankaikkinen ero Jumalan rakkaudesta.
    Se mitä tämä "tulinen järvi" on, niin sitähän me emme tiedä koska tämä on
    ns. vertauskuvakieltä.

Mutta kaikki ELÄMÄN KIRJAAN kirjoitetut "UUDESTISYNTYNEET USKOVAT" loistavat tällöin Karitsan häissä ! :))

VERTAA:
    Joh3:1-12 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
    Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
    Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
    Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
    Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
    Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
    Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
    Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
    Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
    Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!
    Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: me puhumme, mitä tiedämme, ja todistamme, mitä olemme nähneet, ettekä te ota vastaan meidän todistustamme.
    Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?"
  6. Niin Risto Santalahan palveli Israelissa elämästään yli 20 vuotta ja oli hyvin perehtynyt Juutalaiseen Rabbinistiseen kulttuuriin ja tunsi Vanhan testamentin kirjoitukset hyvin. Hänen tunnetuimmat teoksensa on varmaan
    alunperin hepreaksi kirjoitetut Messias Vanhassa ja Uudessa testamentissa rabbinistisen kirjallisuuden valossa (suom. Kristinuskon juuret I ja II).
    Ja Hänhän toimi myös 7 vuotta Helsingin Raamattukoulun rehtorina ja tiedän,
    että hän "konservatiivisena" kristittynä halusi aina olla uskollinen
    raamatun alkukielelle pyrkien löytämään Jumalan salaisuudet sitä kautta
    ja siksi varmaan myös hänen kantansa profeetta Samueliin juuri kytkeytyy
    tämän tradition ja alkukielen kautta...

Ja samalla lailla minäkin ajattelen, että emme voi raamatun edessä vetää omia teorioitamme oman mielemme mukaan vaan ehkä vastoin omaa ajatteluammekin
    meidän pitää pitäytyä alkutekstiin ja jos alkuteksti ilmoittaa, että
    profeetta Samuel on juuri profeetta Samuel, niin silloin se on vain uskottava niin, oli sitten vaikka spiritismistä tai muusta sellaisesta henkivalloilla leikkimisestä henkilökohtaisesti mitä mieltä hyvänsä !

Ja kun esimerkiksi Jeesus ilmestyi Emmauksen tiellä Mark 16:12" Ja sen jälkeen hän toisenmuotoisena ilmestyi kahdelle heistä, heidän kävellessään, matkalla maakylään."
    Niin emme me siinäkään ala epäillä etteikö kysymyksessä ollut juuri Jeesus vaikka ei raamattu sitä siinä nimeltä mainitsekaan !

Eli kysymys on siitä ennakkoasenteesta minkä seurakunnan oppi tai oma käsitys asiasta on !
    Mutta näin ei saa olla, vaan pitää pitäytyä alkutekstiin ja uskoa niin kuin " ON KIRJOITETTU" !
    Ja sama koskee Jeesuksen vetten päällä kävelyä sun muutakin IHMEELLISTÄ !

RAAMATTU USKOLLINEN ON OIKEA USKOVA, EI SE JOKA USKOO
    SEN SELITYSTEOKSIIN !