Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Sanon+tuossa+edellä:+Nyt+en+enempää+tästä+aiheesta+enkä+muustakaan+ennen+kuin+USA:n+presidentinvaaleista+alkaa+tulla+tuloksia.+Mutta+tuollaiset+päätökset+voidaan+pyörtää,+jos+sille+aihetta+on.+Nyt+on.+Kun+laitoin+tuon+linkin+muistelmieni+yhteen+lukuun,+kerrottakoon+vielä,+kuinka+ne+muistelmani+syntyivät:Minut+oli+ohitusleikattu+maaliskuussa+1998,+jonka+jälkeen+jäin+sairaslomalle,+joka+muuttui+eläkkeeksi+63-vuotispäivänäni+1.7.1998.+Pian+ohitusleikkauksen+jälkeen+aloin+kirjoittaa+noita+muistelmiani.+Niiden+kirjoittamisen+ohessa+tein+toki+yhtä+ja+toista+muutakin,+mm.+kohotin+kuntoani+päivittäisellä+lenkkeilyllä.+Mutta+silti+nuo+n.+350-sivuiset+muistelmat+valmistuivat+neljässä+kuukaudessa,+eli+ne+olivat+valmiit+alkusyksystä+1998.Vaimoni+oli+vielä+tuolloin+terve+ja+kävi+päivätyössään+opettajana+Helsingin+kaupungin+terveydenhuolto-oppilaitoksessa+-+osastonjohtajana+hän+siellä+toimi.+Joka+ilta+hän+sai+luettavakseen+monta+sivua+päivällä+kirjoittamaani.+Hän+toimi+siis+oikolukijanani,+ja+muutamia+sellaisiakin+huomautuksia+hän+antoi,+joiden+johdosta+kirjoitin+jostakin+asiasta+hieman+toisin.+Mutta+ei+meille+tullut+välirikkoa+tai+muuta+ikävyyttä+siitä,+että+kerroin+muistelmissani+myös+varsin+avoimesti+kenties+intiimeistäkin+asioista,+mm.+kahdesta+aikaisemmasta+avioliitostani+ja+”vaellusvuosieni”+ajalta+niin+kotimaassa+kuin+rauhanturvaajareissuillanikin+tapahtuneesta.+Vaimoni+oli+todella+hieno+ihminen,+eikä+hänkään+ihan+kokematon+ollut,+kun+hänelläkin+oli+ollut+jo+yksi+avioliitto+ennen+avioliittoamme.Kun+nyt+lueskelin+tuota+laittamaani+lukua+ja+kun+olen+lueskellut+joskus+muistelmieni+muitakin+lukuja,+olen+ihan+ihmetellyt,+kuinka+minä+olen+pystynyt+helposti+kirjoittamaan+niin+pitkiä+juttuja+ja+kuinka+olen+niin+hyvin+muistanut+kaikkea+sellaista,+joka+on+jo+alkanut+häipyä+mielestäni.+Varsinkin+nimet+ovat+alkaneet+unohtua,+joka+on+tuntunut+kiusalliselta+mm.+noissa+evp-+ja+rauhanturvaajatapaamisissamme.+Viime+kesän+Päällystöyhdistyksen+evp-osaston+kesäpäivillä+Yyterissä+tuli+minua+iloisesti+tervehtimään+mies,+jonka+hyvin+muistin+kasvoiltaan,+mutta+nimeänsä+minun+täytyi+kysyä.+Todella+nolostuin,+kun+hän+ilmeni+kaveriksi,+joka+oli+ollut+oppilaani+Esikuntakoulussa+sekä+mestari-+että+luutnanttikursseilla!+Tällaista+tämä+vanhuus+teettää+-+mm.+tällaista.+Mutta+yhä+tässä+vielä+keikutaan!
