kapi_

kapi_ profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Liittynyt 11v sitten
439 aloitusta · 6662 kommenttia
Kas,+kas!+Olet+siis+käynyt+synnyin-+ja+lapsuuspitäjässäni+Rautavaaralla.+Minä+tosin+lähdin+sieltä+jo+16-vuotiaana+v.1951,+ja+kun+minut+kasvattaneet+isovanhempani+kuolivat+jo+v.+1956+ja+v.1960,+ei+minulla+sen+jälkeen+sinne+juuri+yhteyksiä+ollut,+kun+muuta+lähisukuanikaan+ei+siellä+ole.+Mutta+vanhoilla+päivilläni,+kymmenkunta+vuotta+sitten+aloin+käydä+siellä+lähes+joka+kesä+Rautavaara-päivillä,+kävin+tänäkin+kesänä.+Kiva+on+ollut+siellä+tavata+lapsuus-+ja+varhaisnuoruustovereitani,+joista+suuri+enemmistö+laillani+tulee+sinne+muualta+Suomesta+ja+monia+Ruotsistakin,+jonne+ovat+muuttaneet+vuosikymmeniä+sitten.+Tuossa+kuvassasi+olleessa+Hotelli+Tiilikassa+olen+aina+yöpynyt.Lapsuudessani+oli+Rautavaaralla+n.+6000+asukasta,+muutama+vuosi+sitten+kunnan+väkiluku+putosi+alle+kahden+tuhannen.+Onhan+Rautavaaralla+komeita+maisemia,+mutta+kun+ne+eivät+elätä,+muualta+on+monen+täytynyt+lähteä+elantoaan+hakemaan.+Varhaisnuoruudessani+metsätyöt+uittoineen+-+jollaisessa+minäkin+ehdin+kerran+olla+-+antoivat+silloin+elantoa+suurimmalle+osalle+pitäjän+väestöstä,+lisäelantoa+myös+pienviljelijöille+-+jollaisia+isovanhempanikin+olivat+-++mutta+nythän+niitä+töitä+ei+sielläkään+juuri+liene.Eräillä+Rautavaara-päivillä+ollessani+vasta+ensimmäisen+ja+samalla+ainoan+kerran+minäkin+vaeltelin+tuon+Pumpulikirkon+reitin+ihan+päästä+päähän.+Lapsuuskotini+oli+nimittäin+toisella+puolen+pitäjää,+sen+luoteislaidalla,+jossa+myös+on+hyvin+kauniita+maisemia,+mm.+järvien+välissä+kulkeva+korkea+kangasharju,+melkein+kuin+Punkaharju.+Kun+kävit+Rautavaaralla,+sinun+olisi+kannattanut+katsastaa+myös+Tiilikkajärven+kansallispuisto.+Sielläkin+olen+kierrellyt+vasta+vanhana+miehenä,+Rautavaara-päivien+yhteydessä;+eihän+sitä+lapsuudessani+vielä+ollutkaan,+vaikka+maisemat+tietysti+olivat+samat.+Pumpulikirkko+on+omalla+tavallaan+vaikuttava,+mutta+minä+pidin+enemmän+tuosta+kansallispuistosta,+josta+tietoja+alla+olevissa+linkeissä:https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiilikkajärven_kansallispuistohttp://www.luontoon.fi/tiilikkajarvi
Sanot,+tosin+minun+sanomaani+toistaen,+joten+et+kovin+omaperäisesti:>>Puolestani+totean,+että+sinä+näytät+jälleen+tuollakin+viestilläsi+kyvykkyydestäsi+esimerkkiä,+jonka+perusteella+voi+päätellä+paljon,+mutta+jääköön+sanomatta.+<<Viittaat+kai+näihin+sanomiini:>>Preussilainen+kenraali+Carl+von+Clausewitz,+yksi+kuuluisimmista+sotateoreetikoista,+mm.+alan+kulttikirjan+Wom+Kriege+(Sodankäynnistä)+kirjoittaja+on+sanonut+”sota+on+politiikan+jatkamista+toisin+keinoin”.