Vapaa kuvaus

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu

Aloituksia

163

Kommenttia

5291

1. Taitotaso A1 (toimiva alkeiskielitaito)

Selviän yksinkertaisimmissa puhetilanteissa. Ymmärrän ja osaan käyttää ilmaisuja, jotka koskevat minua tai välitöntä ympäristöäni. Osaan kirjoittaa yksinkertaisia viestejä. Osaan käyttää joitakin peruskieliopin rakenteita.

Taitotaso A2 (kehittyvä peruskielitaito)

Selviän rutiininomaisissa tiedonvaihtotehtävissä; osaan kysyä yksinkertaisia kysymyksiä ja vastata sellaisiin. Ymmärrän ilmauksia ja sanoja minulle tutuista, esim. perhettä koskevista asioista. Pystyn kirjoittamaan yksinkertaisen kirjeen ja kuvailemaan menneitä tapahtumia. Hallitsen kieliopin perusteet.

Taitotaso B1 (Sujuva peruskielitaito)

Selviän tavallisimmissa käytännön puhetilanteissa sekä työssä että vapaa-aikana. Hallitsen jokapäiväisiin tilanteisiin liittyvän sanaston kohtalaisesti. Osaan kirjoittaa yksinkertaisia tekstejä tutuista aiheista ja kuvata henkilökohtaisia kokemuksia. Hallitsen peruskieliopin keskeiset rakenteet.

Taitotaso B2 ( Toimiva itsenäinen kielitaito)

Selviän käytännön puhetilanteissa hyvin ja melko hyvin myös vieraammissa puhetilanteissa. Hallitsen perussanaston hyvin. Pystyn lukemaan vaivatta yleisiä aihepiirejä käsitteleviä tekstejä. Osaan kirjoittaa selkeästi ja yksityiskohtaisesti tutuista aiheista. Hallitsen peruskieliopin hyvin ja osaan tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä.

Lähde Opetushallitus 2007 - 2008

Minun laskujen mukaan on neljä tasoa.

Rupiahan opiskelemaan sanoikin saman asian ja motiivin miksi joku tekee tyhjäksi tuon.