  2. Minä+en+syötä+pajunköyttä+itsestäni+kertoessani,+sellaisen+huvin+jätän+”majurille”,+”johtajalle”+ja+muutamalle+muulle.+Huolehdin+siitä,+että+kaikelle+itsestäni+kertomalleni+minulla+on+aina+todisteet+esitettävinä.+Sellaisen+elämässäni+tapahtunee,+joka+ei+oikein+kestä+päivänvaloa,+jätän+kertomatta,+mutta+kertomani+on+aina+totta.Edellä+noista+savottamuistoistani+olen+kertonut+muistinvaraisesti,+ja+muutama+väärä+tieto+sinne+näkyy+lipsahtanee.+Kuten+tuo,+että+kevään+yhteenvetojen+tekopaikaksi+nimesin+Leukuhamarin,+Lohivaara+se+läntisen+Kittilän+kämppä+oli+-+Leukuhamari+taisi+olla+yksi+kämppä+alue+sillä+Kuolavaaran+suurella+savotalla.Siellä+Lapissa+olin+ensimmäisen+talveni+ihan+tavallisena+tukkijätkänä,+kesän+sitten+suonkuivaussuunnitelmia+tekemässä+porukassa+lattapoikana+ja+vaaituskoneen+käyttäjänä+ja+sitten+syksyllä+aputyönjohtajakurssin+suoritettuani+toisen+talveni+olin+aputyönjohtajana+siten+kuin+kerroinkin.Muistelmissani+on+myös+pitkä+luku+otsikolla+”Nuoruuteni+savotoilta+Lapista”.+Nimim.+aito-arskan+pyynnöstä+laitoin+sen+jo+v.+2004+tänne+historian+palstalle.+Täytyy+nyt+laittaa+linkki+siihen.+Siinä+kerron+koko+storyn,+jo+sinne+Lappiin+menooni+johtaneista+syistä+alkaen.+Siinä+ihmiset+esiintyvät+ihan+omilla+nimillään,+kun+mitään+pahaa+en+heistä+puhu.+Noin+kaikki+tapahtui+kuin+kerron+tuossa+linkkijutussa.+Luepa+se,+niin+varmaan+uskot+ja+ymmärrät.+Se+on+kyllä+varsin+pitkä,+joten+sen+lukeminen+vaatinee+sinulta+ponnisteluja,+jos+lukutaitosi+on+sopusoinnussa+esitystaitoosi+nähden:http://keskustelu.suomi24.fi/t/1105931/nuoruuteni-savotoilta-lapistaNyt+en+enempää+tästä+aiheesta+enkä+muustakaan+ennen+kuin+USA:n+presidentinvaaleista+alkaa+tulla+tuloksia.
  3. No,+kun+alkuun+pääsin,+täytyy+vielä+vähän+jatkaa:+Kyllä+niistä+Pohjoismaiden+suurimman+savotan+metsistä+-+melkoisia+”rääseikköjä”+enimmäkseen,+kuten+Lapin+metsät+yleisemminkin+-+hakkuumiehet+tekivät+myös+propseja,+jotka+ajomiehet+lansseihin+ajoivat.+Suuria+aukkohakkuitahan+ne+enimmäkseen+olivat,+tehtiin+niitä+myöhemmin+pahan+maineen+saaneita+Osaran+aukioita+-+nimetty+Metsähallituksen+silloisen+johtaja+Nils+Osaran+mukaan.+Tukkipuistakin+tuli+aina+muutama+latvapropsi.+En+muista,+montako+tuumaa+vähintään+piti+tukin+latvapaksuus+olla,+mutta+propsin+latvapaksuuden+täytyi+olla+7+cm.Meidän+aputyönjohtajien+toimenkuvaan+kuului+myös+noiden+vähimmäispaksuuksien+valvominen.+Lapin+kuusissa+oli+paljon+tyvilahoa,+jota+ei+saanut+tulla+tukkiin,+vaan+sitä+täytyi+poistaa+enintään+metrin+pituisiin+pölkkyihin+tyveten,+ja+me+laskimme+niiden+pölkkyjen+lukumäärän,+josta+hakkuumiehelle+maksettiin+jotakin.