+Siihen+kai+viittaat.Viisaanakin+arvostamani+Väinö+Tanner+vastusti+varustautumistamme+vielä+1939+ja+perusteli:+”Turhaa,+kun+sotaa+ei+kuitenkaan+tule.+Eivät+venäläiset+niin+hulluja+voi+olla,+että+hyökkäisivät+Suomeen”.Sodan+jälkeen+meillä+oli+kauan+vain+”yhtä+linjaa”,+ja+tuo+samainen+Kekkonen+takkinsa+käännettyään+oli+siinä+nokkamiehenä.+Tanner+sen+sijaan+hyväuskoisuuteensa+pettyneenä+pysyi+vahvasti+toisella+linjalla.Totta+on,+että+ennen+sotia+poliitikoillamme+oli+kuvaamiasi+kahta+linjaa.+Tanner+ei+ollut+varsinaisesti+myöntyvyysmiehiä,+mutta+oli+turhan+hyväuskoinen.+Kekkonen+kyllä+uskoi+Neuvostoliiton+vielä+hyökkäävän+Suomeen+ja+kiroilikin,+että+”hyökkäisi+nyt+se+ryssä,+saatana,+niin+loppuisi+tämä+hermosota”<<Et+ole+täysin+väärässä+noidenkin+perusteilla+saamastasi+näkemyksestäsi+kyvykkyydestäni.+Nuo+nyt+kuitenkin+ovat+enemmänkin+osoitus+historian+tuntemuksestani.+Varsinaista+kyvykkyyttäni+olen+osoittanut+muilla+tavoin,+tietänet+senkin.Eipä+aihetta+enempään+tuosta+eikä+muustakaan+ainakaan+enää+tänä+iltana.
Minähän+vain+kysyin+avaukseni+otsikolla,+että+onko+Nato+ainoa+turvamme.+Sitä+mieltä+on+kyllä+Atte+Kaleva,+kuten+jutustani+käy+ilmi,+ja+paljolti+hänen+kannalleen+taipuvainen+olen+itsekin.+Niin+ovat+monet+muutkin,+jotka+tuollaista+asiaa+ajattelevat+ja+myös+tilanteemme+oikein+ymmärtävät.Tässä+fysiatri+ja+reumalääkäri,+lääkäriasema+Medicityn+johtaja+Risto+Isomeren+mielestäni+täysin+asiallinen+kirjoitus+Hesarissa+tämän+vuoden+Vapun+päivänä:http://www.hs.fi/mielipide/a1461983402803Vaikka+tuossa+ylempänä+tuo+”keilapallomies”+mitätöi+upseereita,+kyllä+heillä+jo+ammattinsa+vuoksi+on+varsin+hyvä+käsitys+omasta+puolustuskyvystämme+ja+he+varmasti+kokevat+myös+olevansa+vastuullisia+maamme+ja+kansamme+turvallisuudesta.+Tässä+parin+vuoden+takaista+tutkimustulosta,+jonka+mukaan+suurin+osa+upseereista,+korkeammista+upseereista+valtaosa+kannattaa+Nato-jäsenyyttämme:http://yle.fi/uutiset/ylimmat_upseerit_haluavat_suomen_natoon_-_onko_se_ainoa_mahdollisuus/7031590Tuon+jälkeisten+Venäjän+Krimillä+ja+Ukrainassa+esittämien+toimien+vuoksi+Naton+kannatus+on+kohonnut+suurestikin+upseerien+keskuudessa,+siitä+olen+lukenut+mm.+Suomen+Sotilas-+ja+muistakin+lehdistä,+mutta+siihen+en+nyt+löydä+linkkiä+todisteeksi.Tuolle,+joka+kyselee+helsinkiläispoliisiupseeri,+barettiveli+J.H:sta+totean,+että+hän+oli+edellisen+kauden+kokoomuslaisena+kansanedustajana,+mutta+ei+tullut+valituksi+viime+vaaleissa,+vaikka+niissäkin+minä+häntä+äänestin.+Mutta+korkeassa+asemassa+hän+nyt+poliisissamme+on,+on+ollut+viime+aikoinakin+esillä+mm.+televisiossa.+Hänen+ei+siis+tarvitse+enää+rosvojen+kanssa+tapella,+kuten+eilen+illalla+tuo+sinibarettiveli,+kansanedustaja+M.R.+minulle+totesi.
