Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

438

Kommenttia

6609

1. Ihmettelen+tuota,+kun+muutamassa+puheenvuorossa+on+esitetty+kovin+halventavia+käsityksiä+naisista.+Mistähän+tuollaiset+asenteet+johtuvat?+Luultavasti+siitä,+että+kukaan+nainen+ei+ole+koskaan+huomannut+heitä.+Minulla+kuitenkin+ovat+kovin+toisenlaiset+käsitykset+naisista,+joten+jatkanpa+vielä+sillä+linjalla:Naispääministereitä+tuli+avauksessani+ohimennen+puheeksi.+Hieman+lisää+siitä+aiheesta:+Ei+Jäätteenmäkemme+ollut+ensimmäinen+naispuolinen+pääministeri+Pohjoismaissakaan,+kun+Norjan+pääministeriksi+jo+v.+1981+pääsi+Gro+Harlem+Brundtland.+Hän+tuli+sieltä+vasemmalta+laidalta,+oli+työväenpuolueen+edustaja,+vaikka+lääkärinainen+olikin.+Naispuolisia+pääministereitä+on+ollut+Pohjoismaissakin+useita.+Tanskassa+oli+vuosina+2011-2015+pääministerinä+Helle+Thorning-Schmidt,+sosialidemokraatti.+Norjassa+on+nytkin+naispääministeri,+Erna+Solberg,+joka+kuuluu+konservatiivipuolueeseen.++Ruotsi+on+kai+Pohjoismaista+vanhoillisin,+kun+siellä+ei+ole+vielä+ollut+naispuolista+pääministeriä.+Naispääministereitä+on+maailmassa+ollut+jo+paljonkin,+kovia+sellaisia,+kuten+oli+Britannian+rautarouva+Margaret+Thatcher.+Nainen,+Angela+Merkel,+on+jo+kauan+johtanut+pääministeriä+vastaavana+liittokanslerina+Saksaa.+Nainen,+Theresa+May,+johtaa+nyt+pääministerinä+brexitinsä+kanssa+kamppailevaa+Britanniaa.+Koskahan+Suomi+saa+seuraavan+naispääministerin,+ja+kuka+hän+mahtaa+olla?+Puolueittemme+johdossa+taitaa+olla+nyt+naisia+vain+vasureilla+(Li+Andersson)+ruåtsalaisilla+(Anna-Maja+Henriksson)+ja+kristillisillä+(Sari+Essayah).+Tuskinpa+heidän+puolueensa+pääsee+vaaleissa+asemaan,+joka+puheenjohtajan+pääministeriksi+veisi.+Mutta+jos+niin+tapahtuisi,+suosikkini+olisi+Sari+Essayah+-+on+hän+niin+kova+kävelijä!
  2. Kaikkihan+täällä+tietysti+ovat+niin+kiinnostuneita+minusta,+että+eivät+he+tulisi+toimeen,+jos+et+joka+päivä+moneen+kertaan+ilmoittelisi+tekemisistäni.+Mutta+kai+sittenkin+on+mielestäsi+vain+hyvää+huumoria+tuo,+että+muka+näet+minut+kaikkialla.+Vitsailua+varmaan+mielestäsi.++Mutta+parhainkin+vitsi+menettää+teränsä+liian+monta+kertaa+toistettuna.+Puhu+taas+johtajakokemuksistasi,+se+on+hauskempaa+huumoria!+Naurattaa+varmasti+meitä+kaikkia,+kun+tiedämme+jotain+vanhoista+tekemisistäsi,+joihin+aina+viittaat+-+jos+on+totta+edes+se+niistäkään+kertomasi.+Vaikkemme+niistäkään+tietäisi,+ymmärtäisimme+kyllä,+millainen+"johtaja"+sinä+olisit+ollut+missä+tahansa.+Todettakoon+nyt+kuitenkin,+että+en+eilen+enkä+tänään+olisi+voinut+täällä+käydä,+kun+tiistaita+vasten+yöllä+sain+rinnassani+tuntemuksia,+jotka+viittasivat+sydäninfarktiin.+Minulle+tutut+oireet+18+vuoden+takaa,+ennen+ohitusleikkausta.+Onneksi+minulla+on+aina+yöpöydän+laatikossa+nitroa,+Dinit-suihke,+ja+sen+otettuani+helpotti,+mutta+varmuuden+vuoksi+tilasin+kuitenkin+taksin,+joka+kiidätti+minut+Malmin+sairaalaan.+Siellä+otettiin+sydänfilmi,+lääkäri+tutki+ja+olin+tarkkailussa+vuodeosastolla.+Eräät+muut+asiat+olivat+minulle+tärkeämpiä+kuin+tämä+palsta,+jolle+minua+ei+varmaan+olisi+pääästettykään.Mutta+kun+ei+mitään+vakavampaa+”pumpussa”+ilmennyt,+tänään+illansuussa+sain+hyvien+ohjeiden+kanssa+palata+tänne+kotiini,+eikä+nyt+enää+mitään+erityisiä+tuntemuksia+ole,+vaan+tässä+taas+otan+jo+pientä+iltadrinkkiä.Vaikka+en+juuri+koskaan+puutu+älyttömyyksiisi,+tein+nyt+poikkeuksen,+jotta+voit+olla+huojentunut:+ainakin+toistaiseksi+sinulla+vielä+säilyy+nykyisen+elämäsi+tärkein+ja+samalla+ilmeisesti+ainoa+mielenkiinnon+kohde!
  3. Kun+tulin+vielä+ennen+vuoteeseen+menoani+avaukseni+tuottamaa+vilkaisemaan+ja++huomasin+viestisi,+siitä+vähän.+Siksi,+kun+meillä+oli+vuosikymmen+sitten+mukavaakin+ajatustenvaihtoa+tällä+palstalla.+Myös+muutamassa+puhelinkeskustelussa,+myöhemminkin.+Arvostettavaa,+että+olit+SH:n+tukena+hänen+viime+vaiheissaankin,+aikaisemmista+häntä+koskevista+mielipiteistäsi+huolimatta.+Tukeahan+SH+varmaan+tarvitsi+sen+jälkeen,+kun+hänelle+kävi+niin+kuin+kävi+ylilennokkaaksi+mennen+”vaalikampanjansa”+seurauksena.+Kiitos+avaustani+koskevasta+mielipiteestäsi,+mutta+et+sinä+sitä+tutkailemalla+saa+parempaa+käsitystä+noiden+valtiomiesten+mielipiteistä.+Kyseinen+kirja+sinun+täytyisi+ostaa.+Suosittelen+sitä!Aikoinaan+esitit+täällä+varsin+teräviäkin+mielipiteitä,+usein+huumorilla+höystettynä.+Minnepä+olisi+kadonnut+terävyytesi+ja+huumorisi,+eli+lienee+huumoria+tuo,+kun+rinnastat+Naton+ja+Varsovan+liiton.+Tietenkin+tiedät,+että+Varsovan+liitto+syntyi+pakosta,+Neuvostoliiton+kytkiessä+ja+alistaessa+valtaansa+toisen+maailmansodan+lopputuloksena+sen+valtaan+joutuneet+itäisen+Euroopan+maat.+Varmaan+tiedät+myös,+että+Nato+on+syntynyt+vapaiden+maiden+vapaasta+tahdosta+niiden+itsepuolustustarpeista+johtuen.+Kipin+kapin+siihen+liittyivät+nekin+maat,+jotka+pääsivät+eroon+Varsovan+liitosta,+puhumattakaan+Neuvostoliiton+itseensä+liittämistä+Baltian+maista,+jotka+saivat+takaisin+itsenäisyytensä.Varsovan+liitto+ei+tehnyt+itseään+tarpeettomaksi,+vaan+se+päättyi,+kun+loppunsa+sai+sen+luoja+ja+ylläpitäjä,+Neuvostoliitto.+Nato+on+nyt+tarpeellisempi+kuin+kenties+koskaan+aikaisemmin.+Nykyinen+Venäjä+on+osoittanut+olevansa+arvaamattomampi+ja+siten+jopa+vaarallisempi+kuin+oli+Neuvostoliitto+ns.+kylmän+sodan+aikana.+Nykyinen+Venäjä+kokee+olevansa+Neuvostoliiton+perillinen+ja+oikeutettu+kaikkeen+siihen+samaan,+joka+Neuvostoliitollakin+oli,+ja+sen+saadakseen+toimii+niin+kuin+on+jo+nähty.+No,+ehkä+nykyinen+Venäjä+haluaa+olla+enemmänkin+kuin+Neuvostoliitto,+sillä+totesihan+Iloniemi+tuon+kirjan+keskusteluissa,+että+Venäjällä+on+nyt+tsaari+ja+Turkissa+sulttaani.+Erikoista,+että+nykyisen+Venäjän+tsaari+on+entisen+Neuvostoliiton+KGB:n+-+valtiollisen+turvallisuuspolitiikan+-+eversti!Hyvää+yötä+ja+mukavaa+viikon+jatkoa+siellä+Taalintehtaan+eli+Dalsbrukin+viehättävissä+maisemissa!