+Me+aputyönjohtajat+myös+mittasimme+pinot+lansseissa+ja+leimasimme+propsien+päät+leimakirveellä.+Keväällä+valvoimme+propsin+kuorintaa,+jota+ns.+puolipuhtaaksi+tehtiin.+Vyörytystä,+eli+puutavaran+jokeen+vyöryttämistä+en+ollut+enää+siellä+valvomassa,+kun+sain+apulaiskasöörin+kanssa+komennuksen+Kittilän+toiselle+laidalle,+Pallastunturin+lähelle+Leukuhamarin+kämpälle+tekemään+yhteenvetoja+Veitsiluodon+talven+savotoista.Sieltä+sitten+lähdin+uittoon+Ounasjoelle,+Rovaniemestä+ylöspäin+Sinettään+asti.+Sieltä+sitten+tulin+sotaväkeen+Santahaminaan,+silloiseen+JP+2:een+-+myöhempään+Uudenmaan+Jääkäripataljoonaan+-+ja+siellä+varusmieskersantiksi+kohonneena+jatkoin+välittömästi+”kapiaisena”,+eli+heti,+jo+peruskouluttamattomana+minusta+tuli+joukkueenjohtaja.+Metsätyömailla+alkanut+aputyönjohtajan+urani+jatkui+siis+sotaväessäkin,+jossa+kyllä+sitten+myöhemmin+pääsin+vastuullisempiinkin+asemiin.+Kuten+sitten+25+vuotta+myöhemmin+siviilissäkin.+Mutta+nuo+ovat+ihan+eri+asioita,+joten+ei+niistä+enempää+-+varsinkaan,+kun+kovin+kaukaista+menneisyyttäni+nekin+jo+ovat.
  4. Kovin+rajoittunut+on+näkemyksesi+entisaikaisten+metsätöiden+”roolijaoista”.+Lapsuuteni+ja+varhaisnuoruuteni+seuduilla+ihan+samoja+olivat+niin+hakkuu-+kuin+ajomiehetkin.+Pienviljelijöitä+ja+heidän+poikiaan+yleensä.+Isä+saattoi+toimia+talven+savotoilla+ajomiehenä,+pojat+hakkuumiehinä,+yleensä+kotoaan+käsin.+Oli+siellä+kämppiäkin,+ja+niiltä+käsin+työskentelivät+ulkopaikkakuntalaiset.+Samanlaisia+pienviljelijöitä+enimmäkseen,+joukossa+jonkin+verran+ns.+”lentojätkiäkin”+hakkuumiehinä.+Lapin+suurilla+savotoilla+tyyli+ja+väen+koostumus+oli+toinen.+Mm.+Kittilän+Kuolavaaran+savotalla+oli+muistaakseni+yli+tuhat+miestä,+suurin+osa+hakkuumiehiä,+mutta+ajomiehiäkin+varmaan+pitkälti+toistasataa.+Kaikki+he+asuivat+kämpillä,+joita+oli+muistaakseni+kuusi,+eri+paikoissa+varmaan+parin+sadan+neliökilometrin+laajuisella+hakkuualueella.+Etäisyydet+olivat+niin+suuria,+etteivät+paikallisetkaan+juuri+voineet+kotoaan+käsin+toimia,+ja+pieni+vähemmistö+siellä+paikallisia+olikin.Hakkuumiehistä+ylivoimaisesti+suurin+osa+oli+ammattilaisia+metsätyömiehiä,+myös+sieltä+pohjoisesta+kotoisin+olevia,+mutta+enemmistö+muualta+Suomesta,+joskin+hyvin+monet+heistä+olivat+olleet+vuosikausia+Lapissa+savotoilta+toisille+kierrellen.+Ajomiehiäkin+tuli+eri+puolilta+Suomea,+mm.+sieltä+Etelä-Pohjanmaalta,+joista+kerroin.+Hyvät+hevoset+heilläkin+oli+ja+hyvät+olivat+myös+kämppiemme+hevostallit,+mutta+monet+noista+eteläpohjalaisista+ajomiehistä+ajoivat+hevosensa+talven+aikana+sellaisiksi+kaakeiksi,+että+eivät+kehdanneet+niitä+enää+kotikulmilleen+viedä,+vaan+myivät+pois+Rovaniemen+markkinoilla.