Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Pakko+on+vielä+pistäytyä.+Illansuussa+heitin+tuota+Kajaanin+paraatia+koskevan+viestin,+jossa+mm.+totesin:>>Paraatin+vastaanottanut+maavoimien+komentaja+kenraaliluutnantti+Seppo+Toivonen+on+ollut+vv.+1977-80+64.kadettikurssilla,+tarkistin+matrikkelista+…+Toivonen+on+valmistunut+Kadettikoulusta+vasta+samana+vuonna,+jolloin+minä+lähdin+Pääesikunnasta+eläkkeelle+puolustusvoimista.+Joten+kyllä+minun+siis+täytyy+olla+jo+hyvin+vanha<<Tuossa+sanomalleni+sain+vielä+vahvistusta+noita+Linnan+juhlia+tv:sta+katsellessani.+Kirkollisten+johtajiemme+jonossa+presidenttiparia+kättelemään+tuli+myös+kenttäpiispamme,+Pekka+Särkiö.+Asuimme+aikoinaan+talossa+n:o+Santahamina+C+33+-+sokeripalataloiksi+kutsutuissa+pienissä+kerrostaloissa+-+ja+naapuritalossa+Santahamina+C+34+asui+perheineen+silloinen+kapteeni+Hannu+Särkiö.++Heillä+oli+Pekka-poika,+poikiani+muutamia+vuosia+nuorempi,+mutta+ehtivät+he+samanaikaisesti+olla+Santahaminan+peruskoulussa+(olikohan+silloin+vielä+nimeltään+kansakoulu)+ja+samassa+poikajoukossa+ja+samoissa+harrastuksissaan+he+touhusivat.+Nyt+tuo+Pekka-poika+on+kenttäpiispa!+No,+eiväthän+minunkaan+poikani+ihan+poikasia+enää+ole,+isoisiä+jo+ovat+kumpikin.+Joten+kyllä+minun+täytyy+todella+olla+jo+hyvin,+hyvin+vanha!+Mutta+kuten+edellisessä+viestissäni+sanon:+”Täällä+sitä+en+onneksi+aina+muista,+kun+eräille+olen+edelleen+niin+nuori+sotilas,+että+he+minulle+vielä+kertausharjoituksia+tyrkyttävät;))”+No,+ehkä+minulla+on+mukavampiakin+muistutuksia+siitä,+että+en+sittenkään+ole+vielä+ihan+fossiili,+mutta+nyt+ei+siitä.Mieltäni+lämmitti,+kun+myös+me+rauhanturvaajat+saimme+tuollaisen+huomion+tuossa+juhlatilaisuudessa.+Omasta+kolminkertaisesta,+yhteensä+3.5+-vuotisesta+kokemuksestani+voin+täysin+yhtyä+siihen,+mitä+nuo+kaksi+haastateltua+sanoivat+paikallisten+suhtautumisesta+ja+luottamuksesta+meihin+suomalaisiin.+Hyvä.+me!On+meillä+nyt+hieno+presidentti!+Tietenkin,+en+kai+muuten+olisi+häntä+presidentinvaaleissa+äänestänytkään.+Toivottavasti+jatkaa+vielä+toiselle+kaudelle.+Jos+niin+haluaa,+tietenkin+pääsee.Tanssithan+siellä+vielä+jatkuvat,+mutta+tuollainen+tungoksessa+heiluminen+minua+tanssimisen+ystävää+lähinnä+vain+huvittaa.+Ja+vaikka+tv+2:lta+tulee+mestarien+liigan+futismatsi+Benfica-Napoli,+sekään+ei+minua+futiksen+ystävää+nyt+kiinnosta.+Illan+kuluessa+tuli+otetuksi+useampikin+malja+Isänmaan+Itsenäisyyden+kunniaksi,+joten+nyt+lähden+vain+iltapesuille+ja+sitten+vuoteeseen+-+ihan+ilman+kirjaa+tällä+kertaa.+Tämän+jälkeen+tulen+tänne+aikaisintaan+joulun+alla+joulutoivotukseni+esittämään.+Hyvää+yötä+tämän+myötä:+https://www.youtube.com/watch?v=56sQuPgjXls(Laivaston+soittokunta+siinä+esiintyy,+mutta+en+ole+siitä+vanhana+jääkärinäkään+katkera,+kun+kumpikin+poikani,+poikapuoleni+ja+myös+pojanpoikani+ovat+palvelleet+tuossa+”puolisotilaallisessa+pursiseurassa”+-+joka+oikeasti+on+oikein+hieno+ja+vaativa+ja+maanpuolustuksellemme+hyvin+tärkeä+aselaji)
  2. Itsenäisyyspäivän+paraati+Kajaanissa+ihan+herkisti+minut+niin,+että+täytyy+pistäytyä+tunnelmistaan+kertomaan.+Harvinaisen+komea+oli+paraati.+Hienot+puitteet+sille+tarjosi+Kajaanin+talvinen+luonto,+jota+kadehtien+täällä+lumettomassa+Helsingissä+sai+katsella.+Toki+upeaa+oli+kaikki+muukin+paraatissa+nähty.+Varsin+kattava+esittely+maavoimistamme,+niin+sen+sotilaista+kuin+varsin+monipuolisesta+kalustostakin.+Marssirivistöt+olivat+suoria+ja+pysyivät+tahdissa.+Myös+rauhanturvaajat+olivat+saaneet+paraatiin+varsin+suuren+osaston,+joukossaan+muutamia+naisiakin+kuten+myös+Nato-johtoisissa+operaatioissa+palvelleita+vihreäbarettisia+-+meitä+sinibaretteja+oli+toki+selvästi+suurin+osa.