  4. Niin,+aviottomana+lapsena+eli+äpäränä+synnyin,+ja+aliupseerikin+olin,+eikä+niissä+mitään+hävettävää.+Mutta+”monena+mies+eläissään”,+sanotaan,+ja+niin+on+ollut+kohdallani.+Tässä+siitä+todistetta:+Tässä+olen+3-vuotiaana+äpäränä,+syrjäisen+korpipitäjä+Rautavaaran+luoteiskulmalla+sijainneen+köyhän+lapsuuskotini+eli+mummolani+kamarin+pöydällä:https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10982236_10153319772534182_8473916138667021889_n.jpg?oh=f8e55e1c1f3b922c25895968fc672f8d&oe=5863A73ETässä+22-vuotiaana+kenttäkersanttina.+Itsenäistä+elämää+olin+jo+tuolloin+elänyt+monta+vuotta,+täällä+Stadissa+ja+Lapin+suurilla+savotoillakin.+Olin+jo+naimisissa+ja+isäkin,+vaikka+tuollainen+babyface+olin:https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/11265015_10153352988654182_2607226254978954684_n.jpg?oh=acb4d8c48c020f2d628a051df84e42d3&oe=589B7E0ATässä+43-vuotiaana+kapteenina.+Tuolloin+olin+jo+ollut+esikunnissakin+ja+myös+sotakoulun+opettajana.+Tämän+kuvan+aikaan+olin+YK:n+rauhanturvaajana+Siinailla,+mutta+jo+seuraavan+vuoden+syksyllä+lähdin+siviilitöihin:https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12508757_10153905059959182_1091679747586833116_n.jpg?oh=19cc1bde6f27cad25e92f8dd4bdf092a&oe=58A60F82Tässä+60-vuotiaana+isännöitsijänä+suuressa+firmassa.++Toimialueeni+oli+laaja,+käskijöitä+minulla+oli+vain+muutama,+käskettäviä+paljon+enemmän+ja+vastuut+melkoiset+(vastuun+paino+ehkä+näkyy+ilmeestäni):https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12592314_10153921098759182_9070117047651067368_n.jpg?oh=9c993cb711e649255aab8471cd6ddb8b&oe=586CA4A8Tässä+olen+80-vuotiaana+vapaaherrana,+vailla+käskijöitä+-+leski+kun+olen+-+vailla+käskettäviäkin,+vailla+suuria+vastuita+ja+vailla+huolia+turhista+(tyytyväisyyteni+siitä+näkynee+ilmeestäni):https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12717253_10153945334299182_5042991400167443976_n.jpg?oh=d63c5b56a7d3fde531b0e62e864ff66f&oe=58716122Tällainen+palsta+on+ollut+minulle+kiva+sivuhupi+vapaaherra-aikanani.+Politiikasta+olen+enimmäkseen+kirjoitellut,+vaikka+politiikalla+ei+ole+mitään+sijaa+elämässäni.+Tärkeintä+ovat+läheiseni,+kaksi+poikaani+ja+poikapuoleni+ja+heidän+perheensä,+kummallakin+pojallani+jo+myös+lapsenlapsia.+Toki+minä+heistä+huoltakin+kannan,+mutta+enemmän+minulla+on+heistä+iloa+kuin+murheita.++Elämässäni+on+ollut+ilojen+ohella+surujakin,+enkä+kaikista+omista+teoistanikaan+voi+olla+vain+ylpeä,+mutta+”jotain+jos+toimissain+väärin+mä+tein,+suon+senkin+itsellein”.+Näin+asennoituen+olen+siis+hyvin+tyytyväinen+elämääni.+Se+on+antanut+paljon+-+jos+ottanutkin+-+ja+edelleen+sitä+rikastuttavat+läheiseni+ja+ystäväni+-+ei+vähiten+naisystäväni+-+ja+hyvät+kaverini+yhteisöissä,+joissa+olen+mukana.