+Makkaraksi+varmaan+menivät.Tuolla+Kuolavaaran+työmaalla+oli+muuten+melkoinen+joukko+työnjohtajiakin.+”Ukkoherra”+oli+Veitsiluodon+puolelta,+mutta+valvova,+enimmäkseen+työmailla+liikkunut+työnjohtaja+oli+valtion+eli+Vapon+puolelta.+Veitsiluodon+puolelta+oli+”ukkoherran”+lisäksi+ainakin+kolme+työnjohtajaa,+jotka+liikkuivat+palstoilla+ja+lansseissa,+joissa+”ukkoherra”+ei+paljonkaan+käynyt.+Meitä+aputyönjohtajia+oli+parikymmentä.+Työskentelimme+vuoroviikoin+”metsänhiihtäjinä”+hakkuualueilla+työn+laatua+tarkkaillen+tai+mittamiehinä+ja+ylösottajina+lansseissa,+joita+oli+kaksi+Jeesiöjoen+varressa,+josta+puutavara+uitettiin+eteenpäin,+ja+yksi+Sodankylä-Kittilä+-maantien+varressa,+josta+puutavara+ajettiin+autoilla+eteenpäin.Neljä+meistä+aputyönjohtajista+asui+Kuolavaaran+työnjohtokämpällä,+yhteisessä+varsin+pienessä+huoneessa,+jossa+oli+kaksi+kerrossänkyä+ja+melko+pitkä+pöytä,+jolla+ylösottajat+iltaisin+mekaanisen+laskukoneen+kampea+vinhasti+kieputtaen+laskivat+päivällä+mitatut+tukit+kuutiojaloiksi+ja+toimittivat+luvut+kasöörille,+joka+niiden+perusteella+maksoi+ansaitut+palkat+sekä+hakkuu-+että+ajomiehille.+Kasööri+taisi+olla+savotan+toiseksi+korkein+”herra”,+kun+hänellä+ja+”ukkoherralla”+oli+yhteisen+työhuoneen+lisäksi+myös+yhteinen+makuuhuone.+Muut+työnjohtajat+asuivat+neljän+hengen+huoneissa.+Työnjohtokämpässäkin+oli+suuri+yhteinen+oleskeluhuone,+joka+oli+samalla+”ruokasali”,+jossa+nautimme+emäntien+valmistamat+läskisoosit+aamuisin+ja+lihakeiton+iltaisin,+ei+ruokalista+tuosta+suurestikaan+vaihdellut.+Toki+iltakahvitkin+aina+saimme.Emännällä+oli+myös+apuemäntä,+joka+kämpällämme+oli+nuori,+18-vuotias+pohjoisen+tyttö.+Minulla+oli+hieman+-++vähän+enemmänkin+-+suhdetta+hänen+kanssansa,+ja+siitäkin+olen+tainnut+joskus+jonkun+kivan+muiston+kertoa,+joten+ei+enää+tässä+siitä.+Kuolavaarassa+oli+työnjohtokämpän+lähellä+myös+suuri+miehistökämppä,+jossa+asui+montakymmentä+miestä+ja+sen+tallissa+taisi+olla+hevosiakin+yli+kaksikymmentä.+Oli+myös+kämppäkauppa,+ihan+erillinen+rakennus,+jota+hoiti+päätoimisesti+kaupanhoitajana+ollut+nainen.+Meillä+oli+myös+sähkövalaistus,+toimi+omalla+aggregaatilla,+joka+sammutettiin+päiväksi,+mutta+käynnistettiin+kammesta+pyrittämällä+aina+iltaisin.+Hyvin+monet+kerrat+minäkin+sen+tein.+No,+venähtipä+taas+pitkäksi,+kun+vanhoja+muistoja+noin+tulvi+mieleeni.+Ehkä+tämä+oli+tarpeen+sinulle,+kun+ikäiselläsi+näkyy+noissa(kin)+asioissa+olevan+suuri+aukko+yleissivistyksessä.+Mikä+sopineekin+kepulaiselle.
