Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kamuttaja
profiilit
kamuttaja
kamuttaja
Vapaa kuvaus
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu
Aloituksia
163
Kommenttia
5291
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Taitotaso A1 (toimiva alkeiskielitaito)
Selviän yksinkertaisimmissa puhetilanteissa. Ymmärrän ja osaan käyttää ilmaisuja, jotka koskevat minua tai välitöntä ympäristöäni. Osaan kirjoittaa yksinkertaisia viestejä. Osaan käyttää joitakin peruskieliopin rakenteita.
Taitotaso A2 (kehittyvä peruskielitaito)
Selviän rutiininomaisissa tiedonvaihtotehtävissä; osaan kysyä yksinkertaisia kysymyksiä ja vastata sellaisiin. Ymmärrän ilmauksia ja sanoja minulle tutuista, esim. perhettä koskevista asioista. Pystyn kirjoittamaan yksinkertaisen kirjeen ja kuvailemaan menneitä tapahtumia. Hallitsen kieliopin perusteet.
Taitotaso B1 (Sujuva peruskielitaito)
Selviän tavallisimmissa käytännön puhetilanteissa sekä työssä että vapaa-aikana. Hallitsen jokapäiväisiin tilanteisiin liittyvän sanaston kohtalaisesti. Osaan kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä tutuista aiheista ja kuvata henkilökohtaisia kokemuksia. Hallitsen peruskieliopin keskeiset rakenteet.
Taitotaso B2 ( Toimiva itsenäinen kielitaito)
Selviän käytännön puhetilanteissa hyvin ja melko hyvin myös vieraammissa puhetilanteissa. Hallitsen perussanaston hyvin. Pystyn lukemaan vaivatta yleisiä aihepiirejä käsitteleviä tekstejä. Osaan kirjoittaa selkeästi ja yksityiskohtaisesti tutuista aiheista. Hallitsen peruskieliopin hyvin ja osaan tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä.
Lähde Opetushallitus 2007 - 2008
Minun laskujen mukaan on neljä tasoa.
Rupiahan opiskelemaan sanoikin saman asian ja motiivin miksi joku tekee tyhjäksi tuon.
02.11.2014 19:36
Olen ollut eri aloilla.
Viimeksi rakentamista, huoltoa, suunnittelua, koulutusta.
Noissa kahdessa ensimmäisessä on ollut maahanmuuttajatekijöitä.
01.11.2014 22:11
Parhaiten olen onnistunut kiinalaisten kanssa, heikoimmin Lähi-Idästä tulleiden.
Venäläisetkin on hyviä kun oppivat säännölliset työajat ja ettei humalassa olla öissä.
Kiinalaiset, japanilaiset, thait, vietnamilaiset tekee töitä kun heidät opettaa suomalaiseen työkulttuuriin.
Onko sinulla joku erikoinen kansallisuus mielessä, jos on niin kysy, luulen voivani auttaa.
01.11.2014 22:08
Ei sulauttaminen tule ikinä onnistumaan, kunhan saisitte jotenkin sopeutumaan.
01.11.2014 22:02
Ei voi perustaa kalifaattia, mutta Umman voi kun määrätyt kriteerit täyttyy.
Se Umma ei ole mikään hyvä asia sekään, jopa pahempi kuin kalifaatti.
01.11.2014 21:52
On todella hyvää huumoria.
Kiitos kun laitoit.
01.11.2014 21:49
Tunsin joskus Nekkosen Taunon.
Lienetkö sukua?
01.11.2014 21:44
Kiitos paljon mielestäni hyvin asiallisesta mielipiteenvaihdosta.
Nyt uskon saaneeni totuudenmukaista kuvaa miten kotouttaminen on siellä hoidettu.
Käsitykseni mukaan siinnä olisi aika paljon kohentamisen varaa.
Joiltain paikkakunnilta joihin on otettu maahanmuuttajia, on heidän kanssaan työskentelystä vastuussa olevat käyneet täällä etelässä tutustumassa, miten me toimitaan.
Sieltä ei ole ilmeisesti käyty tutustumismatkalla missään.
Tietysti oppiihan ne asiat kantapään kauttakin, mutta se on ehdottomasti huonoin ja kallein tapa (kallein maksajille).
