Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

436

Kommenttia

6591

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Pariisin olympialaisistahan tämän avaukseni tein 26.07. ja viimeisen viestini tälle jätin seuraavana päivänä. Avauksen aihepiiriin tämän avaukseni päätänkin:

Ainutlaatuinen saavutus Suomelle tuli näissä olympialaisissa. Ei yhtäkään mitalia! Sellaista ei ole tapahtunut koskaan ennen, Saavutuksen erikoisuus korostuu vertailussa muihin pohjoismaihin: Ruotsi, Norja ja Tanska olivat melkoisia mitalirohmuja; näette tästä:

https://www.iltalehti.fi/pariisin-olympialaiset-2024/a/e44416e7-5ee0-48b9-88e8-e19e1a0f1706

Tässä vielä luettelo kaikista mitalin saaneista maista, joita on 91 maata; Suomi ei siinäkään joukossa, jossa on hämmästyttävän pieniäkin maita, meille lähes tuntemattomia ”kääpiöitäkin":

https://www.365scores.com/fi/olympics/league/paris-2024-7710/medals

Monia olympialaisia olen ollut seuraamassa, kaikkia v:sta 1948 olleista Lontoon olympialaista alkaen – vaikka vain yksiä olen ollut paikanpäällä katsomassa, Helsingin olympialaisia v. 1952. Nämä olivat varmaan viimeiset olympialaiset joita olin seuraamassa; harmi, että niissä tuli maallemme tuollainen tulos.

Urheilumaanahan Suomea on pidetty. Kyllä sille on edelleen perusteita urheiluharrastuksen yleisyydestä ja hyvä niin, että ne harrastukset alkavat monilla jo hyvin nuorina; kouluissa ja vapaa-ajalla ja ihan urheilujoukkueissakin. Nuorihan oli menestyneimpiä urheilijoitamme näissä olympialaisissakin, 13-vuotias Heili Sirviö, oka sijoittui lajissaan viidenneksi:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Heili_Sirviö

Huippu-urheilun osalta maamme tilanne on kehno. Ilmeisesti osaamattomuutta sen johdossa ja valmennuksessa. Nyt noissa piireissä ilmeisesti alkavat melkoiset myllerrykset. Toivottavasti ne johtavat tuloksiin seuraavissa olympialaisissakin Yhdysvaltojen Los Angelsissa, jossa kävin pitkällä Kalifornian retkelläni v. 2011 – harmi, olisi täytynyt jättää se reissu väliin ja mennä tuonne hienoon kaupunkiin vasta 2028😉

Eipä tämä aihe antane aihetta enempään ja kun politiikkakaan ei anna nyt aiheita saanen keskittyä vain tähän omaan ”urheiluuni”, päivittäiseen lenkkeilyyn ja 05.09. alkavaan Helsingin sydänkuntoutuksen viikoittaiseen jumppaani. Maaliskuun alussa jouduin sen keskeyttämään, mutta kuntoni on nyt parempi ja olen siihen jo ilmoittautunut.
  2. Edellisen viestini tälle avaukselleni laitoin 03.06. enkä sen jälkeen ole täällä käynyt. Mielenkiintoni on ollut nyt lähinnä vain tässä terveystilanteessani. Olen kovin huonossa kunnossa. Nivel- ja lihassairauteni ovat edenneet esim. käsivarsissani olkanivelistä ja hauislihaksista ranteisiin ja sormiin ja jaloissa nilkkaniveliin. Kädet ovat työkyvyttömät ja nurmikoiden leikkauksessakin jouduin turvautumaan palkattuun tekijään. Päivittäiset parinkilometrin lenkkini ovat supistuneet muutamien satojen metrien tallusteluun.

Ensi viikolla on vielä kolmas tutkimus tuolla lääkärikeskuksessa, mutta tuskinpa sieltä enää mitään ratkaisevaa apua saadaan. Nyt on vain tullut vanhuus ja se on tuonut tullessaan tällaista, joka ei poistu ainakaan siten, että tästä kääntyisin nuorenemaan.

EU-vaaleissa kävin kuitenkin äänestämässä jo maanantaina. Uskonpa äänestämäni ehdokkaan menevän läpi, Onhan hänellä tunnettuutta ja näkyy olevan myös varsin mahtava vaalibudjetti.

