Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6661

1. On+tuo+”majuri”+voinut+tehdä+ihan+hyvän+uran+käytännönläheisessä+osaamisessa,+vaikkapa+maanviljelijänä,+metsänkasvattajana+ja+ehkä+teknisimmissäkin+töissä,+esim.+rakennuksilla+tai+tietöissä.+Mutta+ei+missään+tapauksessa+armeijassa+ainakaan+niin+pitkälle+kuin+majuriksi+päässeenä.+Älä+viitsi+vastoin+parempaa+ymmärrystäsi+enää+innostaa+häntä+yhä+samanlaista+jatkamaan+ja+itseään+nolaamaan.Vai+rock'n+rollia+hänen+ilmaisunsa+on!+Jos+se+pitäisi+ilmaista+musiikillisella+vertauksella,+kyllä+se+paremmin+on+kalevalaisen+runolaulun+ja+saamelaisen+joiun+sekoitusta.+Pitempihän+tuo+hänen+”erikoinen”+viestinsä+on+kuin+minun+piiiitkä+vuodatukseni.Vai+oli+sinulla+kansakoulussa+haittaa+siitä,+että+vanhempasi+osallistuivat+sdp:n+edustajina+kuntapolitiikkaan.+Minä+olin+v.+1972+ylivääpelinä+ollessani+kuntavaaliehdokkaana+sdp:n+listoilla,+tosin+sitoutumattomana,+ja+vaikka+sain+kyseiselle+puolueelle+244+ääntä,+ei+siitä+haittaa+ollut+sotilasuralleni,+kun+seuraavan+vuoden+alussa+sain+ylennyksen+sotilasmestariksi.+Kai+minut+nähtiin+vaarattomaksi,+kun+silloin+palvelin+niissä+esikunnissa,+Topografikunnan+esikunnassa+tuolloin.No,+tuosta+on+jo+aikaa+jonkin+verran,+joten+en+ole+myöhemmin+katsonut+sen+sitoneen+minua+äänestämään+aina+sitä+puoluetta.+Enkä+minä+siitä+25-vuotisesta+sotilasurastani+palvellut+esikunnissa+kuin+vain+noin+puolet,+mutta+kaikissa+muissakin+hommissani+-+mm.+sotakoulun+opettajana+-+vaadittiin+kyllä+parempaa+ilmaisutaitoa+kuin+on+tuolla+”majurilla”.+Mutta+noista+sotaväkiajoistani+yleisemminkin+on+jo+hieman+aikaa,+36+vuotta.+Hyvin+paljon+muuta,+jopa+merkittävämpääkin+on+sen+jälkeen+ollut+elämässäni.+Silti+olen+täällä+eräille+edelleen+aliupseeri+ja+esikuntamies;))
  2. Väitän,+ja+olen+siitä+täysin+varma,+että+et+ole+ollut+Suomen+armeijan+majuri.+Jos+olisit+ollut,+kirjoittaisit+majurin+pienellä+alkukirjaimella.+Varmuuteni+asiasta+ei+toki+perustu+ainoastaan+noihin+kirjoitusvirheesi,+vaan+kielellinen+ilmaisusi+muutenkin+on+sellaista,+että+et+todellakaan+olisi+voinut+toimia+majurina,+sillä+jokainen+majuri+joutuu+urallaan+myös+tehtäviin,+jossa+kieli+-+niin+puhuttuna+kuin+kirjoitettuna+-+on+tärkeä+työkalu.Tulin+aikoinaan+tuntemaan+monia+majureita+myös+läheisinä+työtovereinani,+ja+muutama+heistäkin+oli+sellainen,+jota+ei+voida+ruudinkeksijänä+pitää,+mutta+kyllä+heidänkin+esitystaitonsa+oli+aivan+toista+luokkaa+kuin+sinulla.+Tietenkin+myös+heidän+näkemyksensä+sotaväestä+ja+sen+eri+tehtävien+merkityksestä.+Sinä+olet+siitäkin+asiasta+esittänyt+sellaista,+jota+kukaan+majuri+ei+kehtaisi+edes+leikillään+esittää.+Ethän+tuntenut+edes+nimellisvarausjärjestelmää,+jolla+siviilityönantajani+varasi+minut+käyttöönsä+mahdollisen+kriisinkin+tullessa.+Majuri+sen+tuntisi,+kun+heistä+lähes+jokainen+toimii+uransa+loppuvaiheissa+sotilaspiirien+esikunnissa.Majuriksi+yletäkseen+miehen+on+täytynyt+olla+jo+ylioppilas+-+ellet+ole+minua+vanhempia+ikäluokkia,+joissa+oli+muutama+majuriksikin+ylennyt+esim.