Usko hakusessa

Jonpa

Yritän avoimin mielin suhtautua erilaisiin uskovaisiin, ja koen eräällälailla olevani itsekin samanlainen. Haluaisin kuitenkin "löytää paikkani", ja hahmottaa paremmin sen mihin uskon, mutta se on vaikeaa. Tarvitsisin oikeastaan apua muutaman ihan perustavanlaatuisen asian selvittämiseen.
Uskon että on korkeampi "voima", uskon että on joku joka pitää huolen siitä että sellainen joka tekee toisille hyvin ja elää elämäänsä hyvin on lopulta turvassa, ja uskon että pahantekijät saavat ansionsa mukaan, vähintäänkin syvällä sisimmässään. Mutta hirvittävän vaikea minun on uskoa että korkeampi voima olisi ladellut maanpäällisille kannattajilleen läjää erinäisiä hassuja sääntöjä kirjaan jota sokeasti luetaan, ei ehkä käytetä maalaisjärkeä lainkaan, vaan aika sokeasti kaivellaan lauseita siitä kirjasta ja niihin nojautumalla yritetään kääntää oikea vääräksi ja väärä oikeaksi.

Ja tämä sama tökkii uskonnossa kuin uskonnossa, ja se jotenkin nyt häiritsee tapaani ajatella. En halua kuulua mihinkään seurakuntaan koska kaikkialla tunnutaan olevan jotenkin "uskon" sokaisemia, saadaan yhteenkuuluvuuden tunnetta siitä että kuin mantraa hoetaan samoja mitäänsanomattomuuksia vastaukseksi vaikeassa tilanteessa. ETSI HERRA, PÄÄSTÄ JUMALA SYDÄMEESI jne juttuja. Ja kyllähän siitä varmasti moni saa lohdun ja se on hienoa, mutta ihmisen jolla on pää sen verran pehmentynyt että uskoo tässäkin raa`assa maailmassa korkeampaan voimaan, mutta ei kuitenkaan lähellekkään niin pehmeä että uskoisi perushelluntailaisen, jehovan, tai muun uskoaan julistavan ja tuputtavan tyhjiin sepustuksiin, on oikeastaan vaikea kuulua mihinkään.
Toisaalta kaipaan minäkin sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Löytyykö mistään seurakuntaa niille jotka uskovat, mutta haluavat pohtia uskoaan ja sitä mitä oikeudenmukaisuuteen uskovan kuuluu elämällään tehdä, ihan itse, omilla aivoillaan? toisaalta raamatussakin on hyvää, uskon että ne kuninkaat tai mitkälie ovat sen kansalleen tilanneet, ovat toivoneet siitä ihmisille ohjenuoraa hyvään elämään, sitä vain en ymmärrä miten silmät ristissä ja vaahto suunpielissä sitäkin kirjaa ja ties mitä sanamuotoja nykyuskovaiset kyttäävät suurennuslasi kanssa, ihan kuin vailla omaa järkeä...

Menipäs nyt monen mutkan kautta ja taisi asiakin unohtua, toivottavasti joku ymmärsi mitä haen takaa.

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rukoile herätystä

Sulla on luonnollisen ihmisen usko. Uskot että ihminen voi omilla oikeilla valinnoillaan ja hyvillä töillään pelastua.

Se tie vie valitettavasti kadotukseen, sillä lain (= Jumalan vaatimien tekojen) vaatimuksia ei kukaan ihminen voi täyttää.

Sinun uskosi ei siis ole pelastava usko! Ja suhtautumisesi Jumalan sanaan on käyttämiesi ilmaisujen mukaan halveksivaa, ylimielistä ja pilkallista. Olet omasta mielestäsi JUmalaa viisaampi.

