Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Kun joku tuossa ylempänä avaukseeni viitaten puhuu demarin hehkutuksesta, niin todettakoon, että en minä ennakkoäänestyksessäni äänestänyt sdp:n ehdokasta. Kerroin kyllä, että jos Sanna Marin olisi ollut ehdokkaana täällä Helsingissä, olisin saattanut äänestää häntä. Mutta kun ei ollut, äänestin erästä toista, hyvin tuntemaani vanhaa faitteria, jota olen äänestänyt kaksissa vaaleissa aikaisemminkin; ensimmäisellä kerralla hyvällä menestyksellä, toisella kerralla ehdokkaani ei päässyt eduskuntaan. Mutta jospa hän taas pääsisi sinne tällä kolmannella yrittämällään. Taisin mainita täällä hänen ehdokasnumeronsakin näissä vaaleissa ja joku oli siitä bongannut hänen henkilöllisyytensä ja puolueensa, joka ei ole sdp.

Vielä tuohonkin, jossa arvellaan, että Sanna Marinille ei olisi tehtäviä yrityksissä, kun hän alkaisi niitä sosialisoida. Miksipä tekisi niin, kun hänen puolisonsa on vahvasti mukana yritystoiminnassa. ”Räikkönen on ollut perustamassa konsultti- ja it-alan yrityksiä ja toimii myös eri yritysten hallituksissa. Tärkeintä Räikköselle on tällä hetkellä työ tamperelaisen Markkinointiakatemian viestintäjohtajana. Nopeasti kasvanut yritys auttaa toisia yrityksiä digitaalisessa asiakashankinnassa ja markkinoinnissa”.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006342534.html

Sydämellään ajattelevalle läheisten etu voi olla omaa etua tärkeämpi vaikutin. Niin on myös minulla, monessakin asiassa. Kai se on osaltaan vaikuttanut myös vaalivalinnoissanikin, mutta ei niissä yksin se, sillä enhän ihan tyhjätasku ole itsekään;))
  2. Vähän juoksutellen katsoin nyt tuon eilisiltana talletukseen jättämäni suuren vaalikeskustelun loppuosan. Hyvinhän keskustelu sujui, kaikki saivat sanoa sanottavansa vaikka enemmänkin olisivat halunneet sanoa, kun lähes aina siellä oli monta kättä pystyssä. Eipä noissa sanotuissa ollut mitään yllättävää, samaahan heiltä kaikilta on jo kuultu moneen kertaan. Hienosti hoiti Annika Damström tehtävänsä juontajana; saneli sanojille määräajat eikä riitoja päästänyt syntymään.

Tuota suurta vaalikeskustelua hyvin paljon merkittävämpänä tapahtui eilen muuta. Se tulee olemaan hyvin merkittävää tulevaisuudellemme. Suomi on nyt Nato-maa, kaikki 30 Naton jäsentä ovat nyt meidät joukkoonsa hyväksyneet. Viimeisenä Turkin parlamentti, täysin yksimielisesti. Hienoa!

Sotiemme jälkeiset merkittävimmät tapahtumat tätä ennen ovat olleet yya-sopimuksemme mitätöinti Neuvostoliiton romahtamisen seurauksena ja EU:iin liittyminen; tämä on kolmas ja yhtä merkittävä noiden kahden kanssa. Baarikaapissani on ”kuoharipullo” ollut jo kauan odottamassa tätä hetkeä. Tänään en kuitenkaan poksauta sitä auki, vaan teen sen vasta huomenna, kun minulla on seuraa, joka varmasti yhtyy ilooni!

Nyt vain toiseksi merkittävintä asiaa, näiden vaalien tuloksia odottelemaan. Varsin toiveikkaina niiden tulosta odotan ja toivon, ne toisivat tyytyväisyyden aiheita muillekin, myös Keskustan kannattajille, sillä onhan puolue ainakin gallupeissa kohonnut jo reilusti yli 10 % kannatuksen.
  3. Kun nyt katselin tätä palstaa enemmän, täytyi tulla toteamaan, että palsta on hyvin tarpeellinen. Vanha sanonta kuuluu: ”kolme on turhaa maailmassa, nunnan nännit, paavin pallit ja johtokunnan kiitos ilman palkankorotusta”. Tämä palsta ei ole sellainen, vaan tämä on äärimmäisen tarpeellinen. Perustelen:

Vaikka palsta on nimetty Suomen Keskustalle, tällä palstalla kukin saa sanoa sellaisesta, mikä häntä eniten kiinnostaa. Tuollaisesta täällä on paljon esimerkkejä. Eräälle kiinnostavinta on yli sadan vuoden takaiset tapahtumat, jotka eivät mitenkään liity Suomen Keskustaan, kun puoluetta ei vielä silloin ollut olemassakaan. Eräille kiinnostavinta ovat toiset täällä keskustelevat. Varsinkin eräälle yksi, josta hän joka päivä tekee kymmeniä aina samoja toistavia lauseen pituisia avauksiaankin. No, hän kyllä joskus osoittaa kiinnostusta myös Suomen Keskustaan, kun varmaan jo sadat kerrat on laittanut saman avauksen, joka kokonaisuudessaan kuuluu: "Keskustan SUURMIES Kekkonen lähti "Tsadiin" opiskelemaan 1921".