+Ihmeen+paljon+kansaakin+oli+reitin+varrella+paraatia+seuraamassa,+varmaan+sitä+oli+tullut+maakunnastakin+Kajaanin+ulkopuolelta.+Paraatin+vastaanottanut+maavoimien+komentaja+kenraaliluutnantti+Seppo+Toivonen+on+ollut+vv.+1977-80+64.kadettikurssilla,+tarkistin+matrikkelista.+Minä+olin+Esikuntakoulussa+henkilöstöhallinnon+opettajana+vv.+1974+-+1977,+ja+tuntiopettajana+opetin+ainetta+myös+Kadettikoulussa+(kuten+Merisotakoulussakin),+mutta+kun+aine+ei+kuulunut+vielä+ensimmäisen+kurssivuoden+ohjelmaa,+Toivonen+ei+ole+ehtinyt+olla+oppilaanani.++Toivonen+on+valmistunut+Kadettikoulusta+vasta+samana+vuonna,+jolloin+minä+lähdin+Pääesikunnasta+eläkkeelle+puolustusvoimista.+Joten+kyllä+minun+siis+täytyy+olla+jo+hyvin+vanha!+Täällä+sitä+en+onneksi+aina+muista,+kun+eräille+olen+edelleen+niin+nuori+sotilas,+että+he+minulle+vielä+kertausharjoituksia+tyrkyttävät;))Päivällä+minulla+kävi+vieraita,+joille+tarjosin+vain+kahvit,+joilla+me+nostimme+myös+maljat+isänmaalle.+Iltani+jatkuu+nyt+yksin+täällä+kotona+Linnan+juhlia+seuraten,+ja+varmaan+vielä+muutaman+maljan+isänmaalle+nostaen.+Näin+vanha+mies+voi+viettää+juhlapäivää+niinkin.+Hyvää+itsenäisyyspäivän+jatkoa+vielä+kaikille+täällä!
  3. Sorry+vaan,+että+söin+sanani+ja+poissaoloni+jäi+näin+lyhyeksi.+Mutta+kun+aliupseerit+ja+aliupseerikerhotkin+tuossa+tulivat+esille,+mielenkiintoni+asiaan+heräsi+niin,+että+täytyi+selvittää+asiaa.++Wikipediaan+minäkin+jouduin+turvautumaan:En+tiedä,+onko+nykyisillä+aliupseereilla+kerhoja,+mutta+ihan+toimiva+liitto+heillä+on.+Ammattikunnan+edunvalvonta+päätehtävänä,+kuten+oli+myös+aikoinaan+meillä.+Paljon+muutakin+tietoa+aukeaa+tästä+linkistä:https://www.aliupseeriliitto.fi/Nykyisten+aliupseerien+koulutus+on+vähäisempi+kuin+oli+aikoinani.+Enempään+ei+liene+tarvetta,+kun+useimmilla+heistä+on+teknistä+tai+muuta+tehtäviinsä+sopivaa+koulutusta.+Annetaan+heille+myös+sotilasammatillista+koulutusta:Perustason+opinnot+aloitetaan+pian+virkaan+nimittämisen+jälkeen,+ja+perustason+opinnot+suorittanut+toimii+kouluttaja-+tai+järjestelmäaliupseerina.+Yleistason+opinnot+suoritetaan+noin+10+vuoden+palveluksen+jälkeen,+ja+niiden+jälkeen+aliupseeri+toimii+joukkueenjohtajana,+yksikön+vääpelinä+tai+vartiopäällikkönä.+Mestaritason+opinnot+suoritetaan+noin+20+vuoden+palveluksen+jälkeen+ja+mestaritason+opinnot+suorittanut+voi+toimia+esimerkiksi+järjestelmämestarina,+valvontamestarina+tai+ESIKUNTAMESTARINA.+Lisää+tietoa+tästä:http://maavoimat.fi/maasotakoulu/koulutus/aliupseeritPerustason+koulutus+ilmeisesti+antaa+sotilasarvoissa+mahdollisuuden+yletä+ylikersantiksi,+yleistason+opinnot+vääpeliksi+ja+ylivääpeliksi+ja+mestaritason+opinnot+sotilasmestariksi.+Nykyisten+aliupseerien+palkka+ei+kai+ole+kytketty+sotilasarvoihin,+vaan+tehtävät+on+jaettu+eri+vaativuusluokkiin,+jotka+palkkauksen+määräävät.+Suuren+suuria+ne+eivät+näy+olevan+heidän+palkkansa,+jotka+näette+tästä+linkistä:https://www.aliupseeriliitto.fi/files/842/AU_1.2.2016.pdfNykyistä+aliupseeristoa+on+vain+vähän+yli+3000+henkeä+-+miestä+ja+naista+-+kun+entistä+ali-+ja+toimiupseeristoa+oli+yli+5000.+Nykyinen+määrä+riittänee,+kun+varusmiestemme+ja+reserviläisten+määrä+on+nyt+paljon+pienempi+kuin+aikoinaan.+Tässäpä+tämä+niille,+joiden+kiinnostus+tuohonkin+asiaan+näkyy+olevan+suurempi+kuin+heidän+tietonsa.+Ja+kun+tuo+res.ltn+näkyy+ihan+oikein+sanoneen,+että+upseereita+ovat+myös+reservin+upseerit,+niin+sellainenhan+olin+toki+minäkin.+Hyvin+kauan+sitten+sellainen+minusta+tuli,+kurssilta+114,+jopa+kiväärilinjan+priimuksena.+Joo,+joo,+vasta+ylikessuna,+7+vuotta+ikäluokkaani+myöhemmin+sen+RUK:n+suoritin,+mutta+suorittamatta+se+varmaan+on+edelleen+noilta,+jotka+tuostakin+asiasta+näkyvät+olevan+eniten+kiinnostuneita;))Nyt+ei+todellakaan+enää+enempää,+joten+vain+näkemiin+taas+joskus!