+keskikoulun+ja+jonkin+opiston+perusteella+tai+sodanaikaisista+ansioistaan.+Majurin+olisi+täytynyt+käydä+kadettikoulu,+kapteenikurssi+ja+esiupseerikurssi+-+sotakorkeakoulun+käyneethän+ylenivät+majuria+korkeammalle,+elleivät+lähteneet+siviiliin+pian+sen+koulunsa+jälkeen.+Mutta+sinun+kielelläsi+et+olisi+läpäissyt+mitään+mainitsemiani+kouluja.+Eikä+sinun+kielellisellä+taidolla+varustetulle+olisi+ollut+armeijassamme+tarjolla+mitään+majurin+tehtävää.Mahdotonta+minun+olisi+uskoa+sinun+olevan+edes+reserviläisenä+majuriksi+kohonnut,+vaikka+olisit+kuinka+ravannut+niissä+kertausharjoituksissa,+joista+usein+puhut.+Enpä+usko,+että+kielellisillä+taidoillasi+olisi+läpäisty+edes+reserviupseerikoulua,+ei+ainakaan+enää+v.+1963+minun+kurssillani,+jolla+oli+varsin+paljon+myös+kirjallisia+kokeita.++Niitä+kielellisiä+vaatimuksia+ajatellen+minua+suuresti+huvittaa+mm.+tuo+sanomasi:>>Lukiota+kohti+sitten+numerotkin+alkoi+parantuntuun.mm+kielet+veteli+jo+täydellisyyttä,+-numeroina,+kun+osasin+jo+kotoa+jotain.Muttä+kielillä+ei+elä,+pitää+osata+oikeita+töitä+-ollut+ajatukseni.Se+vaihe+meni+ohi,+ja+RUK+jälkeen+hain+Kadettikouluun,+johon+pääsinkin.<<Etkö+todellakaan+itse+ymmärrä+tuohon+sisältyvää+hauskuutta?+Mikähän+mahtoi+olla+se+toinen+”koekeakoulusi”,+jonka+kävit+sotilasurasi+jälkeen?+Teknillinen+korkeakouluko,+josta+valmistuit+dipl.+insinööriksi,+jollaisena+myös+olet+täällä+esiintynyt?+Satun+ihan+lähipiiristäni+tuntemaan+senkin+koulun+vaatimuksia+myös+mm.+kielellisen+esityksen+suhteen.+Mikähän+mahtoi+ollakaan+diplomityösi+siellä+ja+millaisen+arvostelun+siitä+mahdoit+saadakaan;))Nyt+kyllä+kirjoitat+paremmin+kuin+yleensä,+mutta+ei+tuokaan+teksti+ole+majurin+eikä+insinöörinkään+kynästä+lähtöisin.+Kielelläsi+on+nytkin+niin+paljon+yhtäläisyyksiä+moniin+muihin+täällä+muilla+nikeillä+esitettyihin+täysin+sekaviin+kirjoituksiin,+joten+luulenpa+myös+niitä+lähteneen+sinun+näppäimistöltäsi.+Ehkä+tuo+avauskin+ja+muutamat+muutkin+viestit+myös+tässä+ketjussa.Voit+olla+muuten+ihan+kunnon+mies,+ja+olet+voinut+tehdä+myös+ihan+arvostettavan+työuran,+mutta+suomen+armeijan+majurina+sitä+et+ole+tehnyt.+Ihmettelen,+miksi+olet+saanut+tuollaisen+pakkomielteisen+pinttymän+päähäsi+esiintyäksesi+täällä+nimenomaan+majurina.+Toki+nimettömänä+ja+arvomerkittömänä,+tuollaisia+hupaisia+kuvia+nikilläsi+käyttäen,+ja+siten+oikeastaan+itsekin+vahvistat+sen,+että+majuri+et+voi+missään+tapauksessa+olla.Nyt+sinulla+on+helppo+mahdollisuus+nolata+minut:+kerro,+kuka+olet+ja+missä+olet+majurina+palvellut!+Jos+niin+teet,+pyydän+nöyrimmästi+anteeksi+sanojani+ja+varmaan+nolostun+niin+paljon,+että+lopetan+kirjoittelemisen+tänne.+Enpä+usko,+että+minulle+tulee+nyt+aihe+lopettaa+kirjoittelemisen+tänne+heti,+tosin+saatan+sen+lähiaikoina+tehdä+muutenkin,+sillä+kovin+vastenmieliseksi+huvittavuudessaankin+tämä+palsta+on+tullut.+Ette+te+”majurit”+ja+”johtajat”+ole+siihen+ainoita+syyllisiä,+mutta+osanne+on+teilläkin.Jos+tuon+majurina+esiintymisesi+tarkoitat+vain+pelleilyksi,+kovin+yksinkertaiseksi+osoittaudut+siinäkin.
