Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

310

Kommenttia

11770

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Etsivä löytää.
  2. Alkuseurakunnasta sanotaan: "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa".
    Tehdään samoin. Tuo apostolien opetus on meillä tallennettuna UT:iin.
    Ja se todellakin opettaa, että mikään tapakristillisyys ei meitä pelasta.

Ei hyödytä mitään, jos teemme jotain vain näön vuoksi.
    Ei auta monisanaiset rukoukset, ei säälittävät paastot,
    Ei auta vaikka osaisimme Raamatun ulkoa.
    Ei auta vaikka antaisimme ruumiimme poltettavaksi.
    Ei auta vaikka jakelisimme kaiken omaisuutemme köyhille.
    Ei auta vaikka puhuisimme enkelien kielillä.

Meitä voi auttaa ja meidät voi pelastaa vain Jeesus Kristus. Miksi, siksi, että Hän otti päälleen meidän syntimme. Hän kuoli noiden syntien tähden. Ja Hänet haudattiin, ja Hän nousi kuolleista. Ja koska Hän nousi kuolleista ja elää, me tiedämme, että Hän voi pelastaa myös meidät kuoleman vallasta.

Se, ovatko Torinon käärinliinat Jeesuksen käärinliinoja, ei meitä pelasta. Jos ne ovat, ja uskot sen, ei sekään sinua pelasta. Vain Jeesus voi pelastaa ihmisen. Ja Hän haluaa tehdä sen.

Jos et Häntä vielä tunne, niin sinun tarvitsee saada kohdata Hänet. Sinä löydät Hänet sieltä, missä vaikkapa vaan kaksi tai kolme on koolla Hänen nimessään. Siellä Hän on heidän keskellään.

Ehkä olet lukenut Raamattua. Muistatko Filippuksen. Jeesus kohtasi hänet ja sanoi: Tule ja seuraa Minua. Ja Filippus teki näin. Ja kohta Filippus tiesi, että Jeesus todellakin on luvattu Pelastaja.

Ja hän halusi, että muutkin saavat kokea sen, minkä hän oli kokenut. Filippus kertoi Natanaelille: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista." (Joh 1:45)

Natanael oli epäilijä, mutta myös etsijä. Niinpä Filippuksen oli helppo saada Natanael liikkeelle: "Tule ja katso!"

Kun Jeesus ja Natanael kohtasivat toisensa, tuli Natanael yhdestä Jeesuksen lauseesta vakuuttuneeksi siitä, että Jeesus todellakin on Israelin Kuningas.

Jos lähdet liikkeelle etsien Jeesusta, löydät Hänet varmasti. Sinä saat kohdata Hänet. Tavalla tai toisella Jeesus ilmaisee Itsensä sinulle niin, että tiedät, että Hän se on.

Jeesus ei ole tiekartta. Hän on itse tie. Hän kulkee rinnalla ja vie perille. Ja nyt kysymys kuuluukin vain, haluatko kulkea Hänen kanssaan yhtä matkaa.

Raamatu profetiat täyttyvät koko ajan. Edelleen tapahtuu ihmeitä ja merkkejä. Mutta vaikka joku kuolleista heräisi, ja kertoisi, että Jumalan taivas on olemassa, tai että kadotus on olemassa, niin ei se varsianisesti synnytä uskoa. Uskon synnyttää vain Kristuksen Sana.
  3. Et sitten todellakaan ymmärtänyt.
    Tarkoitin sitä, mitä Raamattu sanoo sukulunastajasta.
    Se, kuinka suuri hinta oli maksettava, riippuu lunastettavien määrästä.
    Raamattu ei käytä ilmaisua "vastaavat lunnaat", vaan se sanoo,
    että Kristus Jeesus on "antanut itsensä lunnaaksi puolesta kaikkien"

Tuo alkutekstin prepositio (hyper) ei siis viittaa siihen, että maksettu vastike olisi ollut vain yhden ihmisen suuruinen, vaan kaikkien ihmisten yhteenlaskettu summa.
  4. Minulle jäi taas epäselväksi ymmärsitkö sen, että Raamatun mukaan Jumalan töitten esikoinen on Behemot, ei suinkaan Hänen ainosyntyinen Poikansa, Esikoisensa.

Tätä Jumalan ainosyntyistä Poikaa kutsutaan VT:n sivuilla muun muassa Viisaudeksi, joka San 8 luvussa itse puhuu:

"Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä. Jo ijankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa, ennenkuin maa oli. Kuin ei syvyys vielä ollut, silloin minä olin jo syntynyt, kuin ei lähteet vielä vettä kuohuneet. Ennen kuin vuoret olivat perustetut, ja kukkulat valmistetut, olen minä syntynyt"

Tuossa tekstissä on kaksi tärkeää ilmaisua, joista ensimmäinen pohjautuu samaan verbiin, jolla Eeva ilmaisi, SAANEENSA pojan, kun oli synnyttänyt Kainin. Toinen on lisääntymisen kautta tapahtuvaa SYNTYMISTÄ tarkoittava verbi.

Tämä Jumalan ainosyntyinen Poika ei siis ole Jumalan töitten esikoinen. Ainoa kohta, jossa joku mainitaan Jumalan töitten esikoiseksi löytyy Jobin kirjasta.

Ihan eri asia sitten on se, että Jumalan ainosyntyinen Poika on luomakunnan Arkhe: "Näin sanoo Aamen … Jumalan luomakunnan Arkhe (alku/kantavuus/hallitus). Hän on Jumalan luomakunnan alku sillä "kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on".

Mutta luomakunta ei ole pelkästään saanut alkuansa Jeesuksessa. Se myöskin pysyy voimassa Hänessä. Hän on sen kantava voima. "Kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa." Tuo alkutekstin ilmaisu "arkhe" sisältää tämän kannattelevan merkityksen. Luukas käyttää juuri tätä sanaa kertoessaan hyvin raskaassa lastissa olleesta liinasta, jota neljästä kulmasta kannatellen laskettiin näyssä Pietarin eteen.

Mutta ennen kaikkea ja suurimmassa määrin "arkhe" tarkoittaa hallintavaltaa.
    Jeesus on asetettu korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa.

Hän on se Aamenen Jumala, joka joka loi taivaat ja maan, Hän on luomakunnan arkhe eli alkaja/ylläpitäjä/hallitsija.

Hän on niin suuri Jumala, Jumalan ainosyntyinen Poika, Jumala Jumalasta, että Hänen uhraamisensa riitti sovitukseksi paitsi Aadamin tekemistä synneistä, myös minun tekemistä synneistäni ja sinun tekemistä synneistäsi. Ja Hän on niin suuri Jumala, että Hän saattoi kantaa päällään koko maailman synnit.

Ja Hän on syntynyt paitsi Jumalasta ennen aikojen alkua, sittemmin myös ihmisestä, ja niin Hän voi toimia välimiehenä Jumalan ja Ihmisen välillä. Ja koska Hän on tullut verestä ja lihasta osalliseksi, Hän on verisukulaisemme, ja täyttää ne vaatimukset, jotka Raamattu asettaa sukulunastajalle.