  4. On+täällä+todellakin+ollut+eräillä+hirmuinen+ikävä+minua,+kun+he+tuolla+tavalla+heti+pelmahtivat+avaukselleni.+Kaikki+nuo+OikeistoSosDemia+lukuun+ottamatta+lienevät+niitä,+joiden+elämän+ainoa+sisältö+olen.Joku+noista+näkyy+ihmettelevän+sitä,+miten+ja+miksi+minä+olen+tuon+Pääkaupungin+Päällystö+ry:n+kunniajäsen.+Täytyy+poistaa+edes+tuo+yksi+päänvaiva+häneltä:Olen+siellä+kunniajäsen+jatkumona+Santahaminan+Toimiupseerit+ry:n+kunniajäsenyydelle.+Sen+sain+kai+siksi,+että+olin+lähes+20+vuotta+mukana+toiminnoissa,+kerhomme+hallituksessa+sihteerinä,+varainhoitajana+ja+kahteen+otteeseen+puheenjohtajana.+Jo+1960+luvulla+olin+myös+silloisen+Aliupseeriliiton+hallituksessa+ja+liittomme+edustajana+Virkamiesliiton+liittovaltuustossa.+Niinpä+minut+eläkkeelle+jäätyäni+kutsuttiin+Santahaminan+Toimiupseerit+ry:n+kunniajäseneksi.+Tuliko+selväksi?Tuossa+perjantain+tilaisuudessa+sain+pitää+kutsuvieraiden+puolesta+kiitospuheen+isännillemme.+Siinä+muistelin+kehitysvaiheita,+joissa+aliupseeristosta+tuli+toimiupseeristo+myös+upseeriarvoineen.+En+ollut+aivan+osaton+siinä.+Tässä+ei+ole+tarpeen+kertoa+noista+vaiheista,+mutta+jos+haluatte+niistä+tietää,+hankkikaa+ali-,+toimi-+ja+opistoupseeriston+historiankirja+”Sama+kaiku+on+askelten”.+Kirjan+on+toimittanut+toimiupseerikapteeni,+filosofian+tohtori+Keijo+Koivisto,+ja+kyllä+minunkin+toimistani+tuossa+yli+500-sivuisessa+kirjassa+on+muutama+maininta.Myöhemmin+illalla+käyn+vielä+avaustani+katsomassa,+ja+jos+sille+on+tullut+asiallisia+viestejä,+niihin+voin+vastailla.+Mutta+nuo+alussa+tarkoittamani+jätän+vaille+huomiotani.+Hei+saavat+puolestani+aivan+vapaasti+näyttää+niin+sivistyksensä+kuin+tietojensakin+tasoa+koko+tyhjän+päänsä+edestä.
  5. Kylläpä+avaukseni+sai+taas+nopeasti+vipinää+täällä!++Mutta+varmaan+se+oli+aivan+liian+ylevä+tälle+palstalle.+Sen+ymmärrän+nyt,+noita+vastauksia+saatuani.+Onneksi+laitoin+tuon+post+scriptumin,+jonka+johdosta+nuo+eräätkin+pääsivät+asiaan;))+Miksihän+tuo+kapteenin+sotilasarvoni+on+niin+kipeä+eräille,+että+siitä+kahteenkin+kertaan+on+täytynyt+mieltään+purkaa?+Lienee+tyytyväinen,+kun+kummallakin+kerralla+sai+myös+vastineeni.Palstaa+nyt+taaksepäinkin+selattuani+näin,+että+päivittäin+moneen+kertaan+on+minua+täällä+muistettu,+varsinkin+tuo+eräs+kaipuun+tuskassaan.+Ikivanhoja+avauksiani+hän+on+nostellut+palstalle.+Mikähän+intressi+hänellä+on+ollut+niitä+tallettaa?+Herää+epäilys,+että+onko+Cittari+sittenkään+kuollut?+Vai+onko+hän+noussut+haudastaan,+kuten+Kempeleen+ukkikin+näyttää+tehneen.+Samapa+tuo,+mutta+täytyy+antaa+selkoa+noihin+eräiden+päitä+niin+suuresti+vaivaaviin+asioihin:Kyllä+minut+ja+avec+kutsuttiin+maanpuolustuskerholle+täällä+kutsulla:https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/15369024_10154820184984182_5745055272962106223_o.jpgSantahaminan+maanpuolustuskerho+on+kadettiupseerien+ja+opistoupseerien+yhteinen+kerho,+toimii+entisen+upseerikerhon+tiloissa.+Minähän+olen+Pääkaupungin+Päällystö+ry:n+kunniajäsen+ja+saan+aina+kutsun+heidän+juhlatilaisuuksiinsa.+Hyvänä+meitä+siellä+taas+pidettiin,+mainio+illallinen+tarjottiin,+ja+mukavaa+oli+taas+tavata+vanhoja+tuttuja+ja+saada+uusiakin+tuttavuuksia.+Entinen+aliupseeri-,+myöhempi+toimiupseerikerho+on+tyhjillään.+Se+rakennettiin+1920-luvun+alussa+Santahaminassa+silloin+olleille+ilmavoimille,+ja+historiansa+vuoksi+se+on+suojeltu+rakennus.