Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Hallituksen muodostaminen ei mennyt ilman kohuja, mutta kohuja näkyy syntyneen sdp:n puheenjohtajan vaihdoksessakin. On kaivettu jostain esille kuva, jossa Antti Lindtman 18-vuotiaana esiintyy joukossa, joka kohottelee natsitervehdyksiä. Kohua on syntynyt siitäkin, että paljolti Lindtmanin tahdosta puoluesihteeriksi valittiin Mikkel Näkkäläjärvi, joka 15-vuotiaana syyllistyi eläinsuojelurikokseen kissan kidutuksessa ja tappamisessa.

Eivätköhän nuo kohut ole kuitenkin vähemmän merkittäviä kuin ne hallituksenmuodostamisvaiheessa persujen taholta esiin tulleet tapahtumat. Näkkäläjärven valintaa puoltaa sekin, että hän on isänsä puolelta saamelainan, joiden aseman parantamiseen on pyrkimyksiä kaikilla puolueilla.

Eiköhän siis vihdoin päästä eroon persuihin liittyneistä kohuista ja demarien kohdalla sellaisiin ei ole todellisia aiheitakaan, joten jospa kummallakin taholla ja koko poliittisessa kentässä päästäisiin keskittymään maan asioiden hoitoon. Sellaista toivon, eikä minulla muita toiveita politiikan suhteen olekaan. Ei paljon mielenkiintoakaan, kun tällaisen vanhuksen mielenkiinnot kohdistuvat enemmän jälkeläisteni elämään ja omiin tekemisiini. Jälkeläisistäni ja heidän tekemisistään olen hyvin onnellinen, mutta niistä asioista on sopimatonta puhua täällä, joten puhunpa omista asioistani:

Neljän kuukauden kesätauon jälkeen alkaa taas Helsingin Sydänkuntoutuksen kahdeksan kuukauden jumppakausi Oulunkylän Sydäntalolla. Tätä mainioiden fysioterapeuttien vetämää jumppaa on aina maanantaisin ja torstaisin, päivittäin viisi ryhmää klo 11- 15 alkavissa tunnin vuoroissa. Itse olen torstain klo 11.00 ryhmässä. Ryhmässämme on 10 jäsentä, 9 miestä ja yksi nainen - meidän leidimme. Ryhmällämme on vuoroviikoin allasjumppa uima-altaassa ja kuntosali sen monipuolisilla välineillä. Aina aloitamme isossa salissa venytellen ja rentoutellen. Tunnin jumpan jälkeen menemme aina saunomaan talon mainiossa saunassa - valitettavasti leidimme ei tule saunaan kanssamme vaan menee yksin naisten saunaan ;-) . Usein sitten moni meistä menee vielä lounaalle talon hyvään ravintolaan. Iäkästä joukkoa tämä jumpparyhmäni on. Vanhin meistä 90-vuotias, kolme jo 88-vuotiaita kuten minäkin ja nuorinkin jo yli 70-vuotias.

Jumppakauden aloitamme huomenna lounaalla Käpylässä sijaitsevassa ravintola Nyyrikissä, jonne meitä kuulemma tulee n. 40 henkeä. Ylihuomenna sitten alkaa taas viikkojumppani, minulla jo 25. vuosi, kun aloitin nämä jumppani jo 1998 keväällä tapahtuneen ohitusleikkauksen jälkeen.

Eipä nyt aihetta enempään. Itsestäni en halua enää jatkossa puhua, mutta jos politiikka antaa sellaisen aihetta ja jos tässäkin kunnossani vielä pysyn, niin siitä varmaan tulen täällä jotakin sanomaan.
  2. Eipä tälle avaukselleni näy tulleen sellaista asiallista, joka tarvitsisi kommentointiani. Sellaisen puuttuessa laitoin kuitenkin pari viestiä vähemmän asiallisille, näette ne yläpuolelta.

Aito-arskan avaukselle heitin yhden viestin, tämän: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17995046/marin-hoiti-hyvin-tyonsa#comment-122884961 Se kannattaa lukea!

Luulenpa, että avaukseni on puoleltani käsitelty ainakin tämän päivän osalta. Parin kilsan lenkin tallusteltuani ja lounaan nautittuani nyt on päivälepojen aika ja sitten alkaa tv:n urheiluanti - yleisurheilun Suomi-Ruotsi maaottelu!
  3. On tämän palstan tilanne tullut surkeaksi. Asiakeskusteluihin halukkaat ja kyvykkäät eivät enää juurikaan viitsi täällä käydä. Palstaa täyttää vain tuo ”sotilas” sadat kerrat avauksinaan toistamillaan yhden lauseen älyttömillä roiskaisuillaan kun kykynsä eivät enempään riitä. On tänne tullut toinenkin ”sotilas”, joka nikkinsä lisäosalla jäljittelee ensiksi mainittua - ellei kyseessä ole vain sama.

