Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Mielenkiintoinen+näkökanta,+eikä+varmaan+ihan+väärääkään.+Uskon+kuitenkin+että+liberaalitkin+heräävät+asettamaan+enenevässä+määrin+omia+ehdokkaita+ja+aktivoivat+omia+äänestäjiä.+Mutta+nähtäväksi+jää+mikä+on+kehityksen+suunta.
  2. Tottahan+toki+Raamatussa+on+kulttuurillisia+asioita,+onkin+hyvä+tutustua+sen+ajan+ja+maantieteen+kulttuurin.+Sanat,+sanonnat+ja+ilmaisut+kehittyvät,+mutta+se+ei+välttämättä+muuta+alkuperäisen+sanoman+merkitystä+miksikään.Raamatun+kirjoittajat+olivat+taustoiltaan+ja+ammateiltaankin+hyvin+erilaisia.+Ja+toivat+toki+mukanaan+"oman+persoonansa",+mutta+tämäkään+ei+mielestäni+ole+vaikuttanut+Raamatun+sanomaan,+paremminkin+se+on+rikkaus.+Raamattu+itse+ilmoittaa+myös+että+kirjoittajat+kirjoittivat+Pyhän+Hengen+vaikuttamina.+Tämä+ei+tarkoita+tietenkään+minkäänlaista+"automaattikirjoitusta".Itse+näen+että+Raamatun+opissa+on+se+kestävä+ydin,+josta+kristikunta+on+hyvin+pitkälti+samaa+mieltä,+sitten+on+kehällisiä+asioita,+joissa+jokainen+kristitty+voi+tehdä+kuten+kokee.+Paavali+kirjoittaa+tästä+asiasta+Room14.luvussa.+Usein+on+vain+niin+että+kun+puhutaan+kristityistä+otetaan+huomioon+ne+erimielisyydet,+ja+unohdetaan+että+sitä+yhteistä+pohjaa+on+myös+hyvin+paljon.+Itse+olen+tämän+arjessa+kokenut+todeksi.+Yhdessä+me+eri+kirkkokuntalaiset+ylistämme+samaa+Jumalaa.+Kun+Raamattu+sanoo+jonkin+asian+synniksi,+me+uskovat+uskomme+että+se+julistus+tulee+Jumalalta+eikä+kumpua+kulttuurista.+Käsittääkseni+antiikin+aikana+homoseksuaalisuus+siinä+ympäristössä+oli+hyväksytympää.+Kristinuskohan+oli+siitä+vallankumouksellinen+uskonto+että+se+hyväksyi+yhteyteensä+naiset,+lapset+ja+orjat.+Mekin+uskovaiset+olemme+vajaita,+emme+täydellisiä.+Aina+emme+onnistu+rakastamaan+niin+kuin+Jeesus+kehottaa,+mutta+yritämme+ainakin.
  3. Itse+näen+kuitenkin+eron+uskon+ja+taikauskon+välillä:Kotimaisten+kielten+tutkimuskeskuksen+julkaiseman+sanakirjan+mukaan+taikauskon+määritelmä+kuuluu+näin:+taikauskoksi+kutsutaan+tavallisesti+käsityksiä,+joiden+mukaan+ihmisen+ja+yhteisön+elämässä+ja+luonnossa+ilmenee+yliluonnollisia+voimia,+joita+ihminen+pystyy+määräkeinoin+hallitsemaan."+"Väite,+että+kristinusko+olisi+taikauskoa+ei+täytä+kyseistä+määritelmää.+Kristittynä+tiedän,+että+en+kykene+hallitsemaan+Jumalaa+määräkeinoin+enkä+muillakaan+keinoilla.+Jumala+on+suvereeni.Toisekseen+kristinusko+ja+taikausko+kohtasivat+usein+kristinuskon+syntyaikoina.+Ne+eivät+yhdistyneet+tai+olleet+samanlaisia+vaan+toisiaan+vastaan.+Esim.+Apostolien+teoista+voi+lukea,+että+kohdatessaan+nämä+kaksi+olivat+toisensa+pois+sulkevia.+Kristinuskoon+kääntyneet+hylkäsivät+taikauskoisen+uskonsa+kirjoineen.Myös+uskonasioita+tutkinut+ja+”hutkinut”+agnostikko+Esko+Valtaoja+ei+vedä+yhtäläisyys+merkkejä+taikauskon+ja+kristinuskon+välille.+Tämä+tutkimus+on+myös+samoilla+linjoilla:+"Mitä+amerikkalaiset+oikeasti+uskovat",+Baylor+Universityn+++julkaisema+kattava+tutkimus,+osoittaa+että+perinteinen+kristillinen+uskonto+huomattavasti+vähentää+uskoa+kaikkeen+aina+kädestä+lukemisen+tehokkuudesta+astrologian+käyttökelpoisuuteen.+Lähde:++http://online.wsj.com/news/articles/SB122178219865054585Tiivistelmänä+laitan+tähän+vielä+professori+Heikki+Palvan+kuvaavan+ja+osuvan+määrityksen+asiasta:"+Sekä+uskontojen+että+taikauskon+pohjana+on+usko+näkymättömiin+voimiin,+jotka+vaikuttavat+ihmiseen+ja+hänen+elinympäristöönsä.+Niillä+on+kuitenkin+ratkaiseva+periaatteellinen+ero,+voidaanpa+niitä+sanoa+toistensa+vastakohdiksi.+Uskonnoissa+ihminen+palvelee,+palvoo+ja+rukoilee+korkeampaa+voimaa,+taikausko+puolestaan+saa+ihmisen+pyrkimään+niiden+voimien+herraksi,+joiden+hän+uskoo+vaikuttavan+ihmiskohtaloihin".+(Lähde:+Heikki.Palva:Raamatun+tietosanasto
  4. Toki+voi+ja+saa+erilaisia+tulkintoja+niin+sanotusti+koetella+ja+tutkia.+Minusta+se+"oikea+tulkinta"+tekee+oikeutta+itse+tekstille+ja+asiakokonaisuuksille.+Itse+en+koe+että+se+tulkinta+olisi+summittaista,+vaan+paremminkin+se+linkittyy+asia+kokonaisuuksiin+ja+harmonisoi+kokonaisuuden.+On+tietenkin+totta,+että+jotain+jää+aina+"piiloon",+täydellisyyttä+ei+tässäkään+asiassa+ole.+Hyvänä+apukeinona+on+Raamattu+kommentaarit+eli+selitysteokset,+joissa+teologit+ja+alkukielen+taitajat+avaavat+tekstejä.+Myös+juuri+tuo+alkukielen+tuntemus+syventää+ja+kirkastaa+Raamatun+tekstejä.