+Hieno+rakennus+rappeutuu,+jos+uutta+käyttöä+sille+ei+tule.Kyllä+minä+todellakin+olen+ollut+nyt+lähes+kuukauden+täältä+poissa.+Minulla+on+ollut+muuta+ja+mukavampaa.+Olen+kyläillyt+ja+minulla+on+ollut+vieraita,+olen+käynyt+hiihtelemässä,+kun+täällä+oli+pari+viikkoa+talvea.+Valioeläkeläisten+kuukausilounas+oli+ravintola+Kiilassa,+jonka+jälkeen+tutustuimme+Ateneumissa+Modigliani+-näyttelyyn.+Olen+tehnyt+pikkumatkan+kotimaassa+ja+kävin+Tallinnassa.+Sydänyhdistyksemme+jumppa+-+salijumppaa,+vesijumppaa+ja+kuntosalia+vaihdellen+-+on+aina+näin+maanantaisin+ja+torstaisin.+Yhdistyksemme+perinteinen+joulukonsertti+upealla+ohjelmallaan+oli+viime+tiistaina+Temppeliaukion+kirkossa+-+järjestyksessä+jo+46.+-+mutta+minähän+olen+ollut+mukana+toiminnoissa+vasta+18+vuotta.+Muuta+ja+mukavampaa+on+jatkossakin,+joten+tuskinpa+täällä+paljon+visitoin.+Ensi+torstaina+on+Helsingin+Rauhanturvaajien+ilta+ravintola+Zetorissa.+Totta+kai+minun+täytyy+sinne+mennä,+kun+juuri+sain+kriisinhallintaveteraanikortinkin.+Lauantaina+on+Helsingin+Sydänkuntoutuksen+joululounas+-+aivan+mahtavalla+”menyyllä”+-+ravintola+Nyyrikissä+Käpylässä.+Joululahjaostoksia+olen+jo+tehnyt+ja+lisää+on+tehtävä,+kun+on+melko+paljon+niitä,+joita+on+vielä+ennen+joulua+käytävä+”lahjomassa”.+On+alettava+suunnitella+omaakin+joulua,+vaikka+onneksi+ei+tarvitse+suunnitella+jouluruokia,+joiden+hankintaohjeistaminen+ja+valmistaminen+jäävät+huoleksi+naisystävälleni,+joka+tulee+kanssani+joulua+viettämään.Tällaista+täällä.+Millaista+lienee+siellä?+No,+sehän+on+nähty+ja+nähdään+varmasti+jatkossakin+tällä+palstalta;))
  6. Ei+tuo+heittoni+ollut+mitään+Kekkos-kaunaa.+Kai+Kekkonen+koki+olevansa+myös+isänmaan+asialla+tuossa+Leniniä+ylistäessään+-+kuten+Staliniakin+tämän+kuoleman+jälkeen+ylistäessään+-+kun+tilanne+oli+sellainen+kuin+oli.++Mutta+omalla+asiallaan+hän+oli+ollut+syksyllä+1944,+kun+oli+laittanut+Kustaa+Vilkunan+asiamiehekseen+valvontakomission+neuvostoliittolaisen+johtajan+Zdanovin+luokse+suosittelemaan+itseään.+Kekkosessa+minua+huvittaa+hänen+täydellinen+käännöksensä+siitä+Kekkosesta,+jollainen+hän+oli+vielä+1942.+Olen+ihmetellyt,+kuinka+neukut+saattoivat+luottaa+mieheen,+joka+oli+ollut+hetki+sitten+niin+kovin+toisenlainen.+Vai+näkivätkö+he+niin,+että+sellaisen+käännöksen+tehnyttä+miestä+on+helppo+pitää+omissa+puikoissa.Onneksi+nyt+ei+enää+kuitenkaan+tarvita+Kekkosen+keinoja+isänmaan+asialla+olemiseen.+No,+Paavo+Väyrynen+on+tästä+varmaan+toista+mieltä.Joo,+Kekkonen+minut+kapteeniksi+ylensi,+kun+upseeriarvoihin+ylentäminen+kuuluu+presidentille.+Mutta+tuskin+Kekkonen+minun+saavutuksiani+tunsi,+vaan+esimieheni+ne+tunsivat+ja+he+sen+ylennysesityksen+tekivät,+ensin+korkeammalle+sotilasjohdolle+ja+nämä+esittelivät+sen+presidentille.+Tuosta+nyt+on+kuitenkin+aikaa+jo+lähes+40+vuotta,+ja+kun+elämässäni+on+sen+jälkeen+ollut+niin+kovin+paljon+muuta+ja+merkittävämpääkin,+ei+sillä+”kapteeniudellani”+ole+enää+itselleni+läheskään+sellaista+merkitystä+kuin+näkyy+olevan+eräille+täällä.Enkä+suinkaan+herjannut+Sipilää,+minähän+kiittelin+häntä+siitä,+että+hän+järjesti+sellaista+hupia+meille.+Aivan+varmasti+suurinta+osaa+suomalaisista+hän+on+sillä+hauskuttanut,+mutta+tuskinpa+niin+paljon,+että+he+kiitokseksi+siitä+kepua+äänestäisivät.