• Etsivä löytää

Olet aloittaja oikealla tiellä. Sokea uskominen on tuhoisaa. Sinun kuuluukin kysellä ja kyseenalaistaa ja pohtia asioita rauhassa. Toivottavasti löydät sellaisen ryhmän jossa näin tehdään ja pääset eteenpäin etsinnässäsi.
      Se ei ole mitenkään väärää vaan juuri päinvastoin, vaikka tuossa "rukoile herätystä" sinut heti naulitsi ja vain siksi että arvostelit helluntailaisuutta.
      Tässähän sait juuri todisteen kirjoitukseesi helluntailaisuudesta > tuputtavat tyhjiä sepustuksia

• Jeesus vaikuttaa uskon. Eli ei ole kysymys siitä, että sinusta pitäisi saada irti uskoa. Ei sitä sinusta itsestäsi irtoa. Mutta Jeesuksesta sitä lähtee. Vain Hän voi avata tuon uskon lähteen myös sinun sisimpääsi.

'Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta
      ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
      Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön,
      hän pyysi heiltä almua.
      Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi:
      "Katso meihin."
      Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.'
      Mies odotti lanttia ohikulkevilta. Pietari ja Johannes pysähtyvät. Taitaa tulla kaksi lanttia. Mutta miehet kehottavatkin katsomaan heihin. Siis taitaa tulla oikein näyttävä lanttimäärä. Mutta ei lantin lanttia. Vaan jotain alkaa tapahtua.
      Jeesus tekee ihmeen miehen sisimmässä.
      Keskellä hiljaista katseiden kohtaamista. Usko syntyy.
      Kukaan ei vieläkään ole sanonut sanaakaan. Mutta hengessään Pietari tietää, että Jeesus on vaikuttanut uskon ihmeen.
      Niin Pietari sanoo ja tekee jotakin:
      '"Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan:
      Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
      Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös;
      ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat, ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.'
      Ja sitten Pietari selitti, mitä tapahtui: "usko, jonka Jeesus vaikuttaa,
      on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne."

Usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on voimallinen. Usko annetaan ihmisen sisimpään. Sinä et voi sitä itsestäsi pusertaa ulos.
      "Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu."
      Tuon uskon saamme lahjaksi Jumalan vanhurskauden kera.
      "Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa."

Jeesus on uskon alkaja ja täyttäjä. Ja tuon ihmeellisen liikkeellelähdön jälkeenkin kaikki on Jeesuksessa olevan uskon varassa. Ei meistä itsestämme lähtevän uskon varassa.

Sinä "pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa".
      Jos et ole Kristuksessa, et voi olla uskossakaan. Sillä usko on Jeesuksessa.
      "sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa".

Usko ei kiinnitä katsettaan ihmiseen vaan Jeesukseen.
      Me kiinnitämme katseemme Jeesukseen, uskon alkajaan ja täyttäjään.
      "Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen".

Jeesus täyttää ihmisen päätä myöten. Jeesuksen usko syrjäyttää kaikki järkeilyt. Usko todella ymmärtää. Ymmärtää sellaista, mitä me omilla päätelmillämme emme koskaan voisi käsittää.
      "Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyväisestä.

Meistä ei tule suuria uskovaisia. Vaan me pidämme kiinni tuosta suuresta uskosta. Jeesuksen uskosta. Tuon uskon me saamme lahjaksi kuulemalla Sanaa. Mene Sanan kuuloon jonnekin sellaiseen kokoontumiseen, jossa julistetaan Sanaa eli Kristusta. Ja sinussa tapahtuu ihme. Sinussa syntyy usko ja uusi Elämä. Synnyt Jumalan perheväkeen. Sinusta tulee Jumalan lapsi.

• Sinä olet selvästi Jumalan puhuttelussa ja kutsun alla.
      Se, että sinä mietit näitä asioita, on Jumalan vaikutusta sinussa. Kalamos jo kirjoitti sinulle hyvin. Minäkin tahdon kirjoitaa sinulle joitakin rivejä.