Vastasin+tuossa+ylempänä+tuolle+erästä+keilapallomerkkiä+nikkinään+käyttävälle,+jolla+olivat+niin+korkeat+näkemykset+upseereista.+Kun+muita+vastaustani+edellyttäviä+viestejä+ei+näy+tulleen,+kerropa+sitten+rauhanturvaajaillastani:Kiva+oli+ilta+ja+melko+myöhään+venähti.+Ilmeisesti+Esa+Seppänen+oli+kiinnostanut+monia+niin,+että+Zetorin+iso+kabinetti+oli+meitä+tupaten+täynnä,+varmaan+yli+50+rauhanturvaajaveteraania.+Kolme+oli+joukossamme+jo+siltä+ensimmäiseltäkin+reissulta,+Suezilta+v.+1956,+istuivat+samassa+pitkässä+pöydässä,+jossa+minäkin.Erinomainen+oli+Seppäsen+esitys.+Hän+oli+ollut+jo+aktiiviupseerina+sotilasasiamiehenä+Neuvostoliitossa+monta+vuotta,+mutta+neuvostoliiton+hajoamisen+aikaan+hän+oli+siellä+jo+siviilivirassa,+Finstroin+johtajana,+jossa+tehtävässä+toimi+toistakymmentä+vuotta.+Neuvostoliiton+hajoamisen+ajoista+ja+siihen+liittyvästä+hän+kertoi,+mm.+siitä+Janajevin+porukan+toivottomasta+kumousyrityksestä.+Paljon+hauskaakin+oli+ollut+noissa+ajoissa,+jos+myös+vakavaa,+kuten+suunniteltu,+valmisteltu+ja+jopa+harjoiteltu+Moskovassa+asuvien+n.+tuhannen+suomalaisen+evakuointi,+jos+siihen+tulee+tarve,+joka+jonkin+aikaa+näytti+hyvin+mahdolliselta.Erinomaisen+hyvässä+kunnossa+on+Seppänen+83-vuotiaaksi,+sutjakka+ja+ryhdikäs+varreltaan+ja+erinomaisen+hyvä+ja+selväsanainen+esiintyjä.+Hänellä+on+kuulemma+niin+hyvä+venäjän+kielen+taito,+että+hallitsee+eri+murteitakin+niin,+että+voi+halutessaan+esiintyä+Moskovassa+vaikka+pietarilaisena+tai+kazanilaisena.+Oli+opiskellut+venäjän+kuten+muitakin+kieliä+jo+upseerina+ollessaan+ja+tietysti+venäjän+taito+täydellistyi+niinä+pikinä+aikoina,+jotka+hän+vietti+Moskovassa,+jossa+asui+silloin+perheineen,+vaimonsa+toimiessa+siellä+suomalaisen+koulun+opettajana.Kiva+oli+siis+tilaisuus+tuon+Seppäsen+esityksenkin+vuoksi,+mutta+vähintään+yhtä+kivaa+oli+tavata+taas+monia+tuttuja+vanhoja+vaittereita,+joukossaan+useita+sellaisiakin,+jotka+palvelivat+kanssani+samanaikaisestikin,+muutaman+kanssa+olin+samalla+reissulla+jopa+kahteen+kertaan.+Kiva+oli+tavata+ekakertaa+myös+kansanedustaja,+helsinkiläinen+poliisi,+joka+osoittautui+oikein+mukavaksi+mieheksi,+vaikka+onkin+eduskunnassa+persuissa.+Hänhän+on+nykyisin+myös+rauhanturvaajayhdistyksemme+hallituksessa+ja+kun+eräs+vanha+kaverini+esitteli+minut+hänelle+ja+ilmoitti+samalla,+että+olen+valtakunnallisen+rauhanturvaajajärjestön+(silloisen+Suomen+Sinibarettiliitto)+perustajajäsen+ja+sen+ensimmäisen+hallituksen+jäsen,+sanoi+kansanedustaja:+”nostaisin+hattua,+jos+se+olisi+päässäni”.Menneinä+aikoina+kävin+lähes+jokaisessa+kuukausittaisessa+illassamme,+mutta+jo+kauan+vähitellen+harventuen,+viime+vuosina+ehkä+vain+kolme-neljä+kertaa+vuodessa.+Täytyy+alkaa+olla+ahkerampi,+kun+sitä+tuolla+nyt+toivottiin.+Erityisesti+minuun+vetosi+erään+rauhanturvaajasiskomme+toivomus,+jonka+hän+esitti+oikein+minua+halaten!
