Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
uskomaki
uskomaki
uskomaki
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
112
Kommenttia
7917
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tämä+voi+olla+sinulle+mahdotonta+käsittää,+mutta+kaikki+käsitteet+eivät+ole+hahmoja.
10.09.2017 15:20
"Eikö+todellisuus+todellakaan+ole,+jos+kaikki+eivät+siihen+usko?+Loppuuko+totuus+olemasta+totuus,+kun+osa+ihmisistä+sen+kieltää?"
Erittäin+triviaalia,+bebebebe.+Todelliset+asiat+eivät+muutu+epätosiksi,+vaikka+niihin+ei+usko,+eivätkä+fiktiot+muutu+todellisiksi+uskomalla+niihin.
"Olen+moneen+kertaan+selittänyt,+että+Jumala+ei+ole+hahmo."
Tuollainen+'selittäminen'+on+turhaa+totuuden+pakoilua,+koska+eri+uskontojen+tarinoissa+esiintyy+kiistatta+erilaisia+jumalhahmoja.
10.09.2017 15:18
"Kiellätkö+sen,+että+tietämättömät+eivät+tiedä.+Siltähän+tuo+vaikuttaa."
Vaikutelmasi+on+turha+ja+väärä+kuvitelma.
"Sinä+nyt+väität,+että+kaikkien+pitäisi+tietää+ja+tuntea+Jumala,+jotta+Jumala+olisi."
Olet+ymmärtänyt+asian+väärin.+Vaikka+kuinka+kovasti+haluaisit,+niin+nuin+tyhmää+väitettä+en+todellakaan+esitä.+Sen+sijaan+esitin+hyvin+yksinkertaisen+loogisen+asian.
Koska+annat+ymmärtää,+ettet+ole+vielä+hoksannut+pointtia,+niin+väännän+vielä+asian+ratakiskosta+näin:
1.+On+tarinoista+tuttu+hahmo+J.
2.+Luokkaan+A+kuuluvat+henkilöt+pitävät+J:tä+fiktiivisenä.
3.+Jotta+kukaan+ei+pitäisi+J:tä+fiktiivisenä+(matemaattisesti+tarkasteltuna+joukko+A+olisi+tyhjä),+niin+kaikkien+henkilöiden+tulisi+pitää+J:tä+todellisena.
10.09.2017 14:35
"Vaatimuksesi+on+täydellisen+järjetön."
Enhän+minä+mitään+ole+vaatinut.+Se+nyt+vain+on+yksinkertaisesti+niin,+että+kun+kerrot+Jumalastasi+meille,+jotka+emme+siihen+satu+uskomaan,+niin+pidämme+Jumalaasi+fiktiona.
09.09.2017 15:17
Mielestäni+palstalle+sopii+hyvin+puhe+ateismin+puolesta+ja+sitä+vastaan.+
Ateistisuudesta+ja+sen+merkityksestä+on+myös+uskovaisten+joukossa+harhakuvitelmia,+joita+on+hyvä+ruotia.
Ja+ateistisuudessa+itsessään+ei+ole+paljoa+keskustelua,+jos+ei+sitten+keskustella+hieman+antiteistisessä+hengessä+uskomisesta.+Onhan+ateismi+vain+ja+ainoastaan+ei-teismiä.+:-)
08.09.2017 12:05
"On+pöyristyttävää,+että+joku+voi+olla+niin+suuruudenhullu,+että+luulee+universumin+ja+elämän+Luojaa+kirjallisuuden+hahmoksi."
No+kyllä+se+hahmo+Raamatun+kertomuksissa+esiintyy.+Ei+tarvitse+luulla.
"Fiktiohahmoksi!"
Hahmot,+jotka+esiintyvät+kertomuksissa,+mutta+eivät+todellisuudessa,+ovat+tietenkin+lähtökohtaisesti+fiktiohahmoja.+Jos+haluat,+ettei+Jumalaasi+pidetä+sellaisena,+niin+sinun+pitäisi+saada+kaikki+ihmiset+pitämään+Jumalaasi+todellisena.
07.09.2017 12:19
Ihmiselle+on+luontaista+asettaa+ilmiöille+jokin+persoonallinen+tekijä.+Siltä+pohjalta+on+syntynyt+erinäinen+määrä+teistisä+uskontoja.
On+tyypillistä,+että+lapset+liitetään+vanhempiensa+uskonnolliseen+yhteisöön,+joten+uskonto+periytyy+periytyy+kulttuuri-ilmiönä+sukupolvelta+seuraavalle
06.09.2017 09:13
"Ateistit+esittävät+väitteen,+että+Jumalaa+ei+ole+todellisuudessa.+Tai,+he+esittävät+mielipiteen,+ettei+heillä+ole+uskoa+Jumalaan.+Mielipide+on+täysin+irrelevantti."
