Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kopittelija007
profiilit
kopittelija007
kopittelija007
Vapaa kuvaus
Kopittelija kopittelee... ;) http://otakoppi.webnode.fi/
Aloituksia
32
Kommenttia
7983
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eli siis.... rikkaan miehen "kieli oli tulessa" eli hänen OMAT PUHEENSA vaivasivat häntä !
21.04.2016 07:41
yx-vel-vaa kirjoittaa:
pidätkö totena kaikkia kertomuksen yksityiskohtia? (Luuk 16:19-31) Aabraham nauttii onnea katsellessaan kärsiviä sieluja tulessa ja keskustellessaan heidän kanssaan, jne.?
Ja Huomaa ! Luuk 16:19-31 että siinä sanotaan että rikkaan miehen "kieli oli tulessa" eli hänen MAT PUHEENSA vaivasivat häntä !
muulla tavoin ei Tuonelan huonommalla puolella ei sanota olevan jotain konkreettista "kuumaa ja helvetillisiä liekkejä" !
Vrt Jaak 3:5 Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen HELVETISTÄ."
Huom. tässä Jaakobin kirjeen kohdassakin alkukieli käyttää juuri samaa sanaa kuin Jeesuskin käytti eli sanaa " Gehenna," joka viittaa sitten jo viimeiseen tuomioon eli "tuliseen järveen" !!!
EIi siis tätäkään kohtaa ei saa liittää "Hadekseen" eli Tuonelaan ! Se on täysin harhaanjohtavaa !
Eli niin kuin Psalmissa 103:4 (1938käännös)
" Herra lunastaa sinun henkesi tuonelasta ja kruunaa sinut armolla ja rakkaudella."
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/
21.04.2016 07:35
Vrt. vielä: 1 Moos 17:12 Sukupolvesta sukupolveen ympärileikattakoon jokainen poikalapsi teidän keskuudessanne kahdeksan päivän vanhana, niin hyvin kotona syntynyt palvelija kuin muukalaiselta, keneltä tahansa, rahalla ostettu, joka ei ole sinun jälkeläisiäsi.
...17:24 Aabraham oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, kun hänen esinahkansa liha ympärileikattiin.17:25 Ja hänen poikansa Ismael oli kolmentoista vuoden vanha, kun hänen esinahkansa liha ympärileikattiin.17:26 Aabraham ja hänen poikansa Ismael ympärileikattiin sinä samana päivänä;17:27 ja kaikki hänen perheensä miehet, sekä kotona syntyneet että muukalaisilta rahalla ostetut, ympärileikattiin hänen kanssaan.
.
Eli Huom: Ympärileikattua poikavauvaa ei tarvitse ympärileikata toista kertaa edes vanhassa lakiliitossa ja samoin on myös uuden liiton kasteessa johon olemme "haudatut" ja josta uskon kautta uudestisynnymme uuteen elämään Jeesuksessa Kristuksessa !
Vrt. Kol 2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala" !
20.04.2016 07:23
Kysyn sinulta...Kun Juutalainen poikavauva ympärileikataan 8 pv vanhana niin luuletko että tämä vauva tietää tuolloin tulleensa liitetyksi Jumalan lakiliittoon ?
Sama pätee kasteessa joka sitten sen ymmärtäessä otetaan Uskolla vastaan !
Vrt. Kol 2:11 "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa !
19.04.2016 07:50
Kasteen liitossa,siis jo vauvanakin, Jumala ojentaa kätensä ihmiselle ja siihen sitten tartutaan Uskolla !
Eli kuin avioliitossakin sulhanen sekä morsian sanovat "Tahdon" liiton ollessa näin lainvoimainen, näin myös siis kasteessa ihminenkin tarttuu uudestisyntyessään Uskolla Jumalan käteen ja sanoo "Tahdon" !
...Nyt tietysti kysytään, että miten on sitten niiden laita joita ei ole kastettu eikä myöskään he ole koskaan kuulleetkaan Jeesuksen nimeen kastamisesta mitään koskaan...
Noh tähän kysymykseen antaa vastuksen Paavali:
Vrt. Room 2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki2:15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
eli siis evankeliumin ilosanomaa kaikille "kastamalla" ja sitten "opettamalla"
Vrt. Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.16:16 Joka uskoo ja kastetaan ("on kastettu"), se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
http://biblehub.com/lexicon/mark/16-16.htm
19.04.2016 07:33
Vrt. Matt 18:10 Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että HEIDÄN ENKELINSÄ taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.
