Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Asenteessani+ei+ole+ristiriitaisuutta.++Toki+minä+jonkin+puolueen+kannatuksessa+ja+jotakin+puoluetta+äänestäessäni+ajattelen+ennen+muuta+omaa+parastani,+mutta+se+oma+parhaani+ei+ole+ristiriidassa+maidontuottajankaan+parhaan+kanssa.+Varsinkaan,+kun+ei+näytä+lainkaan+siltä,+että+kepu+toiminnassaan+ajattelisi+maidontuottajankaan+parasta.+Omaa+parastaan,+puolueen+kannatuksen+ja+sen+poliitikkojen+parasta+kepu+pyrkii+ajamaan.+Näyttö+siitä+on+sekin,+kuinka+Sipilä+hermostui+omasta+asiastaan,+mutta+ei+ole+reagoinut+mitenkään+tuohon+KHO:n+käsittämättömään+ratkaisuun.+En+voisi+koskaan+äänestää+kepua+siksikään,+kun+tällä+palstalla+on+nähty,+millaisia+kannattajia+sillä+on.+Sellaisia+sekopäitä,+kuin+oli+täällä+aikoinaan+kepun+”uusi,+tehokas+voimavara”+City-Keskusta+-+jonka+tosin+kepukin+lopulta+ymmärsi+oikein+-+ja+nyt+vielä+sekopäisempi+minun+munakarvoihini+kiinnittynyt+ja+pyllyyni+mielivä+inhotus.+Ei+hän+sieltä+puskastaan+naamaansa+näytä,+mutta+ei+tarvitsekaan,+sillä+mielessäni+hän+on+sekä+ulkoiselta+että+sisäiseltä+olemukseltaan+kuin+Taru+sormusten+herrasta+-kirjan+Klonkku.Tuollaistenko+kanssa+minun+pitäisi+jotenkin+samaan+viitekehykseen+liittyä!!!+Tuollaisenkin,+joka+on+tuossa+alempana+laukonut+viisauksiaan+toista+vuotta+sitten+edesmenneen+palstaystäväni+nimissä+ja+sitten+omalla+nikillään+sitä+hohotellen+tosi+hyväksi+lausumaksi+kehunut!!!+Samaa+hän+on+esittänyt+muilla+puskanikeillään+myös+tuolla+minun+avauksellani,+jossa+aamulla+otin+tuon+Valion+asian+esille.Joo,+”johtaja”+hän+ilmoittaa+olevansa.+Paljon+tulin+tuntemaan+läheisestikin+erilaisia+korkeitakin+johtajia+niin+sotaväessä+kuin+myöhemmällä+siviiliurallani,+mutta+en+kai+noussut+tarpeeksi+korkealle+kummassakaan,+kun+yhtäkään+kaltaistaan+en+tullut+tuntemaan+edes+kuulopuheilta.+Vai+olisiko+sittenkin+niin,+että+en+siellä+kummassakaan+enkä+missään+muuallakaan+ole+ollut+tarpeeksi+alhaalla,+en+edes+siellä+Rautavaaran+korvessa+karjakon+äpäränä.