  7. Täytyy+minun+käydä+vielä+tässä+kuittaamassa+tämä+lopuksi+puoleltani:+Tuossa+on+sanottu+minun+joutuneen+jatkuvasti+Hietasen+nolaamaksi+ja+saaneen+häneltä+turpiini+100-0.+Kovin+toisenlaisia+näkemyksiä+on+mm.+noissa+laittamissani+linkeissä.+Noiden+näkemysten+esittäjät+vaikuttavat+kyllä+selväpäisemmiltä+kuin+nuo+”toisin+näkevät”.+Hietasen+osalta+kannattaa+huomata+tuo+jo+aikaisemmin+esitetty+kepun+oman+keskustelupalstan+vetäjän+Olli+Riikosen+mielipide.+Ihme,+että+Hietanen+vielä+sen+jälkeen+pääsi+kepun+kuntavaaliehdokkaaksi.+No,+tiedämme+hänen+vaalimenestyksensä+ja+sen,+kuinka+kepun+puoluetoimistossa+silmät+avautuivat+näkemään+ehdokkaansa.+Siitä+saanen+ottaa+kunniaa+itselleni.+Koin+tarpeelliseksi+näyttää+kepulle,+millainen+kuntavaaliehdokas+heillä+oli.+Ilmeisesti+kepun+puoluetoimistossa+oltiin+siitä+hyvillään.+Niin+on+pääteltävä+sieltä+saamani+palautteen+ja+Hietasen+saamien+seuraamusten+perusteella.+Kaikesta+huolimatta+arvostin+Hietasta+enemmän+kuin+noita+hänen+”seuraajiaan”.+Hän+kuitenkin+esiintyi+täällä+omana+itsenään.+Rauha+hänen+levottomalle+sielulleen!Ihmisen+käyttäytymisestä+olen+tosiaan+saanut+perusoppia+myös+siellä+sotaväessä+-+kuten+joku+päättelee+-+ja+paljon+muuallakin.+Näkemäni,+kokemani+ja+lukemanikin+perusteella+pidän+kyseenalaisena+”näkemystä”,+että+olisin+ollut+täällä+alakynnessä+Hietaseen+kuten+noihin+”seuraajiinsakin”+nähden.+Ei+alakynnessä+oleva+saa+niskan+päällä+olevalta+sellaista+jatkuvaa+huomiota+ja+palautetta,+jota+minä+sain+Hietaselta+ja+olen+saanut+noiden+hänen+”seuraajiensa”+puskapiiloista.+By+the+way+-+onko+sillä+sittenkään+juuri+merkitystä,+millaisina+meidät+täällä+nähdään?+Ainakin+minulle+paljon+konkreettisempaa+merkitystä+on+ollut+sillä,+jos+olen+pystynyt+näyttämään+paremmuuttani+ihan+muualla.+Tämän+johdosta+kysymys+tuolle,+joka+puskastaan+kertoo+minulle+naureskellun+siellä+sotaväessä:+Miksi+ihmeessä+ne+ammattitoverini+siellä+kuitenkin+luottivat+minuun+niin,+että+aina+edusmiehekseen+halusivat,+jo+kurssieni+oppilaskunnissa+kuin+sitten+perusyhdistyksissään+(kerhoissa)+ja+jopa+valtakunnalliseen+liittoommekin+minut+laittoivat?+Ja+miksi+ihmeessä+esimiehenikin+näkivät+minussa+sellaista,+että+pääsin+tehtäviin,+joihin+oli+ammattikunnassa+suurinta+halukkuutta+ja+veivät+minua+niissä+eteenpäin+siten+kuin+varmaan+tiedätte?+Miksi+he+-+ammattitoverit+enempää+kuin+esimiehetkään+-+eivät+osanneet+arvostaa+tuota+naureskelusta+kertovaa,+vaikka+hän+oli+minua+paljon+lennokkaampi,+kun+kuulemma+hänellä+aina+olivat+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa?Vielä+OikSosDemille:+Pahoitteluillesi+ei+ole+aihetta.+Pikemmin+päinvastoin+olen+Sinulle+kiitoksen+velkaa+siitä,+että+avauksellesi+tulleista+viesteistä+sain+aiheen+tulla+käymään+täällä.+Ehkä+vähän+kuitenkin+liioittelet+ylistäessäsi+minua+todelliseksi+oikeistososialidemokraatiksi.+Vaikka+sitä+lähinnä+lienen+henkisesti+ja+vaikka+arvostan+suuresti+esille+tuomiasi+asevelisosialisteja+ja+myös+Väinö+Tanneria,+olen+kuitenkin+puolueisiin+nähden+”villi+ja+vapaa”.+Niin+”villi”+en+sentään+ole,+että+olisin+koskaan+äänestänyt+kepua+tai+sdp:n+vasemmalla+puolella+olevia+puolueita.+Kunnianosoituksena+kuitenkin+otan+sanomasi!+Kiitos+hyvien+eläkepäivien+toivotuksestasi!+Kyllä+nämä+jo+18+vuotta+sitten+siviiliuraltanikin+alkaneet+eläkepäiväni+jatkuvat+edelleen+ihan+mukavasti+ja+vireästi,+korkeasta+iästäni+huolimatta.+Eläkepäivieni+harrastuksiin+tästä+alkaen+tämä+harrastus+ei+enää+kuulu+niin+tiiviinä+kuin+se+on+ollut.+Paradoksaalista+ehkä,+että+olen+tympääntynyt+seuraan,+jonka+jäsenille+näyn+näin+”etänäkin”+olevan+heidän+elämänsä+tärkein+sisältö!+Tällaisen+”harharetken”+vielä+tänne+tein,+mutta+tämä+ei+toistu+ihan+pian.++Mutta+jos+tänne+tulolleni+tulee+todellista+aihetta,+kyllä+minä+sitten+tulen.+Sellaista+aihetta+tuskin+tulee+ainakaan+tämän+vuoden+puolella.Vaikka+tuossa+uhosin+meneväni+puskaan+ja+jatkavani+sieltä,+niin+en+sentään+oikeasti+aikonut+tehdä.+Sellaiseen+olen+aivan+liiaksi+itsetietoinen+ja+omanarvontuntoinen,+aiheellisesti+tai+aiheetta.+En+halua+enkä+voikaan+alentua+tuon+”seurani”+tasolle,+josta+saamani+näkemykseni+aiheellisuudesta+olen+täysin+varma.+Jos+tänne+tulen,+tulen+vain+tällä+nikilläni.+Jos+joku+uskoo+näkevänsä+minut+puskassa,+hänellä+on+syytä+mennä+päälääkärille.+Nykyinen+lääketiede+tekee+ihmeitä+silläkin+alueella;+mahdottomuuksiin+se+ei+sentään+pysty.
