Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Jos+täytyy+antaa+yksinkertainen+esimerkki,+niin+agnostikko+ei+usko+teistiseen+Jumalaan,+mutta+hän+ei+ole+ateisti."
Tuo+on+yksinkertainen+esimerkki+absurdista+ajatuksesta,+koska+ihminen,+jonka+mukaan+objektiivista+tietoa+jumalista+ei+ole,+voi+kuitenkin+uskoa+teistiseen+jumalaan,+tai+olla+uskomatta+sellaiseen.
14.11.2017 21:57
Iltasatu:
Olipa+kerran+analyyttiseen+ajatteluun+taipuvainen+tuore+aviomies,+joka+sai+kuulla+tulevansa+pian+isäksi.+Hyvissä+ajoin+ennen+synnytystä+vaimo+uskoi+tiettyjen+ulkoisten+merkkien+perusteella,+että+tulossa+olisi+poikavauva.+
Mies+ei+perustanut+merkeistä.+Kun+häneltä+kysyttiin,+eikö+hän+usko+vauvan+olevan+poika,+vastasi+hän,+että+eipä+tosiaankaan+usko.+Niinpä+häneltä+kysyttiin,+miksi+hän+kieltää+sen+mahdollisuuden,+että+vauva+olisi+poika.
Mies+lähti+saunan+lämmitykseen.+Tulta+viritellessään+mies+pohti+itsekseen,+mikseivät+jotkut+tajua,+ettei+ole+viisasta+pitää+totena+sellaista,+mitä+ei+voi+tietää.+Hän+ajatteli+vauvan+olevan+joko+poika+tai+tyttö,+eikä+näin+ollen+kieltänyt+kumpaakaan+mahdollsuutta.
Sen+pituinen+se.
13.11.2017 21:46
"Jumala+ei+ole+hahmo,+jota+ateistinen+maailma+peräänkuuluttaa."
Kaikki+nimetyt+teistiset+jumalat+ovat+kuitenkin+uskonnollisten+kertomusten+hahmoja+kaikkinen+persoonallisine+ominaisuuksineen.+Juuri+sellaisiin+hahmoihin+teistit+uskovat.
Testi,+joka+väittää,+ettei+usko+mihinkään+jumalhahmoon,+on+paradoksaalinen+oksymoroni.
13.11.2017 20:44
Jos+uskoo+johonkin+teistiseen+jumalaan,+niin+on+teisti.+Jos+ei+usko,+on+ateisti.
Jos+on+sillä+kannalla,+että+jostain+jumalasta+on+saatavilla+tietoa,+on+gnostikko.+Jos+on+sillä+kannalla,+että+tuollaista+tietoa+ei+ole,+on+agnostikko.
Kunkin+oma+tilanne+jumaluskon+suhteen+(uskoo+tai+ei+usko)+on+selkeästi+eri+asia,+kuin+oma+kanta+siihen,+onko+tietoa+uskon+pohjaksi+olemassa.
Esimerkiksi+minä+olen+täysin+agnostikko+ja+täysin+ateisti.+Myös+agnostisia+teistejä+on+olemassa.
"uskon+puutteen+määritelmä+soveltuu+myös+esimerkiksi+elottomiin+kappaleisiin+kuten+kiviin,+tai+ylipäätänsä+olentoihin+joilla+ei+ole+käsitystä+siitä+käsitteestä+joka+on+kiellettävänä+tai+epäiltävänä"
Teismin+ja+ateismin+käsitteitä+ei+ole+mielekästä+soveltaa+mihinkään+eniteetteihin,+joilla+jumaluskoa+ei+edes+voi+olla.
13.11.2017 20:29
Nykyään,+kun+tiede+kehittyy+nopeasti+ja+monenlaista+sivistystä+on+tarjolla+ihmisten+ahmittavaksi,+eivät+kansat+enään+tarvitse+jumalia.
13.11.2017 05:28
Teismin+ja+eteismin+erottaminen+toisitaan+on+onneksi+hyvin+helppoa.+Toinen+on+sitä,+että+uskotaan+vähintään+yhten+teistiseen+jumalhahmoon.+Ja+toinen+on+sitä,+ettei+uskota+yhteenkään+sellaiseen.
"Ateismi+on+kuitenkin+Jumalan+kiistämistä,+eikä+uskon+Jumalaan+puuttumista."
Minulla+ei+ole+uskoa+yhteenkään+teistiseen+jumalhahmoon.+Minulla+ei+kuitenkaan+ole+mielenkiintoa+niiden+olemassaoloja+kiistää.+Eikä+minulla+edes+käytännössä+ole+mahdollisuutta+niitä+kiistää.+En+siis+niitä+kiistä.+Ähäskutti.
13.11.2017 05:20
"Kristittynä+minä+uskon+luomiskertomukseen+ja+koska+sinä+et+ole+kristitty+niin+ihmettelen+miksi+pyörit+tällä+palstalla+?"