  2. Enpä+ole+täällä+kaverinasi+pyllyillyt.+Lauantaina+olin+Karjaalla+kahden+nuorimman+lapsenlapseni+yhteisillä+synttäreillä,+10-vuotiaan+pojan+ja+7-vuotiaan+tytön.+Pitkälti+toistakymmentä+ihmistä+siellä+oli+synttäreitä+juhlimassa.+Isän+ja+äidin+puoleista+sukua+ja+lasten+kummejakin.+Oli+siellä+myös+poikani+äiti,+eli+ensimmäinen+vaimoni,+jonka+kanssa+minulla+jo+kauan+on+ollut+ihan+hyvät+välit.+Syntymäpäiväsankarit+esittivät+meille+konsertteja+pianolla+ja+sellolla.+Molemmat+käyvät+koulunsa+ohella+myös+paikallista+musiikkikoulua.+Muutakin+ohjelmaa+oli+ja+tietenkin+erinomainen+tarjoilu+ja+kivaa+seuraa.Eipä+olisi+tullut+mieleenikään+käydä+täällä+lauantaina+ennen+lähtöäni+eikä+kotiinpaluuni+jälkeen,+kun+ilta+meni+hyvin+myöhään+katsellessani+digoboxini+tallettamaa+päivän+runsasta+urheiluohjelmaa.+Eikä+olisi+tullut+mieleeni+käydä+täällä+eilenkään,+kun+tv:sta+tuli+taas+paljon+urheiluohjelmaa+ja+muutakin+mielenkiintoista.+Illalla+kävi+luonani+vieras,+valioeläkeläinen+ja+vanha+hyvä+työtoverini,+jonka+kanssa+ilta+taas+kului+rattoisasti+melko+myöhään+vanhoja+muistellessa+ja+Valion+nykytilannettakin+pohtiessa.+Kerroin+siitä+äsken+viestissäni+avaukselleni+Olenkohan+nyt+lähellä+keskustaa.+Toki+myös+nautimme+kahvit,+tietenkin+café+normal,+ei+café+brutal.+Sinä+näyt+ahkeroineen+täällä+koko+lauantain+ja+Espoon+reissustasi+huolimatta+eilenkin+jo+aamuvarhaisella+ennen+reissulle+lähtöäsi,+reissusta+palattuasi+alkuillasta+näyt+tänne+taas+kiirehtineen+ja+jo+tänäänkin+heti+aamusta+taas+jatkanen+minun+perseeni+mielessäsi.+Voi+pienen+ihmispolon+elämän+tyhjyyttä!+Noin+huokaisen+tästä+”palstasuhteestamme”+huolimatta,+sillä+säälin+saa+pyytämättä,+kateus+täytyy+ansaita.Ps.+Kun+tässäkin+siis+puhut+pyllyilystä,+kerrot+silläkin,+että+mielessäsi+on+vain+minun+pyllyni,+varmaan+unelmoiden,+että+siellä+olisi+SE+tietty+ulokkeesi+eikä+maissintähkä,+jonka+sinä+ainoana+tarkkasilmäisenä+”näet”+eräässä+kuvassa+siellä+olleen;))
  3. Minulla+kävi+eilen+illalla+vieras,+Valioeläkeläinen+ja+vanha+työtoverini.+Vanhojen,+mukavien+asioiden+muistelun+ohessa+nousi+esille+myös+entisen,+hyvän+työnantajamme+nykytilanne+ja+siinä+varsinkin+ne+KHO:n+langettamat+70+miljoonan+euron+jättisakot+ja+Arlan+mahdollisesti+vaatimat+korvaukset.+Emme+todellakaan+voineet+ymmärtää+Valion+sellaisia+”ansainneen”.Keskustelumme+aikana+tv-uutisissa+kerrottiin,+millaisin+alennuskampanjoin+taistelevat+toisiaan+vastaan+kaksi+suurinta+päivittäistavarakauppaa,+SOK-+ja+Kesko-ryhmät.+Ei+sellaista+pidetä+mitenkään+tuomittavana,+päinvastoin+se+nähdään+terveenä+kilpailuna,+josta+on+vain+hyötyä+kuluttajalle.+Pienyrittäjien+siitä+tosin+nähdään+kärsivän.Mutta+kun+suomalainen+Valio+yritti+taistella+radikaalilla+alennuskampanjallaan+itseään+kuusi+kertaa+suurempaa+tansakalais-ruotsalaista+jättiä+Arlaa+vastaan,+sen+KHO+näki+rikolliseksi+toiminnaksi+ja+Valio+sai+nuo+ankarat+rapsut.