Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

1. "Sanomista+niistä+on+vain+kateellisilla".Hyvin+sanottu,+siis+kirjoitettu.+Oli+hyvä,+että+minua+ei+ole+valittu+noihin+virkoihin,+koska+tuskin+olisin+niitä+pystynyt+hoitamaan?+No,+en+ole+hakenutkaan,+joten+"suutari+pysyköön+lestissään",+kuten+sanonta+kuuluu.+On+siellä+moni+saanut+jo+potkut,+kun+ei+ole+ollut+kykenevä+hoitamaan+tuottavaa+taloudellista+hyötyä,+mutta+kieltämättä,+hyvät+erorahat+he+ovat+itselleen+junailleet.Sellaista+"sopimusta"+ei+ole+ollut+tietääkseni,+että+tavallinen+palkollinen+olisi+voinut+sopia,+siis+näitä+erorahoja,+mutta+onneksi+oli+irtisanomisaika,+edes.Minä+en+ole+kateellinen,+enkä+katkera+heidän+viroistaan+ja+palkoistaan,+sillä+sellaista+painetta+en+kestäisi.+Minulla+ei+ole+mitään+edellytyksiä+luoda+uutta+arkkitehtuuria+Alvar+Aallon+tapaan,+ei+myöskään+maalata+tauluja+taiteilijoiden+tapaan.Olen+myös+pitänyt+Donalt+Trumppia+"huuhaa"+ihmisenä,+mutta+kun+katsoin+TV:stä,+mitä+Trumpit+ovat+saaneet+aikaan,+niin+asia+mutkistui.+Kuka+on+oikeasti+rakenuttanut+taloja,+luonut+uusia+innovaatioita+Hotellien+imagoon+ja+jo+ainakin+toisessa+sukupolvessa+ovat+rikkaita,+jossa+jopa+poika+Donald+uhmasi+isäänsä+uhkarohkeilla+rakennetuilla+imperiumillaan?Kuka+meistä+palstalaisista+olisi+kykenevä+johtamaan+yhtää+Suomalaista-firmaa?+Kysympähän+vain,+kuin+Pätkä+Pekalta?
  2. Kaupassa+on+kurpitsa+nyt+edullista+täälläkin,+joten+siksi+en+kasvata+enää+itse+niitä,+enkä+tee+kotivoita!+Taisi+olla+tuolla+60+,+jossa+ohjeita+kyseltiin+ja+nyt+Prisma+tarjoaa+voita+0,99€/500+gr+2/per+as.!!Kyllä+minäkin+tarjouksia+katselen,+mutta+voin+perään+en+lähde+ajamaan+autolla+10+km,+koska+juuri+ostin+Lidlistä,+tosin+1,85€,+mutta+halvempi,+kuin+meidän+lähi+S-marketissa.Hurskaisen+katto+kiipeilystä+tuli+mieleeni,+että+meillä+(3)+kakaroilla+(lapsilla)+oli+pentuna+(lapsena)+tapana+juosta+kilpaa+talon+katolla+ja+ohituksiakin+täytyi+tehdä,+koska+kilpa+oli,+kuka+ekana+päädyssä+on??+Kai+teimme+salaa+sitä+vanhemmilta,+sillä+kerran+keksin+yksin+sinne+mennä,+kun+toiset+oli+heinäpellolla.+Ankara+huuto+tuli;+"Nyt+äkkiä+alas+sieltä+ja+selkääsi+saat,+kun+kotiin+tullaan"!!Siitä+minä+poloinen+sieltä+alas+ja+äkkiä+piiloa+keksimään,+joten+menin+uuninpankolle,+muurin+taakse+ja+tietenkin+nukahdin+sinne.+Eihän+minua+kukaan+enää+muistanut,+mutta+hikisenä+heräsin+sieltä+ja+kai+ne+oli+iloisia,+kun+lapsi+löytyi,+vaikka+ei+minua+oltu+etsittykään,+mutta+en+selkääni+saanut!+Hieman+paapottiin+hikistä+lasta!:))+Talossame+oli+ns.