  8. Nyt+sekin+on+kokeiltu.+Eli+millaista+on+olla+puskassa.+Ihan+hauskaa+oli+hetken,+mutta+kun+olen+siihen+tottumaton,+huonosti+siinä+kävi.Melko+pitkän+poissaolon+jälkeen+eilen+kävin+palstalla.+OikSosDemin+avauksella++(olen+huolissani+palstan+kepuskribenttien+argumentaatiotaidoista)+näin+”edesmennyttä+ystävääni”+Keristä+ihannoivia+kirjoituksia+ja+kerrottiin+minun+saaneen+Kerikseltä+turpiini+100-0+Joku,+en+todellakaan+minä,+oli+kommentoinut+sitä+näin:>>Viitataan+yli+10+vuoden+takaiseen+tapaukseen.+Kyseessä+oli+keskustan+kuntavaaliehdokas,+ja+hänen+kielensä+oli+äärimmäisen+törkeää.+Hän+kyllä+esiintyi+omana+itsenään.+Kuten+sekin,+jolle+hän+erityisesti+törkyili.+Tuo+törkyilyn+kohde+sitten+lähetti+keskustan+puoluetoimistolle+näytteitä+puolueen+ehdokkaan+kirjoituksista.+Sai+anteeksipyynnöt+puoluetoimistolta.+Kuntavaaliehdokas+sai+puolueelta+kenkää.+Kumpi+noista+pitänee+nähdä+voittajana???<<Joku,+ehkä+tuo+edellisen+viesti+lähettäjä,+mutta+en+vieläkään+minä,+oli+sitten+laittanut+näytteitä+keriksen+viesteistä.+Keriksen+”kuntavaalimenestyksen”+ja+hänelle+koituneet+jälkiseuraukset+tietäen+nauruhermojani+kutkutti+erityisesti+tämä+keriksen+uho:>>Ilmeisesti+on+joku+lainoppinut+toveri+kertonut+"saasta-groupp+KK.+Korhoselle",+että:++"+Nytpä+kärähtivät+Hakaniemen+politrukkien+ja+paskanheittäjien+viha-jutut+pohjaan,+pelastautukoot+ken+voi!"++"KK+Korhos-GROUPP'in+terroristiryhmän+jokaiselle+solulle+tässä+lopuksi+terveiset:++Keskustalle+ette+voi+yhtään+mitään!++CITY-Keskusta+on+jo+Helsingissä+<<Kun+nuo+”mainiot+viestit”+eivät+näköjään+saaneet+huomiota+tuolla+OikSosDemin+avauksella,+nostin+ne+esille+puskasta+tekemälläni+avauksellani,+jonka+jatkoksi+laitoin+vielä+eräiden+silloisia+mielipiteitä+keriksestä.+Minulla+on+keriksen+juttuja+taltioituina+paljonkin,+myös+muiden+mielipiteitä+hänestä.+Niin+näkyy+olevan+eräillä+muillakin,+on+nähty,+ja+nähtiin+taas+tuolla+OikSosDemin+avauksella.Kun+tällä+avauksella+joku+tarkkasilmäinen+ihan+oikein+epäili+avaajaa+minuksi,+yritin+vielä+puskassa+pysyen+”kieltäytyä+kunniasta”,+mutta+viesti+lipsahtikin+rekisteröidyllä+nikilläni.+Kovin+huono+siis+olen+puskataidoltani,+kun+vuosiin+en+ole+sellaista+harrastanut.+Laitoin+tuon+viestin+myöhään+illalla+jo+vuoteeseen+mennessäni,+enkä+edes+huomannut,+että+siinä+en+enää+ollut+puskassa.+Huomasin+asian+vasta+nyt,+kun+tulin+vilkaisemaan+avauksen+mahdollisesti+tuottamaa.Kas,+kun+ei+ole+huomannut+lipsahdustani+tuo,+joka+sitten+lähes+tuntia+myöhemmin+on+vielä+arvuutellut+avauksen+tekijää!+Hauskaa!Kyllä+minua+nyt+nolottaa!+No,+ei+sittenkään,+enemmän+huvittaa+taitamattomuuteni.+Täytyyköhän+alkaa+harjoittelemaan,+laittaa+vain+puskaviestejä,+niin+eiköhän+vanhakin+vielä+taitavammaksi+harjaannu?+En+sentään+ala,+sillä+eihän+tuollainen+sittenkään+ole+hauskaa.+Kun+nyt+palstan+suljen,+en+varmaankaan+ihan+pian+tänne+tule,+ja+kun+tulen,+tulen+tietenkin+tällä+nikilläni.+Eli+pysyn+tässä+sanomassani:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14565257/pitaako-tassa-muutama-paiva-viela-odottaa#comment-87264614sillä+varauksella+kuitenkin,+että+kai+minä+kuitenkin+kuntavaalituloksia+tulen+kommentoimaan,+sillä+olinhan+hieman+menestyksekkäämpi+kuntavaaliehdokas+kuin+Hietanen+saadessani+214+ääntä+(en+siis+250+ääntä,+kuten+joku+näkyy+sanoneen).+Ehkä+jo+kuntavaaleja+ennenkin+pistäydyn+täällä,+sillä+varmaan+teen+talvella+matkan+lämpimimmille+maille,+ja+halunnen+muutamalla+matkakuvallani+ilahduttaa+niitä,+jotka+eivät+matkustele,+kun+eivät+voi+hetkeksikään+jättää+tärkeää+työtään+palstapäivystäjinä.Iloisiin+näkemiin!