+Reissaan+myös+maailmalla,+tiedättehän;+sekin+rikastuttaa+elämääni.Rohkaiskoot+kuvani+ja+kertomani+teitä+torjumaan+mahdollista+alistumista+mielestänne+ehkä+jo+synnyinperänne+määräämään+kohtaloonne!+Pyrkikää+saamaan+elämä,+josta+voitte+kirjoittaa+vaikka+muistelmanne,+kuten+minäkin+tein+jo+15+vuotta+sitten.+Silloin+teidän+ei+tarvitse+enää+piileksiä+puskassa+tällaisella+palstalla,+ja+voitte+laillani+ylpeinä+näyttää+täällä+jopa+oman+kuvanne!+Ja+jos+saavutatte+tämän+korkean+iän,+silloin+voitte+laillani+hyvin+tyytyväisenä+täälläkin+muistella+omaa+elämäänne+ja+antaa+todisteita+kertomallenne!+Ja+laillani+voitte+nauttia+siitä,+kun+teille+puskistaan+räkyttävät+pikkumitättömyydet+eivät+voi+niin+tehdä!+Ajatelkaapa+-+se+ehkä+voisi+olla+teillekin+vielä+joskus+mahdollista!
  5. Nopeasti+avaukseni+taas+herätti+mielipiteitä+niiltä,+joilla+yleensä+mielipiteitä+asioista+on.+Ainakin+edes+osin+asiallisiksi+katsomiini+olen+vastaillut.+Mahdollisesti+vielä+tulevat+asiallisetkin+kommentit+saattavat+jäädä+vaille+vastinettani,+sillä+en+nytkään+jää+tänne+päivystämään,+enkä+ehkä+käy+lähipäivinäkään,+saattaa+palsta+jäädä+minulta+taas+rauhaan+pitemmäksikin+ajaksi.Korjaan+tuossa+eräälle+edellä+sanomani+”Esim.+USA:n+hyvin+teknistyneessä+armeijassa,+vain+noin+kaksi+sotilasta+on+varsinaisissa+kenttätoiminnoissa,+kahdeksan+muissa”.+Tietenkin+tarkoitin,+että+noin+on+kaksi+ja+kahdeksan+kymmenestä,+toki+USA:n+armeija+on+kymmentä+miestä+paljon+suurempi;))Olen+tainnut+nimimerkille+Samaa.mieltä+vastatessani+käsitellä+myös+KauKe:n+viestin,+sorry.+Mutta+en+ala+enää+enempää+väsäämään,+lukekoon+KauKe+sieltä.Onhan+tuossa+taas+otettu+esille,+että+olen+synnyinperältäni+avioton+eli+äpärä+ja+että+olen+ollut+aliupseerikin+ja+on+vihjailtu+minun+kirjoittelevan+myös+puskasta+ja+että+tässäkin+ketjussa+olisin+vastaillut+itsellenikin.+Tuollaiset+arvelut+voinevat+tulla+vain+siltä,+joka+näkee+kapeja+kaikkialla,+kun+asun+hänen+päässään.+Niihin+en+puutu,+sillä+en+minä+voi+vaikuttaa+hänen+harhoihinsa,+kun+siihen+eivät+ilmeisesti+ole+pystyneet+vaikuttamaan+lääkäritkään.+Saattaahan+olla+niinkin,+ettei+hän+ole+ymmärtänyt+apua+hakea,+tai+ei+ole+halunnut+niin+tehdä,+kun+tietää+tilansa+jo+toivottomaksi,+kun+melko+iäkäskin+jo+lienee.Mutta+noissa,+jotka+toistelevat+äpärää+ja+aliupseeria+lienee+nuorempia,+joilla+ehkä+on+traumoja+synnyinperästään,+jonka+kokevat+syylliseksi+siihen,+etteivät+ole+edes+aliupseeriksi+päässeet.+Heitä+yritän+vielä+rohkaista+tämän+jatkoksi+laittamallani.+Sen+kirjoitin+juuri,+kun+”kynä+vielä+savuaa”+-+kuten+edellä+on+todettu+-+ja+kuvat+oli+helppo+poimia+nettitallenteistani.Muille+lienen+jo+sanottavani+sanonut,+siis+tällä+kertaa,+jatko+jää+epävarmaksi+siten+kuin+alkukappaleessani+sanon.+Näkemiin!