Hienoa, että tällä palstalla kukin saa sanoa siitä, mikä häntä eniten kiinnostaa ja tehdä sen kykyjensä mukaan. Minua kun nyt eniten kiinnostavat nämä vaalit ja ja myös Suomen Keskustan menestysmahdollisuudet niissä - vaikka en puolueen kannattaja olekaan - olen viimeaikoina keskittynyt vain noihin asioihin. Nyt en niistäkään enempää.

Huomisiltainen tv:sta tuleva suuri vaalikeskustelu, jossa esiintyvät kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat, ehkä antaa minulle aihetta tulla ylihuomenna siitä jotakin sanomaan. Sen jälkeen seuraavaksi tulen tänne vasta sitten, kun vaalien tulos on ratkennut; toivottavasti saan tulla tyytyväisin mielin.
  4. Muutamia päiviä on vielä vaaleihin, mutta minä olen jo hoitanut kansalaisvelvollisuuteni. Ilmoitin tuossa aikaisemmin, että käyn äänestämässä vasta vaalipäivänä, mutta kävin äänestämässä jo eilen. Noin tein siksi, kun oli epävarmaa, onko minulla tilaisuutta äänestää vaalipäivänä.

Viime viikolla alkoivat taas sellaiset vaivat, jotka jo v. 1998 johtivat ohitusleikkaukseen ja samat vaivat johtivat v. 2017 pallolaajennukseen. Vaivojen johdosta kävin toissapäivänä terveysasemamme lääkärillä ja hän määräsi minut laboratoriotutkimuksiin HUS:in laboratorioon. Tänään aamulla olin niissä tutkimuksissa ja sain diagnoosin, joka oli lähetetty myös lääkärilleni. Häneltä sain huojentavia tietoja: verenkuvasta ja muusta tutkitusta kohdillaan oli kaikki muu, paitsi vähän liian korkeat olivat kolesteroliarvot, ja se kolesteroli peijooni on se, joka pyrkii verisuonia tukkimaan. Sain lisää tarpeenmukaista lääkitystä, jonka olen jo noutanut apteekista. Joten eiköhän se tässä…

Ylihuomenillalla vielä tv:sta nähdään mielenkiintoinen suuri vaalikeskustelu, jossa keskustelijoin ovat kaikkien eduskuntapuolueiden puheenjohtajat. Sen tietenkin katson ja näkemääni ehkä kommentoin täälläkin. Sen jälkeen näiden vaalien tiimoilta ei tulle enää muuta kommentoitavaa kuin vaalitulos ja sen tiimoilta toteamus ”kansa on puhunut, pulinat pois!”

Ps. Tietenkin ääneni sai eilen ehdokas, jota jo kerroin äänestäväni. Toivottavasti tuo ”vanha faitteri” ja paljon muuta pääsee taas eduskuntaan jossa hän oli vaalikauden 2007-2011, silloinkin ääneni saaneena.
  5. Kyllä minäkin uskon kokoomuksen voittoon. Mutta en usko enkä ainakaan toivo persujen nousevan kakkoseksi, mieluummin demareille se asema. Ihan pelottava skenario Sinulla tuo persujen mahdollinen nousu jopa ykköseksi. Todellakin toivon kepun kannatuksen nousua jos sillä estettäisiin persujen nousu.

Varmaa on ainakin se, että kokoomus on kannatetuin puolue täällä meidän vaalipiirissämme. Oikein hyviä ehdokkaita myös noissa edellisissä nimeämissäsi. ”Zysseä” olen joskus äänestänytkin. Nyt kyllä asiaan vaikuttaa henkilökohtainen tuttavuus ehdokkaaseen, joka myös on mielestäni erinomainen.
  6. Tapanani on ollut - mielestäni hyvänä tapana - toivotella tänne aina hyvät viikonloput näin perjantai-iltana, kun yleensä en enää täällä viikonloppuina käy. Käyntiin ei varmaan tule aihetta tänäkään viikonloppuna. Haluan esittää toivotukseni tällä omalla avauksellani, vaikka jouduin nostamaan tämän toisen sivun hänniltä. Sinne vajoamisesta on huolehtinut tuo, joka on työntänyt tänne taas kymmenmäärin samoja lauseen avauksiaan, joita häneltä varmaan on tullut ehkä jo tuhatmäärin, varmaan sadoilla eri nikeillään.