Tietääkö kukaan minkä tason kielikoulutus heiltä vaaditaan.
Niitähän on 4 tasoa ja ne alkaa 1:stä.
Ykkösellä voi jo hieman hoidella asioita.
Jos maahanmuuttajia otetaan humanitäärisistä syistä niin heistä ei voi odottaa paljonkaan työvoimapulan paikkaajia.
Ymmärtääkseni Lieksassa ei ole työvoimapulaa.
Minä olen palkannut eri maalaisia koska täällä etelässä on monilla aloilla pulaa tekijöistä.
En ole toiminut työnantajana heidän ehdoillaan, vaan he minun ehdoilla.
Se kotouttaa heitä paremmin, kuin kysyä aina miten he ovat tottuneet tekemään, tai mikä sopii heidän kulttuuriinsa.
Yleensä nöyristely tulkitaan heidän kulttuureissaan heikkoudeksi, peloksi tai tyhmyydeksi.
01.11.2014 21:34
Käväisi silloin vuosikymmeniä sitten mielessäni, mutta syvässä etelässä nuokin asiat ovat paljon joustavampia.
Kyllähän minä täällä olen jonkin verran työllistänyt vuosien saatossa.
26.10.2014 21:52
Tarkka havainto, ei voi kiistää.
Se oli viimeinen työpaikkani josta siirryin vanhuuseläkkeelle.
26.10.2014 21:47
Onko kukaan sanonut sinulle Vanha lieksalainen, että olet oikea tietopankki, jos ei niin minä sanon nyt.
Sinulla on paljon tietoa joka on kaiken lisäksi oikeaa.
25.10.2014 21:12
Kyllä tuo tieto Hilarius Sorjosesta oli aivan oikea.
Hän oli silloin erittäin köyhä ja talvipakkasellakin oli vain huonot kumisaappaat jaloissa.
Miehet säälivät ja antoivat välillä käydä nuotiolla lämmittelemässä.
25.10.2014 21:10
Kyllä ne kosket pitäisi jättää rauhaan.
Lieksalla olisi mahdollisuudet nousta todella huomattavaksi matkailukeskukseksi.
siihen tarvittaisiin tarmokasta ideoijaa, viranomaisten myötävaikutusta ja jonkin verran rahaa.
Rahaa ei kuitenkaan suhteessa niin paljon kuin monen muuhun matkailukohteeseen.
Itsellä oli aikoinaan vähän tuon tyyppisiä suunnitelmia, mutta en päässyt edes päättäjien puheille, joten kimpaannuin ja jätin sikseen.
Nyt on jo myöhäistä minun osalta.
25.10.2014 21:07
Metsätyömieskodin lakkauttaminen on karkea vääryys niitä vanhuksia kohtaan.
Taidan tuntea jonkun heistä.
24.10.2014 19:34
Tuo on kyllä suuri vääryys.
Tällaiseksi meno on muuttunut täällä etelässäkin.
Eräskin kunta tällä lopettaa kaikki vanhainkotinsa vuoteen 2022 mennessä.
Heillä on niitä useita ja yhtään ei jää jäljelle.
24.10.2014 19:27
Eikös tuon sillan suunnitellut tanskalainen professori A Ostenfeld joskus 1930.
Muistelen nähneeni matkoillani Savukoskella samanlaisen.
Siltaa oli rakentamassa muutama Lieksalainen legenda.
24.10.2014 19:20
Olen täysin sitä mieltä, että Kaarisilta on kaunein silta mitä maastamme löytyy.
24.10.2014 18:35
Jos muistat niin älä kerro, äläkä kuvaile minua täällä palstalla kovin tarkkaan.
11.10.2014 23:54
Isä jäi minullekin arvoitukseksi, mutta äiti oli Aino.
11.10.2014 23:52
Hei Innon poika.
Mihinkähän aikoihin harrastit.
En ole painia harrastanut, mutta kylläkin lajia jossa on painoluokat.
Seurani oli Kevätniemen Kehä.
Sama laji kuin Pauli Tsernillä, mutta sarja raskaampi.
Pauli oli muuten kova kalamies ja jos oikein muistan taisi olla inkeriläisiä sukujuuriltaan.
11.10.2014 21:16
259 / 265