PASKAJUTTU

hajupoika.ex

Jätevedenpuhdistus on uudempi asia kuin arvaattekaan. Vesivessa on ollut kielletty
vielä alle vuosisata sitten Suomessakin. Turun vesilaitokselta tuli Heikkilän tilalle
hätäinen puhelinsoitto kesällä 1963:
- Lopettakaa vihannespeltojen kastelu dillä Turusta loppuu vesi...
Tuurussa tois puol jokke jätevesiä alettiin puhdistaa pari vuosikymmentä myöhemmin.
- Paskajuttu minusta - miten sinusta?

13

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kopsanteri

      Heikkilän isäntä oli muuten semmosen firman pomoja kuin JALOSTAJA!!

      • haisu.liininen

        ITÄMERI
        lahtineen on eräitten tietojen mukaan maailman saastunein meri.
        Kertomukset tuolta 1960-luvulla kokemastani pitävät yhtä myös tilastoiden valossakin. Muistikokemukseni tuolta ajalta on kun Rymättylässä
        uidessani jouduin "haisulaan" ja olin hukkumaisillani yllättäen paskaliejuun...


      • häjypoika.ex

        Jalostaja taas kuului lapualaissyntyisen Heikki Huhtamäen luomaan yritysryppääseen. Figarol-seinä muistuttaa hänestä Kokkolan vävynä, joka tuli kaupunkiin "seikkailtuaan bolsevikkien maassa", josta romaaninkin kirjoitti.
        Suomen kulttuurirahasto sai Huhtamäeltä melkoiset lahjoitukset.
        Häjypoika oli Heikin synnyinkodin naapurissa nuorena "kynttilänä".


    • kaunis.luonto

      Saarenmaa kiehtoo ja ensi kesänä ois somaa vaikka kuukauden lomailla...hmm

    • eka.roskat

      EKO.ROSK
      ja roskat pussiin sitten ekona roskikselle sassiin.

      • allis.karvoinen

        SIIVOUS
        on kasvava ala ja vaatii ammattitaitoisia osaajia alalle jossa riittää työtä tulevaisuudessakin.


      • SIIVOUS

        Kuinka tarkasti lajittelette jätteen? Nyt on tarkat ohjeet muovin kierrätyksestä mikä kuuluu mihinkin ja vaikeaa on. Kuka tunnistaa kaikki muovilaadut? Jos pakkaus sisältää muovia ja pahvia on osattava arvioida, kumpaa on enemmän. Mihin mahtaa kuulua pahvinen mehutölkki, jonka sisus on metalloitu (jostain tinapaperista), joka kiiltelee?

        Lueskelin lehdestä näitä ohjeita ja tosi hankalaksi koin ne. Sekin on huvittavaa, että tämä jäte on ensin pestävä ja kuivattava, siis esim. viili ja jogurttipurkit.

        Kerran lapseni opasti minua, kuinka savukeaskin muovi menee sekajätteisiin, sisus metalli metallinkeräykseen ja se pahvi tietenkin pahvinkeräykseen. Naureskelin silloin hänen tarkkuuttaan ja nyt täytyykin alkaa itse pesemään ja kuivaamaan kaikenmaailman purnukoita. Muoviakin oli sen´seitsemää sorttia, että ohjeet täytyy olla aina esillä, mikäli aikoo oikeaoppisesti lajittelun suorittaa.


      • Öjaan

        PASKA-REISSU,
        mutta tulipahan tehtyä vaikkei ihan Kristiinankaupunkiin asti.


      • piskin.pissit
        allis.karvoinen kirjoitti:

        SIIVOUS
        on kasvava ala ja vaatii ammattitaitoisia osaajia alalle jossa riittää työtä tulevaisuudessakin.

        KOIRANKUSETTAJAT eivät koskaan poimi piskinsä jätöksiä vaikka kaupunki on laittanut roskikset valmiiksi puistopolun varteen ja nytkin kotipuistossani laittavat entistä ehommiksi kulkureititkin.


    • hajuvainjää

      Paskaa huuleen ja vastatuuleen,

      • purkin-pesuun

        Kuinka lajittelet roskasi?


    • Kyllä järkeä on urean käyttö lannotteena, sensijaan että meriin valutettaan rehevöittämään. Kun katseli tv ohjelmaa, missä mainittiin jokaisen maapallon ihmisen tuottavan lannoitetta oman ravintonsa kasvattamisen verran, olisi se huiman luonnomukainen muutos vesistöjen saastuttamiseen. Maata saa lisää porrastetuilla terassiviljelyillä, multaa taas jatkuvana kompostointina. Tulevaisuuttako?

      PS.

      Luonnoshan tuo kierto hoituu itsestään, ihminen on vain ottanut veden itsekkäästi omaan mukavuuskäyttöönsä.

    • liuku.miinanen

      Väyrysen juhlaseminaari on palstan luetuinta paskanjauhantaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1251
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      929
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      835
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      621
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      577
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe