Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Ei+kai+tälle+palstalle+enää+järkeä+saada,+sillä+asia+on+niin+kuin+olen+jo+ennenkin+todennut:+jokainen+törky+vilauttaa+mainoksia+ja+kilauttaa+Allerin+kassaa+ihan+samalla+tavalla+kuin+asiallinenkin+kirjoitus.+Ja+kun+niitä+törkyjä+tuottavia+on+hyvin+paljon+enemmän+kuin+asiallisia+kirjoittajia,+he+ovat+Allerille+asiallisia.”Hyvä”+esimerkki+tuollaisesta+nähdään+viimeisellä+avauksellani+”Olympiaurakan+päätyttyä”.+Sen+oltua+palstalla+n.+vuorokauden,+avaukselle+oli+tullut+n.+50+asiallista+viestiä,+mutta+kun+sitten+alkoi++tulla+sille+törkyä,+sitä+tuli+muutamassa+tunnissa+lähes+sata+”pakettia”.+Törkyilijät+ovat+siis+ahkerampia+ja+tuottoisempia+kuin+asialliset+kirjoittajat.+Miksipä+siis+Aller+haluaisi+niitä+estää,+omaa+oksaansa+se+siinä+sahaisi.+Sillä+kun+ei+ole+palstaan+nähden+sellaista+moraalista++näkökulmaa+kuin+aikaisemmalla+palstan+omistajalla+oli,+Allerille+ainoa+peruste+tällaisen+palstan+pitämiseen+on+raha.Tosin+itsekin+edesautoin+tuon+törkytulvan+syntyä.+Kun+minusta+ja+mitättömyydestäni+oli+esitetty+oman+sairaan+pään+tuotoksia+sivullisten+suuhun+pannen,+sorruin+laittamaan+vastinetta,+jossa+minusta+oli+mielestäni+arvovaltaisemmalta+taholta+esitetty+toisenlaisia+näkemyksiä,+siis+tässä+(auennee+raameissa):http://keskustelu.suomi24.fi/t/14437111/olympiaurakan-paatyttya#comment-86055330Siitäpä+sitten+alkoi+oikein+törkyjen+hyökyaalto,+jossa+edelleen+esiinnyttiin+jonakin+toisena+ja+laitettiin+niidenkin+suuhun+oman+pimeän+pään+tuottamaa!+Ihmetellä+täytyy,+miten+sinnikkäitä+nuo+törkyjen+tuottajat+ovat,+miten+tärkeäksi+he+”työnsä”+näkevät,+kun+avaukselleni+oli+tullut+jo+niin+pitkä+ketju,+että+viestin+laittaminen+sille+vaati+pitkäjänteisyyttä,+kun+tarvittavan+ruudun+avautumista+sai+odottaa+minuutteja!Jos+palstanpitäjä+haluaisi+palstan+pysyvän+asiallisena,+tietenkin+se+laittaisi+tälle+sheriffin+tai+luotsin,+joka+viimeinen+”virkanimike”+tehtävässä+taisi+olla.+Asiallisesti+tehtävänsä+hoitamaan+pyrkivältä+luotsilta+vaadittaisiin+kyllä+kovaa+luonnetta.+Aikoinaan+täällä+oli+sheriffinä+Sagittarius,+joka+hoiti+tehtävänsä+hyvin,+ja+sai+törkyilijöiden+vihat+päällensä.+C-K+Keris+alkoi+puhua+hänestä+vain+Leteensuon+ohranana,+kun+oli+käynyt+ilmi,+että+Sagittarius+toimi+Hämeenlinnan+Leteensuolta+käsin.+Erinomainen+luotsi+oli+myös+aito-arska,+ja+kuullaanhan+jo+tässäkin,+millainen+näkemys+hänestä+noilla+törkyilijöillä+oli!+Joo,+turha+toivo+lienee+saada+palstalle+luotsi,+joka+pitäisi+palstaa+siistimpänä.+Mutta+eipähän+täällä+kenenkään+ole+pakko+vierailla.+Vähiin+ovat+jääneet+jo+minunkin+vierailuni+ja+yhä+vähemmäksi+jää+ennen+kuin+kokonaan+loppuu,+ja+sellaisenkin+päätöksen+saatan+tehdä+ehkä+jo+piankin.+Ei+tuo+kepu+ja+sen+politiikka+ainakaan+nyt+anna+paljonkaan+aihetta+mielipiteille.+Ja+jos+se+antaa,+mielipiteitään+voi+esittää+vaikka+lehtien+keskustelupalstoilla,+joilla+meininki+on+paljon+asiallisempaa+kuin+täällä.