Ilmeisesti+et+sitten+osaa+ajatella,+että+ihmistä+voi+kiinnostaa+sellaisetkin+kultturi-ilmiöt,+joissa+ei+itse+ole+mukana+vaikkapa+jäsenyyden+kautta.
12.11.2017 11:07
Jopa+Vatikaanin+piirissä+on+kauan+sitten+tunnustettu+biologisen+evoluution+faktuaalisuus.+Siinä+suhteessa+onkin+veikeää,+että+muutamien+luterilaisten+joukoissa+vielä+esiintyy+asian+suhteen+denialismia.
11.11.2017 17:52
Vaikea+pitää+todellisena+sellaista,+mikä+vaikuttaa+huijaukselta.
09.11.2017 17:08
Ja+suurin+riskitekijä+syövän+saamiselle+on+pitkittynyt+elämä.
07.11.2017 20:17
Todella+outo+ajatus,+että+kaikki+olisi+salittua,+kaiken+tulisi+olla+sallittua,+tai+kaiken+kannattaisi+olla+sallittua,+kun+ei+kuvitella+olemassaolevaksi+jotain+yliluonollista+luoja-rankaisijaa.
02.11.2017 20:13
Mahtaako+olla+mahdollista,+että+kertomukseen+olisi+kuvattu+mielikuvituksellinen+jättielukka?
02.11.2017 20:00
Anteeksi,+mutta+en+pysy+päättelyketjusi+vauhdissa.+Paatti+voi+karahtaa+kiville,+mutta+merimatkaa+ei+voi+tehdä+kuivalla+maalla,+eikä+katutappelua+voi+harjoittaa+sisätiloissa.
31.10.2017 19:16
Sanoisinpa+jopa,+että+meno+on+kuin+merimatka+kuivalla+maalla.
31.10.2017 06:17
"Edelleen+ristiriita+on+sinun+ymmärtämättömyydessäsi,+sinun+käsityksissäsi,+sinun+subjektiivisuudessasi."
Niissä+mahdollisesti+esiintyvillä+ristiriidoilla+ei+kuitenkaan+ole+vaikutusta+sinun+esittämiesi+väittämien+keskinäiseen+ristiriitaan.+
Sinun+voi+olla+vaikea+ymmärtää+sitä,+mutta+kun+kirjoitat+loogisesti+ristiin+itsesi+kanssa,+ja+koetat+siirtää+siitä+vastuuta+muille,+niin+et+anna+itsestäsi+kuvaa+älyllisesti+rehellisenä+keskustelijana.
Miten+arvelet+jumaluskon+puolestapuhumisen+toimivan+niiden+keskuudessa,+jotka+havaitsevan+sen+limittyvän+kysymysten+väistelyyn,+älylliseen+epärehellisyyteen+ja+toisten+sättimiseen?
27.10.2017 18:54
Eihän+tässä+ole+kyse+minun+käsityksistäni,+vaan+siitä,+mitä+sinä+olet+kirjoittamut.+Minua+kiinnosti+näkemyksesi+siitä,+kannattaako+asiaa+pitää+totena+subjektiivisen+kokemuksen+perusteella.
Tuohon+liittyen:+Yhtäältä+väität,+että+subjektiiviset+kokemukset+voivat+olla+todisteita+hengen+asioita+koskevien+väittämien+suhteen.+Toisaalta+myönnät,+ettei+asian+totena+pitäminen+tee+asiasta+totta.+Siinä+on+selkeä+ristiriita.+Ja+se+on+sinun+kirjoituksissasi.
25.10.2017 05:53
"koska+ateisti+kieltäytyy+tuntemasta+mitä+on+henki,+ja+koska+ateistilla+on+kielteinen+suhtautuminen+henkeen+ylipäänsä"
Faktantarkistusosastolta+huomenta.+Se,+ettei+usko+mihinkään+persoonalliseen+jumalaan,+ei+tarkoita,+että+kieltäytyisi+/+omaisi+kielteisen+suhtautumisen.
24.10.2017 05:43
Olen+kaikessa+laiskuudessani+nähnyt+oleelliseksi+nostaa+esille+nuo+kaksi+ristiriitaa+kirjoittamassasi+[ks.+kohdat+1)+ja+2)+edellisessä+kirjoituksessani].+Nähtävästi+et+kykene+käsittelemään+niitä.
24.10.2017 05:42
Ja+kaikista+tiedostoista+huolimatta+tarvitaan+erikoisen+herkkiä+ihmisiä+tunnistamaan+keskuudessamme+olevia+avaruusolioita.+:-)
23.10.2017 22:29
Vai+niin.+Minä+kyllä+pidän+hyvin+todennäköisenä,+että+kun+ihminen+pitkäänkin+kokee+esimerkiksi+avasuusolentojen+olevan+läsnä+ihmisten+joukossa,+niin+kyse+on+kuvitelmasta,+joka+hänelle+kuitenkin+tuntuu+todelta.+Tällaisten+ihmisten+luokittelu+mielisairaaksi+olisi+ehkä+yliampuvaa.
23.10.2017 19:41
52 / 396