  5. Okei,+kyllä+tukinajossa+etureessä+ainakin+pyörivä+pankko+piti+olla,+se+on+selvää.+Varsitiet+oli+kyllä+tehty+mahdollisimman+suoriksi,+mutta+metsässä+liikuttaessa,+kuormattaessa,+kuoma+olisi+helposti+kaatunut,+jos+sellaista+ei+olisi+ollut.+Muilta+osin+en+kovinkaan+hyvin+muista+noita+asioista,+kun+niistä+on+aikaa+jo+yli+60+vuotta.Sen+muistan,+että+kun+sinne+Pohjoismaiden+suurimmalle+savotalle+tuli+ajomiehiä+myös+Etelä-Pohjanmaalta,+heidän+rekensä+eivät+kelvanneet,+vaan+he+joutuivat+hankkimaan+uudet.+Syy+muistaakseni+oli,+että+reet+olivat+liian+kapeajalaksisia,+olisivat+helposti+rikkoneet+jäädytettyjen+varsiteiden+jalasurat.+Ajomiesten+rekien+raudoitetut+jalakset+olivat+tosiaan+varsin+leveät,+varmaan+leveämmät+kuin+esim.+kotipuolessani+lapsuusmaisemissani.Noilla+linkittämilläsi+reen+teko-ohjeilla+ei+kyllä+taitaisi+syntyä+sellaista+tukkirekeä,+jota+aikoinaan+noilla+suurilla+savotoilla+käytettiin.+Eipä+sellaisiin+rekiin+ole+enää+tarvettakaan,+kun+ei+ole+niitä+savotoitakaan.
  6. Tuli+valvottua+tavoilleni+poikkeuksellisen+myöhään.+Ensin+piti+seurata+tuota+Suomi-Venäjä+-jääkiekkomatsia,+jossa+Suomi+koki+rökäletappion+1-5.+Sitten+piti+katsoa+Tv+1:n+A-studion+Talk-ohjelma,+jossa+ennakoitiin+ensi+tiistaina+pidettäviä+USA:n+presidentinvaaleja.+Tietenkin+täytyi+katsoa+vielä+Tv+1:n+ulkolinja,+jossa+tuli+toinen+osa+em.+aiheesta,+nimellä+Clinton+vs.+Trump.+Alkaa+näyttää+mahdolliselta,+jopa+jossain+määrin+todennäköiseltä,+että+Trump+vaalit+voittaa+ja+hänestä+tulee+USA:n+presidentti.+Ja+kun+muutamia+päiviä+sitten+olin+vielä+varma+Clintonin+voitosta+ja+lupasin+jättää+palstan+lopullisesti,+jos+niin+kävisi,+täytyy+tulla+sitä+kauhistelemaan.Yhyy,+yhyy…+on+se+surkeaa,+jos+joudun+jättämään+tämän+palstan,+yhyy,+yhyy…++En+toki+kauhistele+sitä+itseni+puolesta,+mutta+kuinkahan+sen+menetyksen+kestävätkään+nuo+eräät,+joiden+elämän+tärkeimpänä+ja+samalla+ilmeisesti+ainoana+sisältönä+näyn+kauan+olleen!+No,+kyllä+tuo+eräs,+nikilläänkin+minuun,+jopa+genitaalialueeseeni+kiinnittynyt+varmaan+täällä+senkin+jälkeen+näkee+minut,+jopa+entistä+useammin.+Nyt+kai+vain+kymmenkunta+muuta+on+joutunut+hänen+silmissään+minuksi,+sen+jälkeen+jokainen+palstalla+kävijä+tulee+olemaan+vaaravyöhykkeessä!Yhdysvaltalainen+astronautti+Neil+Armstrong+ensimmäisenä+ihmisenä+kuuhun+laskeutuessaan+sanoi++”that’s+one+small+step+for+e+man,+butt+giant+leap+for+mankind”,+eli+tämä+on+pieni+askel+ihmiselle,+mutta+suuri+harppaus+ihmiskunnalle.