+Mansarikatto?,siis+sellainen+kaksiosainen,+joten+hyvät+hypyt+siitä+olisi+tullut+pudotessa+ja+jos+omat+lapseni+olisivat+siellä+juosseet,+niin+selkäänsä+hekin+olisivat+saaneet,+mutta+mitäs+nämä+"nössöt",+heille+riitti+moottorikelkalla+ajelut+jännitykseen+ja+jos+lapsenlapseni+etsisivät+näitä+Pokemoneja+katolta,+niin+sydänhalvaukseen+varmasti+kuolisin,+jos+näkisin.DD??+Onkohan+minussa+joku+vika,+kun+yleensä+menen+nukkumaan+klo+22+jälkeen+ja+sitten+herään+klo+5+aamulla+pirteänä?+:))+Nyt+hieman+häiritsee+kun+valot+täytyy+sytyttää,+että+näen+tietsikalla+toimia,+siis+syksy+on+tullut,+jonka+kaikki+tietävätkin.Tämä+aprikointi+johtui+siitä,+kun+mitä+ihmeellisimmistä+syistä+ihmiset+jonottavat+terveyskeskuksiin,+mitä+palstoilta+olen+lukenut.+Ehkä+minulle+pöyristyttävin+oli++valittelu,+kun+Hätäkeskus+ei+osannut+auttaa,+kuinka+monta+Panadolia+voi+ottaa+hammas-särkyyn?Ja+tämä+kaikki+oli+"aasinsilta"+uusille+keskustelun+aiheille,+johon+en+vielä+sisällyttänyt+roskien+jaottelua,+jonka+viestin+heitin+tuonne++"paskajuttu"+osioon.Tuon+"aasinsillan"+sain+aiheeksi+"kantapäänkautta"+lapsenlapselleni,+kun+hän+oli+juossut,+näkemättä+muuta,+kuin+äitinsä+auton+valot+ja+"POKS",+päin+tolppaa!+pimeässä!+Huuli+halki+ja+nenästä+verta+valtoimenaan.+Ei+tuota+olisi+tapahtunut+kotipihassa,+mutta+olivat+"mökkeilemässä",+joten+kaikki+jääpussit+ja+tykötarpeet+ei+olleet+mukana.Niiiiin,+kuis`+onkaan+teittin+roskien+jaottelu+ja+tunnetteko+kaikki+muovi+lajikkeet+ja+johdannaiset+ja+pakkaukset,+missä+on+yli+50%+sitä+ja+49%+tätä+ja+muistakaa+etenkin,+että+muovin+keräykseen+kaupoille+ei+kuulu+tyhjät+muovirasiat,+joissa+kauppa+ei+ole+myynyt+mitään??+Tietenkin+kaikki+täytyy+pestä+ja+kuivattaa!!!!DDD+Onneksi+me+mummit+pääsemme+nyt+näistä+perintö++viili+kipoista!.D
  3. FYL1975"Paljonko+suurinpiirtein+sinulla+on+ikää"?+Olen+jo+eläkkeellä,+mutta+90-+luvun+työttömyyden+koin,+koska+töitä+ei+löytynyt+edes+siivoojaksi,+mutta+onneksi+minulla+oli+ansiosidonnainen++päiväraha+ja+hyvä+työllistämisen+toimisto,+josta+aina+löytyi+töitä.Toki+olin+itse+omatoiminen+ja+hakeuduin+Espoon+kaupungin+palvelukseen+keittiöapulaiseksi,+nollatakseni+silloisen+ansiosidonnaisen,+mutta+siitäkös+emännöitsijä+suuttui,+kun+kävi+ilmi,+että+tuloni+ylittää+hänen+kk-palkkansa?Sekään+ei+ollut+mieleen,+että+hoidin+asiat+ripeästi+ja+ehkä+jotenkin+"todistin",+että+heidän+"työaika"+suositus+ei+ole+oikein,+koska+tunti+jäi++ns.+luppoaikaa+siitä+työajasta?+Karmein+kokemani+oli+kuitenkin+se+rosvous,+jota+siellä+tapahtui,+kun+emännän+sijaiseksi+tuli+tuuraaja!