  3. Hieman+sekoitat+asioita,+etkä+ihan+vähääkään.+Hellenistiset+valtiot+eivät+olleet+kristittyjä,+vaan+niitä+oli+toistatuhatta+vuotta+ennen+kristinuskon+syntyä.+Egyptin+korkeakulttuuri+oli+parhaassa+kukoistuksessaan+jo+paljon+ennen+hellenismiäkin.+Auringonjumala+Amon+siellä+oli+kauimmin+palvottu+Jumala,+joskin+farao+Ekhnaten+yritti+sen+syrjäyttää+omalla+Jumalallaan+Atonilla,+siinä+kuitenkaan+onnistumatta.Kuningatar+Kleopatranhan+uskotaan+olleen+Egyptin+viimeinen+farao.+Hän+oli+kreikkalaisajan+Egyptin+viimeinen+hallitsija,+viimeinen+Ptolemaiosten+sukuun+kuulunut.+Hänen+aikanaan+Egypti+oli+oikeastaan+jo+Rooman+valtakunnan+vasallivaltio,+ja+Kleopatranhan+uskotaan+rakastelleen+sekä+Julius+Caesarin+että+Marcus+Antoniuksen+kanssa.Kyllä+Egyptiin+tuli+kristinuskokin+jo+ajanlaskumme+ensimmäisten+vuosisatojen+aikana,+sama+koptinen+usko,+joka+vakiintui+myös+Etiopiassa.+Edelleen+Egyptin+väestöstä+on+kai+noin+10+%+kristittyjä.+Koptikirkkoja+siellä+on+paljonkin,+monissa+sellaisissa+minäkin+olen+käynyt.+Mutta+yli+600+vuotta+kristinuskon+syntymisen+jälkeen+syntynyt+Islam+on+ollut+voitollisempi+sielläkin+kuten+kaikkialla+Pohjois-Afrikassa+ja+Lähi-Idässä,+toki+Kaukoidässäkin,+kuten+esim.+Indonesiassa,+joka+on+väkiluvultaan+maailman+suurin+muslimivaltio.