  2. Vaikka+jo+ilmoitin+edellisen+viestini+ehdottomasti+viimeiseksi+tälle+avaukselleni,+pakko+rikkoa+tuo+päätökseni.+Olenhan+toki+aina+saanut+täällä+enemmän+huomiota+kuin+kukaan+toinen+keskustelija,+enemmän+kuin+kepu,+mutta+nyt+jopa+enemmän+kuin+nuo+päättyneet+olympialaiset!+No,+ei+kai+se+suuren+ylpeilyn+aihe+ole,+kun+huomio+on+tullut+tuollaisilta.+Sen+vielä+jotenkin+ymmärrän,+että+oman+mitättömyytensä+tietävät+tekevät+itsestään+johtajia,+majureita+tms.,+mutta+liian+pahoin+on+mieli+nyrjähtänyt+sillä,+joka+yrittää+tehdä+itsestään+ihan+tietyn+henkilön.+Kuten+tuo,+joka+nyt+on+esiintynyt+nikillä+Oulun.Ope,+ja+kertonut+tuon+oikean+oululaisen+sukutaustankin.Tuon+törkimyksen+esille+tuoman+oikean+Oulun+open+isän+T.S:n+muistan+tavanneeni+vain+kerran,+joskus+1960-luvulla+liittomme+vuosikokouksessa+Oulussa,+ollessani+tuolloin+liittomme+hallituksessa.+Myöhemmin+olen+hänen+jonkun+kirjansakin+lukenut.+Mutta+tuohon+aikaan+Oulun+silloisessa+aliupseerikunnassa+oli+”kirjallisella+areenalla”+ehkä+merkittävämpikin+henkilö,+Heikki+Väisänen+-+taiteilija-kirjailija+Hannu+Väisäsen+isä+-+jonka+sanoittama+marssi+”Päivää+päin”+toimii+edelleen+myös+Päällystöliiton+kunniamarssina.Se+oikea+Oulun+Ope,+R.S.+palveli+kanssani+samanaikaisesti+YK:n+rauhanturvajoukoissa+Siinailla,+reservinluutnanttina.+Opettaja+hän+oli+jo+silloinkin,+myöhemmin+koulunsa+vararehtori.+Hänen+kanssansa+tekemältäni+matkalta+olen+täälläkin+kertonut+R.S:n+Kairon+basaareilla+osoittamista+poikkeuksellisista+tinkimistaidoista+hänen+”arabikauhtanaa”+ostaessaan.+Sitten+noiden+muutenkin+kuin+vain+henkisesti+alamittaisten+ja+ilmeisesti+myös+seksuaalisesti+poikkeavissa+mielissä+on+syntynyt+täällä+kuultu+kuvitelma,+että+olisimme+tuon+R.S:n+kanssa+sitten+piehtaroineet+siinä+”kauhtanassa”.Nytkö+sitten+tuo+oikea+Oulun+Ope+eli+R.S.+tuollaisia+kirjoittelisi!+Ei+tietenkään.+Ei,+vaikka+hänestä+on+jostain+syystä+tullut+tänne+sellainen+idoli,+että+tuo+nimimerkki+näkyy+esittäneen+sellaistakin,+jota+tuo+palstamme+”majuri”+on+saanut+melkoista+traumaa.+Tuskin+sekään+Oulun+Ope+on+se+tuntemani+oikea+oululainen+opettaja.+Hän+tuskin+koskaan+on+tällä+palstalla+visitoinut,+mutta+muuta+kautta+olen+häneltä+kyllä+takavuosina+viestiäkin+saanut.Hiljattain+jo+totesin+täällä:+”Olen+minä+oppinut+muutakin+näillä+palstoilla:+olen+tullut+tuntemaan+tuollaisiakin+ihmispoloisia,+jollaisten+olemassaolosta+en+tiennyt,+kun+en+koskaan+missään+pitkän+ja+monipolvisen+elämäni+aikana+ollut+tuollaisiin+törmännyt.+Tuskinpa+elämäni+olisi+sellaisen+”puutteen”+vuoksi+jäänyt+jotenkin+vajavaiseksi;))”Mutta+silti+en+olisi+voinut+uskoa+itsensä+aiheellisesti+mitättömyydeksikään+tuntevan+pystyvän+sellaiseen+alhaisuuteen,+jota+tällä+avauksellani+eräät+ovat+halunneet+näyttää.+Näköjään+näinkin+vanha,+paljon+nähnyt+ja+paljon+kokenut+mies+saa+vielä+nähdä+jotain+sellaistakin,+jota+ei+tiennyt+olevan+olemassakaan!