18.04.2016 08:42
Lapsikaste on liiton merkki joka otetaan uskolla vastaan. Se vastaa kristityille ympärileikkausta joka juutalaisessa lakiliitossa tehdään jo 8 pv vanhoille vauvoille. Ilman Uskoa kaste on turha !
Kol 2:11 "ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa !
Vauvakin voi olla uskossa siis jo ihan alusta asti (eli on mahdollista siis myös uudestisyntyä tuolloin) mutta toiset "kutsutaan" ja he "uudestisyntyvät" myöhemmin !
Room 2:29 "se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN ympärileikkaus Hengessä"
Mark 16:16: "joka uskoo ja on kastettu se pelastuu, joka ei usko se tuomitaan kadotukseen"
KASTE EI SIIS PELASTA KETÄÄN MUTTA USKO PELASTAA !
...KERRAN "UUDESTISYNTYNYTTÄ" LAPSIKASTETTUA EI TARVITSE KASTAA UUDELLEEN VAIKKA LIITTYISIKIN JOHONKIN "UUDELLEENKASTAJIEN" SEURAKUNTAAN !
Ef 4:5 Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/muutama-sana-kasteesta-/
18.04.2016 08:24
:D Joo.... mut nyt pitää mennä... Kaikki aikanaan .... :)))
15.04.2016 20:17
siis 9-pallossa +40v sarjassa! En juuri kilpaile nykyisin mutta Kaisaa pelailen silloin tällöin tuolla mistä tuo videokin on !
15.04.2016 20:10
Kuusysissä junioreissa ja biljardissa on sekä Kaisassa että Poolissa 2 Kultaa hopeeta ja pronssia... Nuorissa Kaisassa 18v, 8-pallossa yleisessä ja )-pallossa +40 sarjan SM 2006
https://www.youtube.com/watch?v=LnCdAfmZ7EE&list=PLBDgZUS4hkTuPvXS-uC6wowIUx6alSioE&index=18
15.04.2016 20:07
...Niin me kristityt vietetään Herramme Jeesuksen ylösnousemuspäivää emmekä Juutalaista sapattia !
Vrt. Kol 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
15.04.2016 19:57
Kyllä mutta käännösteknisistä syistä on hyvä tutkia alkukielien sanojen monet eri merkitykset... se laajentaa usein ajatuksen... Suomen kieli on usein köyhää ja oikean synonyymin valitseminen on usein aika vaikeaa kun sanalla voi olla monia merkityksiä...
Lainaus Risto Santalan kirjan Suudelma hunnun läpi takakannesta:
" Israelin kansallisrunoilija Bialik on sanonut, että Raamatun lukeminen muulla kuin sen alkukielellä on kuin suutelisi morsianta hunnun läpi."
Esim. tämän vyöttämisen ymmärtämiseen meni minulla oma aikani. Vrt. 1 Piet 1:13 "Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit;"
....Minä nimittäin ajattelin aina että tässä vyöttämisessä pitää jotenkin laittaa vyötä tiukemmalle ja skarpata vähän lisää mutta todellisuudessa tällä tarkoitetaan vanhaa Palestiinalaista tapaa kun miehet käärivät pukunsa häiritsevät helmat kupeelle että pystyivät juoksemaan ja toimimaan paremmin...
http://biblehub.com/greek/328.htm
Vrt 1 Kun 18:46 18:46 Ja Herran käsi tuli Elian päälle, ja niin hän vyötti kupeensa ja juoksi Ahabin edellä Jisreeliin saakka
15.04.2016 19:50
En juuri nyt käy missään seurakunnissa ja jos käyn voin käydä missä vaan... :)
Minua ei ole kastettu uskoontuloni jälkeen.... Vrt. http://otakoppi.webnode.fi/news/muutama-sana-kasteesta-/
Ekumenia on hyvä asia vaikkakin opillisia erimielisyyksiä löytyy ja raamattua tulkitaan joissain kohdin eri tavoin... Adventistien oppi on aika jyrkkää suhteessa ekumeniaan koska heidän oppinsa tavallaan rajaa aika rankasti muut pois.
Mitään seurakuntaa tai hengellistä kotia en osaa sinulle suositella ja itse en myöskään usko kuin yhteen Jeesuksen seurakuntaan eli "ekklesiaan" eli yhtä kuin "maailmasta ulos kutsutut" !
ekklēsía(from 1537 /ek, "out from and to" and 2564 /kaléō, "to call")
http://biblehub.com/greek/1577.htm
Ja näinhän Jeesuskin rukoili:
Joh 17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
15.04.2016 19:21
"nykyisin niiden käyttö on varmaankin vähentynyt "vanhoista hyvistä ajoista, jolloin adventtisanomaa vielä uskallettiin julistaa", kuten vanhat jäsenet minulle ovat joskus kertoneet..."