+Olen+lakeja+kunnioittava+ja+vain+laillisen+toiminnan+hyväksyvä+kunnon+kansalainen+ja+samanlainen+taatusti+on+myös+tuo+entinen+työtoverini,+mutta+emme+kumpikaan+ymmärrä+sitä,+että+miksi+Valion+toiminta+olisi+ollut+laitonta,+kun+samanlainen+verinen+kilpailu+sallitaan+S-+ja+K-ryhmille.Vaikka+Valio+vakuuttaa+kestävänsä+saamansa+rapsut,+eivät+ne+voi+olla+vaikuttamatta+firman+tilanteeseen.+Suunniteltuja+uusia+hankkeita+joudutaan+lykkäämään+ja+varmaan+väkeäkin+joudutaan+vähentämään.+Noin+tapahtui+myös+1990-luvun+alussa+Neuvostoliiton+romahtaessa+ja+Valion+Neuvostoliiton+kaupan+loppuessa+kerralla.+Valion+kaupan+volyymista+n.+puolet+oli+ulkomaankauppaa+ja+siitä+n.+puolet+oli+neukkukauppaa.+Tuosta+Valio+toipui+nopeasti+ja+minun+jäädessäni+eläkkeelle+v.+1998+Valion+Venäjän+kauppa+oli+jo+suurempaa+kuin+mitä+neukkukauppa+oli+koskaan+ollut.+Kyllä+Valio+tulee+toipumaan+tästäkin,+mutta+työtä+ja+aikaa+se+vaatii,+kun+lisärasitteena+ovat+Venäjän+kauppaa+vaivaavat+pakotteet.Emme+me+kaksi+Valioeläkeläistä+eilen+illalla+olleet+huolissamme+eläkkeittemme+puolesta,+sillä+niitähän+hoitaa+Valion+varsinaisista+bisneksistä+täysin+erillään+oleva+eläkekassa,+jonka+varallisuus+perustuu+pääosin+sijoituksiin+samoin+kuin+muidenkin+eläkeyhtiöiden.+Mutta+harmitti+meitä+hyvän+työnantajamme+puolesta.+Valio+oli+todellakin+hyvä+työnantaja.+Valiolaisissa+sen+kaikilla+toimialueilla+oli+paljon+sellaisia,+jotka+olivat+tehneet+koko+työuransa+Valiolla.+Omissa+alaisissanikin+oli+useita+sellaisia,+mm.+yksi+sähkömies,+yksi+putkimies,+monistuksen+ja+postituksen+esimies,+vanhempi+vahtimestari+ja+autonkuljettajien+esimies,+joka+oli+tullut+taloon+15-vuotiaana+juoksupojaksi+ja+jäi+eläkkeelle+kyseisestä+toimestaan+1995,+jolloin+pidin+hänelle+komeat+läksiäiset+Valion+edustuspaikassa+Näsen+kartanossa+Porkkalan+niemellä.Olenkohan+nyt+entistä+lähempänä+Keskustaa,+kun+tuollaisia+ajattelen?+No,+en+ole+kovin+lähellä+sellaista+nimeä+harhaanjohtavasti+käyttävää+puoluetta,+mutta+suomalaista+maidontuottajaa+ja+talonpoikaa+yleisemminkin+lähellä+kyllä+olen.+Olen+sitä+ollut+toki+aina+ennenkin.+Erästä+kepulaista+poliitikkoa+lähellä+olen+nyt+tietyssä+asiassa:+maitotuotteista+käytän+vain+Valion+tuotteita+kuten+Matti+Vanhanenkin.
  4. Itse+en+pidä+itseäni+kovin+komeana+enää,+mutta+ilmeisesti+olen+sitä+sinulle,+jolla+on+se+tietty+taipumus,+kun+aina+vain+mielessäsi+olen.+Nikilläsikin+ilmoitat+olevan+kiinni+munakarvoissani+ja+vaatteidenkin+läpi+näet+pyllyni+ja+siinä+jopa+maissintähkänkin+-+kuvitellen+sen+omaksi+kaluksesi.Olethan+toki+hauskakin,+tosin+tarkoittamattasi,+kuten+tuossa+puhuessasi+minun+riehuvan+ja+ruikkivan+sieltä+puskistasi!+Kovin+hauskaa+on+myös+tuo,+että+sinä+sanot+minua+yksinäiseksi+piruparaksi+-+sinä,+todella+yksinäinen+piruparka,+jolla+ei+ole+elämässään+muuta+kuin+kepupalsta+ja+tämäkin+vain+siksi,+että+täällä+silloin+tällöin+vierailee+mies,+joka+on+mielesi+kokonaan+vanginnut!Minä+en+ole+tuonut+tänne+sen+nimeä,+joka+noilla+vihjailuillasi+jatkuvasti+koetat+uskotella+olevasi,+mutta+en+minä+siihen+voi+uskoa.