  3. Kyllä+sillä+toki+väliä+on,+mitä+on+ollut+meidän+menneisyydessämmekin,+mutta+sitä+omaa+menneisyyttäni+olen+tuonut+täällä+esille+lähinnä+vain+oikoakseni+noiden+pipipäiden+mielikuvituksessaan+minulle+luomaa+menneisyyttä.+Mutta+tietenkin+nykyisyys+on+menneisyyttä+tärkeämpää,+sillä+siinähän+me+elämme+-+kukin+tavallamme+ja+mahdollisuuksiemme+mukaan.Lienetkö+sama,+joka+jo+useamman+kerran+on+kehottanut+minua+jättämään+tuon+epelin+sanomisineen+omaan+arvottomuuteensa,+kun+olet+sitä+vain+trollina+pitänyt.+Mutta+kyllä+hän+on+se,+joksi+hänet+on+täällä+identifioitu+hänen+itsensä+antamien+monien+vinkkien+perusteella.+Ei+hän+muutoin+tietäisi+mitään+noista+haminalaisista+evp-toimiupseereista,+joiden+nimiä+nostelee+esille,+tosin+vain+heidän+initiaaleillaan,+mutta+tietenkin+minun+ja+luultavasti+jonkun+muunkin+niistä+helposti+tunnistettavana.Tuli+tänne+aikoinaan+nikillä+ylil+evp,+mutta+kun+ei+saanut+kaipaamaansa+huomiotani,+ylensi+itsensä+kapteeni+evp:ksi,+mutta+kun+sekään+ei+auttanut,+teki+sitten+itsestään+Johtajan+ja+varmuuden+vuoksi+vielä+kietoutui+munakarvoihini.+Johtuisiko+päänsä+jo+täysin+sekoittanut+traumansa+siitä,+ettei+ole+saanut+minulta+tarpeeksi+huomiota+eikä+ainakaan+tunnustusta,+vai+olisiko+alku+sille+jo+vanhempaa+perua.+Ehkä+syystä,+että+joutui+koko+uransa+pakertamaan+tehtävässä,+jossa+aloittikin,+vaikka+minua+paljon+kauemmin+palveli?+Kun+hän+jatkuvasti+ottaa+esille+nuo+esikunnat,+ilmeisesti+häntä+riepoo+sekin,+ettei+hän+koskaan+niihin+päässyt.+Mutta+ei+esikuntiin+huolita+sellaista,+jolla+jo+palvelusaikanaan+aina+oli+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa.+Niin+häntä+luonnehti+eräs+palvelustoverinsa.+Sen+verran+hänestä+kiinnostuin+minäkin,+että+hänestä+kysyin,+kun+eräs+entinen+palvelustoverinsa+minulle+soitti+ihan+muissa+asioissa.Varmaan+häntä+riepoo+sekin,+kun+tietää+minun+jo+silloin+ammoisella+palvelusurallani+nauttineen+paitsi+esimiesteni+myös+ammattitovereitteni+luottamusta+niin,+että+jo+ihan+nuoresta+alkaen+aina+palvelusurani+loppuun+asti+olin+heidän+edusmiehenään+yhdistyksissään+ihan+korkeinta+tasoa+myöten.+Ja+että+vielä+tällaisena+vanhuksenakin,+monien+vuosikymmenten+jälkeen,+olen+mukana+entisten+ammattitovereitteni+riennoissa,+jonne+hän+ei+rohkene+nokkaansa+pistää.Joo,+aivan+varmasti+olet+oikeassa+siinä,+että+minun+nykyisyytenikin+on+hyvin+paljon+parempi+kuin+hänen,+sen+verran+hänen+nykytilanteestakin+tiedä,+ja+se+on+varmaan+siitä+tietämättömänkin+helppo+päätellä.No,+ehkä+minulta+oli+sittenkin+turhaa+tarttua+noin+tuon+sekopään+suoltoihin.+Mutta+koetan+ryhdistäytyä+niin,+että+en+enää+jatkossa+niin+tekisi,+vaan+voisin+jättää+tuollaiset+todellakin+omaan+arvoonsa+-+tai+arvottomuuteensa,+kuten+sanot.+Mutta+aivan+varmaa+on,+ettei+hän+tule+lopettamaan+tuollaisia,+sillä+sellaisen+aseman+olen+hänen+sairaassa+mielessään+saanut,+ettei+hän+mahda+mitään+itselleen.