Jumala puhuu tavalla tai toisella. Jumala rakastaa sinua ja tahtoo johdattaa sinua sisälle pelastukseen ja näin sisälle Jeesukseen Kristukseen. Mutta Hän ei tee sinulle väkivaltaa. Hän kunnioittaa sinun omaa tahtoasi ja omia valintoja. Sen tähden Hän pyytää sinua Raamatun sivuilla: "Anna pelastaa itsesi ja ota vastaan Jumalan armo Kristuksessa niin että se ei jää turhaksi sinun kohdallasi."

Ehkä sinä pidät tätä mantran hokemisena mutta tämä on totuus jonka miljoonat ihmiset kautta maan kokevat tänäkin päivänä todeksi omassa elämässään. He kohtaavat Elävän Jumalan Jeesuksessa. Jumala on ja Hän on ilmoittanut itsensä meille ihmisille luomakunnassaan ja Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on Jeesuksessa ja Jeesuksen nimessä ja Hänen kauttaan ihmisellä on Elävä Jumala. Sinä voit saada yhteyden tähän Suureen Jumalaan. Silloin kun se tapahtuu sinä et enää kysele. Sinä kiität Jeesusta toisten uskovien kanssa. Silloin sinulla on oma todistus sydämessäsi; "Näin minä kohtasin Jeesuksen Kristuksen."

Minä olen kiitollinen omille vanhemmilleni ja Jumalalle siitä että vanhempani olivat uskossa koko lapsuuteni ajan. Heillä oli suuri kunnioitus Raamattua kohtaan. Raamattu oli niin pyhä Kirja että sitä tuskin uskalsi avata. Olen aina tiennyt että Raamattu on Jumalan Sanaa ja että sen teksti on Jumalasta. Mutta minä taistelin Jumalaa ja Hänen rakkauttaan vastaan niin kuin sinäkin nyt näytät tekevän. Vasta 30 vuotiaana miehenä Herra otti minut kiinni Raamatun Sanan kautta. Raamatun Sana tuli minulle ihan konkreettisesti. Minä uskoin Raamatun Sanan todeksi, otin sen vastaan sydämeeni ja päätin tehdä juuri niin kuin Sanassa sanotaan. Tiedätkö mitä minulle tapahtui? Minä pelastuin ja kohtasin Elävän Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan Sana toimi kohdallani ja minä pelastuin. Minä tulin uskoon. Minua ei pelastanut ihmisten puheet eikä heidän tekonsa. Minut pelasti Jumalan Sana. Olen kertonut tästä kokemuksestani. Se on ihmeellinen mutta tosi kertomus. Minä olen kokenut juuri niin kuin kerron.

http://www.jaikal.se/48683125

Jeesus on personoitu Pelastus ja ikuinen Elämä. Ilman Jeesusta Kristusta jokainen meistä olisi tuomittu kadotukseen. Jeesus tuli maailmaan pelastamaan meitä syntisiä. Jeesus elää tänäkin päivänä. Sinulla ja minulla on helpompi tänä päivänä päästä Jeesuksen puheille ja tavat Hänet kuin ihmisillä oli silloin kun Hän eli täällä maan päällä lihassa ihmisenä. Silloin täytyi mennä Jerusalemiin sinne missä Jeesus sillä kerralla oli kohdatakseen Hänet. Nyt Hän on sinun ja minun luona meitä hyvin lähellä kaikkialla läsnä olevassa Pyhässä Hengessä.