  6. Paljon+enemmän+kynän+täytyi+”savuta”+ja+ajatuksenkin+nopeammin+kulkea+mm.+töissäni+niissä+esikunnissa,+joihin+en+joutunut+vaan+pääsin,+hakemuksestani+ja+joskus+pyydettynäkin,+vaikka+halukkaita+sinne+oli+aina+enemmän+kuin+voitiin+ottaa.+Kynän+täytyi+”savuta”+ja+vaadittiin+paljon+muutakin+puolustusvoimain+ensimmäisenä+ja+ainoana+henkilöstöhallinnon+opettajana+Esikuntakoulussa,+johon+tehtävään+menin+myös+pyydettynä,+kun+kynäni+oli+”savunnut”+luutnanttikurssillakin+niin,+että+priimuksena+olin+sen+suorittanut.+Eli+arvioinnit+kirjoitusteni+laadusta+olivat+siellä+toisenlaisia+kuin+sinulla,+ja+jotenkin+minä+uskon+enemmän+heidän+arviointikykyihinsä.Esikuntatehtäviä+ei+suinkaan+ole+karsittu+puolustusvoimissamme,+vaan+päinvastoin+niissä+palvelee+nyt+sotilaita+suhteellisesti+enemmän+kuin+aikanani.+Niin+on+käynyt+aina,+kun+varsinaisten+sotilastoimintojen+vaativuuden+kasvaessa+tarvitaan+yhä+enemmän+taustaosaajia+sinne,+missä+päätökset+tehdään,+ja+heidän+roolinsa+käy+yhä+tärkeämmäksi.+Esim.+USA:n+hyvin+teknistyneessä+armeijassa,+vain+noin+kaksi+sotilasta+on+varsinaisissa+kenttätoiminnoissa,+kahdeksan+muissa.+Toki+niissä+esikunnissa+kuten+sotakoulujen+opettajillakin+työympäristöt+ja+niissä+vaadittava+on+paljon+muuttunut+ajoistani.+Tietokoneilla+nyt+esikunnissa+pelataan,+eikä+opettajilla+taida+enää+olla+piirtoheittimiä,+vaikka+aikoinaan+sanottiin,+että+”kalvoton+mies+on+kelvoton”.Kyllä+kynänkin+täytyi+muuten+”savuta”+myös+Valion+isännöitsijänä,+vaikka+yhä+enemmän+joutui+opiskelemaan+ja+oppimaan+myös+uusia+asioita,+kun+oli+melkoiset+vastuut+myös+aineellisista+tuloksista.Ja+vielähän+kynäni+on+”savunnut”+myöhemminkin,+mm.+n.+350-sivuiset+muistelmani+kirjoittaessani.+Pääpalkinnon+minä+niillä+sain.+Mutta+tuostakin+on+jo+aikaa+15+vuotta.+Toden+totta+ajatuksen+kuten+sanankin+lento+on+noidenkin+aikojen+jälkeen+jo+paljon+hidastunut,+sen+totesin+tuollekin,+joka+kyseli+romaanini+kirjoittamisen+edistymistä.