  4. Kas+kummaa,+kun+et+tyydy+vain+tekemään+avauksiasi+minusta+ja+keskustelemaan+niillä+itsesi+kanssa,+vaan+olet+uskaltautunut+avaukselleni!+Puhumaan+paskaa,+eli+laittamaan+omia+pimeän+pään+tuotoksiasi+Suhosen+Osmon+suuhun.+Olet+sinä+vertaa+vailla+oleva+alhainen+niljake!Henkilöstöhallinto+ja+esikuntatekniikka+olivat+Esikuntakoulun+pääaineet,+mutta+vain+henkilöstöhallinnossa+muistaakseni+oli+kerroin+10,+esikuntatekniikassa+9.+Olin+puolustusvoimain+ensimmäinen+päätoiminen+henkilöstöhallinnon+opettaja,+aikaisemmin+ainetta+olivat+opettaneet+Puolustusministeriön+ja+Pääesikunnan+laki-+ja+hallintomiehet+oto.+Kyllä+minun+siinä+tehtävässä+tuli+tietää+alueelta+hyvin+paljon+sekä+laajuudessaan+että+yksityiskohdissaan+merkittävämpääkin+kuin+vaalikelpoisuusikä.+Tietysti+tiesin+senkin,+joka+vuoteen+1975+oli+21+vuotta,+mutta+muuttui+vuoden+1976+alusta+samaksi+kuin+äänioikeusikäkin,+eli+18+vuoteen,+joka+sekin+oli+tullut+noin+alas+kaikissa+vaaleissa+vasta+1972.O.S.+eli+tarkoittamasi+Suhosen+Osmo+-+sinähän+et+nimiä+nostele;))+-+oli+luutnanttikurssilla+1975.+Muistaakseni+toiseksi+parhaan+todistuksen+siltä+sai,+Korvelan+”Aatun”+jälkeen.+En+tietenkään+muista+mitä+kysymyksiä+olin+laittanut+kokeisiin,+mutta+tuskinpa+niissä+olisi+ollut+kysymystä+vaalikelpoisuusiästä,+ei+se+ollut+”eturivin”+asioita+aineessani.+Mutta+jos+olisi+ollut+kysymys+sen+hetkisestä+tai+seuraavan+vuoden+alussa+voimaantulevasta+vaalikelpoisuusiästä,+kyllä+sen+tietäminen+olisi+varmaan+ollut+Suhosen+Osmollekin+yhtä+”helppoa+kauraa”+kuin+minullekin.Ehkä+arvovaltaisempana+todisteena+siinäKIN+tehtävässä+menestymisestä+pidän+siitä+saamaani+työtodistusta:https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/s960x960/14068524_10154493077929182_4907576295829220134_o.jpgLähtiessäni+talosta+tammikuussa+1978+Siinaille+rauhaa+turvaamaan+minulle+pidettiin+varsin+hauskat+läksiäiset.+Kadettikoulun+kolme+hevosta+oli+valjastettu+rekien+eteen+ja+niihin+rekiin+me+koko+pieni+henkilökunta+(kuusi+miestä+ja+kaksi+naista)+menimme+vällyjen+alle.+Hevoset+vetivät+meidät+pimeässä+pakkasillassa+Santahaminan+Leipurinniemeen,+jossa+jo+komeat+nuotiot+roihusivat.+Siellä+nautimme+makkarat+ja+pannukahvit+ja+koulun+johtajan+repusta+ilmestyi+myös+konjakkipullo+pikareineen.+Sieltä+hevoset+toivat+meidät+Upseerikerholle,+jonka+kabinetissa+otimme+vielä+”yömyssyt”+ja+minulle+luovutettiin+Esikuntakoulun+logolla+varustettu+täysnahkainen+kynä-+ja+kirjoitustarvikekotelo+monipuolisine+sisältöineen.+Tuo+kotelo+on+yhä+käytössä+kirjoituspöydälläni.