Vapaa kuvaus

Raamattu on Jumalan omasivu,
Hänen ilmoituksenssa ihmislapsille.

Keskustelufoorumi
https://kalamos.foorumi.eu

Kotisivu
https://kalamos.webnode.fi

Blogi
https://kalamos.munblogi.com

Kάλαμος on Uuden Testamentin kreikkaa ja tarkoittaa ruokoa.
Jeesus kysyi Johannes Kastajaan liittyen:

"Mitä te lähditte erämaahan katselemaan?
Ruokoako, jota tuuli huojuttaa?"

Kάλαμος tarkoittaa ruokoa myös kynänä.
Johannes tervehtii kirjeensä vastaanottajaa näin:

"Minulla olisi paljon kirjoittamista sinulle,
mutta en tahdo kirjoittaa sinulle
musteella ja ruo'olla"

Lainaten Vanhan Testamentin Messias-ennustusta Jeesus sanoi:

"Särjettyä ruokoa hän ei muserra,
ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta"

Kάλαμος on tässä kuva ruokopillistä.
Lampaita paimentavat käyttivät sellaista
vaikkapa lampaita koolle kutsuessaan.
Jos ruokopilli särkyi,
niin se ei enää antanut selvää ääntä,
vaan korkeintaan rätisi inhottavasti.
Ja silloin se tietenkin heitettiin pois,
ja tehtiin uusi pilli.
Ruokoahan on paljon.
Mutta Jeesus on Hyvä Paimen,
joka ei heitä pois särkynyttäkään ruokoa.

Kun kirjoitan tälläkin foorumilla jotakin,
niin toivon,
että saisit jotain selvää
kynän eli ruo'on jäljestä.
Ja toivon,
että vaikka pillin ääni
varmaan on säröinen,
sen takana kuitenkin olisi
Hänen puhalluksensa.

Aloituksia

325

Kommenttia

12111

1. En ymmärrä sinua ystäväni. Miksi hahmosi synkistyy? Miksi et voi iloita kanssamme siitä, että Jumalan Valtakunta on taas lisääntynyt yhdellä Jumalan lapsella. Koko taivas iloitsee, mikis et sinäkin.

Pietari kirjoittaa kirjeen niille, jotka ovat saaneet lahjaksi yhtä kalliin uskon kuin mekin Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa. Mikä ihana lahjapaketti. Usko, joka on kääritty Jeesuksen vanhurskauteen. Armo ja rauha lisääntyy meille Jumalamme ja Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.

Sillä tulemme huomaamaan, että Hänen jumalllinen voimansa on itse asiassa lahjoittanut meille kaiken, mitä jumalisuuteen ja elämään tarvitaan. Sillä Hänen kirkkautensa ja voimansa kautta meille on lahjoitettu kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, joiden kautta me tulemme Hänen jumalallisesta luonnosta osallisiksi, nyt kun emme enää ole maailmasta, vaan meidän on vapautettu sen turmeluksesta.

Ja koska näin on, että meillä on kaikki, niin me voimme käyttää sitä innokkaasti. Emme lisää lahjaksi saamaamme uskoon mitään, vaan kaiken hyvän otamme esiin juuri tuosta uskon lahjapaketista, joka sisältää kaiken, mitä jumalisuuteen ja elämään tarvitaan.

Kaikki hyveet ja avut ovat jo meidän kätkettyinä tuohon uskon lahjapakettiin. Jos yritän pusertaa jotain hyveitä tai avuja vanhasta aatusta, niin huh kuinka karvasta myrkkyä tuleekaan esiin. Niinpä minä en vilkaisekaan vanhaan aatuun päin, vaan katselen Jeesusta. Ja mitä enemmän Häntä katselen, sitä enemmän tulen itsekin osalliseksi Hänen kirkkaudestaan ja voimastaan.

Ja silloin minäkin voin Jeesuksen uskon voimalla kilpailla jopa voittopalkinnosta. Ja jos tulen maaliin voittajana, minut kruunataan jollain niistä eri seppeleistä, joita UT mainitsee. Silloin tulen Jumalan valtakuntaan kunnian ja kirkkauden runsaudessa. Mutta voi olla niinkin, että tulen Jumalan valtakuntaan kaikkea muuta kuin runsaudessa, aivan kaikesta riisuttuna. Eli voi olla, että tuli polttaa kaikki tekoni, vain pelastus jää jäljelle.

Jumala odottaa minulta uskollisuutta, että teen juuri sitä, mitä Hän haluaa juuri minun tekevän. Olemme suuresti siunattuja, jos teemme tämän kutsumuksemme ja valitsemisemme lujaksi. Oman päätehtäväni tai kutsumukseni ohella olen monta kertaa kuullut Hänen pyytävän minua tekemään myös joitakin yksittäisiä asioita. Joskus olen ollut kuuliainen. Usein kyllä viivytellyt. Ja monesti olen jättänyt kokonaan tekemättä. Kuinka murheellista. Eväät ja avut olisivat olleet tuossa lahjapaketissa. Mutta jätin käyttämättä.