+Hän+sentään+palveli+armeijassa+pitkän+uran,+ja+vaikka+se+ei+kovin+menestyksekäs+ollut,+hän+sai+siellä+olla+kai+pakolliseen+eroamisikäänsä+saakka.+Kyllä+sinun+sotilasurasi+olisi+jäänyt+lyhyeksi,+ainakin,+jos+tuollainen+olisit+sielläkin+ollut.Oman+nimeni+olen+kyllä+tänne+tuonut,+oman+naamanikin,+kun+minulla+ei+ole+mitään+sellaista,+jota+tarvitsisi+hävetä+ja+peitellä.+Niin,+jopa+sen+ruhonikin+olen+joskus+näyttänyt+noissa+etelän+lomakuvissani,+mutta+en+sentään+SITÄ,+joka+niin+kiihottavana+aina+mielessäsi+on.+Noudatithan+tätä+edellisessä+viestissäni+antamaani+kehotusta:>>Laitan+tähän+vielä+kerran+sen+kuvan;+tsiigaa+sitä+nyt+silmäsi+kipeiksi+ja+ota+talteen,+jotta+voit+tehdä+samoin+aina+himon+iskiessä+-+ja+useinhan+se+sinuun+iskee.+Ymmärränhän+minä+sen,+että+jos+miehellä+on+se+tietty+taipumus,+ei+hän+voi+olla+ajattelematta+komeaa+miestä+ja+sen+tiettyjä+paikkoja.<<
  5. Ilmeisesti+osasin+liian+hyvin,+kun+on+poistattanut+viestini,+jolla+joutui+häpeään.+No,+jos+syy+poistoon+oli+se+kuva,+joka+on+oikeasti+ihan+siisti+vaikka+hauska,+laitan+tähän+vielä+sen+viestini+ilman+häntä+niin+kiihottavaa+kuvaa:>>Minä+en+ole+keskustellut+tänäänkään+yhtään+mistään+kenenkään+kanssa,+kun+juuri+äsken+vasta+ekakerran+palstan+avasin.+Kun+näin+tuon,+täytyy+toki+vastata,+kun+olet+valittanut,+että+et+saa+minulta+kaipaamaasi+huomiota.+Mutta+silti+sinun+pitäisi+kyllä+mennä+keskustelemaan+noista+mainitsemistasi+viesteistä+sinne,+missä+ne+viestit+ovat.+Älytöntä+tuollainen,+mutta+eihän+se+yllätä,+sillä+mitäpä+muuta+voisi+vaatia+älyttömältä,+jolla+aina+on+mielessään+vain+tietty+mies+ja+sen+pylly.Se+maissintähkä+ei+kyllä+ollut+pyllyssäni,+vaan+urheilushortsien+päällä,+kuten+ne+omenatkin.+Tuon+kuvan+ottamisesta+on+hieman+aikaa,+36+vuotta.+Olimme+kesällä+1981+palvelustoverini+ylil+A.T:n+kanssa+lenkillä+ja+nousimme+”Golanin+mäkeä”+maissipellon+sivua,+josta+maissi+oli+juuri+korjattu,+ja+tulimme+omenatarhan+laidalle,+josta+omenatkin+oli+jo+korjattu,+mutta+maahan+tippuneina+oli+kyllä+niin+maissintähkiä+kuin+omenoitakin.+Melko+rankan+nousun+jälkeen+istahdimme+lepäämään+ja+pelleilin+tuolla+tavalla+maasta+poimimallani+maissintähkällä+ja+omenoilla+ja+ilmeisesti+se+oli+hauskaa+lenkkikaveristani,+kun+hän+nappasi+kuvan+omalla+kamerallaan+ja+sitten+annoin+minäkin+kamerani+ja+hän+otti+sillä+tuon+kuvan.+Molemmilla+meillä+oli+kamerat+mukana,+kuten+usein+oli+tapana.Taatusti+ei+tuolla+ylil+A.T:lla+enempää+kuin+minullakaan+ollut+tuosta+sellaisia+sivuajatuksia+kuin+sinulla,+jolla+nuo+miehen+munakarvat+ja+pylly+näkyvät+hallitsevan+koko+ajatusmaailmaa.+Ylil+A.T.+oli+varma+hetero,+kauniin+vaimon+mies+ja+kolmen+lapsen+isä,+kerhotovereitani+ja+perhetuttujani+Santahaminasta.+Laitan+tähän+vielä+kerran+sen+kuvan;+tsiigaa+sitä+nyt+silmäsi+kipeiksi+ja+ota+talteen,+jotta+voit+tehdä+samoin+aina+himon+iskiessä+-+ja+useinhan+se+sinuun+iskee.+Ymmärränhän+minä+sen,+että+jos+miehellä+on+se+tietty+taipumus,+ei+hän+voi+olla+ajattelematta+komeaa+miestä+ja+sen+tiettyjä+paikkoja.+Tietenkin+minä+olen+silmissäsi+sellainen+kiihottavan+komea+mies,+mutta+älä+sentään+ala+enempää+lähennellä,+sillä+minulla+ei+ole+sitä+taipumusta,+joka+sinulla+on.+Enkä+sitä+paitsi+enää+ole+ehkä+ihan+niin+komeakaan+kuin+tuossa+kuvassa,+toki+vartaloltani,+mutta+tukkani+on+jo+hieman+harmaantunut.Tässä+siis+se+kiihottava+kuva+(ota+se+talteen+siksikin,+kun+kohta+sen+poistan):<<