+Lopullinen+poistumiseni+tältä+palstalta+olisi+todella+pieni+askel+minulle,+kun+olen+pitkässä+elämässäni+ottanut+monia+hyvin+paljon+pitempiä+askeleita,+mutta+varmasti+sen+näkisivät+toisin+nuo+eräät,+jotka+ovat+taivaltaneet+elonpolkuaan+varsin+pienin+askelin,+joilla+heidän+matkansa+ei+ole+paljonkaan+jatkunut.Mutta+-+eläkööt+toivossa+vielä+muutaman+päivän:+jospa+sittenkin+Hillary+voittaisi+ja+minä+voisin+mahdollisesti+pysyä+palstalla!+Samaa+-+siis+Hillaryn+voittoa+-+toivon+vielä+minäkin.+En+itseäni+enkä+edes+heitäkään+ajatellen,+vaan+suuremmista+syistä:+Trumpin+mahdollinen+voitto+saattaisi+tehdä+maailmasta+vaarallisen+paikan+elää,+eikä+täältä+pääse+pakoon+edes+sinne+kuuhunkaan,+jossa+mainittu+Neil+Armstrong+kävi+jo+lähes+50+vuotta+sitten.Ehkäpä+tämä+maailma+mahdollisesta+Trumpin+voitosta+huolimatta+pysyy+vielä+jotenkin+paikallaan+minun+elinaikani,+jota+korkean+ikäni+huomioon+ottaen+ei+enää+kovin+paljon+liene.+Joten+ihan+levollisin+mielin+menen+tästä+nyt+vuoteeseen,+eikä+tuo+kauhuskenaario+yöuntani+varmaankaan+häiritse.+Hyvää+yötä+toivotan+teille+muillekin,+myös+niille,+jotka+nyt+ovat+peloissaan+mahdollisen+palstalta+lopullisen+poistumiseni+vuoksi!
  7. Joudun+”syömään+sanani”+eli+pettämään+lupaukseni+tulla+tälle+palstalle+vasta+USA:n+presidentinvaalien+tuloksen+ratkettua.+Futiksesta+-+jalkapallosta,+sanottakoon+landelaisille+-+hyvin+kiinnostuneena+katselin+tv+2:lta+tulleen+mestarien+liigan+matsin+Manchester+City+-+Barcelona,+jonka+MC+voitti+3-1.+Tulos+oli+ainakin+minulle+ja+varmaan+paremmillekin+asiantuntijoille+yllättävä,+varsinkin+sen+jälkeen,+kun+Barca+meni+jo+ekapuoliajan+alkupuolella+1-0+johtoon+Lionel+Messin+maalilla.Matsia+katsellessani+tulin+ottaneeksi+muutaman+drinkin,+joten+ehkä+niiden+vaikutuksesta+tuli+vielä+kiusaus+käydä+katsomassa+avaukseni+mahdollisesti+tuottamaa.+Eipä+tälle+näy+tulleen+sellaista,+jota+tarvitsisi+kommentoida+muuten+kuin+toteamalla,+että+mahdottomaan+kiihkoon+lähtöviestini+näkyy+saaneen+nuo+eräät,+joille+minä+ilmeisesti+olen+tyhjän+elämän+tähystyskohde+sinne,+jossa+he+tietävät+toisenlaista+elämää+olevan.+Sellaista+he+ovat+sitten+tuottaneet,+joihin+heidän+kykynsä+ovat+riittäneet.+Se+ei+ole+kovin+paljon.+Voi+raukkoja,+en+voi+muuta+sanoa!Vilkaisin+palstaa+enemmänkin+ja+näin,+että+ilmeisesti+lähtöviestini+aiheuttama+kiihko+noissa+eräissä+ei+näy+jääneen+ainoastaan+tällä+avauksellani+purettavaksi.