+Ruokaa+pakkasi+tuttavilleen+ja+kehotti+minuakin+ottamaan,+mitä+mieli+tekee,+jota+todellakin+kauhistelin,+sillä+olihan+ehdoton+kielto,+että+ylimääräistä+ruokaa+ei+saanut+ottaa+henkilökunta,+vaan+se+täytyi+heittää+roskiin?Näin+siis+kunta+toimii+Espoossa+ja+entäs+ne+Sossulan+ajat,+kun+olin+sielläkin+2-vuotta.+Arkistoja+selatessa+siellä+toistui+samat+perheet+vuodesta+toiseen,+jopa+kolmannessa+polvessa?+Olihan+siellä+eräs+neuvoja+äiti,+kuinka+lapsen+toimeentulo+on+taattu,+että+voi+"taiteita"+harrastaa+ja+kunta+maksaa+kaiken?+Sitä+en+tiedä,+onko+maailma+muuttunut+entisestään,+mutta+sitä+inhoan+vieläkin,+kun+olin+työllistetty+palkollinen+ja+minua+nuorempi+nainen+istui+vain+jalat+pöydällä+ja+minua+komenteli/siis+siirsi+työnsä+minulle?+Mutta+minä+tein+ja+teinkin+ahkerasti+ja+mietin+mielessäni,+että+kuinkahan+sinunkin+käy,+kun+se+oikea+elämä+tulee+eteen?Minulle+kävi+hyvin.+Sain+ansaitsemani+eläkkeen+ja+sitä+ennen+ansioni+mukaista+ansiosidonnaista+päivärahaa,+joka+oli+hyvä,+kun+vain+huolehti,+että+tulevat+työsuhteet+eivät+ylittäneet+sitä+rajaa,+jolloin+tämä+laskelma+tehdään+uusiksi.
  4. Moccamaster+on+minullakin,+hieman+erimerkkinen+kuin+lapsellani.+Tuosta+pannun+pesemisestä+minä+olen+varovainen,+kun+jotenkin+pelkään,+että+rikon+sen+lasikannun+ja+sitä+on+sattunut+usein+elämäni+aikaan,+silloin,+kun+ei+vielä+kädet+vapiseet!D+Nyt+alkaa+jo+melkein+kaikki+putoilla+kädestä,+ainakin+aamuisin.Ramoonan+tavoin+kyllä+asettelen+sen+suodatinpussin+"istuvaksi",+mutta+ei+se+auttanut,+kun+"torvitötterö"+oli+väärässä+asennossa!+Ilmeisesti+täytyisi+säästäväisyydestä+tinkiä+senverran,+että+laittaa+nyt+syksyllä+jo+valot+päälle+kahvia+keittäessä!DJa+sitten+ne+huolimattomuuden+mokat,+joita+sattuu+kaupassa,+että+ostankin+pannu+karkeutta+kahvia!+Onneksi+minulla+on+teräs+pannu,+jolla+voin+keittää+myös+kunnon+pannukahvit.Kerran+huomautin,+meidän+uudelle+K-kauppiaalle,+kun+huomasin,+että+kahvi+hyllyyn+oli++laitettu+pannukarkeus+alimmalle+hyllylle+ja+ylimmällä+oli+suodatinkahvit.+Täällä+on+paljon+eläkeläisiä,+kuten+minäkin+ja+aina+ei+silmälasit+"toimi",+siis+vaistomaisesti+ottaa+alempaa,+kuin+kurkottaa+ylähyllyille.+Onkohan+jo+"pakkomyyntiä+pannukarkeudelle",+jota+tosin+toiset+oikein+suosittelevat.Tuli+nyt+kahvista+juttua,+jopa+50-v+sitten+ja+siitä+muistan,+että+äitinikin+keitti+itselleen+kahvia+vanhoista+poroista,+siis+sumppia,+johon+lisäsi+sitten+hieman+höystettä,+ehkä+sikuria,+koska+senkin+maun+tunnen,+vaikka+ei+me+lapset+juotu+koskaan+kahvia+silloin.+Hopea+tee+oli+meidän+juoma,+siis+vettä,+sokeria+ja+maitoa.
  5. No,+mutta+Vihtori?+Koskas+olet+säikyksi+tullut?+Aina+täältä+löytyy+yhden+"puskasuleiman"+kaulimeen+kiinni+tarttuja,+jos+vetäiset+sen+kuuluisan+polkan?
  6. sini-sirkku+"Mitä+ihmettä+sä+siellä+tytärtäsi+tuet+ja+jynssäät,+oppia+ikä+kaikki+nuorilla,+tai+sitten+makaa....niin+makaa,+kuten+petaa,+sanot".Kirjoitin+jo+tuolla,+että+en+suinkaan+jynssää+viikottain,+hyvä+jos+kerran+vuodessa+aikani+kuluksi.Tulin+tyttäreni+avuksi+2006,+hänen+saatuaan+toisen+lapsensa,+koska+olin+ilmeisesti+"jätteistä"+tehnyt+tämän+tyttären.+Hänellä+on/oli+vaikea+skolioosi,+koska+nyt+se+on+leikattu+Ortonissa+ja+raudalla+on+selkä+jäykistetty.+Aina+hänellä+ilmenee+kovia+kipuja+ja+ties+mitä+kremppaa,+mutta+niin+laiha+minäkin+haluaisin+olla,+kuin+hän.+Kilpirauhas+vaivaa+en+kuitenkaan+halua,+enkä+polvisärkyjä,+enkä+rannetupentulehdusta!:)))Tärkein+pointtini+oli+seurata+noita+pikkuisia+ja+toista+hoidinkin+yötä/päivää+pari+vuotta.+Koska+pääsin+aika+iäkkäänä+mummiksi+ja+todella+edullinen+vuokra-asunto+on+4+km+päässä,+joten+omaan+asuntooni+voin+myös+tulla+heti,+kun+vanhemmat+pärjäävät+keskenään.Tässä+se+huomaa,+kuinka+helppoa+on+arvostella+jonkun+toisen+tekemiä+ratkaisuja,+tietämättä,+mitä+kaikkea+sen+taakse+kätkeytyy+ja+nyt+en+tarkoita+sinua+sini-sirkku,+koska+osasi+olet+saanut+sinäkin.En+ole+eronnut+miehestäni+ja+samoissa+ympyröissä+olemme+sinunkin+kanssa+pyörineet+silloin+joskus,+koska+tuo+väli+Aurora-Leppävaara+käsittää+niin+monta+ihanaa+paikkaa,+sanomatta+enempää.+Lähellä+Bodomia+on+meidänkin+talo,+johon+muutimme+jo+1966,+mutta+silloin+se+oli+autotalliin+rakennettu+asumus.Paljon+olet+sinäkin+kokenut,+mutta+niin+taidan+olla+minäkin.+Nyt+meillä+taitaa+olla+se+elämän+onnellisin+aika.
  7. Voi+Skillan,+älä+usko+tuota+kirjoittamaani."Kristiina23,+kyllä+aika+ihana+äiti+olet,+kun+jaksat+tyttäresi+kodin+siistinä+pitää,+silittää+ja+hoosata,+ei+ihme+jos+sitten+kotiin+ei+puhtia+riitä".Kuinka+minulle+tuli+tuollainen+kehumisen+puuska,+kun+samalla+kerroin,+että+kauppaan+en+viitsi+lähteä,+enkä+uunia+pestä?+No,+apu+oli+lähempänä,+kuin+luulinkaan.+Naapuri+tuli+juttelemaan+ja+sanoi+kauppaan+menevänsä,+joten+äkkiä+vitonen+hänelle+ja+pyyntö+"tuo+minulle+karjalanpiirakoita".+Äkkiä+oli+piirakat+kädessäni.+Harmi,+että+uunin+pesuun+hän+(mies)+ei+suostunut,+joten+siitä+ilosta+pesin+itse+uunin+ja+voi,+kuinka+nyt+uuni+kiiltelee!Toinenkin+yllätys+tuli+ip:llä,+kun+lapsenlapseni+tuli+fillarilla+tyttökaverinsa+kanssa+pihaani.+Satuin+kysymään,+onko+teillä+nälkä+ja+heillä+oli.