Eipä+tuo+avaukseni+näy+innostaneen+keskusteluun.+Lieneekö+aihe+totuudessaan+arka+keskustelukykyisille?++On+tullut+tuollaisia+kuin+tuolta+resmaj:lta+ja+munakarvoihini+mielikuvissaan+tarrautuneelta,+jossa+hänellä+näkyy+olevan+yhtä+vahvat+perusteet+kuin+johtajuudessaan,+”kokonaisuuksien+hahmottamisessaan”+ja+näkemyksissään+minusta,+joten+niihin+ei+kannata+puuttua,+jos+samalle+tasolle+ei+pysty+pudottautumaan.+Kun+rauhanturvaaminen+on+tullut+puoleltani+kahteenkin+kertaan+esille+tällä+avauksellani,+siitä+teemasta+vielä+lopetankin+tälle+päivälle.+Lähden+nimittäin+tästä+kohta+puolin+asioille+kaupungille,+josta+jatkan+kuukausittain+pidettävään+rauhanturvaajailtaamme,+jossa+voi+ilta+viivähtää+pitkäksikin+sen+jälkeen+kun+on+kokoustettu+ja+kuultu+mielenkiintoinen+esitys,+josta+tiedot+tässä:Helsingin+Rauhanturvaajat+ry+kokoontuu+messi-iltoihin+joka+kuukauden+ensimmäinen+tiistai+klo+18+ravintola+Zetorissa.+Vierailevien+tähtien+alustukset+alkavat+klo+19.+Tämäniltainen+vieraileva+tähti+on+Esa+Seppänen,+jonka+lyhyt+esittely+on+tässä:Hän+on+toiminut+mm.+Presidentti+Urho+Kekkosen+adjutanttina,+sotilasasiamiehenä+Suomen+suurlähetystössä+Moskovassa+ja+Finnstroin+johdossa.++Kotimaahan+palattuaan+Hän+on+julkaissut+useita+kirjoja.+Kun+Neuvostoliiton+hajoaminen+oli+käsillä,+Esa+Seppänen+sai+tehtäväkseen+suunnitella+ja+valmistella+Suomen+kansalaisten+evakuoinnin+Neuvostoliitosta+mikäli+maassa+alkaisivat+väkivaltaisuudet.+Tästä+episodista+ja+ehkä+vähän+muustakin+Esa+Seppänen+meille+kertoo.++http://www.helrt.fi/toiminta.htmlEn+ole+ennen+tavannut+Esa+Seppästä,+vaikka+hänen+kirjojaan+olen+lukenut.+Hyllyssäni+näkyvät+edelleen+olevan+ainakin+”Avaran+sielun+anarkia”+(todella+hauska+kirja!),+”Miekkailija+vastaan+tulivuori”+(Kekkosen+ja+Hruštšovin+suhteesta)+ja+”Itäsuhteiden+kolmiodraama”+(Kekkonen-Breznev-Kosygin).+Mielenkiintoista+on++mies+vihdoin+tavata.+Tässä+vielä+Esa+Seppäsen+esittely+Wikipedista:https://fi.wikipedia.org/wiki/Esa_SeppänenJos+tulee+asiallisia+vastineita,+vastailen+niihin+huomenna,+mutta+alussa+mainitsemani+kaltaiset+jätän+tietenkin+omaan+arvoonsa+vaille+huomiotani.