Oma sotilasurani on jo hyvin kaukaista menneisyyttä, mutta kyllä minua silti tympii tuollaisten esiintyminen sotilaina. Palvelin aikoinaan monissa eri joukoissa, monissa erilaisissa tehtävissä, mutta en koskaan missään tullut tuntemaan tuonkaltaisia sotilaista. Tuollaisten ”sotilasura” päättyi aina lyhyeen. Siksi tuollaisia ei ole niissä evp-joukoissakaan, joissa edelleen olen jonkin verran mukana.

No, eipä tuosta ole minulle henkilökohtaisesti enemmäksi päänvaivaksi, kun yhä vähemmän tällä käyn. Korkeasta iästäni huolimatta minulla on kylliksi muuta mielenkiintoisempaa ja tärkeämpää. Enemmän harmittelen tuota minua nuorempien ja parempien asiakirjoittajien puolesta, jotka todella näyttävät nyt karttavan palstaa, jolla tuollainen meno vallitsee.

En juuri koskaan laita mitään tuon ”sotiaan” avaukselle, mutta tein eilen poikkeuksen avauksellaan, jossa hän pyytä muita ja ylläpitoakin tekemään parhaansa estääkseen minun riehumiseni täällä. Tuo avauksensa ja sen myötä viestini näkyy menneen poistoon ehkä niin, ettei tuo ”sotilas” ole ehtinyt nähdä viestiäni. Otin sen talteen ja laitanpa sen vielä tähän:

”Turhaan sinä pyydät muilta ja ylläpidostakin apua minun riehumisen lopettamiseen, sillä sellaista apua voisit saada vain päälääkäriltä. Minähän riehun vain päässäsi. Täällä en ole viikkoon käynyt, mutta kun äsken heitin viestin aito-arskan avaukselle ja huomasin ”tuotantoasi”, niin sen johdosta:

Tuollaisen, jo vuosikausia esittämäsi tarkoitus voi olla vain palstan pilaaminen, tekeminen sen hyvin epämiellyttäväksi asiakeskusteluihin halukkaille ja kyvykkäille. Sinun ”kykysi” kun ei riitä sellaiseen. Täällä on eräitä, jotka pitävät sinusta hauskaa ja useampia, joita et huvita, tuskin säälitätkään. Minulta sait nyt sentään sääliä; siksi kehotus päälääkärille menosta. Toivon, että ymmärrät oman parhaasi ja noudatat kehotustani”.

.....................................

Eipä nyt muuta kuin vain Oikein Hyvän viikonlopun toivotukset kaikille tämän huomaaville!
  4. En yleensä täällä viikonloppuisin käy, mutta päivävieraitteni lähdettyä tein nyt poikkeuksen. Mielipidepankilta on eilen illalla tullut hyviä asiaviestejä, joihin kommenttini tässä.

Mpp:lle Stubb olisi Häkkästä miellyttävämpi ehdokas. Niin toki olisi minullekin. Kyllähän Häkkänen on mpp:n kuvaamalla tavalla liian äärioikeistolainen. Harmi, kun kokoomuksessa sellainen linja näyttää nyt olevan vallalla. Jos Stubb olisi kokoomuksen johdossa persut eivät taatusti olisi päässeet hänen johtamaansa hallitukseen. Toisenlainen linja todellakin oli kokoomuksessa vahvoilla aikanaan. Siitä linjasta hyvä esimerkki on mpp:n esille nostama Pertti Salolainen, joka huippupitkän poliittisen uran ohella teki myös arvokasta työtä luonnonsuojelussa. Samoissa näkemyksissä mpp:n kanssa olen myös Rydmanista. Hän on todellakin hallitukselle miina, joka voi räjähtää milloin tahansa - ja aiheuttaa hallituksen hajoamisen.

Samaa mieltä mpp:n kanssa olen myös hänen toisessa viestissä sanomaansa, eli demarien ja vasurien eli liene mielekästä asettaa ehdokasta ensimmäiselle vaalikierrokselle syömään Haaviston ääniä, jolloin toisella kierroksella vastakkain voisivat olla Rehn ja Halla-aho. Rehnin voittoa silloin minäkin toivoisin, mutta toivon, että toisella kierroksella vastakkain olisivat Rehn ja Haavisto. Jääköön pohtimatta, kumpaa heistä äänestäisin - jos silloin enää äänestämässä olenkaan.

Entistä villimmäksi näkyy menneen meno tällä palstalla, joka on saanut toisenkin SOTILAAN - ellei ole sama. Eipä tuo ole enemmän pohtimisen arvoista, joten esitän vain kaikille Oikein Hyvän viikonlopun jatkojen toivotukset!