  6. Tuli+jo+tuossa+avauksessani+sivujuonteena+esille+tuo+haastatteluni+Maaseudun+Tulevaisuus+-lehdessä.+Nyt+minulle+kotiini+lähetetyssä+Viikonvaihde+-liitteessä+asiasta+on+paljon+lisää+luvussa+”Rauhaa+pala+palalta”.+Mm.+minut+on+esitelty+näin+(liitteen+3.sivulla):”Jorma+Korhonen+lähti+Kyprokselle+vuonna+1966+ja+palveli+1980-luvun+taitteessa+Siinailla+ja+Golanilla.+Pohjois-Savon+Rautavaaralta+lähtöisin+oleva+sotilas+jäi+eläkkeelle+Pääesikunnasta+kapteenina.+Hän+teki+vielä+toisen+työuran+Valiolla+kiinteistöhallinnon+johtotehtävissä.”Haastatteluosuudessa+on+ensiksi+Suezin+komppaniassa+v.+1956+palvelleen+Jorma+Reininmaan+haastattelu,+jossa+hän+kertoo+perusteitaan+rauhanturvaajaksi+lähdölleen,+ja+sitten+todetaan+vielä+näin:”Halu+oppia+elämänmenosta+muuallakin+kuin+kotimaassa+leimaa+myöhempienkin+vuosikymmenten+rauhanturvaajia.+Uutuudenviehätys+ja+halu+haastaa+itseään+syvenee+varsinkin,+kun+käy+komennuksella+eli+”alhaalla”+useamman+kerran.+”tuntuu,+että+se+on+lisännyt+ennen+kaikkea+ymmärrystä+toisten+ihmisten+elämään”,+summaa+Jorma+Korhonen,+joka+lähti+ensimmäiselle+reissulleen+1966.+”Mutta+ei+kai+sitä+tarpeeksi+tullut,+kun+en+ymmärrä,+mitä+Syyriassa+nyt+tapahtuu”.+Kotimaassa+joutui+Korhonen+usein+vastaamaan,+kummalla+puolella+sympatiat+olivat.+”Joka+kriisistä+voin+rehellisesti+vastata,+että+kummallakin+puolella.+Molempia+kansoja+on+arvostanut+ihan+aidosti,+mutta+niitä+keinoja,+joita+he+ovat+käyttäneet,+ei+aina+hyväksynyt”.Noin+todella+on+ollut+ja+on.+Sen+totean+myös+muistelmieni+rauhanturvaamisreissujani+koskevassa+luvussa,+joka+aukeaa+enää+vain+pätkinä+tässähttp://keskustelu.suomi24.fi/t/3347080/ykn-rauhanturvaajan-muistelmiamutta+sen+yhteenveto-osuus+on+kokonaisena+ja+voitte+lukea+tuosta+”pitemmän+kaavan+mukaan”+sanomani+viestissäni,+jonka+olen+jättänyt+1.6.2006+klo+17.08.Enkä+todellakaan+voi+ymmärtää,+tai+olen+siitä+äärettömän+pahoillani,+että+aikanani+rauhanturvaajien+kaitsema+rauhallinen+Syyria+on+nyt+sellaisessa+tilassa.+Monessa+mielessä+arvostamani+ja+tietyin+varauksin+ihailemanikin+USA+on+siihen+valitettavasti+suuri+syyllinen.+Samoin+myös+Irakin,+Libyan+ja+eräiden+muidenkin+Lähi-idän+maiden+karmeaan+tilanteeseen.+Ei+olisi+pitänyt+alkaa+viedä+demokratiaa+maihin,+joissa+sellaista+ei+arvosteta,+kun+sitä+pidetään+heikkouden+osoituksena.+Ei+niistä+diktaattoreistakaan+kaikki+siellä+pitäneet,+ja+kovakouraisesti+he+kansalaisiaan+kurissa+pitivät,+mutta+maissaan+säilyi+rauha,+eikä+tapahtunut+mitään+pahuutta+läheskään+siinä+mitassa+mitä+nyt+on+tapahtunut.Eiköhän+tämä+jo+riitä+minulta+tästäkin+aiheesta.