  4. On+ollut+juhlapäivä,+joten+en+ole+tätä+aikaisemmin+ehtinyt+tätä+palstaa+vilkaista,+joten+pyydän+anteeksi,+että+vasta+nyt+vastaan+sinulle+varmaan+hyvin+tärkeään+kysymykseen:Kyllä+minä+mm.+Sinuhen+ainakin+kolmeen-neljään+kertaan+lukeneena+ja+Egyptin+mailla+pitkäänkin+olleena+olisin+tiennyt+vastauksen+kysymykseesi.+Kirjuri+oli+todellakin+hyvin+korkealle+arvostettu+muinaisessa+Egyptissä.+Joten+kiitän+kunniasta,+jos+minut+näet+vertaisenaan.+Meidän+kirjoitusjärjestelmässämme+kirjurin+osa+on+toki+paljon+helpompi+kuin+muinaisessa+Egyptissä,+jossa+kirjurin+tuli+hallita+tuhansia+hieroglyfejä.+Tosin+näkyy+tämäkin+helppo+järjestelmämme+olevan+varsin+vaikea+eräille+jopa+melko+korkeisiin+upseerinarvoihin+ylenneille;))Mutta+meitä+kun+on+niin+moneksi.+”Niin+on+aina+ollut,+niin+on+ja+niin+on+aina+oleva”+-+Sinuhea+lainatakseni.Tässäpä+alla+on+egyptiläinen+kirjuri,+jonka+minäkin+olen+nähnyt+ihan+seillä+paikan+päällä:https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/lukio/näyteluvut/epookki14/media/valokuvat/imho/jakso-i/koaaeVoi+kamalaa+-+mutta+hänhän+on+vähissä+pukeissa,+nyt+saattaa+eräs+tuosta+kiihottua,+kun+luulee+häntä+minuksi!Mainitsen+aluksi,+että+tänään+on+ollut+juhlapäivä.+Toki+salossamme+on+liehunut+lippu+puolustusvoimain+juhlapäivän+kunniaksi,+mutta+muuten+en+ole+niihin+juhlallisuuksiin+osallistunut.+Enkä+ole+ollut+lakkiaisissakaan,+kun+lähipiirissäni+ei+nyt+ollut+lakitettuja.+Mutta+muutkin+koulut+päättyivät+tänään.+Peruskoulun+kolmannen+luokan+”yli+hypännyt”+pojanpoikani+sai+neljänneltä+luokaltaan+todistuksen,+jossa+ei+ollut+juuri+muita+kuin+kymppejä.+Sitä+olen+juhlinut.+Vaariinsa+kai+poika+on+tullut.+No,+onhan+häneen+ollut+geneettisestikin+jo+monia+muitakin+vaikuttajia,+mutta+kyllä+minä+nyt+rintaani+siitä+kaarelle+nostan!Hyvää+yötä!
  5. Olen+tässä+siis+antanut+tukeni+Juha+Sipilän+ja+hallituksen+pyrkimykselle+tuossa+kilpailukykysopimuksessa+ja+antanut+tunnustusta+Sipilälle+hänen+sinnikkyydestään.+Naurettavanahan+minua+tämän+vuoksi+näkyy+pitävän+tuo+”johtaja”+sillä+auktoriteetilla,+jonka+hän+kuntavaaleissa+on+saanut+-+ekakerralla+viisi+ääntä,+toisella+yrittämällä+tosin+vain+yhden,+kuten+käy+ilmi+jonkun+eilen+tänne+laittamista+vaalien+tulosluetteloista.Ei+tuota+saavutusta+ihan+naurettavana+näy+pidettävän+Hesarissa,+jossa+asiaa+käsitellään+koko+aukeaman+uutisena+ja+jutussa+annetaan+Sipilälle+ja+hallitukselle+tunnustusta+monelta+taholta.Sipilä+itse+toteaa,+että+saavutus+on+historiallinen.+Sitä+se+varmaan+on+hänelle+itselleen+politiikassa,+varmaan+olisi+myös+kenelle+tahansa+kepupoliitikolle.+Mutta+kyllä+vähintään+yhtä+merkittävä+historiallisesti+on+Liinamaa+I:n+nimellä+tunnettu+v.+1968+solmittu+ensimmäinen+tulopoliittinen+sopimus.+Liinamaa+oli+sosialidemokraatti+ja+toimi+tuolloin+valtakunnansovittelijana.+Sopimuksen+solmineiden+osapuolten+pääedustajina+toimivat+työnantajien+STK:n+toimitusjohtaja+Päiviö+Hetemäki+ja+työntekijäin+SAK:n+puheenjohtaja+Niilo+Hämäläinen.+Sopimus+oli+vähintään+yhtä+merkityksellinen+kuin+tämä+”kiky”,+varmaan+kauaskantoisempikin.+Silti+täysi+tunnustus+Sopilälle+ja+hallitukselle+tuosta+sopimuksesta.+Ehkä+sekin+pääsee+vielä+Wikipediaan+kuten+on+päässyt+tuo+Liinamaa+I:https://fi.wikipedia.org/wiki/Liinamaa_I
