Vapaa kuvaus

►Jokaisen ihmisen pitäisi ymmärtää mitä onni on.
►Onnea ei ole se, että saa jotain uutta, vaan että ymmärtää mitä jo omistaa.
►Onnea on oppia ymmärtämään, mitä haluaa ja mitä tarvitsee.
►Onnea on ymmärtää tarjolla olevat mahdollisuudet.
►Onni ei ole tasaista tietä, vaan kykyä edetä miellyttävällä tavalla tässä erämaassa.
►Onnella ei ole huomista päivää. Onnella ei ole eilistä päivää, se ei muista mennyttä, ei ajattele tulevia, sillä on vain nykyisyys eikä sekään ole kokonainen päivä, vaan silmänräpäys, tämä hetki, juuri tässä.
.
Olen akateeminen yhteiskunnallisista asioista kiinnostunut perheellinen nainen.
►📧 mspundit[at]hotmail.com

Aloituksia

315

Kommenttia

2475

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Hintojen romahdus edellytäisi joko hintakuplan syntymistä tai olosuhteiden suurta muutosta.

Osakemarkkinoiden puolella kuplia synnytetään silloin kun, hinnat eivät kehity talouden fundamenttien perusteella, vaan yleisön spekuloinnin johdosta. Hintakuplan syntyminen siis edellyttäisi laajamittaista keinottelua asuntomarkkinoilla, asuntojen liikarakentamista, sijoitusasuntojen ostamista velaksi, luottojen löyhäkätistä myöntämistä asuntojen hankintaan ja kenties vieläpä uuden lainan ottamista asunnon arvonnousua vastaan.

Espanjassa ja Irlannissa asuntoja rakennettiin liikaa, Irlannissa kaikki lähtivät ostamaan asuntoa ja rakennettin yhä enemmän asuntoja (velaksi), Yhdysvalloissa asuntoluottoja annettiin henkilöille, jotka eivät maksaneet ensimmäistäkään erää ja Yhdysvalloissa monet ottivat uutta lainaan asunnon arvon nousua vastaan.

Hintakuplan kehittymistä kuvaa hyvin käytettävissä olevien reaalitulojen suhde asuntojen hintoihin. Hintakuplatilanteessa asuntojen hinnat suhteessa reaalituloihin ovat nousseet saavuttamattomiin. Esimerkiksi Espanjassa keskipalkka on paljon Suomea matalampi (noin puolet), asuntojen hinnat sen sijaan Suomen tasoa.

Hintakuplan syntyminen on todennäköisempää suljetussa taloudessa kuin avoimilla markkinoilla. Suomi oli suljettu talous edellisen hintakuplan syntymisen aikaan 1990-luvun vaihteessa.

Vuonna 1989 keskipalkkaisella henkilöllä meni n. 13,9 vuotta kaksion ostamiseen Helsingistä (mukana ei ole korkotekijää). Vuonna 2013 keskipalkkaisella henkilö tarvitsisi vain noin 9,3 vuotta kaksion ostamiseen reaalituloillaan.

Vuodesta 1989 vuoteen 2013 asuntojen reaalihinnat ovat nousseet vain 7,06 prosenttia, mutta reaalitulot 60,44 prosenttia.

Toinen mikä voi mullistaa markkinoita, olisi raju korkotason nousu yhdistettynä rajuun työttömyyteen. Työministeriön mukaan työttömiä oli 2014 joulukuussa 363 tuhatta. Työministeriön mukaan 1990-luvun lamassa työttömiä oli melkein 500 tuhatta.

Korot eivät nouse ilman talouden nousua tai uutta finanssikriisiä. Häiriöitä voisi aiheuttaa mm. Kreikan ero eurosta tai Iso-Britannian ero EU:sta.

Työttömyyden suhteen on muistettava se, että työttömyys perinteisesti heikentyy vielä jonkin aikaa talouden jo lähtyä nousuun. Korkea työttömyys vaikuttaa asuntojen hintoihin. Jos työttömyys heikentyy yhä edelleen, myös asuntojen reaalihinnat kehittyvät negatiivisesti.

Vaikka asuntojen reaalihinnat hieman laskisivatkin, vuokralla ollen on vaikeaa saada säästöön enemmän rahaa kuin omassa asunnossa. ´Fiksua olisi jos kukin asunnonostaja tekisi omalla kohdallaan laskutoimituksen mikä kannattaa ja mikä ei.
  2. Olen kuullut,
    että tuon yrittäjäperheen vanhempi lapsi haaveilee minun ammatistani :)

Ihan hyviä naapureita minulla on. Tulen ja yritän tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Eihän hyvään naapuruuteen paljon vaadita. Vapaaehtoisesti tarjotulla auttavalla kädellä on ihmeellinen vaikutus.

Yritän myös olla puhumatta pahaa kenestäkään selän takana.

Minusta on itse asiassa ihan kivaa auttaa apua tarvitsevia - ilman mitään rahallista vaikutinta.