  7. Valitin+tuossa+Valion+kohtelua.+En+oikein+ymmärtänyt+sille+syitä,+vaan+pidin+sitä+epäoikeudenmukaisena.+Onneksi+minua+heti+valistivat+nuo+kaksi,+jotka+ovat+tulleet+täällä+tunnetuiksi+johtamisen+huippuasiantuntijoina+ja+poikkeuksellisina+älykköinä+yleisemminkin.+Eli+vika+-+syy+tapahtuneelle+-+on+ollut+vain+se,+että+Valiossa+ei+ole+ollut+noiden+huippuasiantuntijoiden+ja+älykköjen+kaltaista+johtajaa,+vaan+johdossa+on+ollut+Jyrki+Kataisen,+Olli-Pekka+Heinosen,+Alexander+Stubbin+ja+Jukka+Härmälän+kaltaisia+täysin+osaamattomia+tumpeloita.+Hieman+alemmillekin+tasoille+on+palkattu+kaltaisiani+tuohon+kuitenkin+kai+keskustaa+melko+lähellä+olevaan+suuryritykseen+on+hieman+alemmille+tasoille+palkattu+kaltaisiani+täysin+ammattitaidottomia+ja+mitään+osaamattomia+sosialidemokraattisia+hallintoihmisiä.+Siis+sosialidemokraattisia,+tuohon+kuitenkin+kai+keskustaa+lähellä+olevaan+taloon,+kauheaa!+No,+eivät+ne+tumpelot+ylimmät+johtajat+meitä+sosialidemokraattisiksi+tienneet,+emme+me+itsekään+tienneet+itseämme+sellaisiksi,+mutta+nuo+huippuälyköt+kyllä+tietävät.Sitä+vain+ihmettelen,+että+miksi+tuollaiset+johtamisen+asiantuntijat+ja+huippuälyköt+eivät+ole+hakeutuneet+niihin+korkeisiin+johtajatehtäviin?+Tai+edes+sille+vähän+alemmalle+hallinnolliselle+tasolle,+jossa+ei+ole+vain+pelkkää+hallintoa,+vaan+melkoisesti+myös+operatiivista+toimintaa?+Ei,+vaan+he+keskittyvät+käyttämään+avujaan+vain+tällaisella+palstalla+valistaakseen+meitä+kaltaisiani.+Suurta+uhrautumista+heiltä,+ja+ivan+turhaan,+sillä+eihän+meistä+voi+koskaan+tulla+mitään,+kun+emme+ole+mitään+olleet+ennenkään.+Vai+olisikohan+sittenkin+niin,+että+he+tietävät+ja+ymmärtävät+meistä+ainakin+muutamien+olleen+jotakin+sellaista,+jota+he+itse+eivät+ole+koskaan+olleet+eikä+heistä+koskaan+voi+sellaista+tulla,+ja+sen+tietäen+purkavat+noin+pahaa+oloaan?+Eli+kuuluu+ilmiönä+samaan+sarjaan+kuin+noiden+eräiden+mielikuvitusmatkustelu+aikakoneella+ympäri+maailmaa+ja+netistä+poimimiaan+kuvia+matkakuvinaan+esitellen,+eli+noin+antavat+haastetta+sellaiselle,+jonka+tietävät+oikeasti+matkustelevan+ja+ovat+nähneet+tämän+matkoiltaan+esittelemiä+matkakuviaan.Hauskaahan+tuo+on.+No,+noilla+puheena+olleilla+ei+liene+tämän+luettuaan+enää+kovin+hauskaa;))