Olet+kohtelias+tuolle,+kun+käytät+hänestä+noin+lievää+ilmaisua+kuin+tyhmä.+Jostain+syystä+minä+olen+tullut+hänelle+sellaiseksi+pakkomielteeksi,+että+ilmeisesti+valvotan+häntä+yötkin.+Joka+aamu+anivarhain+hän+tekee+minusta+avauksiaan,+joilla+kertoo+nähneensä+minun+kirjoittamana+sellaista,+jollaista+syvästi+inhoan.+Lopulta+suvaannuin+siihen+niin,+että+anoin+hänelle+näin,+ja+tämä+sanomani+on+varmasti+totuus+hänestä:>>Tuollaisten+nikkien+käyttäminen+ja+niillä+ympärivuorokautinen+keskustelu+itsensä+kanssa+ja+minun+”näkeminen”+lukemattoman+monissa+sivullisissa,+keskittymisensä+vain+minuun+kertoo,+että+ei+hän+ihan+tavallinen+trollikaan+ole.+Ei+tuollaista+selitä+edes+loputon+joutilaisuus,+mahdollisuuksien+puute+muuhun,+ei+lohduton+yksinäisyyskään.+Sen+selittää+vain+asianomaisen+vakava+henkinen+häiriintyminen,+suoraan+sanottuna:+mielisairaus.+Jos+tuollainen+on+hänen+mielestään+olevinaan+huumoria+tai+hän+tekee+tuollaista+muka+minua+ärsyttääkseen,+se+antaa+lopullisen+todistuksen+siitä,+että+kyseessä+on+täyshullu.<<
Sinulle+näkyy+tuo+RUK+olevan+ihan+ylimaallisessa+arvossa.+Senkin+koulun+käyneenä+voin+vakuuttaa,+että+tavallinen+koulu+se+vain+oli,+vaikka+siellä+meille+luotiin+henkeä+mm.+toistelemalla,+että+”teistä+tehdään+reservin+upseereja,+Suomen+armeijan+selkärankaa”+ja+”täällä+opitte+johtamistaidot,+joilla+menestytte+johtamistehtävissä+siviilissäkin”.+No,+reservin+upseeri+siellä+toki+tehtiin+minusta+silloisesta+ylikersantista+kuten+muistakin+kurssin+läpäisseistä+oppilaista,+heidän+joukossaan+lisäkseni+n.+500+miehen+kiväärilinjallakin+parikymmentä+kaltaistani+silloista+”kantapeikkoa”.RUK:ssa+ei+ollut+sellaisia+aineita,+joita+luettelet+edellä.+Ainemäärä+oli+itse+asiassa+varsin+vähäinen,+paljon+vähäisempi+kuin+myöhemmillä+kursseillani+puhumattakaan+siitä+”rottakoulusta”,+jossa+opiskelimme+paljon+myös+yleissivistäviä+aineita.+RUK:ssa+niitä+ei+ole,+kun+edellytetään,+että+jokainen+oppilas+on+jo+kouluissaan+yleissivistynyt,+toisin+kuin+sinä+hallitsee+tämän+äidinkielemmekin+ja+tuntee+jopa+historiaa.Arvostellut+aineet+RUK:ssa+olivat+(katsoin+todistuksestani):+Käyttäytyminen,+Palvelusharrastus+ja+huolellisuus,+Johtamistaito,+Taktiikka,+Taistelukoulutus,+Aselajien+tuntemus,+Liikuntakoulutus,+Asekoulutus+ja+Ampumakoulutus.+Kiitettävä+on+arvosanani+noissa+muissa+kaikissa,+paitsi+liikuntakoulutuksessa+se+on+vain+hyvä,+vaikka+kyllä+minä+kaikissa+sen+alueen+näytöissä+varmaan+parhaaseen+kolmannekseen+kuuluin.Todistuksen+etusivulla+RUK;n+johtajan+eversti+M.S.Hannilan+sekä+koulun+johtajan+apulaisen+everstiluutnantti+O.+Latikan+nimikirjoituksillaan+vahvistamana+ilmoitetaan+yleisarvosanakseni+kiitettävä.++Ainearvosanojen+perässä+ilmoitetaan+pistemääräni,+joka+on+502,0o+pistettä+ja+linjan+pistemäärien+keskiarvo,+joka+on+407,78+pistettä.