  9. Ei,+ei+ehei+-+en+ole+kapi,+en.+Sille+Munakarvaveljelle+olen+ollut+kapi+muutaman+kerran,+olenko+nyt+sinullekin?+Tuota++varmaan+otti+aikoinaan+talteen+monikin.+On+sitä+tänne+moneen+kertaan+tuotu.+Myös+mielipiteitä+siitä+debatista.+Mm.+tällaistaOnko+tämä+erehdys?++Kirjoittanut:+Mielipidepankki+8.10.2004+klo+23.34++Voiko+jonkun+puoleen+ehdokkaaksi+päästä+erehdyksessä+täysin+sekopäisiäkin+henkilöitä?+Tämä+kysymys+herää+väkisinkin+juuri+tässä+kohdin.+En+jaksa+uksoa,+että+alkoholinkaan+syyksi+voidaan+ihan+kaikkea+panna.+++Ihmetellään+täälläkin++Kirjoittanut:+Ranualainen+10.10.2004+klo+20.02++Pitää+vain+selittää+kaikille+nettisurffaajille,+että+Helsingissä+on+ehdokasvalinnoissa+sattunut+"vahinko"."Saitin+viheliäinen+paskavankkuri.+Ehkä+hänen+kommari-stallari+-juttunsa+eivät+olekaan+mautonta+leikinlaskua.+Toinen+vaihtoehto+on+silkka+typeryys.”Entinen+ystävä+Aslak+(Environment)+Mielisairaan+päiväkirja++Kirjoittanut:+environment+28.1.2007+klo+16.57++Olisi+hyvä+koota+kaikki+saitin+kirjoituksesi+yksiin+kansiin,+myös+ne+80%+,+jotka+on+syystä+poistettu.+Siitä+rakentuisi+todellinen+mielisairaan+päiväkirja.++Olet+harmiton+pelle.+Jokainen+ajatteleva+ihminen+havaitsee+tuon+faktan.+Elä+rauhassa,+himmiö.”Sinua,+Seppo,+pidetään+täysin+naurettavana+pellenä+ilman+että+tippaakaan+edistät+sitä,+mitä+haluat+edistää”Jaba_43”Keris+on+siitäkin+mainio+esimerkki,+että+jokainen+voi+konkreettisesti+nähdä,+millaisista+sielunmaisemista+maailman+hirmuhallitsijoita+sikiää.+Täydellinen+oikeassa+olemisen+luulo,+suvaitsematon+suhtautuminen+niihin,+jotka+kokee+uhakseen,+göbbelsmäinen+mustamaalaaminen+niin+liioitelluilla+ja+valheellisilla+väreillä+kuin+ikinä,+mustavalkoisuuden+korostaminen+suhteellisuuden+tajun+täydellinen+puute+jne."+MielipidepankkiAsiat+asioina++Kirjoittanut:+Syväkurkku+10.10.2004+klo+16.41++Nostan+hattua+sinulle+Korhonen,+että+olet+asiallisesti+jaksanut+vastata+näille+höyrypäille.+Olet+myös+useissa+kirjoituksissa+tuonut+esille+näkökulmia,+jotka+saavat+ajattelemaan+asioista+eri+tavalla+kuin+ennen.+Se+kertoo+kyvystä+asettaa+asiat+asioiksi+henkilöstä+riippumatta.+Tällainen+on+harvinaista+poliittisessa+keskustelussa.++On+harmi,+ettei+netissä+ole+sellaista+saittia,+joita+muutamat+höyrypäät+eivät+sotkisi.+Kerrasta+toiseen+he+ovat+samoja+henkilöitä.+Hyvänä+esimerkkinä+on+tämä+sinua+häiriköivä+toimittaja+joka+Kerimäkenä+oli+edesauttamassa+sekä+mainion+Kokoomussaitin+että+Keskustan+vastaavan+sulkemista.+Outolintu?+Kirjoittanut:+SagittariusM-61+31.7.2006+klo+17.54+Tänään+tuleekin+Alfred+Hitchcockin+Linnut+osuvasti.+Aiheutanko+sitten+yhtä+kovaa+jännitystä+vai.....+Noh+leikki+leikkinä+mutta+syynä+on+ollut+poistoihin/siirtoihin+yksinkertaisesti+ylläpidon+laatimat+säännöt.+Keskustapalstan+valvoja+Seppo+Hietaselle+viestien+poistojen+syistä.Olenko+nyt+joku+noista?+Voin+ollakin.+Tai+sitten+en.+Nyt+arvuuttelemaan,+kuka+olenkaan!