  7. Kysyn+vaan,+että+miksi+sinä+aina,+ihan+aina+mitätöit+aivan+hyvinä+ja+kiinnostavinakin+alkamasi+kirjoitukset+niiden+lopulla+niin,+että+niihin+ei+kannata+ottaa+kantaa.+No,+totean+kuitenkin,+että+lienee+niin+kuin+sanot+Halosen+ja+Tuomiojan+osalta,+mutta+mielestäni+Ahtisaarella+olisi+silti+ollut+mahdollisuus+toimia+menestyksekkäästikin+Natojäsenyytemme+puolesta+ja+Lipponen+olisi+halutessaan+saanut+puolueensa+kuriin+tuossakin+asiassa,+kun+sai+kaikessa+muussakin.+Hieman+jälkiviisaana+pidän+nyt+Ahtisaaren+mielipiteitä.+Lipponenhan+ei+ole+tuosta+asiasta+paljon+puhunutkaan,+eikä+kai+voine+Venäjän+putkiagenttina+pitääkään+ääntä+Naton+puolesta.Tekisi+mieleni+ottaa+kantaa+tuossa+jatkossakin+sanomaasi,+sillä+kyllä+minulla+siitäkin+mielipiteeni+on,+mutta+ei+kannata,+kun+kirjoituksesi+lopussa+on+tuollaista+typerää+provoa.+Totean+nyt+kuitenkin,+että+mediatietojen+mukaan+myös+nuo+saksalaisen+Mayerin+omistaman+Turun+telakan+saamat+suuret+tilaukset+tuovat+paljon+työtä+myös+tänne+Helsinkiin,+sillä+vain+täällä+on+sellaista+osaamista,+jota+sielläkin+nyt+tarvitaan.+Eikä+asumiskustannusten+kalleus+täällä+johdu+kaupungin+tyrimisestä,+vaan+siitä,+että+Helsingin+vetovoima+vetää+tänne+väkeä+muualta+Suomesta+niin,+että+heille+kaikille+ei+ole+tarjolla+kohtuhintaisia+asuntoja,+joten+he+joutuvat+maksamaan+kohtuuttomastikin+asunnon+saadakseen.+Nythän+tosin+täällä+on+käynnissä+aivan+villi+rakennusbuumi,+jonka+on+ilmoitettu+kestävän+vuosikausia+ja+tuottavat+kymmeniä+tuhansia+uusia+asuntoja.+Mutta+eivät+nekään+tule+halpoja+olemaan,+kun+tänne+päästäkseen+ihmiset+ovat+valmiita+maksamaan+kalliistikin.
  8. En+oikein+usko,+että+”tuomiojalaiset”+olisivat+pystyneet+paljonkaan+vaikuttamaan+Ahtisaareen,+Lipposeen+varmaan+vielä+vähemmän.+Ehkä+silloin,+Neuvostoliiton+romahdettua+ei+nähty+turvallisuusuhkia,+kun+vaikutti+siltä,+että+Venäjä+Jeltsinin+johdolla+pyrkii+aidosti+demokratiaan+ja+hyviin+suhteisiin+länsimaailman+kanssa.+Silloin+oli+vielä+rauhallista+Lähi-idässäkin,+jossa+nyt+julmat+sodat+riehuvat.Sanoohan+Ahtisaari+tuossa+kirjassa+eräässä+keskustelussa,+että+vaikka+hän+presidenttinäkin+oli+Natojäsenyytemme+kannalla,+hän+piti+liian+aikaisena+sen+voimakasta+ajamista,+kun+tiesi+sillä+olevan+suurta+vastustusta+useimmissa+puolueissa,+varmaan+omassaankin+(jota+ei+tosin+mainitse).+Jälkiviisasta+minusta+tuollainen.+On+kyse+niin+tärkeästä+asiasta,+että+mieluummin+siinä+pitäisi+olla+liian+aikaisin+kuin+liian+myöhään.+Nyt+alkaa+olla+jo+korkea+aika,+kun+vielä+ehkä+ehdittäisiin.+Putinin+Venäjä+on+jo+riittävän+selvästi+näyttänyt+todelliset+kasvonsa+ja+pyrkimyksensä+mm.+kaappaamalla+Krimin+ja+Ukrainan+itäosat.+Syyriassa+se+on+liitossa+toisen+samanlaiseksi+vauhdilla+muuntautuvan,+Turkin+kanssa.+Iloniemi+toteaakin+jossain+keskustelussa,+että+Venäjä+on+saanut+taas+tsaarin+ja+Turkki+sulttaanin.Luulisi+käsityksen+Natojäsenyytemme+tarpeesta+alkaa+vähitellen+voittavan+päättäjiemme+keskuudessa.+Ilmeisesti+ainakin+puolustusministerimme+jo+on+sillä+kannalla,+vaikka+ei+uskalla+vielä+suoraan+sanoa,+mutta+kyllä+hänen+käsityksensä+siitä+on+aistittavissa+mm.+noissa+Ahvenanmaata+koskevissa+näkemyksissään.https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/206272-puolustusministeri-niinisto-ahvenanmaa-riskialtis-viittaan-tapahtumiin-krimilla