Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Niin, hyvä kysymys. Itse olen huomannut että mitä enemmän tutkii ja lukee Raamattua tai siihen liittyvää uskonnollista tai kulttuuriin liittyvää kirjallisutta sen enemmän se tulkinnanvaraisuus vähenee ja tulkinta terävöityy. Näinhän on toisaalta joka asian laita. Jos alkaisin tutkimaan aktiivisesti perhosia, viiden vuoden päästä tämän hetkiset tulkintani olisivat tarkentuneet teräväksi tiedoksi.

Toisaalta on lisättävä että itse Raamatun ydinsanoma on kuitenkin aika helposti ymmärettävissä, se on pelastus sanomaa ihmiskunnalle. Se taas uskooko sen tai ei on sitten jokaisen itsensä päätettävissä.
  2. Kristinuskoinen vastaa:

Ei ole, perusteita:

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaiseman sanakirjan mukaan taikauskon määritelmä kuuluu näin:"taikauskoksi kutsutaan tavallisesti käsityksiä, joiden mukaan ihmisen ja yhteisön elämässä ja luonnossa ilmenee yliluonnollisia voimia, joita ihminen pystyy määräkeinoin hallitsemaan."

Oikestaan se että kristinusko olisi taikausko tökkää jo tähän. Kristittynä tiedän että en kykene hallitsemaan Jumalaa määräkeinoin enkä muillakaan keinoilla. Jumala on suvereeni.

Toisekseen kristinusko ja taikausko kohtasivat usein kristinuskon syntyaikoina. Ne eivät yhdistyneet tai olleet samanlaisia vaan toisiaan vastaan. Esim. Apostoleiden teoista voi lukea että kohdatessaan nämä kaksi olivat toisensa pois sulkevia. Kristinuskoon kääntyneet hylkäsivät taikauskoisen uskonsa.

Myös esim. asioita tutkinut ja valistunut agnostikko Esko Valtaoja ei vedä yhtäläisyys merkkejä taikauskon ja krisnuskon välille.

Ainakin tämä tutkimus puoltaa ajatustani:"Mitä amerikkalaiset oikeasti uskovat", Baylor Universityn [18.9.] julkaisema kattava tutkimus, osoittaa että perinteinen kristillinen uskonto huomattavasti vähentää uskoa kaikkeen aina kädestä lukemisen tehokkuudesta astrologian käyttökelpoisuuteen. Lähde: http://online.wsj.com/news/articles/SB122178219865054585

Tiivistelmänä laitan tähän vielä professori Heikki Palvan kuvaavan määrityksen asiasta:" Sekä uskontojen että taikauskon pohjana on usko näkymättömiin voimiin,jotka vaikuttavat ihmiseen ja hänen elinympäristöönsä. Niillä on kuitenkin ratkaiseva periaatteellinen ero, voidaanpa niitä sanoa toistensa vastakohdiksi. Uskonnoissa ihminen palvelee, palvoo ja rukoilee korkeampaa voimaa,taikausko puolestaan saa ihmisen pyrkimään niiden voimien herraksi,joiden hän uskoo vaikuttavan ihmikohtaloihin". (Lähde:Heikki.Palva:Raamatun tietosanasto).

Lisättäköön vielä että jos näkisin ja kokisin että harjoittamani kristinusko olisi taikauskoa ei minulla olisi mitään vaikeutta sitä myöntää, en häpeä uskoani. Kuitenkin rehellisyys vaatii olemaan eri linjoilla :)
  3. Tuossa olen samaa mieltä että kirkon väen pitäisi olla "paremmin saatavilla". Mikä se muoto tai foorumi sitten olisikaan.
    Toisaalta on varmasti niinkin että ihmiset eivät tunne tai tiedä kirkon kaikkia palvelumuotoja. Ehkäpä tarjonnan pitäisi olla paremmin esillä?

Esim. "Rauhantervehdyksessä"(tämän alueen seurakuntalehti) on paljon erillaisia kerhoja yksinäisille ja muillekkin(esim.suru,äiti-lapsi,kutomis,aamukahavi,omaishoitajien,liikunta,porinapiiri,laulukerho,kuntopiiri,eläkeläistenkerho..ynm.) hyvinkin monipuolisesti tarjolla. On myös palaveleva puhelin ja "jalkautumispäiviä" kansan keskuuteen.

Ja Junnulla on hyviä lauluja :)