Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6610

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Voi+Hyvä+Luoja!+En+paremmin+sano,+sillä+on+tuo+sinun+esittämäsi+niin+hauskaa+lukea!+Komentotoimiston+toimistoupseerina+ja+samalla+rotaatioupseerina+niin+Siinailla+kuin+Golanillakin+palvelleena+tiedän+tasan+tarkkaan,+millaiset+palvelusjaksoja+koskevat+vaatimukset+olivat+niin+upseereilla+kuin+muillakin+olivat.+Ja+tiedän,+millaisia+nuo+mainitsemasi+yhteysupseerien+tehtävät+olivat,+sillä+paljon+olin+yhteistoiminnassa+heidänkin+kanssansa.+Oli+niin+kuin+sanot,+eli+yhteysupseerien+tehtävänä+oli+pitää+yhteyttä+YK:n+ja+eri+avustusjärjestöjen+ja+myös+paikallishallinnon+välillä.+Tuosta+voi+jo+päätellä,+millaisia+kielellisiäkin+vaatimuksia+niissä+palvelleilla+täytyi+olla,+sekä+suomeksi+ja+englanniksi,+suullisesti+ja+kirjallisesti.En+voi+olla+huvittumatta,+kun+ajattelen+sinua+niissä+tehtävissä!+No,+”kielesi”+ja+kirjoitustaitosi+on+kyllä+symbioosissa.+Toisenkin+myönteisen+puolen+sinusta+vielä+haluan+mainita:+on+sinulla+todella+vilkas+mielikuvitus!+Niin+vilkas,+että+olisit+sillä+hyvin+voinut+ylentää+itsesi+everstiksi+ja+kertoa+olleesi+vähintään+Suomen+pataljoonan+komentajana+ellet+kaikkien+rauhanturvajoukkojen+komentajana,+sillä+onhan+siinäkin+tehtävässä+ollut+ainakin+yksi+suomalainen+upseeri,+Ensio+Siilasvuo.Noita+autoja+koskevia+tulli-+ja+verovapaussääntöjä+näyt+tuntevan+niin+hyvin,+että+ehkäpä+sittenkin+olet+palvellut+niissä+rauhanturvajoukoissa.+Ehkä+jopa+majurina,+mutta+vaatimattomana+miehenä+jätät+sen+arvon+edestä+pois+tärkeän+etuliitteen,+ei+kuitenkaan+puolisavu;))Sepä+siitä.
  2. Tulin+vielä+vilkaisemaan+odottaen+mahdollista+vastausta+avaajalta,+joka+on+meitä+”vanhoja+faittereita”+-+sen+tiedän+jo+yli+kymmenen+vuoden+takaisista+yhteyksistämme+näillä+palstoilla,+silloin+tosin+historian+palstalla.+Kun+häneltä+ei+ole+tullut+vastausta,+vastaan+nyt+sinulle,+joka+olet+viestiini+tarttunut.Sanot+palvelleesi+kolme+kuukautta+Kosovossa+-+sinun+nimeämänäsi+tosin+Kosovassa.+Mistä+syystä+palveluksesi+keskeytettiin+kolmen+kuukauden+jälkeen?+Perussitoumushan+oli+aina+kuusi+kuukautta,+jota+jatkettiin+aina+kolmella+kuukaudella,+jos+faitteri+niin+halusi+ja+jos+esimiehet+näkivät+faitterin+kelvolliseksi+jatkamaan.+Itse+olin+Kyproksella+vain+yhdeksän+kuukautta,+kun+en+halunnut+jatkaa+pitempään,+sillä+silloin+minulla+oli+kaksi+alle+10-vuotiasta+poikaa+ja+vaimoni+oli+sitä+mieltä,+että+isää+tarvitaan+jo+kotona.+12+vuotta+myöhemmin+Siinailla+olin+sitten+1,5+vuotta,+kun+oli+jo+tullut+ero+ensimmäisestä+avioliitostani+ja+pojatkin+olivat+kasvaneet+jo+”omilleen”.+Pari+vuotta+myöhemmin+Golanilla+olin+sitten+15+kk,+mutta+en+halunnut+jatkaa+kauemmin,+kun+minua+tänne+jo+odotettiin+-+jääköön+syy+kertomatta.Vähintään+vuosihan+täytyi+siellä+olla+saadakseen+auton+tulli-+ja+verovapaana.+Minä+toin+sellaisen+vain+Siinain+reissultani.+Ei+sekään+ollut+Mersu,+vaan+ainoastaan+Audi+100.+Suomesta+sen+ostin+ja+Haifan+satamasta+Israelissa+sen+lunastin+ja+Jerusalemissa+sen+rekisteröin.+1,5+vuotta+myöhemmin+sen+Siinain+ja+Israelin+läpi+ajaen+jälleen+Haifassa+laivasin+ja+Kreikan+Pireuksessa+maihin+saaden+läpi+Euroopan+ajaen+sen+sitten+kotiin+toin.+Golanin+reissuni+ajan+se+oli+täällä+erään+kaverini+tallissa,+mutta+vuotta+myöhemmin+sen+myin,+kun+tarvitsin+rahaa+uuden+kotimme+hankkimiseen+-+olin+mennyt+taas+naimisiin+-+ja+kun+työni+puolesta+sain+työsuhdeauton.Tässäpä+tuli+vastineeksi+kertomusta+aihepiiristä,+jonka+otit+esille,+joten+lienet+tyytyväinen!+Hyvää+yötä!