  8. Olenkohan+minä+nyt+hyvinkin+lähellä+keskustaa,+kun+olen+aivan+suutuksissani+siitä,+miten+oikeuslaitos+meni+tanskalais-ruotsalaisen+maitojätin+puolelle+ja+rankaisi+pientä+suomalaista+Valiota+70+miljoonan+euron+sakoilla+siksi,+että+Valio+myi+maitoa+tuota+jättiä+halvemmalla.+No,+kai+tuon+jätin+maidosta+suurin+osa+on+kalliimpaa,+kun+sitä+tuodaan+laivojen+ja+rekkojen+tankeissa+noista+emomaista,+mutta+varmasti+kotimaisen+suosinta+pitäisi+hyväksyä,+kun+siihen+toisaalla+jopa+kehotetaan.Avauksessani+mainitsemani+haastatteluni+johdosta+minulle+tuli+postitse+suuressa+kirjekuoressa+perjantain+Maaseudun+Tulevaisuus+ja+lehden+viikkoliite.+Perjantain+lehdessä+Valion+saamat+sakot+ovat+pääuutinen,+jota+on+käsitelty+monessa+artikkelissa.+Valion+hallituksen+puheenjohtaja+Vesa+Kaunisto+vakuuttaa,+että+KHO:n+päätös+ei+vaikuta+omistajaosuuskunnille+maksettavaan+tuottajahintaan.+”Valion+vahva+oma+pääoma+ja+kassavarat+toimivat+puskurina+tässä+tilanteessa,+mutta+joudumme+tarkastelemaan+seuraavien+10+vuoden+investointeja”,+jatkaa+hallituksen+puheenjohtaja.+Valion+historian+ensimmäinen+naistoimitusjohtaja+Annika+Hurme+sanoo:+”Olemme+pettyneitä+päätökseen+ja+sen+perusteluihin.+Mutta+tämä+asia+on+nyt+loppuun+käsitelty.+Valio+on+siirtynyt+ajassa+eteenpäin+ja+keskitymme+omiin+vahvuuksiimme”.Kitkerämpi+on+ex-toimitusjohtaja+Pekka+Laaksonen,+joka+ei+voi+ymmärtää+KHO:n+päätöstä.+Hän+sanoo:+”Loppuun+asti+jaksoin+uskoa,+että+järki+ja+oikeus+voittavat.+Näin+ei+käynyt”.++Laaksonen+sanoo+päätöksen+nyt+vahvistavan+Valion+kilpailijoiden+asemaa+ja+jatkaa+”Valiolle+kannattavan+liiketoiminnan+kieltäminen+tehottoman+kilpailun+tukemiseksi+on+mahdotonta+ymmärtää.+Äärimmäisen+surullinen+tarina”.Laaksonenhan+oli+varomattomuudellaan+syyllinen+noihin+jättisakkoihin.+Valion+aloittaessa+tuon+nyt+saalistushinnoitteluksi+nähdyn+kampanjan+Laaksonen+laittoi+organisaatiossaan+sähköpostia,+jossa+käytti+sanontaa+”ammumme+täyslaidallisen+ja+tähtäämme+vesirajaan”.+Tuo+viesti+sitten+joutui+vääriin+käsiin+ja+tulos+oli+tämä.+Muutenhan+Laaksonen+oli+kai+yksi+parhaita+Valion+johtajista;+ei+ollut+vielä+aikanani,+mutta+tällaista+olen+kuullut+nykyisiltäkin+valiolaisilta.No,+ehkäpä+Valio+ei+sentään+romahda+elinaikanani+niin,+etten+saisi+sieltä+enää+eläkettäni,+sitä+toista+niistä+kahdesta.+Vitsi,+vitsi+-+siitä+ei+varmaan+ole+pelkoa,+mutta+suutuksissani+olen+Valion+puolesta,+sillä+Valio+oli+todellakin+erinomaisen+hyvä+työnantaja+ja+tarjosi+minulle+pitkäntyöuran,+joka+paitsi+ansiollisesti,+etenkin+elämysrikkaudessaan+oli+vähintään+yhtä+merkittävä+kuin+se+ensimmäinen+pitempi+työurani.+Tietenkin+olen+myös+suuttunut+valiolaisten+maidontuottajien+puolesta,+sillä+kyllä+kai+tuollainen+70+miljoonan+euron+sakko+sittenkin+vaikuttaa+myös+heidän+ansioihinsa.Olenkohan+tosiaan+nyt+näissä+ajatuksissani+lähellä+kepua?+Tuskin,+mutta+haluan+olla+lähellä+Valiota+ja+sillä+työskenteleviä+ja+sille+maitoa+tuottavia+ihmisiä,+olkoot+he+sitten+kapun+tai+minkä+tahansa+puolueen+kannattajia.