Vai että vanhoista hyvistä ajoista... Minä olen joskus 90-luvun alussa lainannut joitakin vanhoja jo edesmenneiden puhekasetteja adventtikirkosta lahdesta ja kuunnellut "niitä vanhoja hyviä aikoja" ja kyllä niistä saarnoista meinasi tukka nousta pystyyn... siksi paatoksellista julistusta sieltä tuli... :O
15.04.2016 17:26
Ps. Jalkapallossa minulla on pari SM-kultaa ja Biljardissa myös pari !
15.04.2016 17:18
Kävitkö rippikoulun 13-vuotiaana?
Noh ateisti en ole koskaan ollut mutta minua kiinnosti tuolloin enemmän jalkapallo ja muut nuorten touhut ja harrastukset... ei ollut kaiketi kutsun aika vielä...tai sitten en ollut vielä "valmis" siihen....
15.04.2016 17:15
Johan kyllä kirjoitin eli 27 vuotiaana tulin uskoon v.1989 Joutjärven kirkon alttarin edessä ollessani kirkossa yksin keskellä päivää rukoilemassa....
Siis olen luterilainen mutta katsontakannaltani aika ekumeeninen ja kirkkorajaton !
Olen tutustunut eri seurakuntiin uskoni alussa... myös helluntalaisiin ja adventisteihin ja muihinkin... Luterilaisuudessakaan en ole kovin aktiivinen nykyisin...
Aimo T Nikolaisen "liberaalisiin" opintulkintoihin ja muihin teksteihin olen törmännyt lähinnä 1992 raamatunkäännöksen johdosta jossa Nikolainen oli vastaava henkilö !
Hänen kirjojaan olen vain ohimennen hetken vilkaissut...
15.04.2016 17:11
Ps. vielä: En ole uskonnollisesta kodista lähtöisin enkä aikaisemmin ennen uskoon tuloani tiennyt raamatusta juuri paljoakaan, mitä nyt rippikoulun kyllä kävin ja enimmäkseen tyttöjä jahtasin siellä... :D
Uskoon tullessani sain myös ns. "henkilökohtaisen profetian" josta on ollut paljon apua ja ohjausta uskontaipaleellani... :)
Siinä profetiassa nimenomaan painotettiin minua lukemaan juuri raamattua ja että muut kirjoitukset eivät ole niin tarpeellisia minulle.
15.04.2016 16:53
En ole saanut koulutusta teologiassa vaan olen itse tutkinut asioita... Uskoon tulin 17.3.1989 27 vuotta sitten ja toukokuussa täytän 55v eli olen ollut uskossa nyt 27 vuotta! Raamatun asioita olen tutkinut aikalailla ominpäin ja vähän vaihtelevasti, välillä paljon ja välillä vähän vähemmän..
Alussa kyllä hörpin raamatun maitoa oikein ryystämällä... ;)
15.04.2016 16:45
Jari: Kysymys Aabrahamin helmasta on vanha juutalainen kertomus.
Kertomus syntyi alunperin Egyptissä ja oli Egyptiläistä moraalietiikkaa. Jeesus käytti tätä kertomusta vertauksessaan hyvästä ja pahasta.
"Vastaava juutalainen legenda (Talmudista, Hagiga II, 77d) kertoo näkyjen muodossa, miten koko kaupungin hautaan saattama tullivirkamies tuonelassa kurotti kieltänsä joen vettä kohti, muttei ylettynyt, kun sen sijaan unohdettuna haudattu kulki vesilähteiden kostuttamassa ihanassa puutarhassa."
Nikolainen esittää äsken lainatun yhteydessä myös :
" Egyptiläinen satu ensimmäiseltä vuosisadalta alkaa kuvauksella, miten rikas haudattiin loisteliaasti, samalla kun mattoon kääritty köyhä haudattiin ilman saattuetta, ja jatkuu Osiriksen valtakunnan kuvauksella. Ylhäinen mies byssosvaatteissa Osiriksen vieressä onkin äskeinen köyhä, joka on rikkaan kanssa vaihtanut asua. Sillä sille, joka maan päällä on hyvä, ollaan kuoleman valtakunnassakin hyviä, ja päinvastoin."
Huom : "Egyptiläinen satu ensimmäiseltä vuosisadalta " !
14.04.2016 17:28
39 / 400