+Tuon+jälkeen+on+vielä+määritelmät+sopivuudestani+eri+tehtäviin,+ja+ne+kuuluvat+näin:+1)+Jääkjjoht,+2)+tkjjoht,+3)+JääkKompp-pääll.Kyllä+minä+tuon+kiväärilinjan+priimus+olin.+Hanki+jostakin+käsiisi+kirja+”Ympyröiltä+kansalaisvastuuseen+-+RUK:n+50-vuotisjuhlakirja”,+niin+sieltä+näet+tarkemmin+tuonkin+kurssi+114:n+tiedot+ja+sen,+keitä+kaikkia+meitä+sillä+kurssilla+oli.+Kovin+paljon+myöhempiä+eri+alojen+julkkiksia+joukossamme+oli.Erinomainenhan+tuo+todistukseni+on,+mutta+eipä+sillä+tainnut+olla+juuri+merkitystä+myöhemmin,+käytännössä+piti+kykynsä+näyttää+jo+sotilasammatissani,+myöhemmästä+siviiliammatista+puhumattakaan.+Ainakaan+nyt+ei+tuolla+todistuksella+ole+mitään+merkitystä+minulle+itselleni+eikä+muillekaan,+paitsi+sinulle,+jolta+tuollainenkin+todistus+kokonaan+puuttuu.Ota+nyt+nuo+tiedot+talteen,+kun+et+ottanut+silloin,+kun+sen+todistukseni+näytin,+jottei+sinun+enää+tarvitse+noita+pohtia.+Sitä+todistustani+en+enää+näytä,+sillä+kerran+sen+täällä+näytettyäni+se+oli+linkitetty+myös+taholle,+jolle+minun+ei+olisi+tarvinnut+sitä+näyttää,+kun+siellä+se+tnnettiin+jo+ennestään.
Tuolle+toiselle+sekopäälle+omalla+avauksellani+vastattuani+vielä+tässä+jo+pyjamassa+vuoteeseen+mennessäni+tulin+pistäytymään+palstalla+ja+huomasin+tuon:>>Uskon+Kapi+että+olet+laskenut+lööperiä+parhaista+todistuksistasi.Edes+silloin+ei+RUK+voinut+olla+niin+ala-arvoinen,+että+olisit+keulilla+ollut.Juttusi+viittaa+paremminkin+johonkin+SDP+tupailtaan,+jossa+keksitty+kokojuttu,+jotta+saatu+omamies+parhaaksi.Kun+paras+ollaan,+silloin+kaikki+tulokset+huippuluokkaa<<Olen+näyttänyt+täällä+niitä+todistuksiani+kumotakseni+sitä,+mitä+teidän+eräiden+pipit+päät+ovat+minusta+tuottaneet.+Ei+se+RUK:n+kiväärilinjan+priimustodistus+ole+ainoa+priimustodistukseni,+sellaisia+sain+muistakin+sotilaskouluistani,+sain+jo+kansakoulustakin.+Yritätkö+sanoa,+että+olisin+asiakirjaväärentäjä?+Jos+pitäisin+sinua+syyntakeellisena,+saattaisin+haastaa+sinut+oikeuteen.+No,+sellainen+ei+sentään+tule+mieleenikään+tällaisella+palstalla,+jossa+kai+lähes+enemmistöksi+ovat+tulleet+kaltaisesi,+joissa+äidinkielemme+taidottomista+ja+puolustusvoimiemme+toiminnoista+ja+arvoperusteista+täysin+ulkona+olevista+on+tullut+majureita+ja+johtajuuden+vaatimuksista+ja+käytännöistä+mitään+tietämättömistä+täyshulluista+on+tullut+johtajia+yms.Vaikka+en+ole+demari+enempää+kuin+muullakaan+puolueella+itseäni+määrittävä,+huomautan,+että+tietääkseni+vain+kepulaisilla+on+niitä+tupailtojaan.+Onkohan+niissäkin+kaltaisesi+ihan+täysvaltaisina+osallistujina?+Sekö+osaltaan+selittäisi+kepupolitiikan+järjettömyyttä?Ps.Kiitos+kuitenkin+siitä,+että+näit+minut+avauksesi+aiheena+tärkeämmäksi+kuin+kepun+ja+sen+politiikan,+joille+tämä+palsta+on+nimetty;))