Tieto+siitä+uskooko+joku+Jumalaan+ei+ole+lainkaan+irrelevantti,+jos+halutaan+tietää+uskooko+kyseinen+henkilö+Jumalaan.
"Ateismin+koko+sisältö+on+vastaan+väittämisessä+ja+vastaväitteiden+inttämisessä.+Ei+ole+jumalaa,+ei+ole+jumalaa,+he+hokevat+kuin+mielipuolet,+vakuuttaen+itseään."
Teismissä+vs,+ateismissa+on+kyse+on+siitä,+uskotaanko+johonkin+teisitiseen+jumalhahmoon+vai+eikö+uskota.+Oikeasti+ateismi+ei+tarvitse+mitään+'vastaan+väittämistä+ja+vastaväitteiden+inttämistä'+sisällökseen.
On+täysin+irrelevanttia+etsiä+ateismille+mitään+muuta+sisätöä+kuin+uskon+puute+erääseen+tuttuun+juttuun.+
Kun+koetat+jatkuvasti+[piittaamatta+saamistasi+selkeistä+korjaavista+vastineista]+liittää+ateismiin+muita+seikkoja+[yleistäen+niitä+ateismin+yleisiksi+piirteiksi],+niin+kyse+kohdallasi+on+ehkä+pakkomielteisestä+ajattelusta.+Sehän+olisi+keljua+mutta+ikävää.
05.09.2017 21:16
"Missään+uskonnossa+ei+uskota+teistiseen+jumalhahmoon."
Totta+kai+uskotaan.+Raamattu+esimerkiksi+rakentaa+kuvaa+luojajumalasta,+joka+on+luonut+esimerkiksi+Maan,+valon+ja+elämän.+Jumala+on+siis+Raamatun+ja+kristinuskon+kannalta+kirjallinen+hahmo.+Ja+tuohon+raamatulliseen+hahmoon+kristinuskossa+uskotaan.
Minusta+on+muuten+hauskaa,+kun+Yhdysvalloissa+uskon+kohdetta+kysyttäessä+kristityt+kertovat+hyvin+usein+uskovansa+Jeesukseen,+mutta+eivät+mainitse+Jumalaa.
05.09.2017 19:37
"Olen+antanut+sinulle+tietoa,+mutta+sinä+et+osaa+ottaa+sitä+vastaan."
Sinä+et+vaikuta+hyvältä+tietolähteeltä,+koska+tuotat+väitteitä,+jotka+ovat+selkeästi+virheellisiä.+Oikeasti+ateismi+ei+tarkoita+Jumalan+kieltämistä,+eikä+edusta+negatiivista+suhtautumista+Jumalaan.+Edellä+olen+perustellut+asian.
05.09.2017 19:33
"Koska+sinä+pidät+Totuutta+fiktiivisenä+hahmona,+ja+siis+olemattomana,+on+se+sinulta+kielteinen+ja+torjuva+suhtautuminen+totuuteen."
En+minä+totuutta+pidä+olemattomana.+Minulle+totuus+ei+ole+erisnimi+vaan+sana,+jota+voidaan+käyttää+seikoista,+jotka+on+todennettavissa+paikkaansapitäviksi+havaintojen+ja/tai+kiistattoman+logiikan+keinoin.+
Mielestäni+osaltasi+on+aivan+pimeää+ottaa+tuollainen+merkittävä+yleiskielen+sana+kuin+totuus,+nostaa+se+erisnimeksi,+ja+määritellä+se+sitten+synonyymiksi+omalle+jumalkäsitykselle.
"Jokaisen+ihmisen+todellinen+minä:+Buddhaluonto,+tunnetaan+myös+nimellä+Sielu,+tunnetaan+myös+nimellä+Korkeampi+Itse,+tunnetaan+myös+nimellä+Atman,+ja+niin+edelleen."
Ja+mikä+näistä+on+mielstäsi+teistinen+jumala?+:-)
05.09.2017 19:30
Et+siis+kykene+kertomaan+teististä+jumalhahmoa,+johon+buddhalaisuudessa+uskotaan.+Hyvä.
05.09.2017 09:25
"Se+on+sinulta+negatiivinen+suhde+itse+Jumalaan,+että+pidät+Häntä+fiktiivisenä+hahmona."