  3. On+varmaan+ollut+hieman+kaksijakoiset+tunteet+siellä+Lahdessa,+kuten+oli+täällä+kotonakin.+Tarkoitan+sitä+parisprintin+pronssimitalia.+Mitalistahan+pitäisi+iloita,+mutta+nyt+se+on+vähän+vaikeaa,+kun+olisi+tullut+kultakin,+jollei+ystävällismielisen+pohjoisen+naapurimme+edustaja+olisi+sitä+estänyt.+En+ole+kai+kovin+hyvä+lukemaan+huulilta,+mutta+ei+voinut+erehtyä+siitä+sanasta,+jonka+Iivo+Niskanen+päästi+huuliltaan+maaliin+tullessaan!Näitköhän+vanhan+faitterina,+että+siellä+eräs+faitteritoverimme+siellä+oli+kukittamassa+naisten+parisprintin+palkittuja?+Ministeri,+reservin+vääpeli+Mika+Lintilä+siellä+kukkapuskia+naisille+jakoi.+Missähän+ominaisuudessa?+Päijät-Hämeen+rauhanturvaajathan+siellä+toimivat+monissakin+vapaaehtoistehtävissä,+mutta+ei+kai+Lintilä+kuulune+niihin,+kun+on+Keski-Pohjanmaalta.+Lintilä+on+palvellut+Golanilla,+jossa+minäkin+olin+kolmesta+faitteriseissusta+viimeiseksi,+tosin+jo+lähes+10+vuotta+Lintilää+aikaisemmin.Nykyisissä+kansanedustajissamme+on+muuten+Lintilän+lisäksi+ainakin+kaksi+muuta+vanhaa+faitteria,+persujen+Mika+Raatikainen+ja+Sampo+Terho.+Raatikainen+palvellut+sotilaspoliisien+ylemmissä+portaissa+lähes+10+vuotta,+ja+niiltä+reissuilta+hän+on+saanut+libanonilaisen+vaimonsakin+-+oikein+fiksu,+korkealle+koulutettu+ja+kauniskin+nainen.+Terho+ei+tosin+ole+sinibaretti,+kun+on+palvellut+Nato-johtoisessa+Kosovon+operaatiossa,+siis+vihreää+barettia+kantaen.+Tiedätkö+Sinä,+olisiko+kansanedustajissa+meitä+vanhoja+faittereita+useampiakin?Huomennahan+siellä+Lahdessa+on+välipäivä+noista+kisoista,+mutta+tiistaina+ja+keskiviikkona+on+taas+paljon+jännitettävää;+tiistaina+naisten+10+km+ja+keskiviikkona+miesten+15+km.+Sinä+jännittänet+niitä+paikanpäällä,+mutta+minä+taidan+kuitenkin+tyytyä+jännittämään+niitä+vain+täällä+kotona+tv:n+välityksellä.Kuinka+ollakaan,+että+soljuin+noihin+faitteriasioihin!+No,+tulihan+tässä+sentään+palstan+aihepiiriinkin+kuuluvaa+asiaa,+kun+otin+esille+tuon+keskustalaisen+ministeri+Lintilän!