Tässä+jo+iltapesuilla+käytyäni+kävin+vielä+avaustani+vilkaisemassa,+ja+kun+huomasin+tuon,+huomaan,+että+ei+mennyt+perille+tuossa+sanomani:>>Tuollaisten+nikkien+käyttäminen+ja+niillä+ympärivuorokautinen+keskustelu+itsensä+kanssa+ja+minun+”näkeminen”+lukemattoman+monissa+sivullisissa,+keskittymisensä+vain+minuun+kertoo,+että+ei+hän+ihan+tavallinen+trollikaan+ole.<<Tietenkään+en+ole+koskaan+kirjoitellut+mitään+tuollaisia,+en+mitään+noista+aiheistakaan,+inhottaneet+ne+minua+ovat.+Vain+täysin+ulkona+kaikesta+todellisuudesta+oleva+täyshullu+voi+kuvitella+sellaisia+minun+kirjoittamikseni.+Mutta+sinähän+olet+sellainen.+Siksi+”näet”+niin,+kun+vain+minä+olen+joka+hetki+sinun+sairaassa+päässäsi.+Alastomine+ruhoineni,+kuten+toistelet,+jonka+olet+nähnyt+vain+eräässä+savusaunakuvassani,+eikä+siinäkään+näkynyt+niitä+kaipaamiasi,+ei+edes+munakarvojani.Olet+jatkuvasti+toistellut+minun+”nostelevan+nimeä”,+jollaista+en+ole+koskaan+tehnyt,+enkä+oikein+tiedä,+mitä+sillä+tarkoitat.+Poistaakseni+sairaat+epäilyksesi+tietyn+nimen+nostelusta+on+paikallaan+vielä+toistaa+myös+alkuosa+siitä+edellisen+avaukseni+viestistäni,+jonka+loppua+tuohon+edelle+lainasin:>>Huomautan+vain,+että+ei+tuo+munakarvoihini+hirttäytynyt+ole+se+tarkoittamasi+O.A.+En+häntä+koskaan+tuntenut,+en+ollut+kuullut+hänen+nimeäänkään+mainittavan,+sillä+lähtiessäni+sotaväestä+kapteenina+mennäkseni+siviilitöihin+O.A.+lienee+silloin+pakertanut+ylikessuna.+Vaikka+myöhemmän+kuulemani+mukaan+hänellä+aina+olivat+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa,+ei+hän+ole+voinut+tuollainen+täyskahjo+olla,+kun+sai+niin+kauan+-+minua+paljon+kauemmin+-+palvella+toimiupseerina+ja+lopulta+yliluutnantiksi+pääsi.+Tosin+silloin+ylempiä+arvoja+oli+ammattikunnassa+paljon+enemmän+kuin+aikanani.Ei+vähäisinkään+entinen+toimiupseeri+ole+voinut+myöhemminkään+seota+noin+täydellisesti+siksi,+että+joku+toinen+on+siinäkin+ammatissaan+kuten+myös+muussa+elämässään+häntä+niin+paljon+paremmin+menestynyt.+Kyllä+tuo+on+vain+trolli-turhimus,+pikkumitättömyys,+jolle+kyseinen+O.A.+oli+kyllin+merkittävä+omiakseen+hänen+henkilöllisyytensä.+Kai+hän+on+tehnyt+niin+kuvitellessaan+siten+pääsevänsä+lähemmäksi+minua.+Hänen+motiiviaan+sellaiseen+en+tosin+ymmärrä.<<Varmaan+olen+oikeassa+pyrkimyksesi+suhteen,+ja+selitys+sille+voinee+olla+vain+se,+että+olet+”niitä+miehiä”+ja+se+kerran+näyttämäni+savusaunakuvani+oli+sinusta+niin+ihana+näky,+että+siitä+heräsi+sinulle+toive+enemmästäkin.+Mutta+usko+jo,+että+toiveesi+on+ehdottomasti+turha,+sillä+minä+en+ole+”niitä+miehiä”.+Joten+tyydy+kohtaloosi,+vaikka+se+miten+lujille+ottaisi.Jospa+tämä+saisi+olla+viimeinen+viestini+sinulle,+sillä+turha+kai+lienee+yrittää+puhua+järkeä+täysin+järjettömälle.
262 / 334