+Olen+ollut+aiheena+heidän+omillakin+avauksillaan,+joilla+ovat+purkaneet+lähtöni+aiheuttamaa+tuskaansa+itsensä+ja+muutaman+muun+samanlaisen+reppanan+kanssa+keskustellessaan.+Voi+raukkoja+-+täytyy+toistamiseen+huokaista!Pitäisiköhän+minun+olla+kovinkin+”otettu”+tuollaisesta+heihin+tekemästäni+vaikutuksesta?+Ei+tarvitse,+kun+ymmärrän+heidän+olevan+juuri+sellaisia,+jollaisina+noin+näyttäytyvätkin.+Itseään+aiheellisesti+häpeäviä+puolipäisiä+pikkumitättömyyksiä,+joille+minä+olen+jokin+käsittämätön+suuruus.+Onhan+minusta,+joskus+vain++ylivääpelinä+olleesta+miehestä,+tullut+kapteeni!+Se+on+jotain+hyvin+suurta+noille+oman+mitättömyytensä+tietäville.+Se+saa+heidät+tekemään+itsestään+majurin+ja+johtajan!+Jos+tietäisivät,+mitä+itse+elämässäni+saavuttamastani+-+työelämässäni+kuten+yksityiselämässänikin+-+pidän+merkittävimpänä,+he+varmaan+tekisivät+itsestään+ainakin+kenraalin+ja+ylipääjohtajan,+ehkä+jopa+pääministerin+tai+arkkipiispan!En+siis+ylpeile+tuollaiselta+taholta+saamastani+huomiosta,+vaikka+se+varmaan+on+suurinta,+mitä+kukaan+muu+keskustelija+on+tällä+palstalla+koskaan+saanut.+Heidän+todellisen+olemuksensa+ymmärtäen+säälini+he+vain+minulta+saavat.+Mutta+silti+toivon+heidän+pysyvän+edes+hieman+paremmin+kovin+heikoilla+raiteillaan+kun+nyt+tämän+jälkeen+saavat+minua+turhaan+tänne+odottaa+ainakin+viikon.+Tämä+on+ehdottomasti+viimeinen+viestini+ennen+tuon+USA:n+presidentinvaalin+tuloksen+ratkeamista.
  8. Tässä+talven+tuloa+odotellessa+on+ollut+sellainen+luppopäivä,+jonka+olen+viettänyt+enimmäkseen+joutilaisuudessa+täällä+kotini+lämmössä.+No,+talvirenkaat+kävin+vaihdattamassa+autoni+alle+tuossa+Pakilan+Teboililla,+kun+talvea+on+luvattu+jo+huomiseksi+tänne+Suomen+eteläiselle+palmurannikolle.+Niinpä+olen+aikani+kuluksi+melkoisesti+päivystänyt+tätä+palstaakin,+jolla+en+siis+kolmeen+viikkoon+pistäytynytkään.+Se+ei+tosin+ole+estänyt+tuota+minun+munakarvoihini+kiihkeää+vetoa+tuntevaa+näkemästä+minua+täällä+päivittäin,+jopa+ollessani+sairaalassa+vuodepotilaana,+kuten+edellä+jossakin+mainitsin.+Kovasti+avaukseni+innoitti+eräitä+muitakin+lähes+kaltaisiaan+viisauksiaan+avauksellani+esittämään.+Innokkaasti+eräs+on+halunnut+näyttää+ilmeisesti+ainoaa+kykyään:+on+oppinut,+miten+muutaman+sanan+pätkästä+saa+mahtavan+koonnoksen+samoja+sanoja+sadat+kerrat+toistamalla.Toki+tuli+arkisempaa+-+siis+järkevämpää+-+ja+niihin+olen+pyrkinyt+vastailemaan,+mutta++nyt+saa+palsta+taas+jäädä+rauhaan+minulta+ainakin+viikoksi.