Sinulla+vaikuttaa+olevan+kumma+pakkomielle+kääntää+negatiiviseksi+sellainen,+mikä+on+neutraalia+tai+puuttuvaa.+Lisäksi+nyt+kirjoitatkin+jo+minun+'suhteestani'+Jumalaan,+vaikka+aiemmin+kyse+oli+suhtautumistavasta,+jonka+virheellisesti+väität+olevan+lähtökohtaisesti+kielteisen.
Jumalhahmon+pitäminen+fiktiivisenä+seuraa+kahdesta+seikasta:
1)+Uskonto+edustaa+tarinaa,+jossa+tietty+yliluonnollinen+jumalhahmo+väitetään+olemassaolevaksi.
2)+Henkilö+tiedostaa+tarinan+olemassaolon,+mutta+ei+pidä+tarinaa+uskottavana.
Tällöin+hahmo+luonnollisesti+luokitellaan+fiktiiviseksi,+mutta+on+tyystin+eri+asia+onko+suhtautuminen+tarinan+yliluonnolliseen+hahmoon+positiivinen,+neutraali+vai+kielteinen.
Jos+kuvittelet+esimerkiksi+minulla+ateistina+olevan+kielteinen+suhtautuminen+vaikkapa+kristinuskon+Jumalaan+tai+johonkin+yleiseen+(eri+uskontojen+yhteiseen)+jumaluuteen,+niin+tiedän+sinun+olevan+väärässä.
05.09.2017 09:24
Kerro+ihmeessä+mihin+jumalaan+buddhalaiset+uskovat?
04.09.2017 21:18
Tuon+perusteella+et+edelleenkään+näe+kuinka+uskonnot+tarjoavat+ihmisille+erilaisia+jumalhahamoja.+Asia+selvä.+Kiitos+yllättävän+selkeästä+vastuksesta.+En+kehota+sinua+miettimään+asiaa+yhtään+enempää.
Aiemmin+tässä+viestiketjussa+onkin+jo+tullut+jokseenkin+selväksi,++ettet+tajua,+miksi+ei+ole+tarpeen+suhtautua+negatiivisesti+jumalaan,+jota+pitää+fiktiivisenä+hahmona.
04.09.2017 21:13
Käsittääkseni+esimerkiksi+buddhalaisuus+on+ateistisessa+muodossaan+varsin+olemassaoleva+uskonto.+Sen+olemassaolo+ei+ole+fiktiota.
04.09.2017 20:52
"Jumala+on+yksi+ja+sama+Jumala+kaikissa+uskonnoissa.+Ne+vain+kertovat+siitä+eri+tavoin."
Tuon+näkemyksen+voi+siis+muotoilla+siten,+että+eri+uskonnot+tarjoilevat+samasta+perusjumaluudesta+monia+eri+jumalhahmoja.
04.09.2017 20:51
Ensiksi+kiellät+sen,+että+Jumalaa+voitaisiin+kutsua+hahmoksi.+Kun+minä+sitten+perustelen,+miksi+kukin+teistinen+jumala+on+nimenomaan+hahmo,+niin+sinulta+tulee+vastineeksi+tuollainen+ryöppy,+josta+en+kykene+hahmottamaan,+ehditkö+ymmärtämään+kantani+vai+et.
04.09.2017 20:50
"Poislukien+ateistiset+"uskonnot".+Ne+ovat+fiktiota."
Ohoh!+Väitäkö,+ettei+sellaisia+ole+olemassa?
03.09.2017 20:55
Paljon+on+kirjoitettu+tekstejä,+joissa+esiintyy+yliluonnollinen+jumalhahmo+poikineen.+Jokainen+teistisen+uskonnon+jumala+on+nimenomaan+hahmo,+koska+niistä+kukin+on+persoonan+omaava+jumala.
Esimerkiksi+Raamatussa+esiintyvä+kristinuskon+Jumala+(se+pyhän+kolminaisuuden+isähahmo)+on+hahmotettavissa+tietyksi+hahmoksi+vain+ja+juuri+siksi,+että+kyseisellä+hahmolla+on+Raamatussa+omat+tekonsa,+oma+tahtonsa,+oma+poika,+jne.
Hahmoton+teistinen+jumalasi+on+siis+oksymoroni.+Ja+sellaisen+esittäminen+tässä+yhteydessä+vaikuttaa+yritykseltä+sivuuttaa+varsinainen+pointtini+eli+se,+että+olet+kaukana+Totuudesta+väittäessäsi,+että+"Ateismi+on+lähtökohtaisesti+kielteinen+suhtautumistapa+Jumalaan+ja+Hänen+ominaisuuksiinsa.".
03.09.2017 20:52
57 / 396