Päivällä joku oli tehnyt avauksen ”Kaale vaihtoi kuvaa” paheksuen sitä, että kehtaan täällä tällaisen naamani näyttää. Totesin, että vaikka naamani on nyt tällainen - korkean ikäni mukainen - omalla naamallani haluan silti vielä esiintyä, kun niin olen tehnyt aina ja kaikkialla. Sorruinpa sitten pieneen hullutteluun, kun laitoin viestiini facebookiltani naamakuviani ollessani 3-vuotias, 21-vuotias, 44-vuotias ja 60-vuotias. En kai olisi viitsinyt tehdä noin, ellei avauksensa otsikossa olisi viitattu minuun kaale-sanalla, jolla kai tarkoitetaan romaania eli mustalaista. Ei minulla ole mitään heitä vastaan, mutta halusin kuitenkin oikaista häntä toteamalla, että ei kai kaaleja ole Korhosissa eikä Rissasissa, joissa minun sukujuureni ovat.

No, enpä tuota nyt tätä enempää ajattele. Iltani kulunee tv:n antia seuratessani, sen ohessa iltadrinkki, sitten iltapesuille ja vuoteeseen. Poikani tulee taas huomenna aamupäivällä käymään luonani ja varmaan meillä riittää juttua tästä Nato-asiasta, hänen työasioistaan ja muustakin.

Nyt vain hyvää yötä ja oikein hyvää viikonloppua kaikille tämän mahdollisesti huomaaville!
  7. Katsoin eilen illalla tv 1:ltä tulleen kolmen keskisuuren puolueen puheenjohtajien vaalitentin. Kommentointini siitä:

Taitavia olivat nuo kaikki kolme naista. Jokainen heistä käytti sekunnilleen sen kolmen minuutin ajan, joka kullekin oli avauspuheenvuoroonsa annettu ja paljon he siinä sanoivat kun hyvin osasivat sanottavansa tiivistää. Asiat heillä jokaisella oli hallussa kuten myös jokaisella erinomainen sanantaito. Samaan esittämistaitoon yltäneitä ei taida olla montakaan kyseisten puolueiden aikaisemmissa puheenjohtajissa.

Vihreiden Ohisalo kyllä keskittyi aivan liikaa vain ilmastonmuutosasioihin. Ilmastonmuutoksen torjuntatoimenpiteet ovat kyllä äärimmäisen tärkeitä vähänkin pidemmällä aikajaksolla, mutta tuo aihe ei sittenkään taida oikein ”purra” suuriin joukkoihin vielä näissä vaaleissa.

Vasurien Anderssonin keskiössä olivat tietysti pienituloiset - tarpeet ja pyrkimykset heidän asemansa parantamiseen - ja se oli tietenkin häneltä viisasta, sillä sieltähän he varmaan parhaiten pystyvät tulevissa vaaleissa äänipottia kasvattamaan.

Kepun Saarikon aihealue oli laajempi joskin myös keskittyi eniten asioihin, joista kepu voi saada nyt ääniä niiltäkin, jotka ovat puolueesta persuihin menneet. Saarikko kyllä toteutti edellisessä viestissäni eilen illalla esittämäni toivomuksen; hän oli todellakin nyt valoisammalla mielellä kuin oli tuossa Suomen kuvalehden jutussa, josta laitoin tänne otteita sitä edeltäneessä viestissäni.

Ei tuo eilisiltainen puoluejohtajien esiintyminen kuitenkaan tuonut erityisesti esille sitä, millaisista puolueista kokoonpantavaan hallitukseen puolueensa pyrkisivät eikä heistä kukaan ilmoittanut täysin ehdotonta kantaansa siitäkään, millaisten puolueiden kanssa he eivät missään tapauksessa menisi samaan hallitukseen. Sanna Marin taitaa olla puoluejohtajista ainoa, joka on niin jyrkän rajauksen ilmoittanut jo ennen näitä vaalikeskusteluja: hänen puolueensa ei menisi samaan hallitukseen persujen kanssa. No, voihan se Sannankin takki tarvittaessa kääntyä. Kekkonenhan vielä 1930-luvulla laittoi eräiden kirjeittensä allekirjoitukseksi ”Ryssän vihassa, Urho”, mutta sävynsä oli peräti toinen siten myöhemmin.