  6. Mielenkiintoista+keskustapolitiikkaa+koskevaa+keskustelua+on+ollut+tällä+avauksella.+Lopulta+on+pääty+keskustapolitiikan+ytimeenkin,+tietenkin+siis+minuun.+No,+onhan+tuossa+ollut+esillä+myös+tuo+eräs+Ossi+-+tai+sellaiseksi+luultu+-+näköjään+jo+omina+avauksinaankin.+Pitäisiköhän+minun+olla+kateellinen+hänelle+siksi,+kun+enää+en+näy+olevan+ainoa,+joka+täällä+huomiota+saa;))Korjaan+kuitenkin+tuota.+Ei+säädetty+eläkeikä+ollut+silloinkaan+45+vuotta,+vaan+25+vuoden+palvelus+oikeutti+täyteen+eläkkeeseen.+Ja+jos+se+palkallinen+palvelus+oli+suoraa+jatkoa+varusmiespalvelukselle,+varusmiespalvelus+laskettiin+siihen+mukaan,+mutta+siltä+ajalta+ei+tietenkään+eläkettä+tullut.Niinpä+minä+lähdin+siviilityöhön+heti,+kun+tuli+oikeus+täyteen+eläkkeeseen,+jota+myös+nautin+jo+koko+siviilityöurani+ajan,+siviilityöstäni+saamani+palkan+lisäksi.+Alhaisella+eläkeiällä+kai+houkuteltiin+siihen+oikeuden+saaneita+lähtemään+siviiliin+ja+siten+kasvattamaan+reservijoukkoja,+joihin+minäkin+sitten+kapteenina+kuuluin+60+ikävuoteeni+saakka.Lentäjillä+muistaakseni+tuli+oikeus+täyteen+eläkkeeseen+25+palvelusvuoden+jälkeen,+ja+heillä+taisi+olla+45-vuotiaana+pakollinen+eroamisikäkin,+elleivät+he+siirtyneet+lentävästä+henkilökunnasta+muihin+tehtäviin.+Meillä+muilla+pakollinen+eroamisikä+oli+silloin+55+vuotta+paitsi+eversteillä+ja+kenraaleilla+60+vuotta.+Nythän+opistoupseerit+ja+kai+muutkin+upseerit+joutuvat+palvelemaan+55-vuotiaiksi+päästäkseen+eläkkeelle.Menikö+perille?
  7. Ei+nikkiäni+ole+kaapattu,+vaan+kyllä+minä+ihan+itse+tuon+avauksen+tein.+Mutta+ei+minusta+silti+ole+tullut+kepulaista,+vaan+ihan+järjissäni+vielä+olen.Puolueista+riippumattomana+ja+roikkumattomana+villinä+ja+vapaana+voin+kuitenkin+kannattaa+hyviksi+ja+tarpeellisiksi+näkemiäni+asioita,+tulivatpa+ne+miltä+taholta+tahansa.+Nyt+todella+tarvitsisimme+edes+tuon+kilpailukykysopimuksen+kun+laajemmasta+yhteiskuntasopimuksesta+ei+tullut+lasta+eikä+kakkaa.+Siksi+annan+tunnustusta+tuohon+sopimukseen+pyrkivälle+pääministeri+Sipilälle.Toisaalta+mieleeni+pyrkii+tulemaan+ajatuksia,+että+onkohan+se+työaikojen+pidentäminen+sittenkään+hyvä+ratkaisu.+Työllisyyttä+sillä+ei+ainakaan+parannettane,+kun+samat+ihmiset+joutuisivat+tekemään+työtä+entistä+pidempään.+Työttömyyden+vähentämiseksi+saattaisi+olla+parempi+keino+työajan+lyhentäminen,+jopa+nelipäiväiseen+työviikkoon+siirtyminen,+jota+Pystyyn_kuollut+hiljattain+ehdotti.+Silloin+nimittäin+tarvittaisiin+enemmän+työntekijöitä+selviytyäksemme+niistä+töistä,+joita+nytkin+tehdään.+Tuo+keino+ei+kai+kuitenkaan+ole+nyt+edes+harkinnassa+noilla+päättäjillä,+ei+enempää+työntekijä-+kuin+työnantajapuolella,+joten+mitäpä+sitä+turhaan+spekuloimaan.