  4. Suomi+on+hieno+maa,+nyt+entistäkin+hienompi,+kun+Krista+Pärmäkoski+toi+hopeamitalin+Suomelle!+Valitettavasti+miehistämme+ei+ollut+samaan.+Matti+Heikkinen+oli+paha+pettymys.+Ilmeisesti+olet+Lahdessa+paikanpäällä+seuraamassa+kisoja,+minä+niitä+seuraan+vain+kotitelevisiosta.Hieno+maa+omalla+tavallaan+on+Portugalikin,+jonka+menneisyys+tosin+on+maailmanmitassa+sen+nykyisyyttä+suurempi.+Läpi+maan+etelästä+pohjoiseen+ulottuneen+kiertomatkan+olen+sielläkin+tehnyt.+Portugalissa+on+nyt+vain+vähän+yli+10+miljoonaa+asukasta,+mutta+Brasiliassa,+Etelä-Amerikan+suurimmassa+maassa+on+yli+200+miljoonaa+asukasta,+ja+portugalin+kieli+on+maan+kieli.+Kertoo+maan+historiallisesta+vaikutuksesta.Madeira+on+todella+viehättävä+saari.+Olen+siellä+minäkin+monet+kerrat+käynyt,+kesäisin+ja+talvisin.+Siellä+vietin+myös+joulun+ja+uuden+vuoden+pyhät+vuosien+2007-2008+vaihteessa+ja+siellä+vietin+75-vuotispäivänikin+kesällä+2010.+Madeiran+erikoisen+viehättäväksi+tekee+sen+luonnon+monimuotoisuus;+rannikolla+kasvillisuus+subtrooppista+ja+saaren+keskusylängöllä+melkein+tundramaista.+Fuchalin+tekee+erityisen+viehättäväksi+kesällä+sen+katujen+varsilla+lavendelinsinisinä+kukkivat+jakarandapuut+ja+joulunpyhien+aikana+kaupungin+jouluvalaistus,+jossa+on+kuulemma+satojatuhansia+erilaisia+lamppuja.++Vai+opettelet+nyt+eläkeläisen+elämää.+Olisikohan+kuitenkin+mahdollista,+että+voisit+vielä+ottaa+luotsataksesi+tämän+palstan,+joka+on+mennyt+sellaiseen+tilaan,+että+en+ainakaan+minä+täällä+enää+viitsi+paljon+visitoida.+No,+toisaalta+kohta+jo+20+vuoden+kokemuksella+voin+sanoa,+että+kyllä+siitä+eläkeläisenkin+elämästä+alkaa+pitää+niin,+että+ei+enää+työelämään+kaipaa;))
  5. Tulinpa+vielä+vilkaisemaan+ja+kun+näin+tuon+tyylikkään+viestisi,+tietysti+siihen+vastaan:Olin+huolimaton+tuosta+pankkolängvitsistä+sanomastani.+Ei+kai+sillä+kielellä+liene+tehty+paljonkaan+vihakirjoituksia.+Eivät+ne+kirjoitukset+ole+minua+vihastuttaneet,+enemmän+huvittaneet+-+joka+ei+ehkä+aina+ole+ollut+kirjoittajan+tarkoitus.++En+ansaitse+kunniaa+pankkölängvits-nimen+keksimisestä.+Aloin+minäkin+sitten+käyttää+nimitystä+käyttää.+En+suinkaan+herjatakseni+vaan+tunnustaakseni,+etten+hallitse+tuota+kieltä+rottakoulu-kapulakielipohjallani.Mainitsepa+joitakin+esimerkkejä+käyttämistäni+törkeyksistä,+jollaisia+tultaisiin+jatkossa+teksteistäni+siivoamaan?+Mielestäni+minulle+on+täällä+törkyilty+paljon+enemmän+kuin+minä+kenellekään.+Mutta+kai+tuo+sanomasi+on+sitä+asia-argumentointia,+sorry,+kai+asiaargumentointia,+kun+sinä+minua+koulutetumpana+ja+kielemme+paremmin+hallitsevana+noin+kirjoitat.Sanot,+että+minut+tunnetaan,+sorry,+tunentaan.+Totta+kai,+sillä+onhan+profiilillani+valokuvanikin.+Mutta+jos+luulet+tuntevasi+minut+muilla+kuin+tällä+nikillä+kirjoitetuista,+et+olekaan+aivan+täydellinen,+vaan+sinulla+on+pieni+vika.+Onko+se+vain+silmissäsi+tai+kenties+syvemmällä+päässäsi?+Näetkö+myös+pikku-ukkoja+tai+muita+outoja+ilmiöitä?+Mietipä+asiaa!+Mieti+myös,+että+olisiko+sinun+tutkituttava+silmäsi+-+tai+pääsi!