+Lahjan+saatekirje+on+todella+hauska:https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/s960x960/14107808_10154493078604182_349022496609621216_o.jpgSehän+on+kirjoitettu+tuollaisella+”pankkolängvitsillä”,+kirjoittaja+on+varmaan+koulun+johtaja,+joka+oli+majuri,+ja+”majuriltahan”+täälläkin+olemme+tuollaista+kieltä+kuulleet;))+No,+majuri+HH+osasi+kyllä+hyvääkin+suomen+kieltä,+mutta+halusi+kai+hauskuttaa+noin,+ihan+kuin+palstan+”majurikin”+meitä+kielellään+hauskuttaa,+hän+tosin+tahtomattaan.Ota+nyt+nuo+kuvat+talteen,+jotta+saat+ihailla+niitä+vaikka+elämäsi+loppuun,+sillä+minä+kohta+ne+poistan+sieltä,+josta+ne+tänne+nyt+toin.Tuo+toinen+törky+on+tietenkin+myös+sinulta.+Se+on+niin+älytön,+että+kommentoin+sen+vain+toteamalla,+että+kaikkea+se+kalvava+kateus+ja+syvä+alemmuudentunto+teettää+pahasti+pipipäisellä+reppanalla.
  5. Olen+jo+81+vuotta+ja+”risat”,+mutta+ikähän+on+vain+numeroita;))+Mutta+silloin+olympiakesänä+1952+olin+vähän+nuorempi,+17-vuotias,+ja+olin+Sokos-tavaratalon+urheilupuvustossa+myymäläharjoittelijana.+Olin+ollut+sitä+ennen+jo+lähes+vuoden+Stockmannilla,+ensin+”tsupparina”+ja+sitten+varastoapulaisena,+ja+kun+Sokos+valmistui+ja+avattiin+maaliskuussa+1952,+monen+muun+”stockalaisen”+tavoin+siirryin+sinne,+ensiksi+varastoapulaiseksi+sielläkin,+mutta+juuri+olympialaisten+alla+myymälän+puolella,+kun+juuri+olympialaisten+tuoman+asiakasmäärän+vuoksi+siellä+tarvittiin+lisäväkeä.Ei+sillä+pienellä+palkalla+ollut+varaa+ostaa+lippua+stadionille+monenakaan+päivänä.+Mutta+olin+sinä+päivänä,+jolloin+oli+dramaattinen+5000+metrin+juoksu.+Viimeisen+kierroksen+alussa+johdossa+ollut+englannin+Chris+Chataway+kaatui+takakaeerteessa,+eikä+pystynyt+tekemään+samaa+kuin+Lasse+Viren+20+vuotta+myöhemmin,+vaan+jäi+viidenneksi+Emil+Zatopekin+murjoessa+voittoon+kuten+myös+10+000+metrillä+ja+myöhemmin+vielä+maratonilla.+Chataway+juoksi+sitten+myöhemmin+maailmanennätyksiä,+mutta+Zatopek+taisi+niitä+sitten+rikkoa.Stadionilla+olin+vain+tuona+yhtenä+päivänä,+mutta+vanhassa+messuhallissa+olin+katsomassa+kärpässarjan+nyrkkeilyn+loppuottelua,+jossa+Pentti+Hämäläinen+voitti+kultaa.+Maratonia+olin+seuraamassa+matkan+varrella,+Mäkelänkadun+ja+Elimäentien+risteyksen+viereisillä+kallioilla+-+joita+enää+ei+ole.+Maratonreittihän+kulki+tuota+kautta,+kääntöpiste+vanhalla+Tuusulantiellä+oli+Tuusulan+Mätäkivenmäessä,+ja+tullen+mennen+reitti+stadionilta+Mäkelänkadulle+-+joka+jatkui+Tuusulantienä+-+kulki+Elimäenkadun+kautta.+Kun+Zatopek+tuli+päätään+tapansa+mukaan+puolelta+toiselle+murjoen+Mäkelänkatua+Käpylästä+ja+siis+Tuusulasta+päin,+hän+kääntyi+jo+Elimäenkadulle,+ennen+kuin+seuraavaa+näkyi+Käpylän+suunnalla.+Zatopek+voitti+muistaakseni+lähes+kolmella+minuutilla.
  6. 262 / 331