Pietari joka tapauksessa tiesi kutsumuksensa. Ja hän tiesi, mikä kruunu häntä odotti, kun hän ylittää maaliviivan. Ja hän sanookin tuon tekstikatkelman jälkeen, että hänen ruumiinsa poispaneminen tapahtuu äkisti, niinkuin Herra oli hänelle ilmoittanut. Ja jotenkin lohdullista on, että Pietari, joka Raamatun sivuilla yhä uudestaan tulee esille täydellisenä epäonnistujana, saa sittenkin tulla perille kruunattuna voittajana.
  2. Kysyit tätä myös avaamassani ketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/9980325 ja sinne jo vastasinkin, että:
    "Kun kohtaat Jumalan Valtakunnan Kuninkaan tiedät löytäneesi Jumalan Valtakunnan. Sinä olet silloin Jumalan Valtakunnan ytimessä."
    Yritin myös kertoa siitä, miten voimme löytää Hänet: "Se voi tapahtua esimerkiksi niiden ihmisten avulla, jotka jo ovat Hänet löytäneet."

Jeesus itse sanoi: "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." (Matt 18:20)

Eli on hyvä etsiä Jeesusta eli Jumalan Valtakunnan Kuningasta sieltä, missä Hän on. Ja tuon sanansa mukaan Hän on siellä, missä Häneen uskovia on koolla. Siellä sinä olet keskellä Jumalan Valtakuntaa eli vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä (Room 14:17). Siellä Pyhä Henki haluaa johdattaa sinutkin kohtaamaan Jeesus, ja tuossa kohtaamisessa saat sisimpääsi Pyhän Hengen. Hän tulee asumaan sinuun. Ja silloin Jumalan Valtakunta on sinussa. Silloin olet löytänyt Jumalan Valtakunnan. Silloin et enää ole tästä maailmasta vaan kuulut Jeesuksen Kuningaskuntaan.

Toki Jeesus on lähellä sinua nytkin, vaikka olisit ihan yksinäsi.
    "Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi." (Jes 57:15)
  3. Aloittaja kertoi unessa tai herätessään kuulemistaan Jeesuksen sanoista, jotka löytyvät Raamatustakin:
    "Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu".

Nuo Jeesuksen sanat ovat Raamatusaskin ja jatkuvat näin:
    "ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen."

Tuossa luvussa (Joh 10) puhutaan myös siitä, että lampaat "kuulevat" Hänen äänensä. Eli aloittajan ihmeellinen kokemus oli täysin Jumalan Sanan mukainen. Sinä olet etsinyt Jeesusta, ja nyt sinä tiedät löytäneesi Hänet. Olet näin aivan konkreettisesti saanut kohdata Jeesuksen eli Hyvän Paimenen.

Sinä olet Jeesuksen lammastarhassa. Tuossa luvussa käytetty sana "tarha" toi Jeesuksen ajan kuulijoille mieleen kiviaitauksen, ja tuo sana "ovi" tai "portti" aitauksessa olevan pienen aukon, johon paimen istahti yöksi täyttäen tuon aukon eli tullen turvalliseksi oveksi. Kukaan lampaista ei voinut ohittaa paimenta eli ovea paimenta herättämättä. Ja mikä tärkeintä - susi ei päässyt tarhaan paimenen ohi. Paimen oli siis tuon tarhan ovi.

Sitten aamulla paimen nousi tuosta oviaukosta ja lähti johdattamaan lampaitaan viheriäisille niityille ja veden ääreen. Ja lampaat seurasivat sitä. Eli lampaat olivat koko ajan turvallisesti "oven" takana. Kun lammaslauma tuli virvoittavien vesien ääreen, paimen pysähtyi ja lampaat saivat juoda ja virvoittua. Pian saman veden ääreen tuli toisiakin lammaslaumoja. Ja kaikki litkivät vettä. Lampaat olivat kohta aivan sekaisin keskenään. Mutta sitten kun tämä meidän paimenemme, joka ensimmäiseksi tuli laumansa kanssa veden ääreen, päätti jatkaa laumansa kanssa matkaa, niin tuo paimen päästi kutsuäänen. Ja mitä tapahtui. Vain hänen omat lampaansa tuosta monien laumojen lampaiden joukosta tunnistivat juuri tuon paimenen äänen. Ja niin koko sekamelskasta vain tuon paimenen lauman lampaat lähtivät liikkeelle. Muut lampaat eivät tunnistaneet sitä ääntä ja jäivät edelleen paikoilleen. Sitten paimen jatkoi ja vain oman laumansa kanssa vihreille niityille syömään ja lepäämään. Ja yön lähestyessä vei laumansa taas kiviaitaukseen turvaan ja asetttui itse istuma-asentoon täyttäen aitauksessa olevan oviaukon. Tällaisessa laumassa Hyvän Paimenen johdatuksessa ja turvallisen portin sisäpuolella sinä hyvä aloittaja nyt olet. Siunausta Elämääsi.
  4. "Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' ... Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan." (Matt 6:31-33)

Jeesus ei tietenkään tässä viittaa siihen, että ihmiset olisivat olleet huolissaan siitä, mitä he syövät tahi mitä juovat tahi millä itsensä vaatettavat silloin kun Jumalan Valtakunta tulee näkyvästi maan päälle. Ihan juuri tämän päivän tarpeista tuossa on kysymys.