  6. Voi,+voi,+kuinka+olet+moisesta+hermostunut+niin,+että+kirjoitusjälkesi+on+tuollaista!+Eipä+uskoisi+tuota+täysjärkiseltä.+Demukauhusikin+-+jonka+myös+saat+tuossa+esille+-+on+ihan+turhaa+minun+tähteni,+sillä+mitään+yhteyksiä+demareihin,+en+ole+enää+aikoihin+sen+puolueen+ehdokkaita+missään+vaaleissa+äänestänytkään.+Enkä+ole+käyttänyt+tätä+palstaa+juorupalstana+läheskään+niin+paljon+kuin+te,+jotka+juoruämmille+tyypilliseen+tapaan+kerrotte+vaikka+mitä+itsestänne+ja+tekemisistänne+sille+koskaan+mitään+todistetta+antamatta+ja+juoruatte+kaikesta+muustakin+naamaanne+näyttämättä.+Minä+olen+esiintynyt+täälläkin+omalla+naamallani,+kuten+aina+kaikkialla+muuallakin.+Pelkuruutena+olisin+pitänyt+sellaista,+että+minun+olisi+täytynyt+itseni+piilottaa+ja+sieltä+nurkan+takaa+huudella.+Ja+kun+olen+kertonut+jotakin+itsestäni,+tekemisistäni+tai+muusta,+olen+aina+saanut+teiltä+kuulla+olevani+jotakin+ihan+muuta+ja+mitätöntä.+Sen+näkemyksenne+kumoamiseksi+olen+sitten+esittänyt+todisteita,+jotka+ovat+osoittaneet+näkemyksenne+vääräksi,+ja+siitähän+te+olette+hirmuisesti+pillastuneet+ja+teiltä+on+alkanut+tulla+sellaista,+joka+vuorostaan+on+melkoisesti+riemastuttanut+minua.+Se+on+saattanut+antaa+minulle+lisäpuhtia+vaikkapa+kuvieni+näyttämiseen,+kun+olen+nähnyt,+että+te+ette+uskalla+niin+tehdä+-+tai+ei+ole+mitään+näytettävää.Muiden+kuin+itseni+kuvia+en+ole+täällä+juurikaan+näyttänyt,+en+edes+kuvia+naisystävästänikään,+vaikka+kovasti+te+olette+yrittäneet+minua+siihen+houkutella.+Kun+paljon+matkoja+olen+tehnyt,+myös+kuvia+niiltä+olen+näyttänyt,+kun+olen+pitänyt+sitä+asianmukaisempana+kuin+poimia+matkakertomukseeni+kuvia+matkaesitteistä+tai+googlettamalla+netistä,+kuten+muutama+muu+”matkustelija”+täällä+on+tehnyt.+Tuosta+pahennusta+herättävästä+kuvasta+sanoin+äsken+tuolla+avauksella+”Palstan+kuvat+ongelmallisia”+näin:>>Voi,+voi,+minkä+möhläyksen+tein+laittaessani+tuon+kuvan+palstalle+pyytämättä+sen+julkaisemiseen+lupaa+noilta+kahdelta+kaunottarelta!+Nuo+neidot+varmaan+seuraavat+tätä+palstaa+ja+loukkaantuvat+siitä,+että+olen+näyttänyt+täällä+tuon+kuvan+ilman+heidän+lupaansa.+Saisinkohan+heiltä+anteeksi,+jos+pyytäisin+luvan+näin+jälkikäteen?+Mutta+kuinka+voisin+niin+tehdä,+kun+en+tiedä+heidän+nimiään+enkä+osoitteitaan?+En+edes+kansallisuuttaan.+Tuo+kuva+on+muistaakseni+v.+1991+Kyproksen+lomamme+päätteeksi+tekemältämme+Välimeren+risteilyltä,+jolla+käytiin+monissa+satamissa,+monissa+maissa,+ja+aina+maissa+poikkeiltuamme+laivaan+palatessamme+meillä+oli+tuollaista+vastaanottoa.+Laiva+oli+muistaakseni+kreikkalainen,+ja+jos+tuo+kuva+on+matkan+alkutilanteesta,+kaunottaret+ovat+luultavasti+kyproslaisia.+Pitäisiköhän+minun+yrittää+etsiä+heitä+Kyproksen+viranomaisten+kautta?+Saattaisi+olla+turhaa.+Ehkäpä+rikokseni+katsottaisiin+jo+vanhentuneeksi,+kun+tuon+kuvan+ottamisesta+on+aikaa+jo+26+vuotta<<Joten+koetapa+rauhoittua,+hyvä+mies,+jotta+et+puhuisi+noin+sekavia+ja+kirjoitusasusikin+tulisi+selkeämmäksi!