Keskustan tilanteesta on puhuttu tällä avauksellanikin. Annika Saarikkoa on näköjään syyllistetty puolueen kannatuksen romahtamisesta, Ei hän ole siihen syyllinen. Puolueen luonnollinen kannattajakunta on vain kutistunut kovin vähiin siitä maalaisliiton aikaisesta eikä puolueella ole suuria mahdollisuuksia saada lisäkannattajia enempää oikealta kuin vasemmaltakaan. Sipilä kai yritti sellaista – lähinnä oikealta- mutta sehän romahdutti puolueen kannatuksen nykyiseen tilaansa. Vielä ennen juhannusta on puoluekokous, jossa valitaan puolueelle uusi johtaja, joka tietysti on Antti Kaikkonen. Hyvä mies, mutta ei hänellä ole mahdollisuuksia nostaa puoluetta entiseen suuruuteensa, Sipilä jäänee historiaan puolueen viimeisenä pääministerinä.

Vielä yksi huomio avaukselleni tulleesta. On kysytty, että aikooko tuo nyt 17-vuotiaana ylioppilaaksi tullut pojanpoikani mahdollisesti sotilasuralle. Ei aio; kyllä suunnitelmissaan ovat opinnot, joissa voi nousta nopeammin korkeammalle.

Nyt vain vielä kiitoksia kaikille tälle avaukselleni viestitelleille ja heille kuten muillekin oikein hyvää jatkoa alkukesälle, jonka ilmeisesti vähän viilenevä sää on ainakin minulle mieluista!
  3. Onhan täällä ollut vilkasta viikonloppuna, kun tämä avaukseni oli valunut jo neljännen sivun hännille. Edellisen viestini tälle olen jättänyt keskiviikkona 29,05 eikä sen jälkeen muiltakaan tälle tulleessa ole kovin erikoista. Minua enemmän huomiota näkyy saaneen tuo SOTILAS, joka varmaan on siitä mielissään, kun minulta hän ei koskaan mitään huomiota saa😉

Kerronpa sitten pojanpoikani ylioppilasjuhlista, jotka olivat lauantaina hänen kotonaan Karjaalla. Runsaasti siellä oli väkeä, kaikki läheinen ja vähän kauempikin suku niin pojan isän kuin äidinkin puolelta ja lisäksi muita ystäviä. Kyllähän komeaan kivilinna-kotiinsa väkeä mahtuu; huoneita on niin, ettei yhteen huoneeseen tungosta tule. Pojan ylioppilasjuhlat kuulemma jatkuivat sitten illalla muussa paikassa yhdessä muiden lukiostaan nyt valmistuneiden ylioppilaiden kanssa.

Kahdelta päivällä tilaisuus alkoi ja silloin sinne menin. Tarjoilu oli erinomaista ja monipuolista, mutta minä jouduin tyytymään vain kakkukahveihin ja alkoholittomaan kuohuviinilasilliseen, kun olin autollani ja katsoin parhaaksi lähteä ajelemaan kotiinpäin jo ennen klo neljää, jotten joutuisi pahimpiin iltaruuhkiin. Hyvin meni tuo 180 km:n matka; noin tunnissa niin meno kuin paluukin.

Tuo noista kivoista juhlista mutta nyt ollaan arjessa ja EU-maan kansalaisen kansalaisjäsennyksen täyttääkseni lähdenpä nyt äänestämään ennakkoon noissa EU-vaaleissa. Toivottavasti Paloheinän terveys. ja kirjastotalon ennakkoäänestyspaikka on auki. Äänestämäni ehdokkaan uskon menevän EU-parlamenttiin.

Huomenna on sitten taas juhlaa, puolustusvoimain lippujuhlanpäivä. Hangossa ne juhlallisuudet ovat nyt, joten täytyy tyytyä niitä vain tv:sta seuraamaan. Edelliset täällä Helsingissä ovat olleet vuosina 2007 ja 2012, näen kuvatiedostostani. Noita molempia olin seuraamassa suurkirkon eli tuomiokirkon portailta käsin. Oikein juhlavaa lippujuhlaa Teille kaikille!