  10. Donald+Trumpin+valinta+USA:n+presidentiksi+on+ilmeisesti+varmistunut.+Niin+ollen+en+enempää+pitkitä+lopullista+poistumistani+tältä+palstalta.+Jo+on+aikakin!+Ihan+liian+kauan+olen+täällä+roikkunut.+Vuoden+2003+syksyllä+näille+palstoille+tulin.+Kai+pakenin+vaimoni+syöpäsairautta,+joka+seuraavan+vuoden+syksyllä+johti+hänen+kuolemaansa.+Alkuun+kirjoittelin+historian+ja+maailmanmenoin+palstoilla,+joilla+oli+hyviä+keskustelukumppaneita,+mm.+Arska+-+myöhempi+aito-arska.++Seuraavana+keväänä+eksyin+tänne.+Vaikka+politiikka+ei+ole+koskaan+ollut+ensisijaisia+kiinnostukseni+kohteita,+jäin+kai+koukkuun,+kun+täälläkin+oli+silloin+keskustelijoita,+joista+sain+tasavertaista+vastusta.+Alakynteen+jääneiltä+tosin+sain+myös+sellaista+sontaa,+jollaista+en+ollut+koskaan+ennen+päälleni+saanut.Mutta+sittemmin+tänne+on+tullut+väkeä,+joka+on+tehnyt+koko+palstan+vastenmieliseksi.+Ovat+kai+laitapuolen+laahustajia,+jotka+eivät+ole+saaneet+missään+ääntään+kuuluville,+ja+täältä+he+sitten+löysivät+areenan,+jossa+voivat+kenenkään+estämättä+olla+kahjoja+koko+päällään.+Saavat+esiintyä+vapaasti+sellaisinakin,+joita+eivät+voi+missään+tapauksessa+olla.+Jokainen+täyspäinen+helposti+ymmärtää+heidän+olevan+vain+turhimuksia,+pikkumitättömyyksiä,+mutta+he+eivät+luovuta+ja+ovat+tehneet+palstan+tällaiseksi.+Olen+siis+aidosti,+ihan+todella,+kyllästynyt+tällaiseen+menoon+ja+huojentuneena+nyt+jätän+palstan,+kun+sain+sille+mainion+perusteen.Saman+ratkaisun+kuin+minä+nyt,+ovat+tehneet+lähes+kaikki+järkiperäiset,+tiedoiltaan+ja+taidoiltaan+keskustelu-+ja+kirjoituskykyiset+entiset+skribentit.+Mielipidepankkikin+on+tainnut+jo+häippäistä.+Toivottavasti+Pystyyn_kuollut+jaksaa+jatkaa,+sillä+täytyisihän+kepupuolellakin+olla+sentään+edes+yksi+järkimies.Joo,+ihan+liian+kauan+ja+paljon+olen+täällä+roikkunut.+Niin+on+tapahtunut+huolimatta+siitä,+että+vaikka+tänne+tullessani+olin+jo+kauan+ollut+eläkeläismies+-+muistelmanikin+olin+kirjoittanut+jo+viisi+vuotta+aikaisemmin+-+ja+tänäkin+aikana+on+elämässäni+ollut+tätä+touhua+tärkeämpänä+kovin+paljon+muuta.+Raskaimpana+tietysti+vaimoni+sairaus+ja+kuolema,+iloisimpina+jälkipolvessani+tapahtunut,+mm.+poikani+menestys+yrittäjänä+ja+kaksi+uutta+lapsenlasta+ja+myös+kaksi+lapsenlapsenlasta.+Oikein+kiva+naisystäväkin+on+tullut+elämääni.+Olen+tehnyt+tänä+aikana+viitisenkymmentä+kaukomatkaakin,+joilta+olette+saaneet+kuvatervehdyksiä.+Ja+olen+ollut+varsin+tiiviisti+mukana+myös+entisten+yhteisöjeni+riennoissa,+Päällystöliiton+evp-yhdistyksessä,+Valioeläkeläisissä+ja+Rauhanturvaajissa.+Kaikessa+edellä+mainitsemassani+aion+edelleen+jatkaa.+Ehkä+läheisimmäksi+ulkopuoliseksi+yhteisöksi+koen+evp-yhdistyksen,+vaikka+sotilasurani+ei+käsittänyt+edes+läheskään+kolmasosaa+tähänastisesta+elämästäni.+Eräille+täällä+tosin+olen+edelleen+aliupseeri,+siirtelemässä+papereita+esikunnassa.+Todellisuudessa+palvelin+sotaväessä+hyvinkin+monenlaisissa+tehtävissä,+myös+rauhanturvaajana+kaukomailla.+Ja+ylenin+ammattikunnan+korkeimpaan+arvoon,+kapteeniksi.+Ilman+sdp:n+vaikutusta,+korkean+sotilasesimieheni+esittämänä+ja+Kekkosen+ylentämänä;))+Jo+ennen+sotaväkiaikaanikin+minulla+oli+elämää,+joka+johti+minut+poikasena+”maan+korvesta”+tänne+Stadiin,+jossa+Stockan+tsupparina+aloitin+työurani,+joka+vielä+ennen+sotaväkiaikaani+vei+minut+myös+Lapin+suurille+savotoille.+Sotaväkiaikani+jälkeen+minulla+oli+vielä+pitkä+ja+monin+tavoin+antoisa+siviiliura,+joka+ehkä+muutenkin+kuin+vain+palkallisesti+oli+jopa+merkittävämpi+kuin+sotilasurani.+Mutta+jo+hyvin+kauan+olen+ollut+”vain”+eläkeläisvaari.+Silti+ihan+täyttä+elämää+olen+elänyt,+vaikka+tuota+ikää+on+jo+paljon+kertynyt.+Uskon,+että+eväitä+elämälleni+riittää+yhä+niin+kauan+kuin+riittää+elämää.+Eväiden+lisukkeeksi+ei+tarvita+tällaista+palstaa,+jonka+tarjoama+seura+enimmäkseen+inhottaa.+Olen+vapaa+ihminen+ja+vapaalla+ihmisellä+on+vapaa+tahto+ja+kyky+tehdä+harkittuja+valintoja.+Tämä+valintani+on+sellainen.No,+eihän+elämässä+ole+lopullista+mikään+muu+kuin+kuolema.+Joten+voin+minä+vielä+joskus+käydä+täällä,+viimeistään+Vanhasen+presidentiksi+pääsystä+iloitsemassa,+jos+silloin+vielä+täällä+keikun;))+Jos+niin+teen,+teen+sen+tällä+profiililla,+jota+en+vielä+sulje.+Puskiin+en+mene,+mutta+varmasti+moni+teistä+kapiksi+joutuu+-+tai+pääsee;+siitä+pitää+huolen+tuo+mielikuvituksessaan+munakarvoihini+hirttäytynyt,+jonka+vuoksi+hänen+heikko+päänsä+on+lopullisesti+pimennyt.En+vastaile+tälle+avaukselleni+tulleisiin+viesteihin.+Vielä+vain+kaunis+lähtölaulu,+jonka+myötä+sanon+hyvästit!https://www.youtube.com/watch?v=cr4so6M20nw