  7. Toki+tuo+avaus+voi+lainoppineen+mielestä+täyttää+törkeän+herjauksen+tunnusmerkistön,+mutta+jokainen+täyspäinen,+itselleen+ja+muille+rehellinen+varmaan+päättelee+avaajan+syyntakeettomaksi,+jotta+mitäpä+tuosta.+Mielessä+voi+tosin+välähtää+kysymys,+että+onkohan+avaaja+joku+murrosikäinen+koulupudokas+vai+joku+ihan+täysi-ikäinen,+mielenterveysongelmiensa+tai+muiden+syiden+vuoksi+syrjäytynyt+ja+katkeroitunut.+Mutta+mitäpä+siitäkään.Tuossa+jäljempänä+kerrottu+rikosilmoituksen+tekeminen+tuollaisesta+ei+varmaan+johda+mihinkään,+sillä+poliisi+aivan+varmasti+päättelee+samoin+kuin+minä+tuossa+edellä.Täysin+samaa+mieltä+kanssasi+olen+siitä,+että+näille+palstoille+pitäisi+ehdottomasti+saada+taas+sheriffit+tai+luotsit,+miksi+heitä+kutsuttiinkin.+Ja+reaaliaikainen+moderointi,+eli+palstojen+jatkuva+valvonta+ja+niiden+asiallinen,+palstojen+sääntöjen+mukainen+siivoaminen.+Kyllä+näitä+palstoja+nytkin+näköjään+jotenkin+valvotaan+ja+siivotaankin,+mutta+viestejä+poistellaan+ilmeisesti+vain+jonkun+ilmoituksen+perusteella+kiinnittämättä+lainkaan+huomiota+siihen,+onko+poistettava+viesti+asiaton+tai+aivan+asiallinen+ja+palstan+sääntöjen+mukainen.Minun+viestejäni+ei+ole+juuri+koskaan+poisteltu,+vaikka+tuo+eräs+sekopää+oikein+avauksenaan+riemuitsee+siitä,+että+niin+on+muka+tehty.+Eilen+sitten+kuitenkin+niin+tapahtui.+Pistin+palstalle+avauksen+otsikolla+”Tuleeko+kova+kilpailu+kakkospaikasta”,+ja+pohdin+siinä,+kumpi+sen+kakkospaikan+presidentinvaaleissa+saa,+Matti+Vanhanen+vai+Pekka+Haavisto.+Lähdin+olettamasta,+että+Sauli+Niinistö+haluaa+jatkaa,+jolloin+muilla+ei+ole+mahdollisuuksia.+Hieman+kuitenkin+spekuloin+tilanteella,+jossa+Niinistö+ei+jatkaisikaan,+ja+totesin+silloin+aukeavan+mahdollisuuksia+noille+kahdelle+ja+muillekin,+esim.+naisehdokkaalle,+jolloin+Jutta+Urpilainen+saattaisi+olla+vahvoilla.Avaukseni+poistettiin+pian.+Taisi+se+saada+jo+pari+vastinetta,+joita+en+ehtinyt+kommentoida.+Avaukseni+oli+taatusti+asiallinen+ja+palstan+sääntöjen+mukainen,+kun+siinä+oli+keskiössä+kepun+presidenttiehdokkuus.+Jos+avaukseni+olisi+nähty+liiaksi+yleispoliittiseksi,+se+olisi+voitu+palstan+sääntöjen+mukaan+siirtää+yleisen+politiikan+palstalle,+mutta+mitään+sääntöjen+mukaisia+poistamissyitä+avauksessani+ei+ollut.+Tuskin+se+teki+kenellekään+edes+niin+kipeää,+että+halusi+siksi+sen+poistoon,+vaan+teki+niin+ihan+piruuttaan,+kun+on+huomannut,+että+palstan+valvonta+poistelee+viestejä+poistopyynnöistä,+viesteihin+edes+vilkaisematta.+Mutta+mitäpä+tuostakaan,+sellaisia+poistopyyntöjä+lähetteleviä+ei+kannata+vakavasti+ottaa,+ei+enää+tällaisten+palstojen+ns.+valvontaakaan.