+Minun+piirakat+ei+olisi+heitä+miellyttäneet,+siis+tämä+pizza+nuoriso,+joten+annoin+20,-€.+Yllätys+olikin,+kun+lapset+toivat+melkein+puolikkaan+minulle!+Wau!+Itse+en+koskaa+ostele+moista+herkkua.Mitä+noihin+siivouksiin+ja+silityksiin+tulee,+niin+suinkaan+en+ole+heillä+alvariinsa.+Taisi+olla+Joulun+aikaan,+kun+he+olivat+pidemmällä+lomalla+ja+haluavat+aina+minut+kotimieheksi,+joten+silloin+aikani+kuluksi+tuli+tehtyä+yhtä´jos+toista+ja+silloin+vain+innostuin+oikein+"kirjanpitäjänä+etsimään+pennin+virhettä"!+Niitähän+olen+joutunut+etsimään+työssänikin,+silloin+joskus?+Silitykseen+minua+aina+pyydetään,+joskus+(en+ole+mennyt)+ehkä+useamminkin,+koska+he+ei+taida+osaa+käyttää+koko+vehjettä?:)+Tosin+se+on+nyt+melkein+ainoa+syy/veruke,+kun+menen+heille,+sillä+harvoin+lapset+enää+tarvitsee+hoitajaa?+Taitaa+olla+viimeinen+kesä-syksy-vuosi,+kun+minua+tarvitaan?+Taitaa+olla+muutto+Espooseen+takaisin?+No,+ei.+Kyllä+minä+haluan+edelleen+nähdä+läheltä+tuon+nuorisonkasvun+ja+kehityksen,+joka+omilta+lapsiltani+jäi???...johonkin.+Yht´äkkiä,+he+olivat+pois.
  8. Aamuni+alkaa+heti+kahvilla+ja+uutisten+lukemisella,+jonka+jälkeen+siirryn+näihin+keskusteluihin,+joissa+tapaa+tuttuja+nimppareita,+mutta+hieman+oudompiakin,+mutta+kaikilla+heillä+on+sanomansa,+kuka+milläkin+tyylillä.Makriinan+aloitus+on+jo+silloin,+kun+minulla+ei+ollut+sieniä,+mutta+nyt+niitä+on.++Liikaakin.+Tosin+minun+jääkaapista+ei+löydy+kermaa,+smetanaa+ja+sitruunaa+useinkaan,+mutta+sipulia+taitaa+olla,+jota+suolasienet+vaativat.+Kukkakaaliakin+löytyy+tuosta+pikku+pakastimesta+ja+tomaatteja+lapseni+luota+tuotuna,+koska+heillä+oli+tuollainen+"riipputomatti",+joka+on+erittäin+satoisa.+Sellaisen+haluan+ensikesäksi+itselleni.Vaan+kun+ei+ole+kermaa,+niin+voita+ja+maitoa+löytyy+ja+sehän+on+sama,+kuin+kerma,+melkein!+Vävyni+on+niin+ahkera+sienestäjä,+mutta+rouskuja+ja+tatteja+ei+hänkään+ole+löytänyt,+tai+ei+ole+ehtinyt+etsiäkään,+koska+mustatorvisieniä+on+mukamas+"pilvinpimein",+kuten+suppilovahveroita.Millainen+mahtaa+olla+tuo+"sillaikaix"+kermajauho+pussi?+Onhan+noita+"jauhopusseja"+jos+joka+lähtöön,+joita+itsekkin+ostan+"hätävaraksi"+ja+ainakin+sipulikeitto+pusseja+on+aina+jauhelihan+höysteeksi."aamuvirkkuliini"+kirjoitti+riisiryyni+puurosta,+jota+minäkin+laitan+noiden+monivilja+puurojen+vaihteeksi,+kuten+myös+mannapuuroa.+Siitä+olen+iloinen,+että+olen+tottunut+nyt+käyttämään+tuota+iskukuumennettua+maitoa,+joka+säilyy+huoneenlämmössä+ja+on+pitkä+säilyvyysaika.+Aikaisemmin+oli+ainainen+pula,+että+maito+on+loppu!+Nyt+ei+ole+koskaan.