Mutta yhtä kiireellistä ja itse asiassa vieläkin ensisijaisempaa kuin näistä päivittäisistä tarpeista huolehtiminen, on etsiä Jumalan Valtakuntaa ja Hänen Vanhurskauttansa. Kun ihminen on löytänyt Jumalan Valtakunnan, ihminen tunnistaa sen siitä, että hänen päivittäistä elämäänsä kehystävät vanhurskaus, rauha ja ilo Pyhässä Hengessä ahdistuksistakin huolimatta. Tätä Elämää Pyhässä Hengessä Raamattu nimittää Jumalan Valtakunnaksi (Room 14:17). Kun olemme löytäneet Jumalan Valtakunnan ja puetut Jumalan lahjavanhurskauteen, me emme enää etsi näitä asioita. Nyt me etsimme niitä, jotka vielä ovat ulkopuolella eläen pimeydessä.

Me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu. Me emme enää ole maailmasta, vaikkakin maailmassa. Ja tätä maailmaa ei vielä asuta vanhurskaus. Mutta kun Hän tulee, niin Hänen Rauhansa vaikuttaa muutoksen koko maailmassa eläinkuntaa myöten. Mutta jo ennen tätä Hänen tulemustaan maan päälle perustamaan Israelille valtakunnan, meidät, jotka olemme pelastetut pimeyden vallasta ja siirretyt Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan, temmataan taivaaseen Jeesuksen tykö asuttamaan niitä asuinsijoja, jotka Hän on mennyt meille valmistamaan Isänsä Kotiin.
  5. Kun kohtaat Jumalan Valtakunnan Kuninkaan tiedät löytäneesi Jumalan Valtakunnan. Sinä olet silloin Jumalan Valtakunnan ytimessä.

Miten sitten voimme kohdata tuon Kuninkaan, Messiaan. Miten löydämme Hänet. Se voi tapahtua esimerkiksi niiden ihmisten avulla, jotka jo ovat Hänet löytäneet.

Esimerkiksi Filippus kertoi Natanaelille: "Me olemme löytäneet sen, josta Mooses laissa ja profeetat ovat kirjoittaneet, Jeesuksen, Joosefin pojan, Nasaretista." (Joh 1:45)

Natanael oli epäilijä, mutta myös etsijä. Niinpä Filippuksen oli helppo saada Natanael liikkeelle: "Tule ja katso!"

Kun Jeesus ja Natanael kohtasivat toisensa, tuli Natanael yhdestä Jeesuksen lauseesta vakuuttuneeksi siitä, että Jeesus todellakin on Israelin Kuningas.

Jos lähdet liikkeelle etsien Jeesusta, löydät Hänet varmasti. Sinä saat kohdata Hänet. Tavalla tai toisella Jeesus ilmaisee Itsensä sinulle niin, että tiedät, että Hän se on.
  6. Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään. (Room 3:10-12)

Olemme siis vääriä emmekä vanhurskaita, pahaa tehneitä emmekä hyvää tehneitä, ja kaukana Jumalasta emmekä suinkaan pyhiä eli Jumalalle erotettuja. Mutta Jumala vanhurskauttaa jumalattoman. Ja sen tähden me voimme välttää toisen kuoleman, voimme pelastua hirvittävältä tuomiolta ikuiseen kauhistukseen, voimme päästä takaisin Jumalan yhteyteen.
    Sillä Kristus kuoli syntiemme tähden, Vanhurskas vääräin puolesta, johtaakseen meidät Jumalan tykö. (1 Piet 3:18)

On yksi Vanhurskas, joka kuoli meidän kaikkien vääräin puolesta.
    Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. (Room 3:23-24)

Vanhurskaita eli oikeamielisiä ovat siis ne, jotka ottavat Jumalan lahjavanhurskauden vastaan. Vääriä ne, jotka sen hylkäävät. Pelastuminen Jumalan valtakuntaan edellyttää tästä väärämielisyydestä luopumista eli kääntymistä Jumalan puoleen. Silloin vapaudumme tuosta väärästä, ja Kristuksen vanhurskaus luetaan hyväksemme.

Ihan oma lukunsa on sitten palkanmaksu. Sillä kun meistä edellä kuvatulla tavalla on tullut Kristuksen omia, mikään kadotustuomio ei meitä kohtaa. Mutta Kristuksen palkintotuomioistuimen eteen me joudumme/pääsemme.