Jumalan Henki, Pyhä Henki on luonasi valmiina välittämään sinulle pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa. Siihen tarvitaan vain sinun oma suostuminen ja Jeesuksen vastaan ottaminen sekä tietenkin syntielämästä luopuminen. Kun otat vastaan Jeesuksen, otat vastaan kaiken mitä Jumala on sinulle antanut Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus on äärettömän arvokas lahja Jumalalta sinulle. Mutta lahjan antaja on riippuvainen siitä että sen vastaan ottaja ottaa sen vastaan ja "avaa paketin".
      Monet ihmiset tietävät lahjasta ja lahjan sisällöstä riittävästi voidakseen ottaa sen vastaan. He kuitenkin panevat lahjan "kaappiin hyllylle" odottamaan pahoja päiviä tai vanhuutta jolloin sitten lahja otettaisiin kaapista ja avattaisiin. Tämä on täysin käsittämätöntä ja järjetöntä käyttäytymistä. Se loukkaa lahjan antajaa. Kuitenkin useat meistä tekevät juuri niin. Niin minäkin tein runsaat kymmenen vuotta. Nyt kuitenkin olen löytänyt Jeesuksen enkä voi luopua Hänestä. Löysin Jeesuksessa tavattoman aarteen. Tätä aarretta tarjotaan nyt myös sinulle. Mitä sinä teet Jumalan tarjoamalle aarteelle?

http://www.youtube.com/watch?v=xprEuWhDBj8&playnext=1&list=PL613A6E7A46DC7AF7

http://www.youtube.com/watch?v=qHKHLRidM4k&feature=related

• body

Herätysliikkkeitten piirissä on porukkaa joka ei siedä että uskoa saisi kyseenalaistaa, analysoida tai arvostella, vaan kaikki olisi uskottava sokeasti, vaikka metsään mentäisiin.

Usko ei ole joukkuepeliä, eikä kollektiivista omaisuutta, vaikka usein niin halutaan.

Uskolla orjuutetaan ja sillä halutaan hallita.

• >>Tarvitsisin oikeastaan apua muutaman ihan perustavanlaatuisen asian selvittämiseen.

• Jonpa

Kiitoksia vastauksista, paljon on ollut mietittävää ja luettavaa, mutta paljon on mietittävää edelleen.

Sinulle "rukoile herätystä", en tarkoita suhtautua Jumalaan ylimielisesti, en itseasiassa kehenkään haluaisi niin suhtautua, mutta lähinnä pidän irvokkaana miten jotkut uskovat käyttävät/puhuvat Jumalasta, eli ehkä kielenkäyttöni oli suunnattu lähinnä joillekkin vähän hyökkäävämmille uskoville.

Ja Semper.Fidelis: "Yksikään ihminen ei voi sanella Jumalalle omia henkilökohtaisia ehtoja, jotka Jumalan pitäisi täyttää saadakseen pelastaa hänet." Tämän lauseen osalta tuli mieleen ensimmäisenä se, että en yritä Jumalalle ehtoja sanella, vaan mietityttää ennemminkin se, etten usko Jumalankaan sanelevan meille kovinkaan maallisia ehtoja. En esimerkiksi usko kasteeseen; en usko että tavallisten tallaajien toimesta vauvan päähän liruteltu vesi vaikuttaa vauvan kohtaloon kuoleman jälkeen. Enkä moniin muihinkaan "rituaaleihin", en oikein pysty ymmärtämään miksi jokin niinkin suuri kuin Jumala olisi kiinnostunut tällaisista "leikeistä", miksi Jumala tuomitsisi näiden kirkkollisten menojen takia, eikä sen perusteella mitä ihmisellä on sydämessään? Ja se on kyllä usein aika perustavanlaatuinen kysymys kun miettii seurakuntaan, tai uskovien piireihin yleensä, kuulumista..

• Avauksessasi kerroit, että itsekin koet ainakin eräällä tavalla olevasi uskovainen.
        Ja nyt kommentissasi kerrot kaikkein tärkeimpänä ohi rituaalien olevan sen, mitä ihmisen sydämessä on. Olen odottanut keskustelun jatkuvan, mutta se näyttää nyt loppuneen. Ehkä on vaikeaa näin julkisella keskustelupalstalla avata sydäntään. Jos haluat, voit ihan anonyyminä lähettää minulle sähköpostia, jos haluaisit keskustella kahden kesken.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2678
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2435
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      2021
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1813
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1346
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1317
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1284
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      997
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      143
      968
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      913
    Aihe