+Ensi+tiistaina+pidettävien+USA:n+presidentinvaalien+tulosta+tulen+kyllä+kommentoimaan,+mutta+tulos+ei+ehkä+ole+vielä+täysin+selvillä+keskiviikkonakaan.+Ja+jos+Trump+voittaa,+siinä+tapauksessa+palsta+saa+jäädä+lopullisesti+minulta+rauhaan.+Melkeinpä+toivoisin+Trumpin+voittoa,+sillä+en+koe+kuuluvani+tuohon+joukkoon,+joka+palstasta+on+sen+tarkoituksen+irvikuvan+tehnyt.+Mutta+en+toki+voi+tuossa+asiassa+ajatella+omaa+mukavuuttani,+joten+tietenkin+toivon+Hillaryn+voittoa,+ja+olen+siitä+myös+jokseenkin+varma,+sillä+vahvasti+uskon+asian+olevan+niin+kuin+sanon+avauksessani:>>USA:ssa+on+omat+periferiansa+kuten+meilläkin+-+tiedän,+olen+maata+kierrellyt+-+ja+siellä+kannatetaan+Trumpia+kuten+meidän+periferioissamme+Väyrystä.+Myös+rintamailla+siellä+on+hullunsa+kuten+meilläkin+-+on+kuultu+viime+päivinä.+Mutta+periferioiden+väkimäärä+ja+rintamaiden+hullujen+määrä+väestön+suhteessa+on+varmaan+sama+kuin+meilläkin.+Ei+Väyrynen+päässyt+presidentiksi+meillä,+eikä+Trump+pääse+presidentiksi+USA:ssa<<Olenhan+minä+ihan+merkittävissäkin+tehtävissä+elämässäsi+ollut,+mutta+en+niin+merkittävissä,+että+olisin+niissä+vakituista+apujohtoa+tarvinnut.+Mutta+näin+eläkeläisenä+olen+erään+mielestä+asemassa,+jossa+hän+näkee+itsensä+johtoni+osana,+häntä+eniten+kiinnostavaan+ja+kiihottavaan+fyysiseen+alueeseeni+kiinnittyneenä.+Sorry+vaan,+OikSosDem,+pystyyn_kuollut,+Mielipidepankki+ja+hyvin+moni+muu,+että+joudutte+taas+minuksi+hänen+silmissään,+kun+hän+uskoo+Teidän+olevan+yhtä+kiihkeästi+kiinnostuneita+minusta+kuin+hän+itse+on.+Ehkä+hän+kuvittelee+poissaoloani+samanlaiseksi+kuin+oli+Lapinmiehen+poissaolo+tässä:Lapinmies+kaatoi+tytön+selälleen+ja+pani+viikon.+Sen+jälkeen+hän+kävi+suihkussa,+ja+sanoi:-+Nyt+et+näe+mua+kahthen+viikhon.+-+Minne+menet?-+En+minnekhän,+nyt+nussithan+takaapäin!Sorry,+palstan+valvonta,+jos+pidätte+tuota+loppukappalettani+sopimattomana+muuten+aina+niin+siistille+palstallenne,+jolla+sallitte+vain+korrektia+puhetta.+Tapanani+ei+ole+koskaan+ollut+tuonkaltaista+tänne+laittaa,+mutta+eiköhän+tuo+kuitenkin+ole+julkisuuden+kestävä,+kun+se+on+esitetty+Tiede-lehdessä,+jonka+paperiversio+on+minullekin+vuosikymmeniä+tullut.+Tuon+tosin+poimin+lehden+nettiversion+vitsipalstoilta,+siis+täältä:http://www.tiede.fi/keskustelu/7958/ketju/vitseja_aslakille